Gå til innhold

Skjeggkre i nye leiligheter, et vanlig problem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har opplevd å kjøpe ny leilighet, for så å finne ut at den var infisert av skjeggkre? Har lest mye om dette i det siste og blitt litt paranoid.

Vil de som selger leiligheten holde dette skjult for kjøper?

Anonymkode: 9e2d5...7c6

Videoannonse
Annonse
Gjest Optimo
Skrevet

Jeg syns det er rart hvis selger holder tilbake opplysninger om slikt. Det er jo nødt til å bli oppdaget, og ender gjerne med rettssak og styr. 

Nå ble det vel nylig avgitt en dom som fastslo at skjeggkre ikke ga rett til prisavslag, men mulig det var noe spesielt i den saken.. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Guile skrev:

Jeg syns det er rart hvis selger holder tilbake opplysninger om slikt. Det er jo nødt til å bli oppdaget, og ender gjerne med rettssak og styr. 

Nå ble det vel nylig avgitt en dom som fastslo at skjeggkre ikke ga rett til prisavslag, men mulig det var noe spesielt i den saken.. 

Takk for svar. Jeg husker bare jeg leste om noen som hadde kjøpt en veldig dyr bolig i Oslo, og de hadde ikke blitt opplyst om dette. Har selv funnet en leilighet som nesten virker for godt til å være sant... Den er helt ny. Derfor jeg undrer...

Men ja, kan ikke så mye om disse krypene. Er man bare nødt å selge hele leiligheten dersom man finner skjeggkre i den?

AnonymBruker
Skrevet

Det er i nybygg det er vanligst de kommer ofte med i emballasjen. Det kan komme med kjøkkeninnredningen, gulvet, sofaen.. Det er ikke alltid man vet at der er skjeggkre før det ene som har lurt seg inn rekker å formere seg. Finner man skjeggkre starter man tiltak, som limfeller. 

Anonymkode: 6d4a0...473

AnonymBruker
Skrevet

Nye boliger og nyoopussede boliger har oftest skjeggkre. Det kan også følge med emballasjen til møbler o.l.

Det er ikke alltid lett å bevise at det var skjeggkre i boligen før du kjøpte. De kan ha fulgt med flyttelasset ditt. Er det få eksemplarer er det heller ikke sikkert selger er klar over det. Selvsagt, om du akkurat har flyttet inn og oppdager at det vrimler av dem, er vel saken klar. 

Grunnen til at det ble avgitt dom om at kjøper ikke hadde rett til prisavslag, var nok at skjeggkre har blitt såpass vanlig. Og vanligere blir det. Om "alle" boliger til slutt har skjeggkre, kan ikke alle få prisavslag. Fortsatt er det nok slik at mange kvier seg for å kjøpe en bolig de vet det er skjeggkre i, så om det er kjent, vil du nok få ferre og lavere bud. En ting er om man har krav på prisavslag etter et kjøp. En annen ting er hvor mye du får for en bolig med skjeggkre. Det er det markedet som bestemmer. Skal du selge bolig får du så mye som folk er villige til å betale. 

Anonymkode: 3d60c...9b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg husker bare jeg leste om noen som hadde kjøpt en veldig dyr bolig i Oslo, og de hadde ikke blitt opplyst om dette. Har selv funnet en leilighet som nesten virker for godt til å være sant... Den er helt ny. Derfor jeg undrer...

Men ja, kan ikke så mye om disse krypene. Er man bare nødt å selge hele leiligheten dersom man finner skjeggkre i den?

Om du ikke kan leve med skjeggkre, er du nødt til å selge. Hvor mye du får for leiligheten, kommer an på hvor mye folk er villig til å betale for en leilighet med skjeggkre. 

At skjeggkre er ille er fordi folk har bestemt at det er ille. Om ingen brydde seg, hadde det ikke gjort noe. Strengt tatt burde det ikke være verre enn edderkopoer, fluer, maur osv som finnes over alt. De gjør lite skade, de biter ikke, og er mest aktive om natten. 

Anonymkode: 3d60c...9b7

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har opplevd å kjøpe ny leilighet, for så å finne ut at den var infisert av skjeggkre? Har lest mye om dette i det siste og blitt litt paranoid.

Vil de som selger leiligheten holde dette skjult for kjøper? 

Det kan være to grunner til at du ikke får vite om skjeggkre når du kjøper. Enten så vet ikke selger at de har skjeggkre, eller så holder de tilbake opplysninger om det. Det kan være økonomisk lønnsomt for selger å holde tilbake informasjon om skjeggkre dersom de tror prisen påvirkes negativt om det er kjent før salg at det finnes skjeggkre. Selger kan tegne en boligselgerforsikring, og dersom de i etterkant dømmes til å erstattet verditapet påført av skjeggkre, så dekkes det av forsikringen.

