Gå til innhold

Er dette kakebordet ok i dåp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser enkelt kommenter at det er mye, hvor jeg er fra er det normalt å telle 2 personer per kake.

 Det blir til overser etter selskapet, men det mange gjeste som tar med et fat med diverse stykker, til ho mor, til han som måtte jobb, til naboen eller bere til seg selv. Og så er det altid restelag med naboen dagen etter.. 

Anonymkode: c1104...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Renapur said:

Det er ikke vanlig å servere middag eller lunch ved barnedåp med mindre du har folk langveisfra. I såfall kan man ha ett fat med snitter, eller påsmurte boller.

 

aha ja -  den typisk norske gjerrighet .....  Merkelig hvordan dere inviterer folk til viktige feiringer, forventer dyre gaver, men servere noen kakestykker og ikke mat.  Kanskje dette er vanlig i DIN kjedelig omkrets, men hos oss får gjestene mat og er tatt være på...og da er 19000 kaker for mye. 

Anonymkode: 50194...a73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal servere tapas først. Nesten alle gjestene kommer langveisfra. 

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

Tapas er ikke festmat

Anonymkode: 2e389...4f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tapas er ikke festmat

Anonymkode: 2e389...4f2

Å herregud 😂 det blir tapas uansett hva du mener 

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet ut noe med fruktspyd (jordbær, ananas, pære, jordbær og ulike typer melon). Eventuelt hatt det i tillegg.

Men tenker at om dåpskaken er en tradisjonell marsipankake kan bløtkake utgå, det blir jo litt dobbelt opp? 

Pavlovaen har sikkert også mye frukt på seg, men for å holde den frisk ville jeg vurdert å lage porsjonsstørrelser (veldig enkelt), hatt på kremen også satt skåler med oppkuttet frukt ved siden av så man kunne velge toppingen selv. Godt med syrlig frukt til, for eksempel kiwi.

Alternativt kan man ha en «basic» toppingen av frukt som for eksempel pent snittet jordbær, bringebær og melonkuler og hatt skåler ved siden av for de som ønsker mer eller annen frukt på. Det kan også serveres vaniljesaus eller pisket krem hvis noen ønsker det ved siden av eller som en egen dessert (skål med fruktbiter og vaniljesaus). 

Ser ut som at dere har et godt utvalg av kaker og at alle kommer til å finne noe de liker godt på det kakebordet, men jeg hadde personlig savnet noen friskere og ønsket noe á la det jeg foreslår over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, puffy123 skrev:

Jeg ville byttet ut noe med fruktspyd (jordbær, ananas, pære, jordbær og ulike typer melon). Eventuelt hatt det i tillegg.

Men tenker at om dåpskaken er en tradisjonell marsipankake kan bløtkake utgå, det blir jo litt dobbelt opp? 

Pavlovaen har sikkert også mye frukt på seg, men for å holde den frisk ville jeg vurdert å lage porsjonsstørrelser (veldig enkelt), hatt på kremen også satt skåler med oppkuttet frukt ved siden av så man kunne velge toppingen selv. Godt med syrlig frukt til, for eksempel kiwi.

Alternativt kan man ha en «basic» toppingen av frukt som for eksempel pent snittet jordbær, bringebær og melonkuler og hatt skåler ved siden av for de som ønsker mer eller annen frukt på. Det kan også serveres vaniljesaus eller pisket krem hvis noen ønsker det ved siden av eller som en egen dessert (skål med fruktbiter og vaniljesaus). 

Ser ut som at dere har et godt utvalg av kaker og at alle kommer til å finne noe de liker godt på det kakebordet, men jeg hadde personlig savnet noen friskere og ønsket noe á la det jeg foreslår over her. 

Ja jeg dropper eplekake, gulrotkake og bløtkake. Tenkte å lage noen fruktfat som jeg kan sette frem. Takk for fine tips 😊

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser enkelt kommenter at det er mye, hvor jeg er fra er det normalt å telle 2 personer per kake.

 Det blir til overser etter selskapet, men det mange gjeste som tar med et fat med diverse stykker, til ho mor, til han som måtte jobb, til naboen eller bere til seg selv. Og så er det altid restelag med naboen dagen etter.. 

Anonymkode: c1104...18d

Hvor store er kakene dere lager? Var i selskap for en uke siden og da var det en stor sjokoladekake (stor, høy langpanne) og is på 40 gjester. Det var fremdeles noe igjen. Folk var stappmette etter maten.

Syntes kakebordet ditt høres veldig stort ut TS, men et fantastisk fint utvalg :) tror fint du kan halvere det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirah skrev:

Hvor store er kakene dere lager? Var i selskap for en uke siden og da var det en stor sjokoladekake (stor, høy langpanne) og is på 40 gjester. Det var fremdeles noe igjen. Folk var stappmette etter maten.

Syntes kakebordet ditt høres veldig stort ut TS, men et fantastisk fint utvalg :) tror fint du kan halvere det. 

Hver kake er ca 12-16 biter så det blir små kaker men flere forskjellige. Har justert noe etter gode tips herfra 😊 

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sukkertoppen00 skrev:

Er jeg den eneste som ikke synes at 6 kaker er ALT for mye til 32 gjester som nesten alle her inne mener? 😂

8 stykker * 6 kaker = 48 kakestykker. Altså 1,5 kakestykke på hver..

Nei du er ikke eneste

Anonymkode: 51d35...931

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg dropper eplekake, gulrotkake og bløtkake. Tenkte å lage noen fruktfat som jeg kan sette frem. Takk for fine tips 😊

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

Det hørtes supert ut! Skulle gjerne vært gjest i dåpen :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, sjekk ut "watermelon fruit bowl" på Google eller pinterest - super dekorativ måte å servere oppkuttet frukt! 

