Jump to content
AnonymBruker

Champagne i konfirmasjon?

Recommended Posts

pessimistisk

Synes ikke alkohol passer inn når det er barn/ungdom som feires. Forstår at mange synes det er godt med et glass vin til maten, men man må da kunne spise god mat uten vin? Dessuten er jo 15åringer gjerne nysgjerrige på alkohol og har lyst til å drikke, så blir litt rart om alle de voksne skal kose meg med vinen mens 15åringen sitter der med colaen sin. I min konfirmasjon var jeg iallfall glad for at alle drakk det samme, altså brus eller vann. 

Fortsetter under...

SupaWoman
1 time siden, pessimistisk skrev:

Synes ikke alkohol passer inn når det er barn/ungdom som feires. Forstår at mange synes det er godt med et glass vin til maten, men man må da kunne spise god mat uten vin? Dessuten er jo 15åringer gjerne nysgjerrige på alkohol og har lyst til å drikke, så blir litt rart om alle de voksne skal kose meg med vinen mens 15åringen sitter der med colaen sin. I min konfirmasjon var jeg iallfall glad for at alle drakk det samme, altså brus eller vann. 

Ifølge mange over her så er det visst vanlig å servere unger på 14 år alkohol. 

AnonymBruker

Vi hadde vin til kakene (til de voksne som ville ha) i våre barns konfirmasjon. Blandt gjestene som drakk et glass eller to var det både ikkenorske og kristne . Ingen problem, og verken konfirmant eller de få andre barna der reagerte. Gjør som du føler for, TS.

Anonymkode: 8c00c...18c

padawan
6 timer siden, SupaWoman skrev:

Ifølge mange over her så er det visst vanlig å servere unger på 14 år alkohol. 

Da har du ikke skjønt hva vi har sagt.

miaw
Posted (edited)

Feil

Edited by miaw

AnonymBruker

Det er ikke vanlig med alkohol i konfirmasjon, men jeg ser ikke at det er så galt at voksne kan ta et glass eller to sålenge det ikke blir fyll.

Jeg tilbød litt alkohol i dåp hos oss, ølbokser ved brusen. Noen valgte det. Ingen ble beruset. Ser ikke hvorfor man av prinsipp må velge alkoholfritt øl.

Norske drikkevaner er heller problemet, enten edru eller full. Det er fint mulig å ta et glass vin til middag uten å følge på utover med mer.

Anonymkode: 7e88b...c50

Annonse

Puny

Du syntes sikkert vi er helt gale da som serverte vin til maten i barnedåpen😯

vi er vandt til det i vår familie. Det er alltid drikkealternativer med og uten alkohol i barnedåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. 

AnonymBruker

Hadde nettopp konfirmasjon for sønnen vår, og det falt oss ikke inn å servere alkohol. Syns ikke det passer inn i en konfirmasjon i det hele tatt. Har vært i flere konformasjoner både de siste årene og da jeg selv ble konfirmert, og alkohol ble aldri servert.

Anonymkode: a5094...7e9

Tanuki

Dette hysteriet med alkohol er noe jeg bare har sett på KG. I vår familie, vennekrets og etc har det alltid blitt severt vin/øl til maten, kanskje en velkomstdrink før maten og, da gjerne champagne. Har alltid vært slik, enten det har vært en bursdag, dåp, konfirmasjon eller begravelse. Det er alltid vann og brus og munkholm tillgjengelig og. Har ALDRI sett noen noen brisen eller "påvirka" på en negativ måte. Og når det gjelder selskaper som konformasjon , som begynner litt ut på ettermiddagen så er det uansett en del som kjører, så blir ikke akkurat en rølpefest. Som konfirmant kan jeg ikke huske at jeg var noe interessert i å smake på vin eller øl, så brydde meg nada om at det over 18 drakk et par glass rødvin til maten. 

Minlillelykke

Aldri vært i konfirmasjon hvor alkohol har blitt servert. Vi kommer heller ikke til å servere det i våre barns konfirmasjoner. 

SupaWoman

Det er noe merkelig med å bruke alkohol for å feire en unge, og iom at dette er en kristen tradisjon blir det enda mer merkelig.  Vi satte fram munkholm hos oss. . Et komfirmasjonsselskap varer i 4-5 timer.  Hvis folk på død og liv må drikke en søndag kan de vente til de kommer hjem.

AnonymBruker

Syns ikke alkohol hører hjemme i en konfirmasjon overhodet. Det er konfirmantens dag, da bør det som serveres kunne spises/drikkes av hovedpersonen. Hvis man syns at det ikke er komplett uten alkohol har man et problem tenker jeg- det er jammen meg mye annen god drikke å tilby. Synes det er mange voksne som stiller sine egne behov aller først. En uting, etter min mening. 

Anonymkode: 919e8...737

Kittykat
Posted (edited)

Alkohol hører ikke hjemme i en konfirmasjon, uansett hvordan man vrir og vender på det. Konfirmanten er jo ikke gammel nok til å drikke en gang og de voksne klarer seg faktisk uten alkohol den ene dagen der....

Edited by Kittykat

Annonse

AnonymBruker

Nei.

Anonymkode: 61c09...340