Gå til innhold

- Den norske sykelønnsordningen er gull for kvinner


Example

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/okonomi/den-norske-sykelonnsordningen-er-gull-for-kvinner/3423681418.html

Ikke egentlig noe nytt dette, men her har man også forsket på holdninger også. Det viser, ikke overraskende, at kvinner i større grad enn menn holder seg hjemme fra jobb når de strengt tatt kan dra. 

Myter som "dobbeltarbeid" og tyngre jobber blir også knust. 2 av 3 unge kvinner mellom 15 og 19 mener det greit å ta sykedager uten å være syk. 

Hva mener dere? Må vi stramme inn sykelønnsordningen fordi mange utnytter de, eller er det et nødvendig onde av å ha kvinner i arbeid? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«2 av 3 unge kvinner mellom 15 og 19»? Hva med de i en aldersgruppe hvor flertallet faktisk er i fulltidsarbeid? :klo: 

Hva tenåringer, hvor de fleste fortsatt går på skole, måtte mene er vel ikke særlig relevant? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de må ta en ekstra sykedag for å unngå å bli langtidssykemeldt på lengre sikt, ser jeg ikke noe problemer med det.

Hvis det er skattepengene du er bekymret for, er disse sykedagene lommerusk i forhold til skatteunndragelsene fra store multinajsonale og nasjonale bedrifter. Bruk heller kreftene på å endre skattelovgivningen her i landet i stedet for bagateller som sykelønnsordningen. Det blir som poseavgiften som miljøtiltak. Helt tullete.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
On 5/8/2019 at 7:33 AM, appelsinjuice said:

«2 av 3 unge kvinner mellom 15 og 19»? Hva med de i en aldersgruppe hvor flertallet faktisk er i fulltidsarbeid? :klo: 

Hva tenåringer, hvor de fleste fortsatt går på skole, måtte mene er vel ikke særlig relevant? 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg skulket mye som 15-19-åring (skole er teit, azz) og hadde nok svart at å skulke jobb var helt innafor på den alderen, selv om jeg aldri hadde jobbet. 

On 5/8/2019 at 7:26 AM, Example said:

Hva mener dere? Må vi stramme inn sykelønnsordningen fordi mange utnytter de, eller er det et nødvendig onde av å ha kvinner i arbeid? 

Om noe er skapt av holdninger i seg selv, så er det ikke et nødvendig onde. Da kan man igangsette holdningskampanjer og endre trenden. Akkurat slik vi har gjort det nærmest tabu å fyllekjøre. Eller der vi har redusert populariteten av å røyke. 

Jeg syntes det er ganske dramatisk å gå til den konklusjon at vi må akseptere noe som er en negativ trend i samfunnet. Ikke noe snakk om hvordan den trenden ble til eller om vi kan gjøre noe med den. Nei, her går vi rett til den bombastiske konklusjonen at slik er det og alltid vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrimsonPetal

Dette var interessant:

"Mer enn halvparten av det legemeldte fraværet gjelder enten uspesifiserte muskel/skjelett-lidelser eller psykiske lidelser. Det er lidelser der legen sykmelder på grunnlag av hva pasienten sier, ikke på grunnlag av medisinsk objektive funn. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, CrimsonPetal skrev:

Dette var interessant:

"Mer enn halvparten av det legemeldte fraværet gjelder enten uspesifiserte muskel/skjelett-lidelser eller psykiske lidelser. Det er lidelser der legen sykmelder på grunnlag av hva pasienten sier, ikke på grunnlag av medisinsk objektive funn. "

Og hvor stor andel av dette gjelder f. eks. bekkenløsning ved graviditet? 🤔 At kvinner har høyere sykefravær enn menn skyldes jo både at de går gravide og føder, med de plager dette medfølger, samt at flere kvinner enn menn jobber innen helsesektoren. Dersom man jobber med eldre og syke med nedsatt immunforsvar må man nødvendigvis være hjemme fra jobb dersom man f. eks. er forkjøla. 

