Gå til innhold

Vi kan ikke føde på skype


ajarRun

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om man velger å bo langt uti huttaheiti så velger man også å være langt fra forskjellige ting. Inkludert sykehus. 

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Om man velger å bo langt uti huttaheiti så velger man også å være langt fra forskjellige ting. Inkludert sykehus. 

😉

Fytti nå ble jeg provosert!! Her har vi et fullt operativt sykehus og en omfattende skjærgård som også sokner til sykehuset i byen jeg bor i. Protestene går på å unngå at det reduseres fra tre til ett sykehus, der det ene sykehuset som da blir igjen blir plassert lengst nord i området og gir svært lang reisevei for de aller fleste. Og involverer at folk som allerede må i ambulansebåt, evt ambulanse ombord i ferje i tillegg får ti mils kjøring ETTER å ha kommet i land fra båt. 

Så: Her har det vært sykehus i langt over 100 år, og det er ti kommuner som sokner hit. Mister vi sykehuset, forsvinner ikke bare helsemessig trygghet (også mht ulykker i industri, olje- og havbruksnæring her), men også kompetansearbeidsplasser, og hele næringslivet med skoler og butikker raser som et korthus. 

Puh!! Har ikke bosatt meg i huttaheiti. 

Endret av Eneri
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eneri skrev:

Fytti nå ble jeg provosert!! Her har vi et fullt operativt sykehus og en omfattende skjærgård som også sokner til sykehuset i byen jeg bor i. Protestene går på å unngå at det reduseres fra tre til ett sykehus, der det ene sykehuset som da blir igjen blir plassert lengst nord i området og gir svært lang reisevei for de aller fleste. Og involverer at folk som allerede må i ambulansebåt, evt ambulanse ombord i ferje i tillegg får ti mils kjøring ETTER å ha kommet i land fra båt. 

Så: Her har det vært sykehus i langt over 100 år, og det er ti kommuner som sokner hit. Mister vi sykehuset, forsvinner ikke bare helsemessig trygghet (også mht ulykker i industri, olje- og havbruksnæring her), men også kompetansearbeidsplasser, og hele næringslivet med skoler og butikker raser som et korthus. 

Puh!! Har ikke bosatt meg i huttaheiti. 

Jeg var ironisk. Trodde det skulle være en tulletråd. Bare se på førsteinnlegget. Lykke til med sykehuskampen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/6/2019 at 11:40 AM, solmåneogstjerner said:

Om man velger å bo langt uti huttaheiti så velger man også å være langt fra forskjellige ting. Inkludert sykehus. 

😉

Endret av Astoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hind

Hvis de virkelig ønsker at det skal fødes flere barn i dette landet er fødestuer et must også på mindre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg var ironisk. Trodde det skulle være en tulletråd. Bare se på førsteinnlegget. Lykke til med sykehuskampen 😊

Godt du skrev dette, jeg hadde forberedt det tordeninnlegget :fnise:

Men ja, kanskje hologram-fødsel i fremtiden hvor jordmødre bare er stasjonert i byene og tar i mot barn over telefon (hologram)? Ellers må den gammeldagse jordmora som kom syklende med kofferten sin komme tilbake. 

Endret av boblevann
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, boblevann skrev:

Godt du skrev det, jeg hadde forberedt det tordeninnlegget :fnise:

Men ja, kanskje hologram-fødsel i fremtiden hvor jordmødre bare er stasjonert i byene og tar i bort barn over telefon (hologram)? 

Har skjønt at jeg ikke gjorde meg helt forstått her... 

Hologramfødsel blir sikkert populært etterhvert, i hvertfall blant byråkratene som ikke har fødeplaner selv. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Har skjønt at jeg ikke gjorde meg helt forstått her... 

Hologramfødsel blir sikkert populært etterhvert, i hvertfall blant byråkratene som ikke har fødeplaner selv

 

Ja, det er jo bare disse som er for det endrede fødetilbudet :P Både jordmødre, fastleger, gynekologer og ikke minst - de fødende - er jo i mot de fleste nedleggelser :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, hind said:

Hvis de virkelig ønsker at det skal fødes flere barn i dette landet er fødestuer et must også på mindre steder.

This. I tillegg til at om en ønsker at folk skal fortsette å bo ute i distriktene så må det kunne tilbys tilstrekkelig helsehjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Kan vi ikke bare få litt jordmorfag inn i ungdomsskolen, så kan folk greie seg selv. Vi lever tross alt i 2019, i verdens rikeste land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.5.2019 den 22.05, opprørsk skrev:

This. I tillegg til at om en ønsker at folk skal fortsette å bo ute i distriktene så må det kunne tilbys tilstrekkelig helsehjelp.

Høyreregjeringen ønsker ikke at folk skal bo i distriktene, det er vel de utstrakte sentraliseringsprosessene et klart tegn på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Roci skrev:

Høyreregjeringen ønsker ikke at folk skal bo i distriktene, det er vel de utstrakte sentraliseringsprosessene et klart tegn på.

Det er selvfølgelig flott at folk ønsker å bo i distriktene, men har noen som helst i tråden tenkt på kostnadene? 

