Gå til innhold

Er dette kakebordet ok i dåp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk det er en uting  med enorme kakebord. De færreste orker noe særlig kake etter et måltid. Var nettopp i et jubileum, der nesten ingen rørte kakene. Og da blir det sånn: "Nå MÅ dere spise kake da! Er det ingen som vil ha litt mer kake? Oi, det er bare en som har forsynt seg av svigermor sin ostekake, kan ikke du ta et stykke av den så hun ikke blir lei seg" osv osv. NEI til kaker!

Anonymkode: a23ad...f6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Sukkertoppen00 skrev:

Er jeg den eneste som ikke synes at 6 kaker er ALT for mye til 32 gjester som nesten alle her inne mener? 😂

8 stykker * 6 kaker = 48 kakestykker. Altså 1,5 kakestykke på hver..

Det er ni kaker, pluss boller, is og gele. I tillegg til de åtte som nevnes i hovedinnlegget (da teller jeg kringla med som kake) skal det være kransekake, noe som står i et senere innlegg. 

Antall kakebiter man får ut av en rund kake kommer an på størrelsen, men en kake på 25 cm (ikke uvanlig størrelse) beregnes til ca 20 biter. Da blir regnestykket litt annerledes.  

Jeg synes alle kakene i hovedinnlegget høres gode ut, og jeg forstår virkelig ønsket om å ha mye forskjellig, pluss muligheten til å servere til kolleger, barselsgruppe ++ Tror det blir rikelig, og tipset derfor om å vurdere å kutte ut bløtkaka.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres greit ut, alternativt kan du lage cake pops av sjokoladekaken, det er alltid veldig populært hos barna her hvertfall 😊

Litt avhengig av hva dåpskaken er ville jeg kanskje droppet bløtkaken og. Og hatt med et fruktfat 😊

Jeg er vant til store kakebord i feiringer, og syns ikke dette ser unormalt ut. Men der jeg kommer fra har "en enkel kopp kaffe" og inkludert 17 forskjellige typer kake/hvetebakst/godsaker på bordet, så kanskje standarden er litt annerledes 😛

Men de fleste kollegaer liker å få rester 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut det Ts! Ellers er jeg enig med dem som foreslår å kutte ut noen tørre kaker, som eplekake. Folk er mette etter lunsjen/middagen og vil ha dessert. Her jeg bor er normalen store kakebord i anledning dåp, konfirmasjon, bryllup (og andre selskaper også, da tante ble 50 hadde vi 8 kaker til 14 personer). 

Anonymkode: bfda4...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Tenkte å ha :

sjokoladekake langpanne 

Eplekake 

Pavlova 

Ostekake 

Bløtkake

Gulrotkake

Boller

Hvetekringle

Is og gele 

Og dåpskaken 

Høres dette ok og variert ut? Noen jeg burde droppe eller bytte ut? 

Trenger tips da jeg ikke er noe kakemenneske og ikke har arrangert noe selskap før. 

Vi blir 22 voksne og 10 barn  

Anonymkode: b0ee1...b64

Hadde byttet ut bløtkaken m en marsipankake, og gulrotkaken m en sjokoladekake (enkelte liker kun det) 

Anonymkode: 2ad61...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt droppet boller og hvetekringler, samt eplekake og gulrotkake. Eplekake er høstkake, har ingenting å gjøre på et kakebord på våren/sommeren... Gulrotkake også er en typisk høst/vinter kake. 

 

Tenkte å ha :

sjokoladekake langpanne 

Eplekake 

Pavlova 

Ostekake 

Bløtkake

Gulrotkake

Boller

Hvetekringle

Is og gele 

Og dåpskaken 

Anonymkode: 00cd7...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville definitivt droppet boller og hvetekringler, samt eplekake og gulrotkake. Eplekake er høstkake, har ingenting å gjøre på et kakebord på våren/sommeren... Gulrotkake også er en typisk høst/vinter kake. 

 

Tenkte å ha :

sjokoladekake langpanne 

Eplekake 

Pavlova 

Ostekake 

Bløtkake

Gulrotkake

Boller

Hvetekringle

Is og gele 

Og dåpskaken 

Anonymkode: 00cd7...a77

Wow, jeg visste ikke at enkelte kaker kun kan spises en spesifikk sesong! Latterligste på lenge.

Anonymkode: 83889...4aa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan aldri bli for mye kake! Hvert fall ikke i min familie. Folk spiser jo gjerne mer en ett stykke, og det er greit med variasjon. 
Synes kakebordet ditt høres bra ut! Og det gjør jo ingenting om det blir rester. Skjønner ikke hvorfor så mange er i mot mye kake. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man "kakebord" i dåp? Jeg er vant til at det serveres en god lunsj med et kakestykke etterpå, synes det holder i massevis.

Anonymkode: a23ad...f6e

Det er helt normalt med kakebord i en barnedåp. Nå har jeg både vært i barnedåper og bakt til dusinvis av andre, så ut fra det kan jeg si at det er helt normalt.

Men over til spørsmålet. Jeg ville droppet bollene og geleen. Laget ett langt fruktfat i stedet (restene av det kan du bruke til is etterpå)

Jeg tror også at du kan ta bort bløtkaken, siden du har dåpskaken. Muligens tatt bort ei kake til da du kommer til å sitte igjen med mye rester.

Fordelen er at mange av disse kakene kan deles opp og fryses etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sinnsyke mengder kake! 

Vi hadde 19 gjester og kun bløtkake, pavlova og verden beste. Holdt i massevis og ble rester igjen også. Tror du kommer til å måtte kaste mye. 

Anonymkode: 108d4...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så mye kaker? Det hadde holdt med 2. Bløtkake og sjokoladekake

Anonymkode: 2e389...4f2

Hvordan tenkte du de 22 voksne og de 10 barna skulle spise da om det bare var 2 kaker? Det hadde i såfall endt med at over halvparten ikke ville fått smake en kakesmule en gang ...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Renapur said:

Hvordan tenkte du de 22 voksne og de 10 barna skulle spise da om det bare var 2 kaker? Det hadde i såfall endt med at over halvparten ikke ville fått smake en kakesmule en gang ...

en langpanne kakke og stor bløtkake og halvparten ville ikke ha fått?  Da er dere grådig grisespisere!  

Anonymkode: 50194...a73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kake til hver... i bursdager......?

Veier dere 200 kg alle mann? 

Anonymkode: 2a1ff...0c4

Dette var langt over kanten. Synes du var direkte frekk her. Men det er vel derfor du skriver som anonym.

Du vet ingen ting om denne familien og hvordan de lever i det daglige. Alt du vet er at familien liker å kose seg med kake når de skal samles for å kose seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så mye kaker? Det hadde holdt med 2. Bløtkake og sjokoladekake

Anonymkode: 2e389...4f2

2 kaker til 32 personer? Det hadde ikke holdt i vår familie, for å si det sånn... Vi har jo flere i det på en helt vanlig bursdag.

Det er så rart du får så mange negative reaksjoner, TS - skulle tro alle de anonyme brukerne måtte stå for bakingen. Jeg skjønner du vil ha et utvalg av kaker, her jeg kommer fra er det iallfall vanlig. Det betyr ikke at alle spiser seg dårlig på kake, men at det er litt å velge i for alle sammen.

Er heller ikke så dumt å invitere barselgruppa på «etterlag», det er jo bare koselig og sosialt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

en langpanne kakke og stor bløtkake og halvparten ville ikke ha fått?  Da er dere grådig grisespisere!  

Anonymkode: 50194...a73

Du skrev ikke noe om hvilke kaker det skulle være, bare at det holdt med 2 kaker til 22 voksne og 10 barn.

Uansett om det er en langpanne sjokoladekake og en stor bløtkake så blir det for lite for så mange mennesker når det er snakk om en barnedåp. Da skal alle ha muligheten til å kose seg.

Normalt sett varer sånne samlinger i mange timer og folk forsyner seg flere ganger over tid. Det kalles å kose seg med kakene.

Da slipper også verten å være redd for at ikke alle får også.

Nå har ts skrevet at hun skal ha gjester dagen etterpå også i tillegg til at familien er glad i kaker. 

Det du kaller grådige grisespisere, kaller andre ett vellykket barnedåp. Tenk litt, dette er ikke en barnebursdag, men en viktig høytidsmarkering i barnets liv. Da skal man kose seg. Blir det igjen kaker etter etterlaget kan de fint fryses ned å tas opp igjen ved en senere anledning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Renapur said:

Du skrev ikke noe om hvilke kaker det skulle være, bare at det holdt med 2 kaker til 22 voksne og 10 barn.

Uansett om det er en langpanne sjokoladekake og en stor bløtkake så blir det for lite for så mange mennesker når det er snakk om en barnedåp. Da skal alle ha muligheten til å kose seg.

