Gå til innhold

Å akseptere at man skal bli gammel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere som sliter? Jeg synes det er så forferdelig ekkelt å tenke på.
De fleste av oss har vel kanskje hatt en følelse av at verden tilhører oss, men så skal verden etter hvert tilhøre de yngre. Du blir bare en gammel, utdatert person som tar opp unødvendig plass. De venter bare på at du skal dø. 
Så dør vi, og ingen kommer til å huske oss. 

Anonymkode: 7eec8...011

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ?  I hvilken alder ser du for deg en sånn dyster tilværelse?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen garanti at man faktisk blir gammel. 

 

Uansett så har jeg alltid akseptert muligheten for at jeg kan bli gammel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lammelåret skrev:

Hæ?  I hvilken alder ser du for deg en sånn dyster tilværelse?

blir 28 i år. er ikke akkurat ung..selv om jeg synes jeg ser slik ut og føler meg slik

Anonymkode: 7eec8...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dø skal vi alle. Kanskje du ikke rekker å bli gammel engang...  og jeg tror dessuten at folk kan ha et rikt liv uten å tenke på døden hver dag - uansett alder.

Anonymkode: 1635a...3c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro meg: det er vanskeligere å akseptere at man ikke kommer til å bli gammel! 

 

Anonymkode: a5ef2...9b5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

blir 28 i år. er ikke akkurat ung..selv om jeg synes jeg ser slik ut og føler meg slik

Anonymkode: 7eec8...011

Enda en relativt ung person som med stor frykt nærmer seg 30 års krisen. 

Anonymkode: 19518...1c4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

blir 28 i år. er ikke akkurat ung..selv om jeg synes jeg ser slik ut og føler meg slik

Anonymkode: 7eec8...011

Alt er relativt. Sammenlign rett slik at du kommer positivt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere som sliter? Jeg synes det er så forferdelig ekkelt å tenke på.
De fleste av oss har vel kanskje hatt en følelse av at verden tilhører oss, men så skal verden etter hvert tilhøre de yngre. Du blir bare en gammel, utdatert person som tar opp unødvendig plass. De venter bare på at du skal dø. 
Så dør vi, og ingen kommer til å huske oss. 

Anonymkode: 7eec8...011

Jeg er 50 år og livet blir faktisk bedre og bedre! Holder meg i god form og etter fylte 45 år har livet vært en dans på roser. Alt føles så mye enklere og jeg gleder meg til de neste årene. God økonomi og ro i sjela er to faktorer til at livet smiler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært «gammel» en stund, og det går helt fint. Bare la ungdommene danse og drikke på utestedene på fredagene og lørdagene. Det vi som er litt eldre kan gjøre er å spare litt penger, sette pris på våren og slappe av. Jeg ser meg i speilet og tenker; ja nå er du snart 40, det vises, men ta på sminke, fine klær og gi kjæresten et kyss og gi litt faen. Jeg var mer stressa som yngre, jeg tok ting tyngre. Nå er livet lettere, morsommere og enklere. Nyt det, for vi dævver snart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nærmer meg 40 og jeg tenker overhodet ikke sånn! 

 

Anonymkode: 753dc...6ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 år og skjønner hva du mener...

Ble syk for 1,5 år siden, så er mye sengeliggende. Vet ikke om jeg får aap enda, så økonomisk er det ræva og bekymringsverdig... Får jeg aap, så er d også et kraftig hopp ned i lønn.

Var liksom ikke sånn jeg så for meg denne alderen... 😭

Men vi får prøve å tenke positivt! Er iallefall litt på bedringens vei.. 🤞

Ser av og til gamle, forvirrede mennesker og får vondt inni sjela! Vil ikke bli hjelpeløs! 🙈

Anonymkode: 01a30...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

blir 28 i år. er ikke akkurat ung..selv om jeg synes jeg ser slik ut og føler meg slik

Anonymkode: 7eec8...011

Jo, du er ung og det vil du være i enda noen år fremover.
Jeg er nå 41 og føler meg fremdeles ung inni meg men ser jo at kroppen ikke er helt enig. Rynkene og de grå hårene sniker seg på og jeg kjenner at jeg føler at livet ikke har så mye mer å by på. Jeg er redd for at all moro og lykke er over og drømmer stadig om da jeg var i 20-årene og hadde "hele livet" foran meg. Nå skal det sies at jeg er deprimert så en del av tankene kommer nok på grunn av det, men jeg liker virkelig ikke å se ansiktet og kroppen eldes mens sinnet mitt fremdeles er i 20-årene.

Det jeg tenker på når alt ser som mørkest ut, er at alternativet til å bli gammel er mye verre og noe jeg er enda mer redd for. Ingen vet hvor lenge de får leve så 20-åringer kan ha kort tid igjen og 60-åringer kan ha mange gode år igjen. Noen lever lenge og noen lever kort, noen holder seg friske til langt opp i alderdommen mens andre blir tidlig kronisk syke eller ender opp på demensavdelinga som ung pensjonist og vet knapt hvem de er de siste 20 årene av livet sitt.
Moren min døde av kreft da hun var 46 år og mormor levde til hun ble 93 år og var sprek og klar i toppen til siste slutt. Man vet aldri hva man får.

Så sånn sett tenker jeg at det å bli gammel ikke er noe alle får oppleve, så man må bare glede seg over hver dag man våkner og føler seg nogenlunde frisk og rask. Det er en klisjé og veldig ofte vanskelig men det er vel ingen (verken unge eller eldre) som ligger på dødsleiet og tenker at de burde ha ledd og kost seg mindre og bekymret seg mer over livet og døden.

Tenk også på at man føler seg ekstra gammel om man går seg fast i gamle, kjedelige spor så sørg for å utfordre deg selv! Ta noen sjanser, prøv noe nytt, forny deg selv på en eller annen måte, unn deg selv å kjenne på spenningen ved å gjøre noe nytt. En ny start kan være en måte å føle seg yngre på. Som en klok sjel sa en gang: du slutter ikke å leke fordi du blir gammel, du blir gammel fordi du slutter å leke! :)

Anonymkode: cb2db...aa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj, jeg trodde nesten du hadde bikket 80 etter å ha lest hi. 

Men nei, jeg syns alternativet er uendelig mye værre. Så trist å ikke få lov til og vokse opp og bli gammel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp passert 40 og kjenner veldig på at jeg ikke liker tegnene på at jeg blir eldre. Særlig det grå håret som stadig minner meg på at jeg ikke er 20 lenger, samme hvor mye jeg farger det.

Jeg føler meg mye yngre enn jeg er! Men jeg opplever at andre ser meg som 40, og det henger ikke sammen for meg. Jeg har ikke noe imot å bli gammel, men jeg føler alderen løper fra meg. 

 

Anonymkode: 3936c...3c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp passert 40 og kjenner veldig på at jeg ikke liker tegnene på at jeg blir eldre. Særlig det grå håret som stadig minner meg på at jeg ikke er 20 lenger, samme hvor mye jeg farger det.

Jeg føler meg mye yngre enn jeg er! Men jeg opplever at andre ser meg som 40, og det henger ikke sammen for meg. Jeg har ikke noe imot å bli gammel, men jeg føler alderen løper fra meg. 

 

Anonymkode: 3936c...3c8

men det er slik jeg føler det også. 
 

Anonymkode: 7eec8...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også 28 i år og kjenner meg såå igjen i det du skriver :( angst for å bli 30 😂😭

Anonymkode: b2766...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...