Gå til innhold

administrator på forumet Kvinneguiden utleverte en brukers navn og epost til en annen. Datatilsynet har åpnet sak


viren

Anbefalte innlegg

Jeg kom over følgende artikkel i Dagens Næringsliv i dag, og må si jeg er rystet. En admin her på kvinneguiden skal altså ha delt personsensitiv informasjon om en bruker (!) til en annen, inkludert navn og personens e-post. Datatilsynet har heldigvis reagert og åpnet sak. Hva i all verden er det dere driver med admins på kvinneguiden? Folk som skriver her som anonym gjør det fordi de vil være anonym, bryter disse forumreglene så utesteng dem! 

 

https://www.dn.no/medier/kvinneguiden/gdpr/egmont/kvinneguiden-ropet-navn-pa-anonym-bruker-dette-er-meget-problemfylt/2-1-600187 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på regelen om opphavsrett. 

+ Kommentar til moderering. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet hvem alle brukerne bak anonym-bruker er, så anonym-bruker har ingen hensikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Suss81 skrev:

De vet hvem alle brukerne bak anonym-bruker er, så anonym-bruker har ingen hensikt. 

Nå har ikke jeg dn-abbonement, så jeg har ikke lest saken. 

Jeg tror likevel ikke det dreier seg om ab-bruker funksjonen, men at det er skremmende at jeg for eksempel skulle kunne få utlevert ditt virkelige navn og din e-post adresse, dersom jeg ba om det. Alle her er anonyme, du heter vel neppe «Suss81» i folkeregisteret?

Endret av Alivamale
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan klarer de å gi fullt navn, som de nevner i artikkelen? Brukernavn er en ting, men fullt navn? Og innlegg fra brukere man tidligere har slettet da, virkelig et utrygt forum dette 😅 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Den siste tids hendelser og uttalelser når det kommer til KG og personvern, viser tydelig at KG har null kontroll, for ikke å snakke om peiling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Får man beskjed om andre har fått utgitt personopplysninger om en selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det bare var politiet som kunne hente ut navn knyttet til ip-adresse?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pong
1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Får man beskjed om andre har fått utgitt personopplysninger om en selv? 

Det, tviler jeg sterkt på 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, Tom Peng Pong skrev:

Det, tviler jeg sterkt på 🤷🏼‍♂️

Slik kan jo bare ikke skje! Hårreisende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kommer det bot i hundretusenkronersklassen xD

Håper dette får dem til å våkne.

Hele opplegget er sinnssykt amatørmessig. "Vi må vente til datatilsynet mater oss med tskje for å forklare et regelverk som var varslet for 200 år siden." Dette skulle jo vært på plass for et år siden. Jeg skjønner ikke hvordan en bedrift som åpenbart har advokater ikke klarer å følge et trivielt enkelt regelverk. Hvordan er det mulig å være advokat uten å se disse åpenbare utfordringene?

De har jo fortsatt ikke bedt om samtykke for å behandle personopplysninger. De kommer med den idiotiske: "legitim rett", det er ikke noe som eksisterer. Hvorfor har de ufaglærte til å skrive GDPR-regler? De trenger eksplisitt samtykke, og det har de ikke bedt om. Hele håndteringen av personvernforordingen er gjennområtten. De skjønner jo ikke de mest elementære delene av regelverket.

I reglene der de burde bedt om tillatelser til å bruke våre data henviser de til sine vage og ustrukturerte innlegg (som man ikke kan lese uten å godkjenne reglene). Hva er det de tenker på?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

klippe klippe

I reglene der de burde bedt om tillatelser til å bruke våre data henviser de til sine vage og ustrukturerte innlegg (som man ikke kan lese uten å godkjenne reglene). Hva er det de tenker på?

Spørsmålet kan jo også stilles slik: Hva tenker de med? 

- for når man leser innleggene og kommentarene på bl.a. influencer-bloggen om hvordan KG har behandlet og behandler brukerne sine, så kan man saktens lure på om det overhodet forekom noe cerebral aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mildt sagt hårreisende at brukernes info bare kan kastes rundt seg slik. Håper virkelig moderatorne det gjelder blir fjernet og at de resterende virkelig får opplæring i hva personvern er.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Slik kan jo bare ikke skje! Hårreisende 

Det kan du gjerne si, men overraskende? Ikke i det hele tatt. Jfr. utallige spørsmål om dette og lignende temaer som arrogant blir avfeid med økseskaftsvar. Etter flere ubesvarte oppfølgingsspørsmål meldes det at spørsmålet anses besvart, og tråden stenges!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Det kan du gjerne si, men overraskende? Ikke i det hele tatt. Jfr. utallige spørsmål om dette og lignende temaer som arrogant blir avfeid med økseskaftsvar. Etter flere ubesvarte oppfølgingsspørsmål meldes det at spørsmålet anses besvart, og tråden stenges!

Forventer du virkelig å få svar på det du spør om? Et svar er et svar for faen! :P

De har gitt et svar, kanskje ikke på det du spurte om, men det er jo et svar...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Forventer du virkelig å få svar på det du spør om? Et svar er et svar for faen! :P
De har gitt et svar, kanskje ikke på det du spurte om, men det er jo et svar...

Aner ikke hva du surrer om. Jeg har ikke spurt om noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pong
7 minutter siden, Neidr skrev:

Det er mildt sagt hårreisende at brukernes info bare kan kastes rundt seg slik. Håper virkelig moderatorne det gjelder blir fjernet og at de resterende virkelig får opplæring i hva personvern er.

Det kommer nok aldri til å skje. Vi får nok heller aldri vite hvem vedkommende var. 

C'est la vie på kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...