Gå til innhold

Hva hvis, fertilitetssjekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hadde satt stor pris på svar. Jeg og mannen skal snart ha en fertilitetssjekk. Hvis denne viser at vi ikke kan få barn selv og at vi trenger prøverør eller hjelp, hva er veien videre ? Vi har ikke penger til å ta resten privat og fikk beskjed om at de gjerne henviste offentlig, men må vi gjennom ny fertilitetssjekk da? Eller kommer vi rett til prøverørsforsøk eller hva må vi forvente? Eller er det etter sjekken man begynner det man kaller utredning? Eller er sjekken utredning nok? 

Håper noen kan svare. Har så mange spørsmål og er veldig forrvirret. 

Setter også pris på om noen forteller om gangen i det som har vært gjennom det selv. 

Anonymkode: 333c9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tok en sjekk og fortsatte videre med IVF privat, uten noe mer utredning. Vi hadde da alt prøvd lenge, så vi skjønte at noe måtte være galt, men bestilte en såkalt "fruktbarhetssjekk" fordi vi lurte på om vi kunne vente med behandling eller ikke. Det offentlige sykehuset kan få journalen din fra det private, og dere trenger ikke ta de samme prøvene på nytt.  Men det kan være behov for flere undersøkelser, både privat og offentlig. Jeg syns selv at vi ble litt lite utredet, bla. ingen ordentlig sjekk for å se om jeg hadde endometriose. Det kommer nok an på hva de finner på sjekken, og om det er noe mer en bør undersøke eller behandle for å øke sjansene for å lykkes med IVF eller annen fertilitetsbehandling. 

Anonymkode: 8e865...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn nok unger trenger å bli adoptert. MÅ man alltid føde selv?

Anonymkode: 09a4b...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mer enn nok unger trenger å bli adoptert. MÅ man alltid føde selv?

Anonymkode: 09a4b...bb0

Det blir siste utvei med adopsjon, ja

Anonymkode: 333c9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva slags utredning dere får nå og hva de finner. Noen steder så tar man all utredning på lokalsykehuset, andre steder tar man utredningen på fertilitetsklinikken. Vi var ferdig utredet før vi ble søkt til IVF. Og det var egentlig ikke lange utredningen. Så fort de fant ut at jeg hadde pcos og ikke ble gravid etter tre pergo kurer, så ble henvisningen sendt. 

Anonymkode: 0e75d...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer enn nok unger trenger å bli adoptert. MÅ man alltid føde selv?

Anonymkode: 09a4b...bb0

Har du ikke fulgt med i det siste, selv statsministeren forteller at nordmenn må føde flere barn!

Anonymkode: 418ac...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer enn nok unger trenger å bli adoptert. MÅ man alltid føde selv?

Anonymkode: 09a4b...bb0

Du vet ikke hva du snakker om, det er kjempevanskelig å få adoptere barn i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mer enn nok unger trenger å bli adoptert. MÅ man alltid føde selv?

Anonymkode: 

De fleste ønsker sitt eget barn og dersom det er noen som heller vil adoptere så er det kjempefint. 

Uansett hvilket valg man tar så er det ens eget valg og må respekteres.

Men det er ikke bare bare å adoptere heller. Koster utroooolig mye penger og ikke alle som har råd til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og ble også ganske fort videresendt til IVF etter Pergotimekur x4 pluss en annen hormonbehandling (husker ikke navnet akkurat nå) 

Alt av testing ble utført av gynekolog som videresendte oss til det offentlige og fikk time innen 2 måneder. 

Men som nevnt av noen andre så kommer det helt an på hva de finner hos deg. Kan være at de vil teste litt diverse hvis de ikke finner noe "feil" og dere ikke har prøvd så lenge (over 1 år). 

 

Ønsker deg lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi startet med fertilitetssjekk privat. Ble henvist der til offentlig (etter eget valg), og gikk rett til for-samtale for IVF. Trengte ikke noen flere undersøkelser.

Anonymkode: 19a28...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi startet med fertilitetssjekk privat. Ble henvist der til offentlig (etter eget valg), og gikk rett til for-samtale for IVF. Trengte ikke noen flere undersøkelser.

Anonymkode: 19a28...4c8

Takk fpr svar. Viser seg at mannen har azoospermi. Må vente noen mnd på ny sædprøve og så tester han hormoner og gentest. Ble veldig nederlag for oss. 

Noen erfaringer, anyone? 

Anonymkode: 333c9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaringer med azoospermi, men hvis det viser seg at sæden hans ikke kan brukes (hverken på den vanlige måten eller IVF), så kan dere jo vurdere sæddonasjon. Hvis alt er i orden med deg, kan dere da få gjort inseminasjon, kanskje helt uten at du trenger å ta noen hormoner. Det er til og med mulig å gjøre det hjemme. Da kan man gjøre det til noe man gjør sammen - en lage-barn-kveld hvor han sprøyter sæden inn i deg innimellom annen kos. ;) 

Jeg fikk gjort inseminasjon i normal syklus (altså uten noen hormoner, jeg dro bare til klinikken når eggløsningstesten barn positiv), og ble gravid på første forsøk. Ikke mange er så heldige at det fungerer så fort, men det er mulig.

Jeg skjønner at det ikke var dette dere tenkte dere, og det er kanskje en løsning som ikke er aktuell for ham, men det er verdt å vurdere i hvert fall. Man kan velge en donor som likner så mye som mulig på mannen din (høyde, øyenfarge, etnisitet, interesser osv.) hvis dere ønsker det. Og uansett: det er den som oppfører seg som pappa som ER pappa. Jeg fikk selv pappa da jeg var fem (før det var det bare mamma og meg), og det var alltid han som var pappaen min. Han elsket meg like mye som småsøsknene jeg fikk etter hvert - helt til han døde for noen år siden. Det er han jeg sørger over å ha mistet, ikke min biologiske far som ikke hadde kontakt med meg etter jeg var to år og som også er død.

Gener betyr noe, men hverdagen er det som virkelig teller. Bare tenk på hvor glade dere er i deres beste venner eller kanskje et husdyr dere har eller har hatt. Et barn som vokser fra en liten celleklump til deres helt egne lille nurk, er deres uansett hvordan det ble til. 

Lykke til! Håper alt ordner seg for dere! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...