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvor vanlig det er, men har bodd i mange leiligheter, og aldri hatt problemer med det. Men jeg støvsuger annenhver dag, og etter siste flytting og alt skriveriet om skjeggkre, er jeg blitt nøye med å pakke ut av emballasjen utenfor og bære ting inn etter å ha sett i kassene om jeg ser noe lite som beveger seg. 

Så vidt jeg har forstått, er støvsuging det som forebygger best.

Anonymkode: 4fb92...437

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes ingen kjent måte å fjerne skjeggkre helt på. Men det finnes metoder for å holde bestanden på et relativt lavt nivå. Det krever gjevnlige tiltak resten av boligens levetid - eller eventuelt til det oppdages en metode for å utrydde skjeggkre totalt på.

Hvis du ikke kan leve med skjeggkre kan det være lurt å vente med selge din nåværende bolig til du har overtatt den nye og har hatt limfeller ute i noen uker. Da har du mulighet til å la være å flytte om du fanger noen kre i din nye bolig. Dersom du flytter ut av en skjeggkreinfisert bolig må hele flyttelasse ditt innom et fryselager på veien for å sikre at du ikke tar de med deg.

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Så vidt jeg har forstått, er støvsuging det som forebygger best. 

Støvsuging forebygger ikke AT du får skjeggkre. Men ved å støvsuge hyppig oppnår du to ting.

For det første fjerner du næringsgrunnlaget. Selv om de kan leve på papir(gipsvegger) så foretrekker de matrester, hudrester og liknende som de kan finne på gulvet. Så hyppig støvsuging vil bidra til at bestanden vokser langsommere.

For det andre så vil du støvsuge opp noen kre som gjemmer seg under lister, i skap du støvsuger osv. Disse individene vil jo da ikke kunne formere seg, og det vil jo også bidra til å holde bestanden nede. Forutsatt at kreene ikke bare krabber ut av støvsugerene etterpå. Derfor er det anbefalt at man legger støvsugerposen i fryseren etter hver bruk hvis man har skjeggkre.

Den beste måten å forebygge at man får skjeggkre er å gjøre tiltak som reduserer sjanse for at du bringer dem i hus.

Man tror at en vanlig måte å få skjeggkre i hus på er at de haiker med pappesker man får levert. De kan skjule seg i det hulrommet inni selve veggen på pappesken. Derfor bør man helst pakke opp pappeskene utenfor boligen og inspisere innholdet før man tar det inn. Hvis det ikke er praktisk mulig er det anbefalt å iallefall få pappeskene raskest ut av huset igjen. Skjeggkre er mest aktiv om natten, og vil stort sett holde seg skjult når det er lyst. La iallefall ikke pappesker stå over natten innendørs. Får du leveranse på vinteren og innholdet i esken tåler det kan man la det stå ute i minus-grader til dagen etter.

Ellers gjelder "standard" regler når du er ute å reiser; ikke la kofferten ligge åpen på gulvet. Hold den lukket og bruk koffert-stativet. Også kofferten kan stå ute i minusgrader om vinteren ved hjemkost. Har du badstue kan den også brukes til å drepe eventuelt uønsket levende innhold. Vask på 60 grader tar også knekken på skjeggkre.

Er det skjeggkre på arbeidsplassen, på barnas skole eller barnehage så sørg for at de iverksetter tiltak. Jo lavere bestanden er på disse plassene, jo lavere er smitterisikoen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å selge nå og i egenerklæringsskjema er det et eget punkt som spør helt konkret om man har oppdaget skjeggkre, rotter eller andre skadedyr i boligen eller fellesområdene, eller om noen naboer har det (vi bor i leilighet). 

Anonymkode: bc551...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Når man har mange virker det litt ekkelt. Selv om de er helt ufarlige. 

I 2010 når vi flyttet inn var det mange på badet og i gangen. De vrimlet. Nå i 2019 ser jeg knapt 1 i mnd sånn gj.snittlig. 

Tiltak jeg gjorde: støvsugde ofte, drepte alle jeg så, og hadde gulvtemperaturen på året rundt i 2 år. Luftet godt under dusjing og sørget for at det ikke ble unødvendig fuktig på bad og i gangen.

Skulle vi solgt måtte vi jo oppgi at de finnes for de er nok ikke helt borte. Men tror de aller fleste har slike hjemme nå. Synes ikke det burde ha noe å si på pris med mindre det var utrolig mange av de..

Anonymkode: c91ef...da6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...