Gå til innhold

EL på dag 10 med 30-dagers syklus? Kan dette stemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sluttet på pillen i januar fordi vi ønsker å prøve fra juli-august av, og tenkte det var greit at syklusen fikk stabilisert seg. Det er heller ingen krise om jeg blir gravid allerede nå, men jeg skjønner virkelig ingenting av syklusen min. Den har vært noenlunde stabil siden jeg sluttet med prevensjon, og ligget på 30 dager, bortsett fra èn måned, da den var 27 dager. 

Har brukt Flo-appen for å regne ut når jeg har eggløsning og ikke tenkt noe mer på det. Sex har vi hatt når vi har hatt lyst, noen ganger på EL, andre perioder ikke. 

Har en slags forventning om at dette vil bli utfordrende, fordi det har gått så bra for alle rundt oss, så jeg bærer på en følelse av at vi kommer til å slite. Vi har ingen barn fra før. Gikk derfor til innkjøp av eggløsningstester i stavform fra babyplan. Testet allerede på dag fem etter mens, og den var positiv. Dagen etter var den enda mer positiv. Kan dette stemme? At eggløsning kommer allerede på dag 10/11 selv om syklusen er på 30 dager? 

Anonymkode: f262e...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Positiv EL test vil si at teststreken er like sterk som kontrollstreken. Da er eggløsning 24-36 timer unna. Det holder ikke at streken er svak. Fortsatte du å ta EL tester for å se når den var sterkest og gikk over til å bli negativ? Mulig EL har vært noen dager senere :) lutealfasen varierer jo litt fra person til person. Den er i snitt 14 dager men kan være både kortere og lengre. Lang lutealfase er ikke noe problem.

Så ja, det er fult mulig å ha EL på syklusdag 10/11. Men som sagt er EL gjerne et døgn etter positiv test :) tipper EL er litt senere enn du tror, kombinert med litt lengre lutealfase enn normalen. Ingen grunn til at det skal gi problemer!

Anonymkode: 91b5c...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Positiv EL test vil si at teststreken er like sterk som kontrollstreken. Da er eggløsning 24-36 timer unna. Det holder ikke at streken er svak. Fortsatte du å ta EL tester for å se når den var sterkest og gikk over til å bli negativ? Mulig EL har vært noen dager senere :) lutealfasen varierer jo litt fra person til person. Den er i snitt 14 dager men kan være både kortere og lengre. Lang lutealfase er ikke noe problem.

Så ja, det er fult mulig å ha EL på syklusdag 10/11. Men som sagt er EL gjerne et døgn etter positiv test :) tipper EL er litt senere enn du tror, kombinert med litt lengre lutealfase enn normalen. Ingen grunn til at det skal gi problemer!

Anonymkode: 91b5c...5a2

TS her. Ja, på den første testen var strekene like. Dagen etter (dag 10) var teststreken sterkere enn kontrollstreken. Dag 12 var testen negativ. Dette er første gang jeg prøver EL-tester, har bare gått ut ifra at EL har vært rundt dag 14, men det har heller ikke stemt overens med EL-slim og ømme bryster, så det kan jo tyde på at den er litt tidligere enn gjennomsnittet i alle fall. 

Tusen takk for svar! 😄 Mye å sette seg inn i som førstegangsprøvende! 

Anonymkode: f262e...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL-tester er fine for å predikere når EL sannsynligvis vil komme. EL skjer etter at kroppen har hatt en såkalt peak i LH-hormonet, som EL-testene måler. 

Noen ganger, derimot, vil kroppen prøve å gjøre seg klar for EL, men får det ikke helt til. Da vil man ofte ha ny peak i LH noen dager senere i syklusen, som er et nytt forsøk på EL, og som kan lykkes eller ikke lykkes. 

For å være sikrere på at EL faktisk har forekommet, bør man tempe i tillegg. Med stabile sykluser kan det nok holde med LH-tester. Etter EL har kroppen mer progesteron i kroppen, som gir en høyere kroppstemperatur. 

EL skjer altså i det intervallet mellom positiv LH-test og økt temp, for å være sikker kan det være lurt å sjekke begge. Alternativt, om temping er utelukket og om jeg var deg, ville jeg fortsatt med EL-tester hele denne syklusen for å se om du observerer flere peaks. Jeg hadde en syklus hvor EL først skjedde etter tredje peak. Når man nylig har sluttet på hormonprevansjon er det vanligere med denne typen variasjon. 

Hvis positiv EL-test var allerede på dag 10, så er det mulig du får en ny peak i løpet av noen dager som er den som resulterer i EL. Forutsetter nå at du tolker EL-testene riktig, at teststreken er lik eller sterkere enn kontrollstreken når den regnes som positiv.

