Gå til innhold

Du som er muslim, hvordan ville du reagert om din datter konverterte til kristendommen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som er muslim, hvordan ville du reagert om din datter konverterte til kristendommen?

Anonymkode: 2615b...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke alt dette maset om religion. Alt stammer jo fra den samme kraften. Altet og det ene fører oss sammen, det er en Gud, en kraft. Chill peepz....

Anonymkode: eed6f...ad1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Slike spm er så mongoloide. Intetsigende. De har misforstått alt. Muslim, kristen, kranglefanter.

Anonymkode: 60f06...1df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Enig! Slike spm er så mongoloide. Intetsigende. De har misforstått alt. Muslim, kristen, kranglefanter.

Anonymkode: 60f06...1df

Rart det er dødsstraff for frafall i så mange muslimske land da.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gift med en muslim, og våre to barn er både døpt og konfirmert i kirken. Min mann hadde ingen problemer med det, rett og slett fordi det er samme Gud, og slik jeg respekterer hans kultur og tradisjoner, så respekterer han mine. Det var virktig spesielt for min kristne far at barnebarn ble døpt og konfirmert, så det respekterte min mann uten problemer. Han var med i kirken, og deltok i feiringen. 

Hadde det vært en buddhistisk feiring derimot ville han ikke akseptert det. Det er ikke samme lære og tro. 

Andre veien har jeg "konvertert" til islam, av hensyn til hans mor. Det har ingen påvirkning på mitt liv ellers, men var ut fra respekt for hva som var viktig for hans familie. Det var også uproblematisk for meg, siden jeg tror på den Gud jeg da bekjente meg til, og og også respekterer Muhammed som profet. Jeg ser ingen restriksjoner i forhold til det, som kristen. 

Min mann er fra et land og en kultur der det har vært flerkulturelt i flere hundre år, og hvor muslimer, jøder og kristne har sameksistert i flerfoldige generasjoner, i gjensidig forståelse av at de er brødre og søstre i tro på samme Gud. At det er mer felles enn de ufarlige ulikheter som skiller det ene fra det andre. Ulikheter som de faktisk har funnet nytte av opp gjennom tidene, da restriksjoner som gjorde ting umulig for noen var uproblematisk for andre, og at de dermed kunne ha nytte av hverandre. Likevel, at det er en og samme Gud har vært den felles forståelsen, og grunnlaget for gjensidig respekt. 

Man tror kanskje at jeg og min mann ikke er troende siden vi kan tillate oss å være så fleksibel, men vi er troende begge to, om enn liberale. Vi mener begge at menneskers forhold til Gud er personlig, at det er samme Gud vi tror på, og at Gud er større og klokere enn å bry seg om små variabler i tradisjoner og tro. 

Min mann var lei seg da vår sønn hevdet at han ikke tror på Gud. Det var langt verre for ham å takle enn dåp og konfirmasjon, eller at barna våre velger kristendommen. Troen på Gud er viktig og grunnleggende for ham, ikke om våre barn går i kirken eller moskeen, eller litt av hvert. 

Han har til og med utrykket at han blir glad dersom vår datter finner seg en personlig kristen mann, da han anser de verdiene en slik mann har med seg i baggasjen som bedre enn en som ikke tror på Gud. 

Jeg vet at mange vil si at vår fleksibilitet er feil, men det er ikke opp til dem å bedømme det. Jeg personlig mener og tror at "kampen" mellom islam, kristendommen og jødedommen er en konstruert kamp, som en idiotisk søskenkrangel. Vi er mer like enn det som skiller oss, og det er visdom i å forstå at ulikhetene er ufarlige, fordi troen på Gud er det grunnleggende. Den samme Gud! 

Anonymkode: 9b69f...d2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun konverterer til kristendommen eller jødedommen så er hun akseptert av Gud, fordi hun tror på en Gud. Det hadde ikke gjort meg noe, men så er jeg også født og oppvokst her og selv om jeg er muslim så er det andre ting som er verre her i livet enn religion. Jeg elsker dattera mi uansett hva hun velger. Det maset om religion er så tullete at jeg ikke har ord. Jeg er praktiserende muslim men i en periode av livet mitt var jeg ganske i tvil om det i det hele tatt finnes noe større, jeg var den samme selv om tankene mine var annerledes. Så lenge min datter er snill og god mot andre, tar riktige valg og har livet på stell kan hun gjøre akkurat det hun vil og det er jeg og min kjære enige om.

Så finnes det muslimer som svimer av kun av tanken, så vi er forskjellige gitt. 

