Gå til innhold

Mannen vil hvile middag og mener jeg er rar som blir sur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her har også far av og til behov for å hvile middag etter jobb. Men da tar han med seg babyen på 8 uker å sover en times tid sammen med han. I mellomtiden har jeg kvalitetstid med de to eldste. Fordelen er at far er med opplagt til kvelden og kan ta babyen utover kvelden også da han gråter mye på kveldstid. 

Anonymkode: f48b3...f74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Meadow skrev:

Skjønner at han er sliten og vil sove litt etter jobb, er det så rart da? Du sover vel når baby sover, regner jeg med. 

Herre fred... så lite folk vet om babyer.

Jeg har hatt to babyer som ikke har sovet på dagtid annet enn ved trilling. Så nei, jeg sov ikke når baby sov, for det ville innebåret å gå i søvne ute i trafikken. 

Og nei, det er ikke sikkert at man får sove selv om babyen sover inne og i ro. Noen babyer våkner igjen innen man selv har klart å sovne. 

Å gå på jobb igjen etter perm har føltes som en intens befrielse begge gangene fir meg, krevende jobb til tross. Ja, man er sliten etter jobb, men ikke i nærheten av så sliten som når man har sovet max to timer sammenhengende flere døgn i uken, månedsvis i strekk, og max 5 timer totalt i døgnet. Og har måttet bysse og bære og være aleine med en ekstremt lite stimulerende med desto mer krevende unge.

Anonymkode: 38257...342

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Det vet vi ikke. Dessuten snakker vi ikke "24/7". Vi snakker den tiden far er på jobb.

Du trenger ikke fortelle meg at jobb er slitsomt. Jeg jobber da minst 8 timers dag selv. 

Husk at den som er hjemme med et så lite barn kan verken dusje eller gå på do uten en "plan" for det. Man må sove hvis/når baby sover, man har nemlig ansvaret for knøttet. Mat må inntas mens man har dette ansvaret også. Tror du ikke det er slitsomt? Så hva med å gi hverandre litt rom - dvs at han også forstår at hun er sliten etter en hel dag med baby?

Vi snakker i så tilfelle OM den tiden. En snakker ikke tid.

Anonymkode: a13cb...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han jobber både uker og helger slik du skriver her, forstår jeg MEGET godt at han vil hvile etter jobb. Det er snakk om én time. De resterende 4-5 timene kan han ta baby, så kan du slappe av. Håper for din del at baby tar flaske, hvis ikke så kan du amme og han gjøre alt annet av bleier, stimulering og kos.

Anonymkode: 4beff...2d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han jobber både uker og helger slik du skriver her, forstår jeg MEGET godt at han vil hvile etter jobb. Det er snakk om én time. De resterende 4-5 timene kan han ta baby, så kan du slappe av. Håper for din del at baby tar flaske, hvis ikke så kan du amme og han gjøre alt annet av bleier, stimulering og kos.

Anonymkode: 4beff...2d1

Men du forstår ikke at JEG også må hvile når han jobber såpass mye? 

Anonymkode: 99f49...5dd

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde unnet mannen min en middags hvil.. Han holder jo hjulene i gang han og, bare på en annen måte. Hadde vært annerledes om han også var hjemmeværende..

Anonymkode: ac2b4...c4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han jobber både uker og helger slik du skriver her, forstår jeg MEGET godt at han vil hvile etter jobb. Det er snakk om én time. De resterende 4-5 timene kan han ta baby, så kan du slappe av. Håper for din del at baby tar flaske, hvis ikke så kan du amme og han gjøre alt annet av bleier, stimulering og kos.

Anonymkode: 4beff...2d1

Hva med mor? Når skal mor få hvile? 

Hvis mannen er så sliten, får han gjør ned i stilling. Sånn er det få et annet menneske som skal tas vare på. 

Anonymkode: 27054...bd1

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en baby på 4 uker som skriker mye. 

Mannen kommer hjem kl 16. Flere ganger i uken vil han hvile middag på rundt 1 time fordi han har vært på jobb.

Jeg er så lei av det.

Hva med meg? Jeg har baby natt, dag også nesten halve kvelden(fordi han vil hvile), før vi legger oss igjen. 

Han mener at jeg er urimelig som blir sur for det, han har jo jobbet sier han.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 99f49...5dd

Det løser du jo lett ved å ta deg en middagslur etter han da!

Anonymkode: 2a9fc...f04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mye lettere å gå på jobb enn det var å være hjemme med spedbarn, spesielt nyfødt. Men selvfølgelig ikke sikkert alle mødre er enig med meg...

Anonymkode: ceded...9ab

Jeg er enig! 

To barn, og jeg har da to barselpermisjoner og jeg har aldri vært så trøtt og sliten etter jobb som når jeg er i barselpermisjon.

På jobb så får jeg gå på do, jeg får spise og jeg får drikke varm kaffe/te. 

