Gå til innhold

Utenlandske flagg på 17.mai


skrulleguri

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Husholdning1 skrev:

Siden det er Norge vi feirer er det kun det norske flagget som bør brukes.

Selv om ikke barna vet, så bør foreldre/foresatte eller de som måtte ha ansvaret opplyse om at det er upassende. 

Vel, du mener det er upassende. Ikke alle er enige med deg i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Marihønepøne skrev:

Vel, du mener det er upassende. Ikke alle er enige med deg i det. 

Nei, dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 2.45, Sliten&kjørt51 skrev:

JEG Mener det er innafor, -om det er godt ment. ... Seff er noen stolte av opprinnelses-landet sitt, -også.

 -MEN Føler de bør bære Norsk flagg, -med samme ¨Stolthet¨. ... 

a.

Hvorfor skrev du stolthet med ""? Jeg er innvandrer i Norge med 35 års "erfaring" i å være norsk. Jeg og mine barn bærer det norske flagget med stolthet. Se på barnetoget med norske flagg så langt øye ser, er rørende vakkert. Samme er å se mine barn synge Ja vi elsker...og vite at de mener det. Når jeg ser det norske flagg, spesielt hvis det er utenlands, på ferie her og der, så føles det hjemme. 

På 19.5.2019 den 2.31, Tanuki skrev:

Hvor stor problemstilling er dette? Hadde jeg sett en voksen person vifte med Pakistans flagg, eller Svensk flagg ville jeg bare tenkt det var rart og tankeløst, men whatever. Har dog aldri sett noen vifte med andre lands flagg på 1 Mai.

Lite problem egentlig. Det er så mange små og store norske flagg at hvis det er noen som bærer utenlandske, så drukner de blant de norske. 

På 19.5.2019 den 9.18, Apis skrev:

Tror egentlig hele tematikken har sin opprinnelse noen år tilbake i Bergen, der en internasjonal skole søkte om å få bruke sine elevers representative hjemlandet flagg i forbindelse med at skolen hadde jubileum, 

Kjenner ikke til det med Bergen, men diskusjonen jeg fikk med meg var fra Ålesund. 17. Mai komiteen sa nei til å la skolebarn lage små papirflagg med norsk på den ene siden, hjemlandets på den andre. Så plutselig ble det hauset opp til at barnetoget ble overtatt av store utenlandske flagg, da dette ble diskutert på sosiale medier. Dette skjedde i 2013 tror jeg, men jammen kommer det hvert år frem som et problem og diskusjon. 

Jeg var nesten imponert over at jeg ikke hadde sett at det ble diskutert i år, helt til jeg så dette innlegget. 

Nå er det bare noen måneder til vi skal diskutere hvordan vi ødelegger julesanger og vårt ønske om å hindre at disse synges på skolen og hvordan vi forsøker å hindre besøk i kirka for elevene, i regi av skolen. Hvordan vi ikke forstår at Norge er kristent land, og dette må vi bare finne oss i. Denne problemstillingen ilegges innvandrere, uten at de har vært delaktig i det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 10.18, Stonegiant skrev:

Vi har ytringsfrihet, og da kan man bruke det flagget man selv vil. Jeg kan gå rundt å flagge med et hakekors, om jeg så vil, og det er bare bra!

Men, det jeg lurer mest på, er hvorfor dette her bli en debatt hvert eneste forbanna år. Er det noen av dere som noensinne har sett et annet flagg enn et norsk flagg i et 17. Mai tog? Det har aldri jeg. Hele problemstillingen virker oppkonstruert, for å kunne konkurrere i hvem som kan være mest fremmedfientlig. Er du stolt over å være nasjonalist er det faen meg tilbakestående.

Man skulle likt å tro det, ja, men det stemmer faktisk ikke. Du kan bli straffet for å flagge med et naziflagg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Example skrev:

Man skulle likt å tro det, ja, men det stemmer faktisk ikke. Du kan bli straffet for å flagge med et naziflagg.

 

Svastika (hakekors i Norge) er ikke ulovlig i Norge. Det som er straffbart er offentlig bruken av det ift hatefulle ytringer. Det er i denne konteksten at det er straffbart å bruke det som symbol. Eks hvis en helt klar nynazist person bruker det som nynazistisk symbol i slike samlinger i offentligheten, så er det straffbart. Hvis jeg som en hindu skulle finne på å bruke  det i sammenheng med noe religiøs, så er bruken ikke straffbart. Så det er konteksten det kommer an på. 

Svastika er veldig viktig og gammelt religiøst symbol for hinduer, og fordi en idiot med høye tanker om seg selv og sin verdi velger å bruke det, tar ikke vekk viktigheten for oss. MEN hinduer i Norge vet og skjønner hva det representerer for Norge. Av den grunn så har jeg ennå til gode å se noen hinduer, bruke det offentlig, ila min 35 års botid i Norge. Folk bruker det i privaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sonush skrev:

Svastika (hakekors i Norge) er ikke ulovlig i Norge. Det som er straffbart er offentlig bruken av det ift hatefulle ytringer. Det er i denne konteksten at det er straffbart å bruke det som symbol. Eks hvis en helt klar nynazist person bruker det som nynazistisk symbol i slike samlinger i offentligheten, så er det straffbart. Hvis jeg som en hindu skulle finne på å bruke  det i sammenheng med noe religiøs, så er bruken ikke straffbart. Så det er konteksten det kommer an på. 

Svastika er veldig viktig og gammelt religiøst symbol for hinduer, og fordi en idiot med høye tanker om seg selv og sin verdi velger å bruke det, tar ikke vekk viktigheten for oss. MEN hinduer i Norge vet og skjønner hva det representerer for Norge. Av den grunn så har jeg ennå til gode å se noen hinduer, bruke det offentlig, ila min 35 års botid i Norge. Folk bruker det i privaten. 

Nettopp, det var det jeg sa. 

Så kan man alltids diskutere om den paragrafen er i strid med ytringsfriheten eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.5.2019 den 19.45, Madame Butterfly skrev:

Virkelig? Har vi ikke nok forbud? Hvilken straff er passende? Fengsel? Er det i det hele tatt et problem? Har aldri sett utenlandske flagg på nasjonaldagen.

Passende straff er at flaggene blir beslaglagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...