Gå til innhold

Ikke komme i konfirmasjon, bare selskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes du det er rart å ikke komme i konfirmasjon (altså være tilstede under selve seremonien), men bare komme i selskapet etterpå?

Jeg synes det er veldig merkelig.

Anonymkode: 58e67...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes du det er rart å ikke komme i konfirmasjon (altså være tilstede under selve seremonien), men bare komme i selskapet etterpå?

Jeg synes det er veldig merkelig.

Anonymkode: 58e67...4ea

Det er veldig vanlig,  all den tid de fleste har flere gjester enn plasser på seremonien. 

Anonymkode: 26012...7d5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig,  all den tid de fleste har flere gjester enn plasser på seremonien. 

Anonymkode: 26012...7d5

I de tilfellene er det forståelig. Men jeg snakker om folk som har reservert plass på seremonien, men som likevel bare kommer i selskapet (veldig liten familie). 

Anonymkode: 58e67...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, så lenge konfirmanten har noen der som støtter opp under selve konfirmasjonen. 

Anonymkode: 7230c...a75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det begrensede plasser pr. konfirmant til seremonien.

Vi har kun bestilt plasser til selve seremonien til oss foreldrene og besteforeldre på begge sider, som til sammen utgjør 6 plasser.

Vi ble i ettertid informert om at det i gjennomsnitt er vanlig med 9 plasser pr. konfimant, men det ville uansett ikke dekket alle som skal komme til mat og feiring etterpå.

Det er vel ganske normalt?

Anonymkode: beb0c...075

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er plass til alle under seremonien synes jeg det er rart at de ikke kommer. Jada alle synes det er «kjedelig» med seremoniene men det hører jo med! Og så får man jo middag og kake etterpå. Synes det er uhøffelig å ikke gidde å komme i seremoni, bare møte opp til mat

Anonymkode: ae0d1...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det er plass synes jeg alle bør møte opp til seremonien. Eneste unntak er dersom noen har svært små barn som kan bli urolige.

Anonymkode: b3bd7...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er plass til alle under seremonien synes jeg det er rart at de ikke kommer. Jada alle synes det er «kjedelig» med seremoniene men det hører jo med! Og så får man jo middag og kake etterpå. Synes det er uhøffelig å ikke gidde å komme i seremoni, bare møte opp til mat

Anonymkode: ae0d1...835

"Uhøffelig", faktisk.

Har disse uhøffelige gjestene fått beskjed om at det er plass til de på seremonien, og hvor nær familie er det snakk om her?

Er det tanta eller bestemora til konfirmanten, eller kusina til mor, liksom?

Anonymkode: beb0c...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om nærmeste familie og det ikke er en god grunn så er det litt rart. Men ellers så ville jeg ikke ha reagert. Synes ikke det er uhøflig, de kommer jo tross alt til selskapet for å feire konfirmanten. Har sikkert med gave til konfirmanten også. Hvordan kan det kalles for uhøflig? 

Anonymkode: 1a18e...f4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på årsaken det. 
Er det på grunn av transport, jobb, egen familie, eller noe annet logistikk, eller er det "gidder ikke" ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste konfirmasjonene jeg har vært i, har det bare vært x-antall plasser til hver konfirmant. Så at alle gjester kan ikke komme til seremonien fordi det rett og slett ikke er plass. 

Anonymkode: 8817f...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det plass skal de komme, det er jo pga sermonien man feirer etterpå.  Det blir som å bli bedt til middag og fest i bryllup og ikke se vielsen. Like dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes motsatt. 

Jeg fikk helt hakaslepp da vi skulle i konfirmasjon til min manns niese på andre siden av landet, og det viste seg at det faktisk var forventet at vi møtte opp i kirken. 

Her jeg bor, er det bare foreldre og søsken som får komme i kirken. Jeg har vært i godt over ti konfirmasjoner til fetre og kusiner her, og aldri vært med i kirken. 

Anonymkode: dae6d...62d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det veldig begrenset med plasser i kirken, så det er ikke mulig for gjestene å komme. Da jeg konfirmerte meg fikk vi fire plasser hver. Jeg syns også du må respektere at ikke alle gjestene er kristne og derfor kanskje ikke er komfortable med å gå i gudstjeneste. 

Anonymkode: c050c...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom der er god plass i kirken og de ikke har noen god grunn synes jeg det er merkelig. Selv om man ikke er kristen kan man godt være til stede i kirken, for å støtte den unge i sitt valg.

Dersom man har en god grunn er det derimot greit å ikke komme, så lenge man forteller denne gode grunnen til konfirmant og foreldre. En god grunn kan være: Små barn som ikke klarer å holde seg rolig. Lang reiseveg så man ikke rekker fram i tide. Angst eller andre psykiske problemer som gjør det vanskelig å være i kirken. Rullestol eller andre helseproblemer og dårlig tilrettelagt kirke.

Resten av familien har ikke noe krav til å få vite grunnen, selv om jeg synes det er merkelig (men forståelig) om man i en familie ikke klarer å være åpen om slikt.

Anonymkode: 41540...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg synes motsatt. 

Jeg fikk helt hakaslepp da vi skulle i konfirmasjon til min manns niese på andre siden av landet, og det viste seg at det faktisk var forventet at vi møtte opp i kirken. 

Her jeg bor, er det bare foreldre og søsken som får komme i kirken. Jeg har vært i godt over ti konfirmasjoner til fetre og kusiner her, og aldri vært med i kirken. 

Anonymkode: dae6d...62d

4 hours ago, AnonymBruker said:

Her er det veldig begrenset med plasser i kirken, så det er ikke mulig for gjestene å komme. Da jeg konfirmerte meg fikk vi fire plasser hver. Jeg syns også du må respektere at ikke alle gjestene er kristne og derfor kanskje ikke er komfortable med å gå i gudstjeneste. 

Anonymkode: c050c...4a5

Hvis konfirmasjonen er i en liten kirke hvor det er for eksempel 30-40 konfirmanter og 200 sitteplasser så sier det seg selv at det er begrenset med plass. Er det derimot 60 konfirmanter i en større kirke med for eksempel 800 sitteplasser så blir det noe annet.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle gjestene er kristne, men for høflighetens skyld så kan de jo ta turen til kirke denne dagen. Det er snakk om en drøy time, og det skal de klare. Bor de lengre unna, og/eller gir uttrykk for at de overhodet ikke ønsker kirkegang selv for den drøye timen, så bør det også respekteres. Uansett så er det helt opp til dem selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er plass synes jeg alle bør møte opp til seremonien. Eneste unntak er dersom noen har svært små barn som kan bli urolige.

Anonymkode: b3bd7...49d

Hva med de som har lang reisevei da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 16.59, Diamant20 skrev:

Hva med de som har lang reisevei da?

Ikke alltid, men ofte så er seremonien ikke langt fra der hvor selskapet blir holdt etterpå. Skal en uansett i selskapet etterpå, så er jo reisevei nesten like lang... Etter seremonien så skal alle gjestene til samme sted, så da er alle i samme situasjon... Men jeg mener uansett at med mindre en er nærmeste familie eller har god grunn, så bør deltakelse i seremoni være opp til gjestene. Det viktigste er at en stiller i selskapet for å være med å feire konfirmanten! 

Anonymkode: 1a18e...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. Har vært i mange konfirmasjoner og aldri vært med på seremonien for andre enn søsken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Vi har nære slektninger som har droppet alt av våre konfirmasjoner og barnedåper, og bare kommet på festen. Egentlig ikke problematisk, men de var ganske snurte da vi ikke deltok i dåpsseremonien til deres barnebarn, men bare kom på festen... 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...