Gå til innhold

Hvordan ville du reagert om din datter ble muslim?


Gjest FatimaYasmin

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har heller ikke sagt det, det eneste jeg har sagt er at ikke alle religiøse mennesker har en lav IQ. Om du mener jeg har sagt noe annet så kan du istedet komme med dokumentasjon på det. Det eneste jeg har sagt er at religiøse kan ha høy IQ de også. 

Anonymkode: 24ad6...9cd

Selvfølgelig har ikke alle som er religiøse lav iq, men på gruppenivå har de religiøse lavere iq enn de som ikke er religiøse. 

Anonymkode: a7575...b05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, dr_zhivago skrev:

Alle religiøse tror ikke nødvendigvis på alt i bibelen.

Det religiøse har til felles er at de tror på telepati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep, innlegg hvor bruker diskuterer med seg selv og svar til dette.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Saken i Aftenposten du lenker til handler om innvandrere generelt og ikke muslimer spesifikt. Verken islam eller muslimer er nevnt i artikkelen.

Du lenker også til Wikipedias oppføring av terrorangrepene i Norge 2011. Det var heller ikke et angrep på muslimer spesifikt. Muslimer utgjorde et mindretall av de drepte. Angrepet var rettet mot Norges største politisk parti og dets tilhengere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn. Hadde jeg hatt ei datter, hadde jeg så klart blitt lei meg. Fordi mine verdier ikke er forenelig med deres tankegang og menneskesyn.

I stater der sharia er lov, ser man groteske strafferammer, for ting som kanskje bare var en misforståelse. 

Det var en mann som stod i kø og skulle kjøpe et eple en gang. Køen var lang, så han tenkte at han kunne spise eplet, og betale for det når han kom fram til kassa. Noe han kunne gjøre der han kom fra.

Da han gjorde det, begynte folk i køen å rope tyv. Det resulterte i at han ble dradd inn av autoritetene, og hånda hans hogget av. Null sjans til å forklare seg. Neida, av med hånda.

At han var utenlandsk og kanskje ikke var klar over hvordan ting virket det ikke som de tok hensyn til. Kanskje det var nettopp derfor de ønsket å hogge den av også? Siden de antok at han var det de kaller en kafir?

En annen plass i saudi Arabia, kom det en annen skjeggape og pisket ei mor på åpen gate, foran datteren, bare fordi bittelitt hår hadde kommet utenfor hodeplagget. 

Vet også at Islamske stater ønsker at jødenes eksistens skal opphøre. Det er diskriminering det.

Anonymkode: 85cb1...324

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 18.01, Gjest FatimaYasmin skrev:

Du finner menn med dårlige personlighetstrekk innen alle religioner, også norske. Personlig jobber jeg på en arbeidsplass hvor majoriteten er muslimer, og har aldri hatt noen dårlige erfaringer med menn på jobb. På min arbeidsplass er det ikke ansatt noen etnisk norske menn, og vi har et glimrende arbeidsmiljø på jobb. Sier ikke at det er en direkte sammenheng, men jeg personlig tror det ligger noe i det.

Dette med underdanige kvinner finner man også i en rekke forskjellige trossamfunn, for ikke å snakke om kristne sekter. Se på kvinnene innen Mormonkirken eller Jehovas vitner. Det står ikke bedre til der i gården, om man først skal anta at muslimske kvinner er "veldig underdanig".

Et kjennetegn ved de fleste sterkt troende religiøse samfunn, er at de ligger langt bak utviklingen i samfunnet på flere områder. Spesielt gjelder dette kjønnsroller og likestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.5.2019 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er muslim og vil behandle hun likeverdig om hu er ateist eller noe annet. Slapp helt av vi er ikke som du beskriver. 

Anonymkode: 297d9...e6a

Greit nok at DU gjør det. Men bare det at du skriver at du vil behandle henne likeverdig sier for meg noe annet.
Det er som å si "du må gi plass til alle, hun er like mye verdt som alle andre", dette er typisk foreldre å si når noen er svak.

Muslimske menner overbeskyttende for søstrene sine, men hva skjer da om søsteren vil ta av hijbaben eller finner seg en norsk mann? Ikke at jeg tror det blir drap, men tror nok det kan bli konflikter.

Anonymkode: e3134...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hennes valg når man er over 18 år. Jeg hadde ikke forstått ikke hennes valg. Som far ville jeg ha hatt minimal kontakt, og akseptert at hun var blitt kidnappet av den antidemokratiske og intolerante religionen/ideologien Islam .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en såkalt "frafallen/ sekulær muslim" så hadde ikke gjort meg noe, så lenge hun ikke ble religiøs.

Anonymkode: 79c29...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2019 at 7:27 AM, Klossmajor said:

Saken i Aftenposten du lenker til handler om innvandrere generelt og ikke muslimer spesifikt. Verken islam eller muslimer er nevnt i artikkelen.