Forøvrig synd jeg kakelisten ser fin ut. Noen allergikere du må ta hensyn til? Har de ett eller flere alternativer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver kake er ca 12-16 biter så det blir små kaker men flere forskjellige. Har justert noe etter gode tips herfra 😊 

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

Da ville jeg laget stykkene små slik at folk kan smake på flere forskjellige :) 

Syntes ofte stykkene er så store og da er jeg stappmett etter et stykke og får bare smakt på en kake :) 

Dette blir sikkert kjempebra TS :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Lilypond skrev:

TS, sjekk ut "watermelon fruit bowl" på Google eller pinterest - super dekorativ måte å servere oppkuttet frukt! 

Forøvrig synd jeg kakelisten ser fin ut. Noen allergikere du må ta hensyn til? Har de ett eller flere alternativer? 

Den skal jeg sjekke ut. Ingen allergikere faktisk 😊 

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk det er en uting  med enorme kakebord. De færreste orker noe særlig kake etter et måltid. Var nettopp i et jubileum, der nesten ingen rørte kakene. Og da blir det sånn: "Nå MÅ dere spise kake da! Er det ingen som vil ha litt mer kake? Oi, det er bare en som har forsynt seg av svigermor sin ostekake, kan ikke du ta et stykke av den så hun ikke blir lei seg" osv osv. NEI til kaker!

Anonymkode: a23ad...f6e

Hadde vi vært i slekt, hadde du vært familiens sorte får. 

Anonymkode: 5bcd5...d75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig kakebord! Men jeg ville byttet ut noe og erstattet med noe salt. Små begere med popcorn, potetgull, snickerskake etc

Anonymkode: 28c67...f25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men hos oss er alle slike feiringer slik:

Siden folk er i kirken fra 11-12 er det ingen som rekker å spise lunsj. Middagen serveres derfor så fort som mulig, helst ca kl 13. Koldtbord er vanlig her, for da kan det meste være klart på forhånd og alle finner noe de liker. Det tar ofte lang tid å forsyne seg, spise, forsyne seg flere ganger og spise litt mer. Etter maten må den ryddes bort, og da blir det tid til å ta bilder med dåpsbarnet, gå ut i hagen og diverse. Siden dette er familiegreier vil de som rydder bort maten også være med på bilder etc, så det tar litt ekstra tid før man er klar til å sette fram kakebordet. I dåp er heller ikke hovedpersonen så samarbeidsvillig, så dette kan forsinkes av bleieskift og amming. Kakene serveres derfor aldri før 15, ofte senere. Tørre kaker blir da stående fremme resten av selskapet, mens is og bløtkaker tas bort når folk begynner å ha fått nok (noen ganger settes de frem igjen senere). Folk blir gjerne værende en stund, og er ofte ikke hjemme før kl 19 (om de ikke tar fly den kvelden, da blir det enda senere). Derfor spiser folk mye kake, og tar seg gjerne en bolle eller et ekstra kakestykke et par timer etter at kakene først serveres.

Det blir selvfølgelig rester. Derfor er det lurt å invitere barselgruppe eller venner på rester dagen etter. Man lærer seg dessuten hvilke kaker som kan fryses (de aller fleste), så man kan fryse ned passe store biter. Slik har man kake til kaffen hver søndag i flere uker. Mye rester fra koldtbord eller tapas kan også fryses. Husk å merke alle pakker med innhold og dato.

Anonymkode: 2bcfe...273

Nei, sånn er det ikke her. For å ta det siste først: Det kunne aldri falle meg inn å invitere noen på "rester". Direkte frekt. Har eller aldri blitt invitert på rester. Istedet for å bake 20 kaker til en dåp for så å proppe fryseren full samt prakke på alle gjestene kakerester som de ikke vil ha,  samt "invitere" naboene dagen etter - hvorfor ikke lage passe med mat til festen og heller bake en kake til naboene ved en annen anledning? Her serveres en lunsj etter dåpen - ja, gjerne en buffet med god mat og vin, fulgt av kaffe og en kake eller to. Det hele tar max tre timer (etter kriken). Da er vi fornøyde og vil gjerne hjem. Uten å måtte ta med kake.

Anonymkode: a23ad...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn er det ikke her. For å ta det siste først: Det kunne aldri falle meg inn å invitere noen på "rester". Direkte frekt. Har eller aldri blitt invitert på rester. Istedet for å bake 20 kaker til en dåp for så å proppe fryseren full samt prakke på alle gjestene kakerester som de ikke vil ha,  samt "invitere" naboene dagen etter - hvorfor ikke lage passe med mat til festen og heller bake en kake til naboene ved en annen anledning? Her serveres en lunsj etter dåpen - ja, gjerne en buffet med god mat og vin, fulgt av kaffe og en kake eller to. Det hele tar max tre timer (etter kriken). Da er vi fornøyde og vil gjerne hjem. Uten å måtte ta med kake.

Anonymkode: a23ad...f6e

Frekt å invitere til restelag etter et stort selskap? Nå har jeg hørt det også. :skratte:

Anonymkode: 5420e...f43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frekt å invitere til restelag etter et stort selskap? Nå har jeg hørt det også. :skratte:

Anonymkode: 5420e...f43

Haha trodde aldri at denne tråden skulle engasjere noe så voldsomt. Håpet å få et par tips max fra noen ekstra interesserte kakedamer. At det var så mange "regler" når deg gjelder kakebord og mat visste jeg ikke 😂 

Jeg har fått mange gode tips som jeg har tatt med meg men også fått meg en god latter. Frekt å invitere på restefest faktisk? Alle de andre åtte i barselgruppen min svarte hoppende ja til å komme dagen etterpå. Regner med de synes dette er hyggelig ellers hadde de vel ikke takket ja  

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...