Gå til innhold

Når lørdagsgodtet varer til søndagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten diskusjon med 13-åringen her. Han har kjøpt seg lørdagsgodt sammen med onkel i dag og kom hjem med en boks Pringles samt en hel kilo smågodt som han fikk råd til fordi det var på tilbud.

Jeg syntes det var hinsides mye, men har nå latt ham få hive innpå i kveld fordi jeg visste han ikke ville klare å spise opp. Nå er han halvveis ferdig med potetgullet og orker ikke røre den enorme godteposen.

Selv vokste jeg opp med at lørdagsgodt som var til overs til søndag var lov å spise opp, men jeg synes ikke noe om å føre dette videre til egne barn. Hadde vi tillatt det, hadde vel 13-åringen sittet med godteposen hele dagen på søndagen og fremdeles ikke klart å spise opp.

Jeg mener vi kan legge godteposen i skapet når lørdagen er over og spare resten til neste helg. Han mener han burde få tilgang på den igjen etter middag på søndag.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 08594...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville latt han spise på søndag også for denne gang, men innført regel om at fra nå av får han ikke kjøpe mer godteri på lørdag enn det han klarer å spise opp og hvis han kjøper mer så må han vente med å spise det til neste lørdag igjen. 

Anonymkode: 4821d...ce3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det rett som det er at lørdagsgodtet ikke spises opp og da får de lov å spise det på søndag. Men her snakker vi da om en passelig mengde lørdagsgodt og ikke noe overdrevet forbruk. Ett kg smågodt + potetgull er veldig mye, så jeg hadde sagt at det er greit at det spises litt på søndag også, men at resten deretter pakkes vekk til neste helg. Så lenge det ikke er vanlig at barnet spiser ett kg godteri til lørdag synes jeg ikke det er et stort problem denne ene gangen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latt han spise godteri på søndag.  Du kan jo gjøre en avtale om at noe skal bli igjen til neste helg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham en "normal" mengde i morgen. Her spiser 13-åringen rester på søndag, men hun har ikke enorme mengder, da. Hender hun sparer for å ha noe til søndag kveld. 

Det som blir igjen i morgen spares til neste helg. Men legg det i plastpose så det ikke blir steinhardt! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at prinsippielt blir det helt galt å straffe et barn som kan spare, med å fjerne det godet det har klart å spare. Men, i dette tilfellet er det jo ikke snakk om å klare å spare, men å ikke orke å forbruke. Jeg er likevel ikke helt sikker på om 13-åringen ser den forskjellen.

Jeg tror derfor jeg hadde inngått et kompromis: ok med søndag, så pakkes det vekk.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde latt han spise videre i morgen. Men sagt at det er en engangsgreie, og at sånne mengder senere må fordeles over flere helger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haddr latt ham spise litt, og så spare resten til neste lørdag. En kilo smågodt på en helg haddr ikke vært aktuelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg smågodt er ca 4000 kcal. Det er to dagers inntak for en voksen kvinne. Det er helt hisides å la en 13-åring spise så mye godteri på en helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Tusen takk for svar! Synes det er greit å lære barna sunne vaner, også når det gjelder godteri. Men siden jeg har vokst opp selv med manglende regler og dertil mye hull i tennene, så prøver jeg å skape bedre vaner for dem enn hva jeg selv er vant til. Og så er det ikke alltid lett å vite hva andre gjør. Så takk for svarene.

Da setter jeg det bort for i kveld, (så han ikke kaster seg over det før frokost i morgen), og så fram igjen etter middag. Så ser jeg litt an hvor mye han spiser før jeg evt. sier at det er nok. Og så gjemme resten til neste helg.

Anonymkode: 08594...e19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Tusen takk for svar! Synes det er greit å lære barna sunne vaner, også når det gjelder godteri. Men siden jeg har vokst opp selv med manglende regler og dertil mye hull i tennene, så prøver jeg å skape bedre vaner for dem enn hva jeg selv er vant til. Og så er det ikke alltid lett å vite hva andre gjør. Så takk for svarene.