I barselpermisjonen så får jeg ingen av delene alene, hvis jeg rekker det.... og når babyen endelig sov, så måtte jeg ha planlagt hva jeg skulle gjøre nøye, for der varte sjeldent mer enn 15-30min per gang og det i det hele tatt HVIS jeg fikk barnet til å sove et annet sted enn oppå meg. Å sove sammen med barnet er så fint, hvis barnet sover så lenge at jeg rekker å sovne..

Nei, når barnet er 4 uker så skal du jaggu ha litt av en "sovebaby" skal jobb være mer slitsom. Særlig når man tenler på at det er bare 4 uker siden kroppen var grabid og det er en del omstilling for kropp og sinn.

Anonymkode: dd7e7...d74

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. TS har nettopp vært gravid og født en baby, hun er full av hormoner og sover ikke godt verken natt eller dag. Og så skal mannen hvile fordi han går på jobb? Han sover jo hele natta, og legger seg veldig tidlig. Er det noen som skal hvile ekstra i barseltiden så er det jo åpenbart mor. Menn som ikke forstår det og som ikke er opptatt av å avlaste mor i denne tiden er søppelmenn. 

 

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke TS er urimelig, men kanskje det finnes løsninger som ikke bare er sort-hvitt. Det trenger ikke være enten eller, men det kan være rom for at begge får sin hviletid. Hvis man møtes på halvveien, og bidrar eller ser jeg ikke problemet med at far får den timen sin. Det handler ikke om hvem som jobber mest eller hvem som er mest sliten, men å se at den andre er sliten og trenger et avbrekk. 

Eksempel:

Hvis far kommer hjem kl 16 så regner jeg med dere spiser middag før han hviler. Når han da står opp igjen kan han passe baby og rydde opp etter mat, så du får hvile litt. Dersom han handler til middag neste dag etter du står opp, kan du lage mat mens han er på jobb, eller at dere prepper sammen kvelden i forveien etter at baby har lagt seg.. det må jo bare bli en vinn vinn situasjon for dere begge og dere får overskudd til hverandre i løpet av en dag også? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt hos oss! Mannen tok mini når han kom hjem, så fikk jeg hvile/dusje/spise eller det jeg hadde behov for. Guttene fikk tid sammen og mini sov gjerne litt på pappa sin brystkasse. Jeg var utslitt av alt det nye og ingen nattesøvn og telte ned til han kom inn døren. Hadde han gått inn på rommet for å hvile en time hadde det klikket for meg. Han sove jo tilnærmet en full natt hver natt, så vi var skjønt enig om hvem som trengte egentid på ettermiddagen.

Anonymkode: 1ecfa...f40

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres så absurd ut. Hvile middag med spedbarn,  er det mulig..

Jeg har et spedbarn og en 3-åring. Vi hviler middag...om 18 år! Ettermiddagene med småbarn er hektisk, fordi de (etterhvert) legger seg tidlig. 

Og gode foreldre vil gjerne være sammen med sine barn. Menn som kvinner. Mannen min vil heldigvis være sammen med babyen. Samtidig som han nå har hovedansvaret for storebror.

Mannen din må skjerpe seg 

 

Anonymkode: c7638...d5e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste gang han legger seg for å hvile så hadde jeg bært babyen inn på soverommet sammen med han, og så lagt meg på sofaen. Snakket dere ikke om dette før dere fikk barn??

Anonymkode: 483da...19b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ass (og da sikter jeg til dere i denne tråden som mener at far SELVFØLGELIG må hvile).

Det som er når man har små barn, er at det er slitsomt for begge foreldrene, uansett. Man kan ikke seile gjennom og tenke at man skal ha 8 timers søvn hver natt, pluss sove på dagen for å ikke bli så sliten og trøtt - sliten og trøtt blir man i noen år fremover, det er bare å venne seg til det. Når far får sove uforstyrret på natten, må mor få hvile når han er hjemme - det vil si på ettermiddag/kveld. Man MÅ prøve å være raus med den andre, noe far åpenbart ikke er i dette tilfellet. Det handler ikke bare om søvn, men å få litt fri fra ansvaret, fri fra baby (og det har tross alt far nesten hele døgnet). Hvis noen skal sove middag her, er det mor!

 

Anonymkode: 0f063...a4c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du forstår ikke at JEG også må hvile når han jobber såpass mye? 

Anonymkode: 99f49...5dd

Jo, og det skrev jeg også. Han tar baby etter hvilen sin.

Anonymkode: 4beff...2d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, kisskissbangbang said:

Herregud. TS har nettopp vært gravid og født en baby, hun er full av hormoner og sover ikke godt verken natt eller dag. Og så skal mannen hvile fordi han går på jobb? Han sover jo hele natta, og legger seg veldig tidlig. Er det noen som skal hvile ekstra i barseltiden så er det jo åpenbart mor. Menn som ikke forstår det og som ikke er opptatt av å avlaste mor i denne tiden er søppelmenn. 

 

Spør deg om hva Ts hadde gjort dersom hun var alene med ungen? 

Anonymkode: 862ea...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Folk ass (og da sikter jeg til dere i denne tråden som mener at far SELVFØLGELIG må hvile).

