Gå til innhold

administrator på forumet Kvinneguiden utleverte en brukers navn og epost til en annen. Datatilsynet har åpnet sak


viren

Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil om at brukere risikerer å bli utestengt på feil grunnlag med den metoden admins bruker, desverre. Særlig ille må det jo være å bli uskyldig utestengt i flere måneder dersom man har dagbok eller blogg her på Kvinneguiden. Ikke enkelt å opprettholde en blogg på den måten.

Og med det jeg har lest om behandling av personvern den siste tiden er det all grunn til å være skeptisk. Jeg tror ikke admins og modder gjør noe galt av ond vilje, men at regelverket og verktøyet de bruker er for omfattende og komplisert dersom man ikke er spesielt interessert i slike ting. Det er lett å gjøre feil!

Det som er mest skremmende er at urettferdige utestengelser opprettholdes til tross for at "verktøyet" ikke holder mål, eller er brukt feil, og at "bevisene" derfor ikke holder mål. Det er ikke uvitenhet, men arroganse.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Straks blir denne tråden flyttet til "ris og ros" forumet slik at den skal vises til færre siden færre er innom den kategorien. Slik de har gjort flere ganger før med kritikk av de selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Vox_populi skrev:

Aner ikke hva du surrer om. Jeg har ikke spurt om noe som helst!

Han bare illustrerer det du skrev, var ironisk. 

3 minutter siden, bananbøy skrev:

Straks blir denne tråden flyttet til "ris og ros" forumet slik at den skal vises til færre siden færre er innom den kategorien. Slik de har gjort flere ganger før med kritikk av de selv.

Jepp, det er helt korrekt. Og stenges umiddelbart med «tråden er besvart og stenges derfor», selv om de ikke har besvart en tøddel! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor det må modereres så fryktelig mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har brukeren som fikk sitt navn\brukernavn og epost-adresse delt, blitt opplyst om at det har blitt delt?

Og hvordan ble dette kjent? Var det brukeren selv som meldte fra til Datatilsynet, eller var det en ærlig admin som meldte fra til Datatilsynet?

Mange brukere har sikkert sitt eget navn (f.eks ola.nordmann*at*epost.tld) som epost-adresse. Navn kan da bli kjent på denne måten. Har ikke et DN-abbonnement, så får ikke vite mer om saken.

Kanskje det er i kvinneguidens interesse å ansette flere mannlige moderatorer og admins. Kvinner sladrer for mye, går bak ens rygg og lager inntriger, slik jeg har erfart og mener. Slikt kan skape et dårlig klima for personvern, og kan bli et problem, spesiellt for et forum som dette, da det i hovedsak er ment for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TrekStar skrev:

Men har brukeren som fikk sitt navn\brukernavn og epost-adresse delt, blitt opplyst om at det har blitt delt?

Og hvordan ble dette kjent? Var det brukeren selv som meldte fra til Datatilsynet, eller var det en ærlig admin som meldte fra til Datatilsynet?

Mange brukere har sikkert sitt eget navn (f.eks ola.nordmann*at*epost.tld) som epost-adresse. Navn kan da bli kjent på denne måten. Har ikke et DN-abbonnement, så får ikke vite mer om saken.

Kanskje det er i kvinneguidens interesse å ansette flere mannlige moderatorer og admins. Kvinner sladrer for mye, går bak ens rygg og lager inntriger, slik jeg har erfart og mener. Slikt kan skape et dårlig klima for personvern, og kan bli et problem, spesiellt for et forum som dette, da det i hovedsak er ment for kvinner.

Personen som fikk det tilsendt videreformidlet til den som ble utlevert. KG erkjenner ikke slike feil av egen fri vilje. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, miss summers said:

Personen som fikk det tilsendt videreformidlet til den som ble utlevert. KG erkjenner ikke slike feil av egen fri vilje. 

Jeg forstår. Godt gjort av den brukeren da. Det er viktig å få slikt frem i lyset.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, miss summers said:

Personen som fikk det tilsendt videreformidlet til den som ble utlevert. KG erkjenner ikke slike feil av egen fri vilje. 

Det er vel mer sannsynlig at KG ble hacket, tenker jeg. Alle må i grunnen regne med at det kan skje - det gjør i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er vel mer sannsynlig at KG ble hacket, tenker jeg. Alle må i grunnen regne med at det kan skje - det gjør i alle fall jeg.

Men det er ikke hva som er tilfelle. Greit å ikke forholde seg til noe annet enn hva som har skjedd. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, miss summers said:

Men det er ikke hva som er tilfelle. Greit å ikke forholde seg til noe annet enn hva som har skjedd. 