Da setter jeg det bort for i kveld, (så han ikke kaster seg over det før frokost i morgen), og så fram igjen etter middag. Så ser jeg litt an hvor mye han spiser før jeg evt. sier at det er nok. Og så gjemme resten til neste helg.

Anonymkode: 08594...e19

Enig, bortsett fra at du kan la han velge seg ut en mengde tilsvarende ca 100 gram (en liten skål)  samtidig som du informerer han om at resten spares til lørdagene fremover. Og han sparer jo penger på dette, ettersom han slipper å bruke penger på lørdagsgodt flere lørdager fremover, og da kan han bruke de pengene på noe annet. Kanskje han sparer til noe han ønsker seg? :) 

Anonymkode: 68086...00f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får spise det på søndag om de har klart å spare det. Men det er jo snakk om langt mindre mengder enn en kilo da! Her ville jeg nok sagt at han kan ta litt og så må resten spares 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det samme regel, spise det som spises kan på lørdag for så å pakke vekk og spise neste lørdag.

Det som skjedde da var at jeg fikk ett utrolig usunt forhold til godteri og andre goder. Jeg spiste til det tøt ut av ørene på meg hver gang der var tilgang på godteri. Når jeg begynte å tjene egne penger gikk det over stokk og stein. Spiste 1kg hver dag. 

Jeg sliter fortsatt med dette. Får utrolig søtsug når jeg blir tilbudt godteri og klarer ikke beherske meg. Det er flaut, dumt og jeg jobber mye med dette. 

Når jeg ser på mine venner som fikk styre selv så har de ikke det søtsuget jeg har. De er vandt med godteri så de synes ikke det er noe spesielt og derfor er det sjelden de får lyst på det. 

Heldigvis har jeg ikke blitt overvektig av alt godteriet jeg trykker i trynet... Men det er virkelig ikke sunt for kropp og sinn å ha den trangen som jeg har. 

Anonymkode: 336c9...57b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hos meg var det samme regel, spise det som spises kan på lørdag for så å pakke vekk og spise neste lørdag.

Det som skjedde da var at jeg fikk ett utrolig usunt forhold til godteri og andre goder. Jeg spiste til det tøt ut av ørene på meg hver gang der var tilgang på godteri. Når jeg begynte å tjene egne penger gikk det over stokk og stein. Spiste 1kg hver dag. 

Jeg sliter fortsatt med dette. Får utrolig søtsug når jeg blir tilbudt godteri og klarer ikke beherske meg. Det er flaut, dumt og jeg jobber mye med dette. 

Når jeg ser på mine venner som fikk styre selv så har de ikke det søtsuget jeg har. De er vandt med godteri så de synes ikke det er noe spesielt og derfor er det sjelden de får lyst på det. 

Heldigvis har jeg ikke blitt overvektig av alt godteriet jeg trykker i trynet... Men det er virkelig ikke sunt for kropp og sinn å ha den trangen som jeg har. 

Anonymkode: 336c9...57b

Det er vel forskjell på oss og hvordan vi reagerer. Når jeg var liten var det kun godteri på lørdag og det var små mengder. Fikk litt ekstra i ferier og til bursdager og slikt da. 

Da jeg ble ca 16-17 år mistet jeg stort sett lysten på godteri og har siden da omtrent ikke spist det. Med unntak av litt sjokolade i ny og ne (sjeldnere enn en gang i måneden). Så det blir jo motsatt av for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en liten diskusjon med 13-åringen her. Han har kjøpt seg lørdagsgodt sammen med onkel i dag og kom hjem med en boks Pringles samt en hel kilo smågodt som han fikk råd til fordi det var på tilbud.

Jeg syntes det var hinsides mye, men har nå latt ham få hive innpå i kveld fordi jeg visste han ikke ville klare å spise opp. Nå er han halvveis ferdig med potetgullet og orker ikke røre den enorme godteposen.

Selv vokste jeg opp med at lørdagsgodt som var til overs til søndag var lov å spise opp, men jeg synes ikke noe om å føre dette videre til egne barn. Hadde vi tillatt det, hadde vel 13-åringen sittet med godteposen hele dagen på søndagen og fremdeles ikke klart å spise opp.

