Gå til innhold

Hva må man gjøre før øvelseskjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke førerkort selv og har aldri hatt det. Kan derfor ingenting om dette. Håper noen kan hjelpe.

Har en sønn i slutten av tenårene som er klar for å begynne med og ta førerkortet. For å øvelseskjøre med faren sin, må tenåringen først ta såkalt "trafikalt grunnkurs" på kjøreskole? Og så er det bare å gå i gang med øvelseskjøring? Og hva må faren (som skal lære han dette) gjøre først? Han nevnte noe om ledsagerbevis eller noe? Er det ikke bare å klaske en rød L i bakruta og så kjøre i vei på passende steder?

Vi er skilt, og det å få faren til å sette i gang med å øvelseskjøre med sønnen sin er visst utrolig vanskelig å komme i gang med... så tregt som sirup. Jeg vil bare forsikre meg om at han ikke prater tull for å utsette alt.

Jeg har spart penger nok til å dekke førerkort innenfor rimelighetens grenser (34 000), men det forutsetter at det først øvelseskjøres privat.

 

Anonymkode: 3b987...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trafikalt grunnkurs for sønnen din.

Rød L og ekstra speil til faren hans, og du må passe på at han har hatt lappen sammenhengende i over fem år. Etter det så er det bare til å la sønnen din kjøre sammen med han. 34 000 bør være nok til å dekke lappen, jeg betalte 23 000 for noen år siden. 

Anonymkode: 8e780...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L bak og ekstraspeil for ledsager 

ledsager må ha hatt førerkort sammenhengende i 5 år og bære over 25 år. 

Så fort sønnen har tatt trafikalt grunnkurs så er det bare å kjøre på. 

Anonymkode: c2b89...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Da bestiller vi plass på et slikt kurs.

 

TS

Anonymkode: 3b987...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din er nødt til å gjennomføre "trafikalt gunnkurs" hos en eller annen kjøreskole, FØR man kan øvelseskjøre privat. 

Etter dette "grunnkurset" så skal man få ett midlertidig førerkort, og dette er man selvfølgelig nødt til å ha med seg hver gang man skal øvelseskjøre. Uansett om man kjører privat (for eksempel sammen med foreldrene sine) eller sammen med noen fra kjøreskolen sin, så er man nødt til å ha dette papiret med seg. I tillegg tror jeg man er nødt til å ha med annen legitimasjon (med fotografi!) også, ettersom det midlertidige "førerkortet" ikke har noe bilde. 

Anonymkode: 8dd5d...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen får et bevis for trafikalt grunnkurs som varer til utpå høsten. Deretter må han ta mørkekjørings demonstrasjon før han får et nytt bevis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...