Gå til innhold

Jeg klarer ikke spise ren og sunn mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et ønske om å spise bedre, men jeg får det ikke til. Har dårlig matlyst og blir kvalm av den minste ting. 

Jeg er slank, men ønsker likevel å spise sunt. Det meste av grønnsaker f.eks er uaktuelt, får det ikke ned. Kan spise noen grønnsaker rå, f.eks gulrot, kålrot, sukkererter. 

Kjøtt vil jeg heller ikke ha, med unntak av biff. Karbonadedeig f.eks funker ikke. Fisk er godkjent noen dager, andre dager ikke. Kommer an på dagsformen. 

Derimot er det enkelt for meg å spise karbohydrater😫 potet, pasta, ris, brød. 

Vegetarmat er heller ikke enkelt da jeg ikke liker bønner/linser og grønnsaker. 

Det går rett og slett ikke ned. Blir kvalm, ingen matlyst. 

Derimot klarer jeg å spise pizza fra f.eks Peppes, hamburger, kebab. Junkfood. 

Har noen gått fra denne situasjonen til å spise sunt? Jeg trenger helt klart proteiner, og vitaminer. 

Setter pris på alle tips :) 

Anonymkode: 6b0a4...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du ikke lager god mat? Rett og slett. Ikke noe vondt ment. Men en linsegryte kan jo være kjempegodt om man bare bruker rett krydder. 

Anonymkode: 9bb88...5e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kylling, får du til å spise det? Og bær? 

 

Anonymkode: 9ebc8...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke rart at du ikke klarer å spise sunt, når din definisjon på "sunn mat" er "mat jeg ikke liker" :blink:

"Ren mat" er forresten sludder, og "sunn mat" er meningsløst. Viser til 1.000.000.000.00000000 innlegg om temaet.

Anonymkode: ff4ca...a18

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et ønske om å spise bedre, men jeg får det ikke til. Har dårlig matlyst og blir kvalm av den minste ting. 

Jeg er slank, men ønsker likevel å spise sunt. Det meste av grønnsaker f.eks er uaktuelt, får det ikke ned. Kan spise noen grønnsaker rå, f.eks gulrot, kålrot, sukkererter. 

Kjøtt vil jeg heller ikke ha, med unntak av biff. Karbonadedeig f.eks funker ikke. Fisk er godkjent noen dager, andre dager ikke. Kommer an på dagsformen. 

Derimot er det enkelt for meg å spise karbohydrater😫 potet, pasta, ris, brød. 

Vegetarmat er heller ikke enkelt da jeg ikke liker bønner/linser og grønnsaker. 

Det går rett og slett ikke ned. Blir kvalm, ingen matlyst. 

Derimot klarer jeg å spise pizza fra f.eks Peppes, hamburger, kebab. Junkfood. 

Har noen gått fra denne situasjonen til å spise sunt? Jeg trenger helt klart proteiner, og vitaminer. 

Setter pris på alle tips :) 

Anonymkode: 6b0a4...7c1

Ofte handler det om holdninger, men ikke alltid. Prøv ut nye ting. Har du sett en rar grønnsak i butikken som du ikke har hørt om? Kjøp den og smak på den. Søk opp middagsoppskrifter som inneholder mest mulig grønnsaker. Gratenger, gryteretter, supper og lignende er ganske smarte, da du kan kamuflere flere grønnsaker. Altså ikke kjenne smaken på de. At du kan spise kålrot og gulrot rått er jo en god start, det er jo kjempe sunt også. Går utifra at du kanskje liker lapskaus? Det inneholder jo kålrot, gulrot, kål, purreløk og man kan jo tilsette de grønnsakene man liker. 

Siden karbonadedeig ikke fungerer... Bruker du aldri kjøttdeig? Forskjellen på karbonadedeig og kjøttdeig er ikke all verden. Selv liker jeg karbonadedeig, og styrer unna kjøttdeig. Og iallefall kyllingkjøttdeig! Grøss. Du liker ikke kylling, kalkun...? De er jo milde på smak. Biff er jo ikke akkurat det sunneste kjøttet man kan spise (mettet fett), så det er ikke en fordel å like biff ovenfor hvitt kjøtt. 

Du liker fisk. Men kommer det an på dagsformen...? Hva mener du med det? Fisk er uansett veldig sunt. Du kan kompensere med reker en gang i blant, men reker inneholder MYE kolestrol, så ikke spis det for ofte! Hva spiser du på pizzaen og hamburgeren? 

Det er umulig å begynne å spise sunt om man ikke liker maten. Så enkelt er det bare. Du trekker en linje mellom sunn mat og mat du ikke liker, noe som ikke er bra. Ganske sikker på at holdning spiller en rolle her. Kan jeg spør hvor høy du er, hva du veier og hva du jobber med? :) 

Anonymkode: c0ebe...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et ønske om å spise bedre, men jeg får det ikke til. Har dårlig matlyst og blir kvalm av den minste ting. 