Anonymkode: 48f42...0c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift med en muslim, og våre to barn er både døpt og konfirmert i kirken. Min mann hadde ingen problemer med det, rett og slett fordi det er samme Gud, og slik jeg respekterer hans kultur og tradisjoner, så respekterer han mine. Det var virktig spesielt for min kristne far at barnebarn ble døpt og konfirmert, så det respekterte min mann uten problemer. Han var med i kirken, og deltok i feiringen. 

Hadde det vært en buddhistisk feiring derimot ville han ikke akseptert det. Det er ikke samme lære og tro. 

Andre veien har jeg "konvertert" til islam, av hensyn til hans mor. Det har ingen påvirkning på mitt liv ellers, men var ut fra respekt for hva som var viktig for hans familie. Det var også uproblematisk for meg, siden jeg tror på den Gud jeg da bekjente meg til, og og også respekterer Muhammed som profet. Jeg ser ingen restriksjoner i forhold til det, som kristen. 

Min mann er fra et land og en kultur der det har vært flerkulturelt i flere hundre år, og hvor muslimer, jøder og kristne har sameksistert i flerfoldige generasjoner, i gjensidig forståelse av at de er brødre og søstre i tro på samme Gud. At det er mer felles enn de ufarlige ulikheter som skiller det ene fra det andre. Ulikheter som de faktisk har funnet nytte av opp gjennom tidene, da restriksjoner som gjorde ting umulig for noen var uproblematisk for andre, og at de dermed kunne ha nytte av hverandre. Likevel, at det er en og samme Gud har vært den felles forståelsen, og grunnlaget for gjensidig respekt. 

Man tror kanskje at jeg og min mann ikke er troende siden vi kan tillate oss å være så fleksibel, men vi er troende begge to, om enn liberale. Vi mener begge at menneskers forhold til Gud er personlig, at det er samme Gud vi tror på, og at Gud er større og klokere enn å bry seg om små variabler i tradisjoner og tro. 

Min mann var lei seg da vår sønn hevdet at han ikke tror på Gud. Det var langt verre for ham å takle enn dåp og konfirmasjon, eller at barna våre velger kristendommen. Troen på Gud er viktig og grunnleggende for ham, ikke om våre barn går i kirken eller moskeen, eller litt av hvert. 

Han har til og med utrykket at han blir glad dersom vår datter finner seg en personlig kristen mann, da han anser de verdiene en slik mann har med seg i baggasjen som bedre enn en som ikke tror på Gud. 

Jeg vet at mange vil si at vår fleksibilitet er feil, men det er ikke opp til dem å bedømme det. Jeg personlig mener og tror at "kampen" mellom islam, kristendommen og jødedommen er en konstruert kamp, som en idiotisk søskenkrangel. Vi er mer like enn det som skiller oss, og det er visdom i å forstå at ulikhetene er ufarlige, fordi troen på Gud er det grunnleggende. Den samme Gud! 

Anonymkode: 9b69f...d2b

Misforsto jeg, eller konverterte du for familien hans, og ikke fordi du personlig er/var troende? 

Anonymkode: 3f773...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor svarer ikke @blessedmoom? 

 

Anonymkode: 2615b...f71

Så du følger meg her på KG? :-) da vet du sikkert hva jeg mener om spørsmålet du stiller også, men om du ønsker så kan jeg godt svare i gjen om du vil.

Som du sikkert vet så er jeg muslim.

Både jeg og mannen ønsker jo at barna våres vil følge våres fotspor. Og  det gjør de også fordi de ønsker og vil det selv. Og vi ber til gud om det. Og barna våres sier selv at de er muslimer og ber med oss, og praktiserer med oss uten at vi på noen som helst måte tvinger de. De liker det selv og ønsker det selv. Så de er muslimer.

Det eneste vi egenklig kan gjøre som foreldre er og gjøre det som er best for barna, Og gi de god kjærlig omsorg og trygge rammer, og lære de og respektere hverandre uavhengi religion,kultur,bakrund,hudfarge.

Og lære de og behandle mennesker slik de selv ønsker og bli behandlet.

Vi kommer aldri til og presse barna våres til noe de ikke ønsker, og vi vil alltid støtte og være der for barna uansett hva de velger, men ja vi har ett høyt ønske om at de gifter seg med en muslim. 

Siden du mener at jeg ikke svarer deg på spørsmålet så får jeg vel formulere det bedre, siden det er vanskelig for deg og forstå hva jeg skriver.  JEG MENER

Alle må få kunne velge selv hva de ønsket uten og bli utstøtt av foreldre,vennet,eller andre mennesker. Og respektere hverandre om en er muslim,kristen,jøde osv osv.

Fornøyd nå?

 

Endret av Blessedmoom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blessedmoom skrev:

Så du følger meg her på KG? 🙂 da vet du sikkert hva jeg mener om spørsmålet du stiller også, men om du ønsker så kan jeg godt svare i gjen om du vil.