Jeg mener vi kan legge godteposen i skapet når lørdagen er over og spare resten til neste helg. Han mener han burde få tilgang på den igjen etter middag på søndag.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 08594...e19

jeg er på diett, er kroppsbygger og sliter selv med dette hahahahaha. spiser kun 2500 kcal som er sykt lite. men lørdagen kan jeg spise hva jeg vil. For min del så må lørdagsgodtet bli spist opp på selve lørdagen. er det noe igjen så går det enten i bosset eller blir til neste helg. jeg går rundt sulten ganske mye når jeg er på diett, så blir det noe igjen etter lørdag blir det bare småspising og nask fra skapene når uken kommer igjen. jeg sier enten hiv det eller spis alt opp lørdagen!

en ting er at man kanskje kan kjøpe litt mindre snop? jeg kjøper en pose med chips og en liten smågodt pose

Endret av wilma85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var mindre så hadde jeg tilgang til snop hver dag. Det som skjedde var at jeg ikke hadde spesielt lyst på det, og spiste derfor det svært sjeldent. Foreldrene til venninnen min var ganske strenge, og hun fikk bare bittelitt snop på lørdager. Det som skjedde da var at hun var helt glupsk etter snop, og gjorde alt for å få tak i det.

Anonymkode: 96873...8b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn som en beskriver det over et at hen spiste godteri til det tøt ut de gangene det var tilgjengelig fordi det ikke var tilgjengelig ellers. Jeg hadde alltid godteri tilgjengelig og spise det sjeldent egentlig. Dette er fra da jeg var barn og bodde hjemme. Kunne spise bittelitt hver dag i 1 uke for eksempel og så rørte jeg ikke godteri på 2 mnd. Det varierte. Fra 15 års alderen så har jeg spist VELDIG lite godteri. Jeg liker det, men kjenner ikke lysten på det. Jeg husker fra barnebursdager at de som hadde det strengt hjemme og ikke fikk nugatti en gang bare tøt innpå. De spiste så mye kaker og godteri at de kastet opp på hver bursdag. Så jeg vet faktisk ikke hva som egentlig er sunt? Selvfølgelig ikke sunt å spise 1 kg godteri hver dag, men hvis barnet ditt spiser opp den posen på 4-5 dager så hva så? Ut ifra det du skriver så skjer ikke sånt så ofte. Slapp litt av. Som regel de med strenge foreldre på alt mulig som bli bajaser på diverse. Alt mulig i dag er farlig, så la man leve herregud. 

Anonymkode: 40374...444

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 13 år.... hadde skjønt spørsmålet om han var 5. 

Jeg synes han skal få bestemme Over det selv. 

Anonymkode: 7688b...f61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at en 13-åring må få bestemme litt selv... Men det må jo gå an å ta en prat om mengden, at du synes noe skal spares til neste helg og at du ikke synes det er ok med så store mengder godteri.

Jeg liker ikke den "alt må spises opp i dag ellers blir det borte"-reglen, jeg synes man skal belønne heller enn straffe det å kunne spare. Men det er jo da gitt at barnet ikke starter med en ukes forbruk av godteri da.. :) (Men ser ikke helt på en 13-åring som et barn..)

 

Anonymkode: 22b45...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det rom for mange fornuftige læringspoeng!

-  Handle stort på tilbud og fordele utover = penger spart som kan brukes på annet.

- Store mengder snop av gangen er ikke bra for kroppen, og man trenger ikke spise alt på én gang. 

- Det er forskjell på litt til overs av en fornuftig mengde snop (spises neste dag) og å ha handlet inn en måneds forbruk av snop (fordeles utover i fornuftige porsjoner).

 

Vesla er bare 8, så her er det jeg som handler lørdagsgodt for mine penger. Da får hun en grei porsjon med selvvalgte smågodtbiter. Hun er ikke så veldig på snop, så det blir som regel litt igjen til søndag, og det er helt greit at hun spiser opp. Av og til ligger det igjen et par biter utover uka, og det er også helt greit. Men hun selvregulerer veldig fint med søtsaker. 

Anonymkode: c38e6...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...