Det som er når man har små barn, er at det er slitsomt for begge foreldrene, uansett. Man kan ikke seile gjennom og tenke at man skal ha 8 timers søvn hver natt, pluss sove på dagen for å ikke bli så sliten og trøtt - sliten og trøtt blir man i noen år fremover, det er bare å venne seg til det. Når far får sove uforstyrret på natten, må mor få hvile når han er hjemme - det vil si på ettermiddag/kveld. Man MÅ prøve å være raus med den andre, noe far åpenbart ikke er i dette tilfellet. Det handler ikke bare om søvn, men å få litt fri fra ansvaret, fri fra baby (og det har tross alt far nesten hele døgnet). Hvis noen skal sove middag her, er det mor!

 

Anonymkode: 0f063...a4c

Det er ingen selvfølge at far må hvile. Men det er en selvfølge at Ts kan prøve å forstå far også. Mange fedre har tunge fysiske jobber, og hvis han jobber i helgene i tillegg så vil man jo han er far med overskudd. Alternativet er å la mor hvile først deretter far. Men å nekte en sliten mann å hvile fører til utbrenthet og er ikke menneskelig. Kroppen sier til slutt stopp. Jeg regner også med at siden baby er noen uker bare så hviler barnet i løpet av dagen og da kan faktisk mor prioritere tiden sin annerledes. 

Begge er nødt til å starte en kommunikasjon med hverandre dersom de skal fungere som gode foreldre til dette barnet, og dersom de har et ønske om å få forholdet til å fungere. 

Mor gjør allerede en bra jobb med barnet, men det gjør far også for familien. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Astoria skrev:

Jeg synes ikke TS er urimelig, men kanskje det finnes løsninger som ikke bare er sort-hvitt. Det trenger ikke være enten eller, men det kan være rom for at begge får sin hviletid. Hvis man møtes på halvveien, og bidrar eller ser jeg ikke problemet med at far får den timen sin. Det handler ikke om hvem som jobber mest eller hvem som er mest sliten, men å se at den andre er sliten og trenger et avbrekk. 

Eksempel:

Hvis far kommer hjem kl 16 så regner jeg med dere spiser middag før han hviler. Når han da står opp igjen kan han passe baby og rydde opp etter mat, så du får hvile litt. Dersom han handler til middag neste dag etter du står opp, kan du lage mat mens han er på jobb, eller at dere prepper sammen kvelden i forveien etter at baby har lagt seg.. det må jo bare bli en vinn vinn situasjon for dere begge og dere får overskudd til hverandre i løpet av en dag også? :) 

Godt forslag, ETTER barseltiden er over. 

Jeg kjemper for øvrig for at pappapermisjon burde vært de første seks ukene etter fødsel, da mor faktisk er i barsel, og trenger hjelp. Mange sliter til og med med å løfte babyen da. Men her skal altså far få hvile hver dag. Helt utrolig. Etter barseltiden, når mor har kommet seg, og fått litt rutine på amming ol., da kan man dele på ting, slik du foreslår. De første seks ukene (mulig lenger for noen) så skal mors mentale og fysiske helse ha førstepri, begge de voksne i familien skal da jobbe for at mor skal ha mest mulig overskudd siden hun produserer babyens mat, og fortsatt blør etter fødsel og har en kropp som trekker seg sammen for å fungere igjen. 

Anonymkode: 92ba2...1af

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Godt forslag, ETTER barseltiden er over. 

Jeg kjemper for øvrig for at pappapermisjon burde vært de første seks ukene etter fødsel, da mor faktisk er i barsel, og trenger hjelp. Mange sliter til og med med å løfte babyen da. Men her skal altså far få hvile hver dag. Helt utrolig. Etter barseltiden, når mor har kommet seg, og fått litt rutine på amming ol., da kan man dele på ting, slik du foreslår. De første seks ukene (mulig lenger for noen) så skal mors mentale og fysiske helse ha førstepri, begge de voksne i familien skal da jobbe for at mor skal ha mest mulig overskudd siden hun produserer babyens mat, og fortsatt blør etter fødsel og har en kropp som trekker seg sammen for å fungere igjen. 

Anonymkode: 92ba2...1af

Det kan du vel ikke mene? Mor har en helsestasjon som kan hjelpe henne, og de har sikkert begge familier som skal stille opp.

Når baby sover kan mor sove. Verre er det faktisk ikke. Mor kan også være løsningsorientert og ha kontakt med barsellgrupper som kan være støttende og hjelpe hverandre.

Hva har far? Han har en jobb han risikerer å miste dersom han ikke får nok søvn og kommer for sent. Han har forpliktelser begge veier.

Mødre er ikke syke mennesker, sliten til tider, men det finnes et hjelpeapparat man kan ta kontakt med og et nettverk som de fleste har.

Neppe mange mødre som mener far skal være i permisjon de første ukene etter fødsel. Mødre ønsker å være med banet sitt, og trenger pappaperm til å kunne fingere på andre områder etter endt barsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...