Som du sikkert vet så er jeg muslim.

Både jeg og mannen ønsker jo at barna våres vil følge våres fotspor. Og vi ber til gud om det. Og barna våres sier selv at de er muslimer og ber med oss, og praktiserer med oss uten at vi på noen som helst måte tvinger de. De liker det selv og ønsker det selv.

Det eneste vi egenklig kan gjøre som foreldre er og gjøre det som er best for barna, Og gi de god kjærlig omsorg og trygge rammer, og lære de og respektere hverandre uavhengi religion,kultur,bakrund,hudfarge.

Og lære de og behandle mennesker slik de selv ønsker og bli behandlet.

Vi kommer aldri til og presse barna våres til noe de ikke ønsker, og vi vil alltid støtte og være der for barna uansett hva de velger, men ja vi har ett høyt ønske om at de gifter seg med en muslim. 

Alle må få kunne velge selv uten og bli utstøtt av foreldre,vennet,eller andre mennesker. Og respektere hverandre om en er muslim,kristen,jøde osv osv.

 

Men svare på et spørsmål kan du ikke...

Anonymkode: 77764...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men svare på et spørsmål kan du ikke...

Anonymkode: 77764...07b

Om du leser hva jeg skreiv så svarte jeg på Spørsmålet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misforsto jeg, eller konverterte du for familien hans, og ikke fordi du personlig er/var troende? 

Anonymkode: 3f773...6c4

Jeg er troende, men det er ikke viktig for meg å definere meg som kristen eller muslim, selv om jeg antagelig må definere meg som muslim dersom jeg må velge, rett og slett fordi islam omfavner alt, mens kristendommen ikke "tar med" Koranen og Muhammed som profet, fordi det kom etterpå. Så jeg konverterete fordi det betydde noe for svigermor, men det strider heller ikke mot min tro, så det kostet meg ingenting å gjøre det. 

Svaret blir derfor både og. 

Anonymkode: 9b69f...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Blessedmoom said:

Så du følger meg her på KG? 🙂 da vet du sikkert hva jeg mener om spørsmålet du stiller også, men om du ønsker så kan jeg godt svare i gjen om du vil.

Som du sikkert vet så er jeg muslim.

Både jeg og mannen ønsker jo at barna våres vil følge våres fotspor. Og  det gjør de også fordi de ønsker og vil det selv. Og vi ber til gud om det. Og barna våres sier selv at de er muslimer og ber med oss, og praktiserer med oss uten at vi på noen som helst måte tvinger de. De liker det selv og ønsker det selv. Så de er muslimer.

Det eneste vi egenklig kan gjøre som foreldre er og gjøre det som er best for barna, Og gi de god kjærlig omsorg og trygge rammer, og lære de og respektere hverandre uavhengi religion,kultur,bakrund,hudfarge.

Og lære de og behandle mennesker slik de selv ønsker og bli behandlet.

Vi kommer aldri til og presse barna våres til noe de ikke ønsker, og vi vil alltid støtte og være der for barna uansett hva de velger, men ja vi har ett høyt ønske om at de gifter seg med en muslim. 

Siden du mener at jeg ikke svarer deg på spørsmålet så får jeg vel formulere det bedre, siden det er vanskelig for deg og forstå hva jeg skriver.  JEG MENER

Alle må få kunne velge selv hva de ønsket uten og bli utstøtt av foreldre,vennet,eller andre mennesker. Og respektere hverandre om en er muslim,kristen,jøde osv osv.

Fornøyd nå?

 

Flaks for deg at du ikke lever i et muslimsk land styrt etter Sharia. 

Anonymkode: 2615b...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er oppriktig interessert, TS, så får du legge fra deg den dårlige hersketeknikken og den frekke tonen du bruker.

Anonymkode: 12911...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Om du er oppriktig interessert, TS, så får du legge fra deg den dårlige hersketeknikken og den frekke tonen du bruker.

Anonymkode: 12911...0db

Enig med anonym 0db i dette.

Anonymkode: 18b4d...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Flaks for deg at du ikke lever i et muslimsk land styrt etter Sharia. 

Anonymkode: 2615b...f71

Det er så sant så sant. Hvor mange muslimske land er det straff, i værste fall dødsstraff, for frafall?

Anonymkode: f1c53...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen vil det åpenbart være vanskelig. Man hører relativt ofte om æresdrap. Det er vel slik at religion samler folket lokalt og bidrar til manglende forståelse når man beveger seg utenfor sine likesinnede. Religion skaper da splid, diskriminering, hat og i børste fall drap, terror og krig. De fredeligere folkene er vel humanetikere og ateister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, diskusjon med seg selv, hatefullt innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...