AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #1 Skrevet 3. mai 2019 Baby skal alltid dra kluten over ansiktet og vil helst sovne sånn. Vi bruker de klutene fra Kid. Hva gjør jeg? Kan det reelt være farlig eller er det overhysteri? Har klipt kluten i to slik at det blir mindre stoff. Anonymkode: 8a60b...216
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 Ta den vekk når babyen har sovnet? Jeg har aldri hatt kluter og bamser i sengen før de er ganske store og kan ta den vekk selv. Anonymkode: 6655b...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #3 Skrevet 3. mai 2019 La den sove. Flytt kluten bort fra munnen når babyen har sovnet. Kluten har lukt i seg som babyen finner ro og trygghet i. Anonymkode: d1c54...d7e 3
solmåneogstjerner Skrevet 3. mai 2019 #4 Skrevet 3. mai 2019 (endret) Alle barna mine har hatt gaskluter som kosefiller og de skulle helst ha dem over munnen og nesa. Jeg fulgte med og sjekket, lå selv med samme over ansiktet. Konklusjonen min ble at det var ufarlig. (Likevel dro jeg den litt bort når de hadde sovnet. Neste gang jeg sjekket var den tilbake igjen - alltid! ) Endret 3. mai 2019 av solmåneogstjerner 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #5 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Alle barna mine har hatt gaskluter som kosefiller og de skulle helst ha dem over munnen og nesa. Jeg fulgte med og sjekket, lå selv med samme over ansiktet. Konklusjonen min ble at det var ufarlig. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: La den sove. Flytt kluten bort fra munnen når babyen har sovnet. Kluten har lukt i seg som babyen finner ro og trygghet i. Anonymkode: d1c54...d7e 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: La den sove. Flytt kluten bort fra munnen når babyen har sovnet. Kluten har lukt i seg som babyen finner ro og trygghet i. Anonymkode: d1c54...d7e Ja, blir veldig usikker. Jeg fant en midlertidig løsning (usikker på om den er god), men å knyte den fast i sprinkelen sånn han ikke klarer å dekke den over ansiktet...spørs om det er godt nok for han 🙈 Anonymkode: 8a60b...216
solmåneogstjerner Skrevet 3. mai 2019 #6 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, blir veldig usikker. Jeg fant en midlertidig løsning (usikker på om den er god), men å knyte den fast i sprinkelen sånn han ikke klarer å dekke den over ansiktet...spørs om det er godt nok for han 🙈 Anonymkode: 8a60b...216 Du kan jo prøve med det. Jeg har vært bekymret for dette selv, men fant altså ut at det trengte jeg ikke å være. Tre barn koset seg med filla. Det ble etter hvert veldig nyttig fordi de roet seg når de fikk den og ble mer klar for soving 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #7 Skrevet 3. mai 2019 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du kan jo prøve med det. Jeg har vært bekymret for dette selv, men fant altså ut at det trengte jeg ikke å være. Tre barn koset seg med filla. Det ble etter hvert veldig nyttig fordi de roet seg når de fikk den og ble mer klar for soving Ja, ikke sant? Det skal vel litt til å ikke få puste under den kluten? Da burde det i så fall vært mer snakka om. Har aldri hørt noen bedt meg være forsiktig med det? Høres ut som du har god erfaring. Med hele tre barn... har det vært noe tema med feks helsesøster noen gang? Anonymkode: 8a60b...216
Vera Vinge Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 Jeg hadde ikke vært komfortabel med at en baby lå med en klut som kunne havne over ansiktet. Om det var den eneste måten å sovne på, så kunne jeg kanskje latt babyen ha den sånn til han hadde sovnet, og så fjernet den helt. Jeg har heller ikke latt barna mine sove med kosedyr om natta før de har rundet året. Minst mulig i senga, er det som anbefales, og det er jo en grunn til det. Så ikke barnet blir liggende og puste resirkulert luft, da det er forbundet med høyere krybbedød-fare. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 Samme her. Baby sovner bare med en koseklut over fjeset. Jeg drar den litt til siden så munnen stikker ut, og når baby har sovnet, tar jeg den helt bort. Anonymkode: e5a9c...e30
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #10 Skrevet 3. mai 2019 4 minutter siden, Vera Vinge skrev: Jeg hadde ikke vært komfortabel med at en baby lå med en klut som kunne havne over ansiktet. Om det var den eneste måten å sovne på, så kunne jeg kanskje latt babyen ha den sånn til han hadde sovnet, og så fjernet den helt. Jeg har heller ikke latt barna mine sove med kosedyr om natta før de har rundet året. Minst mulig i senga, er det som anbefales, og det er jo en grunn til det. Så ikke barnet blir liggende og puste resirkulert luft, da det er forbundet med høyere krybbedød-fare. Hva mener du med resirkulert lukt? Anonymkode: d334c...b6f
solmåneogstjerner Skrevet 3. mai 2019 #11 Skrevet 3. mai 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ikke sant? Det skal vel litt til å ikke få puste under den kluten? Da burde det i så fall vært mer snakka om. Har aldri hørt noen bedt meg være forsiktig med det? Høres ut som du har god erfaring. Med hele tre barn... har det vært noe tema med feks helsesøster noen gang? Anonymkode: 8a60b...216 Jeg har ligget med den selv for å teste det. Ikke noe problem å puste fint gjennom. Har ikke snakket om det med helsesøster men hun har sett at de har ligget slik i vogna/bagen, og ikke sagt noe. 1
Vera Vinge Skrevet 4. mai 2019 #12 Skrevet 4. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med resirkulert lukt? Anonymkode: d334c...b6f Resirkulert luft. At babyen puster inn den samme lufta igjen og igjen. Det er jo en grunn til at man nå fraråder sprinkelbeskytter f.eks, det er fordi babyen kan bli liggende med ansiktet inntil kanten og puste inn i kanten. Det betyr ikke at babyen ikke får puste, men at lufta ikke blir frisk nok. Det betyr ikke at alle babyer som gjør det dør i krybbedød, men for de sårbare barna (som man på forhånd ikke kan vite hvem er), kan det utgjøre en risiko. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #13 Skrevet 4. mai 2019 Vi pratet med helsesøster om dette, og hun sa at dette ikke var noe problem så lenge den ikke er kjempekompakt. Anonymkode: b9c8f...297 2
Gjest Albbas Skrevet 4. mai 2019 #14 Skrevet 4. mai 2019 10 hours ago, solmåneogstjerner said: Jeg har ligget med den selv for å teste det. Ikke noe problem å puste fint gjennom. Har ikke snakket om det med helsesøster men hun har sett at de har ligget slik i vogna/bagen, og ikke sagt noe. I forhold til krybbedød hjelper det ikke at man fint klarer å puste gjennom. Risiko for krybbedød øker når babyen har noe foran/nært ansiktet som reduserer oksygenet i lufta, selv om det fortsatt fint kan puste. Man vet ikke helt hvorfor, men man tror noen babyer er mer sårbare for at sirkulasjonen i lufta er dårligere og derfor kan dø av det, mens de aller, aller fleste babyer tåler det helt fint. Men derfor nytter det altså ikke at en voksen sjekker at man fint kan puste. Veldig viktig å forstå forskjellen på krybbedød og kvelning! En klut kan øke risiko for krybbedød selv om den umulig kan føre til kvelning. Jeg ville tatt vekk kluten når babyen har sovnet. Mest sannsynlig går det helt fint å ha kluten der, men jeg hadde ikke tatt noen sjanser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå