Jump to content
MadameDeRosa

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt

Recommended Posts

29_j

Det må desverre et offer til for at folk skal lære i denne verden. Det høres og ér brutalt - men sånn er det både når det gjelder dette og trafikken. 

Fortsetter under...

Viktualia
11 timer siden, Sokkar skrev:

Og synes vel faktisk det at mange plutselig har blitt rabieshysteriske er det som forundrer meg mest. 

Ikke sant. Dette er så usannsynlig uflaks! Det er hundrevis av folk som har daua mens de gjorde ubetenksomme ting som å kjøre scooter i sandaler og uten hjelm eller bada i fylla i syden. Det aller meste annet er mye mer sannsynlig å dø av, det er farligere å ta bussen til flyplassen for søren!

MadameDeRosa
8 timer siden, 29_j skrev:

Da du startet tråden visste ikke engang du om hva som skjedde. Alle vet et det å plukke opp en valp er noe de fleste ville gjort. Vi visste ingenting om detaljer om hendelsen før nå nylig. Aner meg at du tenkte det samme før du startet tråden, Ts. 

Nettopp! Og det er derfor jeg ber folk om å ikke dømme! 

Raspberrypi
19 minutter siden, Viktualia skrev:

Ikke sant. Dette er så usannsynlig uflaks! Det er hundrevis av folk som har daua mens de gjorde ubetenksomme ting som å kjøre scooter i sandaler og uten hjelm eller bada i fylla i syden. Det aller meste annet er mye mer sannsynlig å dø av, det er farligere å ta bussen til flyplassen for søren!

Helt sant! Men om man kan få litt mer bevissthet rundt rabies tror jeg det bare er positivt. Ingen grunn til hysteri, selvsagt, men jeg tror mange (spesielt unge?) nordmenn er ganske naive.

Honey Dew
11 timer siden, Poly skrev:

Det stod i ene artikkelen at flere fra reisefølge også var blitt bitt av valpen. Hvorfor ble ikke de syke?

Ikke sikkert bittet gikk gjennom huden.

Poly
3 timer siden, Viktualia skrev:

Hvorfor er det så usannsynlig egentlig? Er jo utbredt rabiessmitte der nede. Sjansen er faktisk ganske stor for å bli smittet om man blir bitt. Vi hører ikke om alle som kunne blitt smittet fordi de mest sannsynlig går til legen og får vaksinen om uhellet skulle skje. 

Annonse

Poly
45 minutter siden, Honey Dew skrev:

Ikke sikkert bittet gikk gjennom huden.

Da syns jeg det er litt rart at familien går ut med at "flere i reisefølge også ble bitt". 

Ewna

Så lenge resten av familien som også ble bitt av hunden ikke har fått symptomer ennå, skal det være god effekt av vaksine mot rabies, om jeg har forstått det riktig. Inkubasjonstiden er vanligvis 1-3 måneder, men det kan ta opptil ett år (ifølge fhi). Så jenta som døde var nok den som fikk symptomer først. Og når man har fått de første symptomene, som feber og hodepine, er det allerede for sent... 

Viktualia
Posted (edited)
59 minutter siden, Poly skrev:

Hvorfor er det så usannsynlig egentlig? 

Rabies smitter ikke så lett som man kanskje skulle tro. Men først og fremst er det uflaks fordi det har skjedd en gang de siste to hundre årene at det har vært en person med rabies innenfor Norges grenser. Det vil i praksis si at det aldri skjer. Sjansen for å bli stanget og tråkket ihjel av en helt rabiesfri ku her i gamlelandet er hundre ganger større.

Edited by Viktualia

Honey Dew
1 time siden, Poly skrev:

Da syns jeg det er litt rart at familien går ut med at "flere i reisefølge også ble bitt". 

Ja, de er blitt bitt, men som jeg sa, har kanskje bittet ikke gått gjennom huden.

Anonymbruker3
12 hours ago, Poly said:

Det stod i ene artikkelen at flere fra reisefølge også var blitt bitt av valpen. Hvorfor ble ikke de syke?

Så vidt jeg forstod var de andre innfødte, så hvis de døde blir de bare noen få av de 60 000 utlendingene som dør av rabies hvert år. Mao. ikke noe å bry seg om for norske medier. Det er kun livene til nordmenn og utlendinger som oppholder seg i Norge som betyr noe.

caroprins
På 8.5.2019 den 21.00, Kristine79 skrev:

Feil. Ikke hemoglobin, men immunglobulin. 

Ja det var det jeg mente 😊

cherry_blossom

Nå har jeg ikke lest alle sidene i denne tråden her så kan være noen har sagt dette allerede. 

Nå var jo denne personen på Filippinene og absolutt alle som bor der vet at man ikke skal ta på løs hunder i Filippinene. Det spiller ingen rolle om det er en voksen hund eller valp. Løshunder på Filippinene er veldig farlige og mange av de jager faktisk etter mennesker som kjører forbi på mopeder osv. De går til angrep og er veldig uforutsigbare. Ikke bare det men disse hundene kan ha alle slags sykdommer, ikke bare rabies. Alle gangene jeg har vært på Filippinene har jeg fått streng beskjed om å ikke komme i nærheten av løshunder. Det spiller ingen rolle om det er en valper eller ikke, for alt vi vet kan moren til valpene  angripe for å beskytte for eksempel. 

Jeg syns selvfølgelig dette er veldig trist sak og tankene går til familie og venner. Men jeg må bare si at denne personen rett og slett har vært dum og naiv i dette tilfelle.

Annonse

Nimorna

At de som bor på Filippinene vet dette, har da ingen verdens ting å si. Hun var turist, og kunnskapsnivået var naturlig nok deretter. 

Brutex
On 5/11/2019 at 12:46 AM, 29_j said:

Det må desverre et offer til for at folk skal lære i denne verden. Det høres og ér brutalt - men sånn er det både når det gjelder dette og trafikken. 

Hvos man skal unngå å gjøre alt som noen en eller annen gang har død av så er det ingenting igjen.

FrodeF
På 11.5.2019 den 0.46, 29_j skrev:

Har du lært noe av dette?? Alle oppegående mennesker vet man må begynne behandling mot rabies med en gang dersom man bites av hund I Asia. 

Guile
Posted (edited)

Klarer ikke helt slutte å tenke på denne saken. Søkte litt rabiesvideoer på YouTube, skremmende saker. Lurer på om denne jenta gikk gjennom symptomene med "fobi" mot å drikke (spasmer i halsen / smerter ved svelging => redd for å drikke), hyperventilering av vind osv... eller om de bare dopet henne ned og lot henne sove seg til døde. Håper det siste...

Grusom sykdom.

Edited by Guile