Gå til innhold

Hva synes dere om at folk går i tog i andre land på 17 mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvert år har NRK innslag fra feiringer rundt om i verden, der folk går i gatene med flagg, gjerne også korpsmusikk og synger. Jeg synes dette er så flaut! Er det bare jeg som synes det? 

Folk i andre land kan jo gjerne samles i en park og grille eller noe (som alle andre), men å gå rundt i gatene og vifte med norske flagg er pinlig synes jeg. Blir like flau hver gang jeg ser feiringene rundt om i verden! 

Anonymkode: 1d494...42a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er idiotisk og gå i tog for å hylle statslederne våre uansett om det er i Norge eller i andre land 

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Tåpelig, da får de heller reise hjem til Norge om de absolutt skal gå i tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hind

Enig. jeg synes det er upassende å gå i tog og vifte med norske flagg i andre menneskers land. En rolig markering er selvfølgelig helt ok, men jeg synes det er pinlig at folk faktisk går i tog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. De kunne feiret hjemme (med flagg)/på hotellet/på restaurant (uten flagg). 

Jeg synes det er flaut og på en måte respektløst. Synes ikke folk skal feire andre lands nasjonaldager på så synlig måte i Norge heller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv jeg som er nasjonalist syns det er uhyre kleint.

Likevel, dersom de har søkt tillatelse, ikke planer noen, ikke gjør noe ulovlig el. så skal ikke jeg legge meg oppi hva andre folk gjør. På den andre siden så ville jeg ikke likt at alle de nasjonalitetene vi har i Norge nå skulle tatt seg til rette på samme måten når det er deres nasjonaldag, så jeg syns faktisk ikke nordmenn burde dra den så langt som å gå i tog og skape unødvendig støy.

Unntaket er de veldig norske delene i noen stater i USA.

Anonymkode: 9592d...80f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvert år har NRK innslag fra feiringer rundt om i verden, der folk går i gatene med flagg, gjerne også korpsmusikk og synger. Jeg synes dette er så flaut! Er det bare jeg som synes det? 

Folk i andre land kan jo gjerne samles i en park og grille eller noe (som alle andre), men å gå rundt i gatene og vifte med norske flagg er pinlig synes jeg. Blir like flau hver gang jeg ser feiringene rundt om i verden! 

Anonymkode: 1d494...42a

Da vi bodde i Fuengirola og hadde barn på den norske skole var det naturlig å gå i skoletoget der nede. Da vi bodde i Guildford og ikke hadde barn føltes det ikke naturlig å dra opp til London for å vifte med flagget sammen med de andre norske studentene. Likeledes i Bangkok hvor det blir holdt et arrangement på den norske ambassaden, det holder vi oss også unna selv om vi er i byen. Jeg ser selvfølgelig at slike arrangementer er hyggelige for expats som oppholder seg lenge borte fra gammellandet. 

Anonymkode: 0e9f7...bb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir galt om de hindrer trafikken. Mange steder går de i tog på en fotballbane elller lignende og dette syns jeg er koselig. Mange diplomater og expats har barn og jeg syns det er bra at de får en viss tilknytning til de norske tradisjonene selv om foreldrene er omreisende. 

Har selv bodd i LA og der hadde vi tog på idrettsbane, is, bunader, pølser, flagg og sanger. Når man er i et annet land er det hyggelig å møte andre norske og føle litt på tradisjonene hjemmefra denne dagen.

Anonymkode: 18772...753

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflaut!

Kan bare tenke meg hvor mye folk hadde likt det her, om folk fra andre land skulle okkupert gatene med korps, sang og veiving med flagg på deres nasjonaldag.

En rolig markering er greit.

Anonymkode: 46485...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet - på samme måte som jeg bare synes det er hyggelig og en berikelse for byen når andre nasjonaliteter ha synlige feiringer av sin nasjonaldag i Oslo. Det er nok av faktiske problemer i verden, glade mennesker og fredelige feiringer er ikke blant dem.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg ikke noe galt i, ser heller ikke noe problem med at folk fra andre land feier sin nasjonaldag i Norge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, ble litt overasket ... jeg synes også det er litt kleint men viste ikke så mange syntes det, når jeg studerte i London, så lagde nordmenn så stor styr av 17 mai... og det er sykt mange menneskere der med forskjellige etnisteter... men ingen var så stolte som nordmenn...

Anonymkode: 611f9...6a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare tenke meg hvor mye folk hadde likt det her, om folk fra andre land skulle okkupert gatene med korps, sang og veiving med flagg på deres nasjonaldag.

Det skjer jevnlig i Oslo, bl.a. på den irske og den pakistanske nasjonaldagen. Jeg har aldri hørt annet enn positive reaksjoner på det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daria said:

Det skjer jevnlig i Oslo, bl.a. på den irske og den pakistanske nasjonaldagen. Jeg har aldri hørt annet enn positive reaksjoner på det. 

Dansk og svensk og ikke minst the US, men de går kanskje ikke i tog. 

 

Anonymkode: 0e9f7...bb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempegøy! 😃

I London gikk vi i tog i parken, og mens "de voksne" hadde seriøs middag i Sjømannskirken etterpå dro ungdommen på fylla i covent garden. Med flagg! Kjempegøy 😃

På Island var det feiring i "Nordens hus" med norske sanger og div, og så tog etterpå. Med politieskorte. Som stoppa all trafikken     på en av de største veiene i Reykjavík. Toget gikk til en kirke, hvor det var en slags blanding mellom gudstjeneste og underholdning. Det var og en veldig fin feiring 😊

Og en gang feira jeg på en liten øy, der vi var fire mennesker. Det var et lite tog, men fremdeles tog 😊 Riktignok i Norge, men hadde gjort det samme uansett 😊

Jeg hadde sikkert ikke vært like positiv til utlendinger som feirer tilsvarende i Norge, men som nordmann i utlandet er 17. Mai veldig morsomt. Tydeligvis et snev av hyklersk der 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri tenkt på det som noe problem. Syns det er mye flauere med alle de fulle folkene som sjangler rundt i gatene etter å ha vært på champagefrokost

Anonymkode: cd5e1...203

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i et sånt tog da jeg bodde i Berlin. Sjeldent jeg har følt meg så dum. En haug med nordmenn i bunad som gikk opp og ned et fortau på en øde villagate i Schöneberg mens tyskere åpnet vinduet sitt og lurte på "Hva er det bråket her?" Korpset bestod av tre norske studenter som bare kunne "gammel jegermarsj" så da ble det den på repeat i 15 minutter. Jeg blir flau bare jeg tenker tilbake på det. Har bodd i øst-Europa også, men da nøyde vi oss med privat hageselskap hvor vi nordmenn kunne holde oss for det selv. Tenker det var for det beste. 

Anonymkode: d798e...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinlig. De kan feire dagen innenfor hjemmets 4 vegger.

Anonymkode: 190ad...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et europeisk land hvor det skjer, og synes det er superpinlig. Boikotter hele feiringen pga det.

Anonymkode: de01b...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...