Jeg er slank, men ønsker likevel å spise sunt. Det meste av grønnsaker f.eks er uaktuelt, får det ikke ned. Kan spise noen grønnsaker rå, f.eks gulrot, kålrot, sukkererter. 

Kjøtt vil jeg heller ikke ha, med unntak av biff. Karbonadedeig f.eks funker ikke. Fisk er godkjent noen dager, andre dager ikke. Kommer an på dagsformen. 

Derimot er det enkelt for meg å spise karbohydrater😫 potet, pasta, ris, brød. 

Vegetarmat er heller ikke enkelt da jeg ikke liker bønner/linser og grønnsaker. 

Det går rett og slett ikke ned. Blir kvalm, ingen matlyst. 

Derimot klarer jeg å spise pizza fra f.eks Peppes, hamburger, kebab. Junkfood. 

Har noen gått fra denne situasjonen til å spise sunt? Jeg trenger helt klart proteiner, og vitaminer. 

Setter pris på alle tips :) 

Anonymkode: 6b0a4...7c1

Du spiser hamburger fra sjappa på hjørnet, men det funker ikke med karbonadedeig?

Altså hallo! Hva tror du hamburgeren din er laget av?

Er det ikke litt salat på den burer'n når du spiser den? Litt tomat, agurk og salatblad? 

Det høre faktisk ut som det er måten du lager egen mat på som kan trenge et boost siden mat kjøpt ute er ok, mens mat laget hjemme (av samme råvarer) gjør deg kvalm.

Anonymkode: dcff1...f53

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er 100% psykosomatisk. Dersom du ikke er allergisk mot grønnsaker er det ingenting i dem som forårsaker kvalme. Heller motsatt. Det er ren mat uten kunstig dritt. 

Men jeg var faktisk ganske lik som tenåring. Levde på kneipbrød med ost eller syltetøy, pommes frites og pizza. På VGS så begynte det å bli direkte flaut å sitte der og plukke vekk alle grønnsakene i maten jeg fikk servert, så jeg gikk inn for å spise skikkelig. Prøvde nye ting litt etter litt, og når viljen er der, og du kommer over myten du selv har skapt om at du ikke liker noe, så går det jo.

Nå er jeg 27 år, og elsker grønnsaker! Ikke alle, men de aller fleste. Det var faktisk ikke så vanskelig når jeg hadde bestemt meg. 

Anonymkode: 34cb0...330

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøtt vil jeg heller ikke ha, med unntak av biff.

Anonymkode: 6b0a4...7c1

Men biff er jo supersunt! Spis gjerne mer av det. :) Spørs bare om lommeboka di tillater det da... Her er en Facebook-gruppe med flere tuser mennesker som har blitt sunnere ved å spise bare rent kjøtt: https://www.facebook.com/groups/zioh2/ 

Anonymkode: af931...2dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små ting som endrer smaksopplevelsen knyttet til "ren mat" kan gjøre stor forskjell. For eksempel krydrer jeg kyllingen godt når jeg steker den, ofte med grillkrydder. Jeg tar en klatt smør på kokt brokkoli og blomkål, lager hummus som dip til paprika og gulrøtter, spiser mye søtpotet, potet og ris (som IKKE er fienden), laksen krydrer jeg med sitronpepper og har quinoa til, toast med peanøttsmør og banan er sykt godt, toast med most avokado og stekt egg er også veldig godt. Knekkebrød med røkt laks og kokt egg er også digg. Dette er for øvrig mine meninger, selvfølgelig, men små endringer for å gjøre maten litt mer spennende og selvfølgelig holdninger knyttet til mat.

Du må rett og slett endre innstillingen din til mat. Jeg koser meg med raske karbohydrater av og til (kan fint spise en vaffel en dag, eller proteinbar, sjokolade, popcorn, potetgull - ikke alt på en gang selvfølgelig), men koser meg også  med sunn mat. Sunn mat trenger ikke være kjedelig eller smake elendig.

En kveld av og til, spiser jeg det jeg har lyst på. Da kjøper jeg smågodt, potetgull og spiser pizza. Drikker også en del rødvin. Den ene dagen ødelegger ikke for meg hvertfall, men det er jo håpløst når man ikke klarer å holde seg til den ene dagen da. Slike dager har jeg to ganger i måneden ca. 

Anonymkode: c7b67...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Men biff er jo supersunt! Spis gjerne mer av det. :) Spørs bare om lommeboka di tillater det da... Her er en Facebook-gruppe med flere tuser mennesker som har blitt sunnere ved å spise bare rent kjøtt: https://www.facebook.com/groups/zioh2/ 

Anonymkode: af931...2dc

100 g storfekjøtt inneholder 6 g mettet fett (av 27 g fett) og 1,1 g transfett. Det høres ikke mye ut, men blir det spist to-tre ganger i uken, så blir det en del. Transfett er det absolutt verste fettet man kan få i seg, og det er ikke mye som skal til for å utgjøre en helserisiko etterhvert. Enda verre med indrefilet, den inneholder 10 g mettet fett (av 25 g fett). Kalorifattig er den heller ikke per 100 g (over 300 kalorier). 