Har noen av admin'ene vedkjent seg å ha delt informasjonen? Jeg har ikke DN-abbo, så aner jo ikke hva som står der. Ingen i denne tråden har heller skrevet noe om at KG vedkjenner seg ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Har noen av admin'ene vedkjent seg å ha delt informasjonen? Jeg har ikke DN-abbo, så aner jo ikke hva som står der. Ingen i denne tråden har heller skrevet noe om at KG vedkjenner seg ansvar.

Du kan lese hele klagen hos Datatilsynet. At KG ikke selv skriver at de har driti seg ut, betyr da ingenting. Brukerne det gjelder har dokumentert dette og lagt det inn som klage hos Datatilsynet. 

Link til flere av disse sakene finnes flere steder på nett, men Datatilsynet i seg selv er nok den mest troverdige. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, miss summers said:

Du kan lese hele klagen hos Datatilsynet. At KG ikke selv skriver at de har driti seg ut, betyr da ingenting. Brukerne det gjelder har dokumentert dette og lagt det inn som klage hos Datatilsynet. 

Link til flere av disse sakene finnes flere steder på nett, men Datatilsynet i seg selv er nok den mest troverdige. 

Da kan du sikkert lenke til datatilsynet og denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Da kan du sikkert lenke til datatilsynet og denne saken?

Klabert. Her kan du be om innsyn og lese alt du orker; https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--974761467--1051--2019

 

Flere tilfeller kan du lese om her; 

https://influencere.wordpress.com/2019/04/29/egmont-og-kvinneguiden-sikkerhet-og-personopplysninger/

 

Endret av miss summers
La til enda en lenke
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.5.2019 den 14.41, Skywalker skrev:

Det er ingen tvil om at brukere risikerer å bli utestengt på feil grunnlag med den metoden admins bruker, desverre. Særlig ille må det jo være å bli uskyldig utestengt i flere måneder dersom man har dagbok eller blogg her på Kvinneguiden. Ikke enkelt å opprettholde en blogg på den måten.

Og med det jeg har lest om behandling av personvern den siste tiden er det all grunn til å være skeptisk. Jeg tror ikke admins og modder gjør noe galt av ond vilje, men at regelverket og verktøyet de bruker er for omfattende og komplisert dersom man ikke er spesielt interessert i slike ting. Det er lett å gjøre feil!

Det som er mest skremmende er at urettferdige utestengelser opprettholdes til tross for at "verktøyet" ikke holder mål, eller er brukt feil, og at "bevisene" derfor ikke holder mål. Det er ikke uvitenhet, men arroganse.

Jeg tror du er for snill. Forumet har mottatt en drøss med bekymringsmeldinger som de arrogant har ignorert. 

Det er ikke kunnskapsløshet. Vi snakker om et milliardkonsern, dette er ikke et forum drevet av amatører. Og feilene er ikke ubetydelige detaljer. Bare ut i fra reglene kan vi jo se at de ikke bryr seg. De påstår de har "legitim rett" til å lagre data, de velger å ikke fortelle om store deler av databehandlingen.

Jeg har ingen tro på at dette skjer uten forsett. Akkurat hvor skoen presser er vanskeligere å se, men det virker uforståelig at en advokat vil kunne godkjenne en slik GDPR-erklæring. Nå når datatilsynet lager sak vil det forhåpentligvis føre til at de tvinges til å gjøre endringer. Jeg håper virkelig at saken blir tatt seriøst og at de får en solid straff slik at det blir ryddet opp i. Dette er systematiske feil, og det skjer med viten og vilje. 

Med slik regelverk vil man legge seg på bransjestandarer som legger seg godt innenfor regelverket. Men de har jo glemt selv de grunnleggende delene av reglene som innsyn og å be om samtykke. Dette har jo alle fått med seg fra overskrifter. Forarbeidet er jo elendig og jeg kan ikke tenke meg at de faktisk har gjort det "usynlige" arbeidet i bakgrunnen som kreves.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkord: KG er en del av MSM - mainstream media og sensur er en del av gamet.
Politisk korrekthet gjelder...
Noen skjønner dette bedre enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.5.2019 den 16.21, Happy-Face skrev:

Denne tråden ble faktisk opprettet for over ett døgn siden nå. Men uten at de som styrer og steller med forumet her har stengt (eller fjernet) denne tråden!

Vanligvis forsøker vel sånne admins (eller hva det nå heter) å bli kvitt tråder som de ikke liker...

Som regel meldes det at spørsmålet anses besvart og at  tråden derfor stenges.
Det er ikke fullt så enkelt i dette tilfellet, da startinnlegget ikke inneholder noe spørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 22.11, slask skrev:

Stikkord: KG er en del av MSM - mainstream media og sensur er en del av gamet.
Politisk korrekthet gjelder...
Noen skjønner dette bedre enn andre.

Jaha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...