Endret av Lilypond
Misforsto tidslinje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Ja, på den første testen var strekene like. Dagen etter (dag 10) var teststreken sterkere enn kontrollstreken. Dag 12 var testen negativ. Dette er første gang jeg prøver EL-tester, har bare gått ut ifra at EL har vært rundt dag 14, men det har heller ikke stemt overens med EL-slim og ømme bryster, så det kan jo tyde på at den er litt tidligere enn gjennomsnittet i alle fall. 

Tusen takk for svar! 😄 Mye å sette seg inn i som førstegangsprøvende! 

Anonymkode: f262e...4a1

Har selv 28 dagers syklus og tok det for gitt at EL var dag 14. Virket logisk. Men da jeg sjekket var den faktisk på dag 12 :) så er nok ikke helt uvanlig altså. Ja det er mye å sette seg inn i! Man lærer mye nødt med en gang man blir prøver 😅

Anonymkode: 91b5c...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 22.02, Lilypond skrev:

EL-tester er fine for å predikere når EL sannsynligvis vil komme. EL skjer etter at kroppen har hatt en såkalt peak i LH-hormonet, som EL-testene måler. 

Noen ganger, derimot, vil kroppen prøve å gjøre seg klar for EL, men får det ikke helt til. Da vil man ofte ha ny peak i LH noen dager senere i syklusen, som er et nytt forsøk på EL, og som kan lykkes eller ikke lykkes. 

For å være sikrere på at EL faktisk har forekommet, bør man tempe i tillegg. Med stabile sykluser kan det nok holde med LH-tester. Etter EL har kroppen mer progesteron i kroppen, som gir en høyere kroppstemperatur. 

EL skjer altså i det intervallet mellom positiv LH-test og økt temp, for å være sikker kan det være lurt å sjekke begge. Alternativt, om temping er utelukket og om jeg var deg, ville jeg fortsatt med EL-tester hele denne syklusen for å se om du observerer flere peaks. Jeg hadde en syklus hvor EL først skjedde etter tredje peak. Når man nylig har sluttet på hormonprevansjon er det vanligere med denne typen variasjon. 

Hvis positiv EL-test var allerede på dag 10, så er det mulig du får en ny peak i løpet av noen dager som er den som resulterer i EL. Forutsetter nå at du tolker EL-testene riktig, at teststreken er lik eller sterkere enn kontrollstreken når den regnes som positiv.

TS her! Takk for godt og utfyllende svar. Har fortsatt med eggløsningstester de siste dagene, men de har ikke gitt noe utslag. Strekene var like sterke søndag for vel en uke siden, og så var teststreken tydelig sterkere mandagen. Så det kan kanskje tyde på at EL var tirsdagen eller onsdagen da? Har testet igjen siden lørdag, og det har som sagt ikke gitt noe utslag. Hadde håpet å unngå temping, synes det virker litt styrete :P Men for all del, må man, så må man! 

Anonymkode: f262e...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.5.2019 den 22.02, Lilypond skrev:

EL-tester er fine for å predikere når EL sannsynligvis vil komme. EL skjer etter at kroppen har hatt en såkalt peak i LH-hormonet, som EL-testene måler. 

Noen ganger, derimot, vil kroppen prøve å gjøre seg klar for EL, men får det ikke helt til. Da vil man ofte ha ny peak i LH noen dager senere i syklusen, som er et nytt forsøk på EL, og som kan lykkes eller ikke lykkes. 

For å være sikrere på at EL faktisk har forekommet, bør man tempe i tillegg. Med stabile sykluser kan det nok holde med LH-tester. Etter EL har kroppen mer progesteron i kroppen, som gir en høyere kroppstemperatur. 

EL skjer altså i det intervallet mellom positiv LH-test og økt temp, for å være sikker kan det være lurt å sjekke begge. Alternativt, om temping er utelukket og om jeg var deg, ville jeg fortsatt med EL-tester hele denne syklusen for å se om du observerer flere peaks. Jeg hadde en syklus hvor EL først skjedde etter tredje peak. Når man nylig har sluttet på hormonprevansjon er det vanligere med denne typen variasjon. 

Hvis positiv EL-test var allerede på dag 10, så er det mulig du får en ny peak i løpet av noen dager som er den som resulterer i EL. Forutsetter nå at du tolker EL-testene riktig, at teststreken er lik eller sterkere enn kontrollstreken når den regnes som positiv.

Oj, du virket som du visste en del om dette. Kan jeg spørre deg om du vet noe om når på døgnet det er best å ta en el. Test? 

Anonymkode: 3ca3f...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...