Altså, stikker man fingeren i jorda, så får Norge store velferdskostnader i årene som kommer, f. eks. i forbindelse med eldrebølgen. Man må også forvente lavere oljeaktivitet og høyere arbeidsløshet etter hvert som automatiseringen av det øvrige arbeidslivet tar ytterligere til. Det kommer rett og slett ikke være penger igjen til å ha sykehus på enhver holme i dette langstrakte landet. Spørsmålet blir da hva folk ønsker å ofre for å beholde dem. Arbeidsledighetspenger, aldershjem eller noen av de mange trygdeordningene? 

For noe må nødvendigvis prioriteres ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Capt. Obvious said:

Det er selvfølgelig flott at folk ønsker å bo i distriktene, men har noen som helst i tråden tenkt på kostnadene? 

Altså, stikker man fingeren i jorda, så får Norge store velferdskostnader i årene som kommer, f. eks. i forbindelse med eldrebølgen. Man må også forvente lavere oljeaktivitet og høyere arbeidsløshet etter hvert som automatiseringen av det øvrige arbeidslivet tar ytterligere til. Det kommer rett og slett ikke være penger igjen til å ha sykehus på enhver holme i dette langstrakte landet. Spørsmålet blir da hva folk ønsker å ofre for å beholde dem. Arbeidsledighetspenger, aldershjem eller noen av de mange trygdeordningene? 

For noe må nødvendigvis prioriteres ned. 

I første omgang går det an å reversere skattelettelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, T-Rex skrev:

I første omgang går det an å reversere skattelettelsene.

Men det vil være et ubetydelig bidrag i lengden, når utgiftene til pensjoner eksploderer og arbeidsløsheten øker sterkt som følge av automatisering. Problemet i Norge er at ingen vil ofre noe. Man sier "ja takk, begge deler", men det er ikke realistisk i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Capt. Obvious said:

Men det vil være et ubetydelig bidrag i lengden, når utgiftene til pensjoner eksploderer og arbeidsløsheten øker sterkt som følge av automatisering. Problemet i Norge er at ingen vil ofre noe. Man sier "ja takk, begge deler", men det er ikke realistisk i lengden. 

Vi beveger oss et stykke fra trådens tema nå, men jeg vil minne om at penger på bok ikke er verdt noe som helst, om matforsyningen til landet svikter, og vi ikke har en viss selvforsørgingsevne. Pensjonsfondet er ikke spiselig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Det er selvfølgelig flott at folk ønsker å bo i distriktene, men har noen som helst i tråden tenkt på kostnadene? 

Altså, stikker man fingeren i jorda, så får Norge store velferdskostnader i årene som kommer, f. eks. i forbindelse med eldrebølgen. Man må også forvente lavere oljeaktivitet og høyere arbeidsløshet etter hvert som automatiseringen av det øvrige arbeidslivet tar ytterligere til. Det kommer rett og slett ikke være penger igjen til å ha sykehus på enhver holme i dette langstrakte landet. Spørsmålet blir da hva folk ønsker å ofre for å beholde dem. Arbeidsledighetspenger, aldershjem eller noen av de mange trygdeordningene? 

For noe må nødvendigvis prioriteres ned. 

Ja, noe må nok ofres, men det bør ikke være viktige institusjoner som sykehus og utdanning som ofres først. Der når være et mål å oppnå likeverdige, gode tjenester for hele befolkningen overalt i by og bygd. Og konsekvensene av fortsatt sentralisering snakkes det lite om. Dersom folk tvinges bort fra distriktene pga manglende jobbmuligheter, velferds- og tjenestetilbud, hvor tror du de tar veien? Jo, til byer og bynære strøk der det allerede er press på boliger, infrastruktur, jobber og velferdstjenester. Er der virkelig plass til alle dersom sentraliseringen skulle føre til en massiv flytting fra distriktene? Er det boliger, jobber, studieplasser, barnehageplasser, SFO, skoleplasser og plass til eldre i sykehjem, eldreboliger og pleieinstitusjoner? Det er et faktum at flere av våre største eksportnæringer holder til i distriktene. Hva skjer med dem når alt rundt bygges ned? Når barna til de ansatte ikke har en skole å gå på, og der blir flere timers reisevei til lege og tannlege, og man ikke får rekruttert til stillinger fordi ingen vil bo der lenger. Du kan ikke flytte Notd-Norges største lakseoppdrettsanlegg til Oslofjorden, for å si det sånn.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, T-Rex skrev:

Vi beveger oss et stykke fra trådens tema nå, men jeg vil minne om at penger på bok ikke er verdt noe som helst, om matforsyningen til landet svikter, og vi ikke har en viss selvforsørgingsevne. Pensjonsfondet er ikke spiselig.

Det er jo et argument for at man må prioritere, skal man være selvforsynt, så må man sannsynligvis ofre noe annet i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 20.59, Guile skrev:

Kan vi ikke bare få litt jordmorfag inn i ungdomsskolen, så kan folk greie seg selv. Vi lever tross alt i 2019, i verdens rikeste land.

Tror man kan ta doula kurs over en langhelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...