De av oss som er kontorrotter kan lukke døra til kontoret vårt og ikke plage noen andre enn oss selv når vi er pjuske, evt. kan vi ta hjemmekontor. De som jobber innen helse har ikke samme mulighet, ergo blir jo sykefraværet nødvendigvis høyere, for å unngå å smitte utsatte grupper. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CrimsonPetal
3 minutter siden, appelsinjuice said:

Og hvor stor andel av dette gjelder f. eks. bekkenløsning ved graviditet? 🤔 At kvinner har høyere sykefravær enn menn skyldes jo både at de går gravide og føder, med de plager dette medfølger, samt at flere kvinner enn menn jobber innen helsesektoren. Dersom man jobber med eldre og syke med nedsatt immunforsvar må man nødvendigvis være hjemme fra jobb dersom man f. eks. er forkjøla. 

De av oss som er kontorrotter kan lukke døra til kontoret vårt og ikke plage noen andre enn oss selv når vi er pjuske, evt. kan vi ta hjemmekontor. De som jobber innen helse har ikke samme mulighet, ergo blir jo sykefraværet nødvendigvis høyere, for å unngå å smitte utsatte grupper. 

Dette sitatet fra lenken i hovedinnlegget kan kanskje oppklare det:

"Dersom man fjerner gravide fra beregningen så faller kjønnsforskjellen i sykefravær i aldersgruppen 20-24 med hele 74 prosent, ifølge Mastekaasa. Men fortsatt er kvinner mer sykmeldt, i alle yrker, sammenliknet med menn. Vi opplever oss selv som sykere.

Kvinner synes helsen deres er dårligere enn det menn synes om sin helse. Vi går mye oftere til legen enn menn og spiser mer medisiner. Forskjellene i sykefravær gjelder særlig det legemeldte fraværet, altså det som tynger statsfinansene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har ikke mensen. Og det skal de være faen så glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Menn har ikke mensen. Og det skal de være faen så glad for.

Menn hadde gått på jobb med mensen. Som de fleste kvinner gjør også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske sykelønnsordningen er gull verdt for alle som er medlem av folketrygden og har rett på sykelønn om de skulle bli syke. Dette er uavhengig av kjønn. Kjenner en mann som nylig har blitt alvorlig syk, forsørgeransvar, kone, barn, boliglån. GULL for han også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Example said:

Menn hadde gått på jobb med mensen. Som de fleste kvinner gjør også. 

De hadde ikke det om de lå krølla rundt doen i smerter, nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelønnsordningen er altså bra for minst 50% av befolkningen. 

Det er vel bra? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt ikke særlig overraskende. Når en ser at forskere forklarer at de populære teoriene, som dobbeltarbeid, ikke fungerer som forklaringsvariabler, samtidig som politikere osv. villig gjentar disse mytene, skjønner en at sannheten antagelig er noe politisk ukorrekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.5.2019 den 7.33, appelsinjuice skrev:

«2 av 3 unge kvinner mellom 15 og 19»? Hva med de i en aldersgruppe hvor flertallet faktisk er i fulltidsarbeid? :klo: 

Hva tenåringer, hvor de fleste fortsatt går på skole, måtte mene er vel ikke særlig relevant? 

Absolutt relevant, fordi dette er fremtidens arbeidstakere. Holdninger blir som regel formet i ungdomsårene, og det er svært bekymringsfullt at norske jenter har en såpass slapp holdning til arbeidslivet. Som man ser, er ikke dette akkurat unikt blant norske kvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 15.07, Bli medlem skrev:

Hvis de må ta en ekstra sykedag for å unngå å bli langtidssykemeldt på lengre sikt, ser jeg ikke noe problemer med det.

Hvis det er skattepengene du er bekymret for, er disse sykedagene lommerusk i forhold til skatteunndragelsene fra store multinajsonale og nasjonale bedrifter. Bruk heller kreftene på å endre skattelovgivningen her i landet i stedet for bagateller som sykelønnsordningen. Det blir som poseavgiften som miljøtiltak. Helt tullete.