Med andre ord, biff er ikke det verste man spiser. Men det er langt ifra det beste. Jeg ville ikke spist biff mer enn max en dag i uka. Men her blir det spist sjeldnere. Det er en grunn til at myndighetene ber folk kutte inntaket av rødt kjøtt. 

Anonymkode: e7333...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, både fine og strenge :) 

Det høres ut som jeg spiser junk hele dagen, men det gjør jeg ikke. Spiser som regel brødmat/havregrøt til frokost og lunsj.

Og til middag starter problemet. Jeg har som sagt dårlig matlyst og ender ofte opp med å ikke spise noe. Jeg er tynn og for å ikke gå mer ned i vekt har jeg brukt det som unnskyldning til å spise det jeg har lyst på til middag. Det blir da ofte junk, men med dårlig matlyst blir det små mengder uansett. 1-2 pizzastykker, halv 100 g hamburger, halv liten kebab osv. Biff også blir som regel 50 g. Potet/french fries, pasta spiser jeg litt mer av. 

Jeg prøver å spise f.eks wok, men som den drittungen jeg er spytter jeg det ut når jeg prøver. Hele kroppen stritter i mot. Blir kvalm av tanken og smaken. 

Men at jeg er tynn betyr ikke at jeg er sunn som sagt, og jeg kan jo ikke fortsette slik resten av livet. Men av erfaring dropper jeg å spise, da jeg egentlig ikke liker mat og skulle gjerne sluppet å spise🤪

Anonymkode: 6b0a4...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

100 g storfekjøtt inneholder 6 g mettet fett (av 27 g fett) og 1,1 g transfett. Det høres ikke mye ut, men blir det spist to-tre ganger i uken, så blir det en del. Transfett er det absolutt verste fettet man kan få i seg, og det er ikke mye som skal til for å utgjøre en helserisiko etterhvert. Enda verre med indrefilet, den inneholder 10 g mettet fett (av 25 g fett). Kalorifattig er den heller ikke per 100 g (over 300 kalorier). 

Med andre ord, biff er ikke det verste man spiser. Men det er langt ifra det beste. Jeg ville ikke spist biff mer enn max en dag i uka. Men her blir det spist sjeldnere. Det er en grunn til at myndighetene ber folk kutte inntaket av rødt kjøtt. 

Anonymkode: e7333...fe2

Du blander naturlig transfett (i f.eks. kjøtt) som ikke er usunt og kunstig transfett som er veldig usunt.

Og mettet fett har blitt frikjent anklagene. Det var bare en teori at mettet fett var usunt, og den har blitt bevist feil nå.

Rent kjøtt har faktisk aldri blitt bevist helseskadelig, tvert imot. Bearbeidet kjøtt derimot... Studier slår ofte sammen rent rødt kjøtt og bearbeidet rødt kjøtt. Og ofte blir helsebevisste vegetarianere sammenlignet med ikke-helsebevisste kjøttspisere. Studier som sammenligner ikke-helsebevisste vegetarianere med ikke-helsebevisste kjøttspisere, og studier som sammenligner helsebevisste vegetarianere med helsebevisste kjøttspisere viser at kjøttspiserne er sunnere.

Og kalorimengde i en matvare bestemmer ikke om en matvare er sunn eller ikke.

Anonymkode: af931...2dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

100 g storfekjøtt inneholder 6 g mettet fett (av 27 g fett) og 1,1 g transfett. Det høres ikke mye ut, men blir det spist to-tre ganger i uken, så blir det en del. Transfett er det absolutt verste fettet man kan få i seg, og det er ikke mye som skal til for å utgjøre en helserisiko etterhvert. Enda verre med indrefilet, den inneholder 10 g mettet fett (av 25 g fett). Kalorifattig er den heller ikke per 100 g (over 300 kalorier). 

Med andre ord, biff er ikke det verste man spiser. Men det er langt ifra det beste. Jeg ville ikke spist biff mer enn max en dag i uka. Men her blir det spist sjeldnere. Det er en grunn til at myndighetene ber folk kutte inntaket av rødt kjøtt. 

Anonymkode: e7333...fe2

Dette er jo bare tull! De verdiene du ramser opp her er jo helt sinnsyke - indrefilet inneholder da ikke en fjerdedel fett! Det er jo rent og temmelig magert kjøtt, sjekk Mattilsynets matvaretabell: https://matvaretabellen.no/fjoerfe-og-kjoett-g3/storfe-indrefilet-raa-03.058

Anonymkode: 6c859...032

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...