 

Igjen- som jeg allerede har sagt - om de skulle KUN servere kaker og ingenting annet så er dette ikke mye og helt forståelig.  Men om det skulle faktisk være mat i tillegg til alle disse kakene er de fleste mett og får nok med en liten bite kake og kaffe.  Har vært i mange dåp/konfirmasjoner og har aldri sett alle kakene blitt oppspist - om det var 2 eller 10 kaker.  ALLTID alt for mye rester igjen.  

Anonymkode: 50194...a73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Igjen- som jeg allerede har sagt - om de skulle KUN servere kaker og ingenting annet så er dette ikke mye og helt forståelig.  Men om det skulle faktisk være mat i tillegg til alle disse kakene er de fleste mett og får nok med en liten bite kake og kaffe.  Har vært i mange dåp/konfirmasjoner og har aldri sett alle kakene blitt oppspist - om det var 2 eller 10 kaker.  ALLTID alt for mye rester igjen.  

Anonymkode: 50194...a73

Nå skal da disse kakene brukes i 2 selskap å da går de nok med. Resten kan som jeg har skrevet ned fryses å brukes ved en annen anledning.

Ts har ikke skrevet ett eneste ord om at det skal være mat i tillegg. Så jeg regner med at det ikke skal være det. (Siden det ikke er sagt noe om det) Det er ikke vanlig å servere middag eller lunch ved barnedåp med mindre du har folk langveisfra. I såfall kan man ha ett fat med snitter, eller påsmurte boller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Renapur skrev:

Nå skal da disse kakene brukes i 2 selskap å da går de nok med. Resten kan som jeg har skrevet ned fryses å brukes ved en annen anledning.

Ts har ikke skrevet ett eneste ord om at det skal være mat i tillegg. Så jeg regner med at det ikke skal være det. (Siden det ikke er sagt noe om det) Det er ikke vanlig å servere middag eller lunch ved barnedåp med mindre du har folk langveisfra. I såfall kan man ha ett fat med snitter, eller påsmurte boller.

 

Vi skal servere tapas først. Nesten alle gjestene kommer langveisfra. 

Ts

Anonymkode: b0ee1...b64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere kommer til å få en kjempefin barnedåp. Tapas er jo kjempelurt. Enkelt og grei mat hvor man kan forsyne seg med den mengden mat de har lyst på.

Gratulerer med dåpsbarnet og masse lykke til med barnedåpen. Husk å ikke stresse for mye og ta i mot hjelp når den blir tilbudt. Da vil dere få en strålende dag.💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen- som jeg allerede har sagt - om de skulle KUN servere kaker og ingenting annet så er dette ikke mye og helt forståelig.  Men om det skulle faktisk være mat i tillegg til alle disse kakene er de fleste mett og får nok med en liten bite kake og kaffe.  Har vært i mange dåp/konfirmasjoner og har aldri sett alle kakene blitt oppspist - om det var 2 eller 10 kaker.  ALLTID alt for mye rester igjen.  

Anonymkode: 50194...a73

Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men hos oss er alle slike feiringer slik:

Siden folk er i kirken fra 11-12 er det ingen som rekker å spise lunsj. Middagen serveres derfor så fort som mulig, helst ca kl 13. Koldtbord er vanlig her, for da kan det meste være klart på forhånd og alle finner noe de liker. Det tar ofte lang tid å forsyne seg, spise, forsyne seg flere ganger og spise litt mer. Etter maten må den ryddes bort, og da blir det tid til å ta bilder med dåpsbarnet, gå ut i hagen og diverse. Siden dette er familiegreier vil de som rydder bort maten også være med på bilder etc, så det tar litt ekstra tid før man er klar til å sette fram kakebordet. I dåp er heller ikke hovedpersonen så samarbeidsvillig, så dette kan forsinkes av bleieskift og amming. Kakene serveres derfor aldri før 15, ofte senere. Tørre kaker blir da stående fremme resten av selskapet, mens is og bløtkaker tas bort når folk begynner å ha fått nok (noen ganger settes de frem igjen senere). Folk blir gjerne værende en stund, og er ofte ikke hjemme før kl 19 (om de ikke tar fly den kvelden, da blir det enda senere). Derfor spiser folk mye kake, og tar seg gjerne en bolle eller et ekstra kakestykke et par timer etter at kakene først serveres.

Det blir selvfølgelig rester. Derfor er det lurt å invitere barselgruppe eller venner på rester dagen etter. Man lærer seg dessuten hvilke kaker som kan fryses (de aller fleste), så man kan fryse ned passe store biter. Slik har man kake til kaffen hver søndag i flere uker. Mye rester fra koldtbord eller tapas kan også fryses. Husk å merke alle pakker med innhold og dato.

Anonymkode: 2bcfe...273

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...