What about....?

Jo, sykefravær er enorm utgift i Norge. Det er en grunn til at man har helger og helligdager, det er da man skal lade batteriene. Sykedager er ikke ekstra dager man skal ta seg for å fungere. Da er det bedre at man går ned i stillingsprosent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 18.02, appelsinjuice skrev:

Og hvor stor andel av dette gjelder f. eks. bekkenløsning ved graviditet? 🤔 At kvinner har høyere sykefravær enn menn skyldes jo både at de går gravide og føder, med de plager dette medfølger, samt at flere kvinner enn menn jobber innen helsesektoren. Dersom man jobber med eldre og syke med nedsatt immunforsvar må man nødvendigvis være hjemme fra jobb dersom man f. eks. er forkjøla. 

De av oss som er kontorrotter kan lukke døra til kontoret vårt og ikke plage noen andre enn oss selv når vi er pjuske, evt. kan vi ta hjemmekontor. De som jobber innen helse har ikke samme mulighet, ergo blir jo sykefraværet nødvendigvis høyere, for å unngå å smitte utsatte grupper. 

Nå har vel dette studiet, og andre, tatt høyde for økt fravær i forbindelse med graviditet. Dette er dermed ingen forklaring for fraværet. Dette er sammen med andre forklaringer som fysisk belastning tatt høyde for i studiet, og er ikke en forklaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er lærling og blir unyttet i den barnehagen jeg er i. Instruktør snakker aldri med meg og har aldri gitt meg gode tilbakemeldinger (vi har hatt fem samtaler på en halv time per når vi skal ha en time hver uke). Jeg har vært i et år og siden mars har alt blitt dårligere. Ikke fordi jeg ikke trives på jobb, men fordi jeg fant ut at det var så mye jeg manglet i oppgavene mine og hvor mye jeg kunne trengt veiledning. De ansatte er ofte vekke og det er alltid en eller annen vikar. Hvis de ikke får vikar, er jeg vikaren og må gå fra den ene avdelingen til den andre. Det er nå kun to-tre måneder igjen og etter å ha sagt i fra til instruktør mange ganger sa jeg endelig ifra til noen høyere oppe og får litt mer hjelp, men ikke mye.

Vi skal egentlig være fire på avdelingen, men er som oftest bare tre inkludert meg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 17.34, CrimsonPetal skrev:

Dette var interessant:

"Mer enn halvparten av det legemeldte fraværet gjelder enten uspesifiserte muskel/skjelett-lidelser eller psykiske lidelser. Det er lidelser der legen sykmelder på grunnlag av hva pasienten sier, ikke på grunnlag av medisinsk objektive funn. "

Og det samme gjelder for uføretrygda. Den store majoriteten er diagnoser uten objektive tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrimsonPetal
20 hours ago, bananbøy said:

Og det samme gjelder for uføretrygda. Den store majoriteten er diagnoser uten objektive tester.

Jeg tror mange flere kunne stått i arbeid dersom det hadde vært mindre effektivitetskrav. Det virker som om det man før skulle klare med 3 årsverk skal man nå klare med 2 eller 1,5 og da sier det seg selv at mange får "psykiske" lidelser som det er vanskelig å måle med en blodprøve.

Er usikker på hvor mye vondt i vilja det egentlig er rundt omkring, men jeg tror nok en del har litt lett for å ta en egenmelding eller psykmelding. Det er i grunn ikke så overraskende at det er mange unge siden mange har fått mye rett i hendene og når det stilles harde krav om oppmøte og innsats selv om man har det vondt så blir det kanskje litt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter sykelønnsordningen. Men jeg skulle ønske at kvinner slutter å latterliggjøre menn for «manflu»..... Menn bidrar i høyeste grad i det spleiselaget som gjør at vi kan ha en raus sykelønnsordning....mest til beste for våre kjære kvinner. UTEN at jeg på noen måte vil latterliggjøre kvinners plager slik kvinner ler av «manflu».....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...