Du lenker også til Wikipedias oppføring av terrorangrepene i Norge 2011. Det var heller ikke et angrep på muslimer spesifikt. Muslimer utgjorde et mindretall av de drepte. Angrepet var rettet mot Norges største politisk parti og dets tilhengere.

Ikke meg du siterer, men om du leser så er det både muslimer  OG invandrere som kildene handler om. Og at høyereekstremister ikke er så veldig mye bedre en andre mennesker. Tror blessedmoom mener muslimer og invandrere generellt også blir utsatt for forferdelige ting i norge også, og ikke bare nordmenn. 

Anonymkode: 8d8b1...299

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar. 

Kommentarer og spørsmål til moderering skal legges på Ris og ros-forumet, eller på PM direkte til moderator.

Ninb82, mod

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en såkalt "frafallen/ sekulær muslim" så hadde ikke gjort meg noe, så lenge hun ikke ble religiøs.

Anonymkode: 79c29...e72

hvor går grensa for religiøs der egentlig? 
Er man religiøs dersom man ikke drikker alkohol, går i moske og ber av og til, tror på Allah? men noen av kvinnene i familien går kledd som vestlig? 

Anonymkode: e3134...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Synes det er ditt valg å avgjøre hvilken religion du skal tilhøre, og hvis foreldrene dine har oppfostret deg som religiøst nøytral, vil de forhåpentligvis akseptere at du har valgt å ikke være nøytral når det gjelder din religiøse identitet. Personlig hadde jeg tenkt det var merkelig å tro at du på egen fri vilje ønsker å binde deg til en religion som virker autoritær og herskende, men det hadde ikke vært min plass å bestemme dette for deg. Du må gjøre det du selv mener er riktig for deg - så lenge din tro ikke påvirker noen andre enn deg selv. Lykke til!

Anonymkode: a1fb8...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt skuffet. Bortkastet og konvertere til Islam, en falsk religion sammen med den de samarbeider med katolismen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at enhver forelder ønsker å se sitt barn lykkelig, uavhengig av hva kilden til gleden er så sant den ikke er skadelig for barnet. Dersom å avstå fra en slik religion vil bidra til et ulykkelig og utilfreds barn, så er gjerne det beste valget for hen å konvertere seg inn i et slikt fellesskap. Likevel ville jeg, personlig, hatt en dialog med mitt barn og forsøkt å forstå hva som er grunnlaget for det "spontane" retningsvalget. Er det andre faktorer involvert? Ville gjerne også forsøkt å fortelle hvordan slik type religion er i praksis, at den kan fungere noen lunde autoritær og lite optimal, og ikke kolosserer godt med menneskets frie vilje. For meg har ikke religion så mye substans i seg selv, så lenge personen forbeholder sin sunne fornuft og eksistensielle forståelse. Mitt viktigste håp er at barnet selv ønsker å delta, at hen er klar over alle retningsforhold i religionen og at den gjør hen lykkelig. Ellers kan ikke jeg som forelder gjøre noe med det - det er individets eget valg.

Anonymkode: a1fb8...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.5.2019 den 17.51, Gjest FatimaYasmin skrev:

Jeg er ei etnisk norsk jente på 24 år som de siste årene har tilegnet meg mer og mer kunnskap om Islam. Jeg vokste opp i et human-etisk hjem, og selv om begge mine foreldre er fordomsfrie mennesker som selv sier de ikke har noe i mot Islam eller muslimske verdier, så tenker jeg at situasjonen lett kan bli annerledes for de når det gjelder deres egen datter.

Mitt høyeste ønske nå for tiden er å konvertere til Islam og bli en troende muslim. Fra før har jeg fra ganske ung alder vært åpen med alle om at jeg har verdier som går på at jeg ikke drikker alkohol, at jeg mener at jenter bør gå kledd med verdighet og flere slike ting. En av mine beste venninner er praktiserende muslim og sa en gang til meg, "Du tenker nesten mer islamsk enn jeg gjør".

Likevel. Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Hvordan tror dere ikke bare foreldrene mine, med hele min familie vil reagere?

Det er verdt å understreke for meg at jeg kommer til å konvertere på tross av reaksjoner, men i og med at jeg vil opprettholde et så godt forhold som mulig til familien og foreldrene mine er det ikke en så enkel prosess, dessverre.

Jeg ville ha blitt veldig skuffet og følt jeg har feilet, samt at hun søker islam som en trøst i et forsøk på å få tilhørighet et sted.

Samtidig ville jeg ha satt meg ned og fortalt henne hva som skjedde med meg da jeg som ung og naiv 22-åring gifta meg med en muslimsk mann. Livet ble et mareritt med grov vold, og en hjernevasket mann som kunne rasere huset og meg om jeg bevegde meg utenfor kjøkkenet mens han ba til Allah (for jeg konverterte ikke på ordentlig) eller om jeg ikke var våken og klar med middagen da han kom hjem fra kompiser klokka tre på natta. 

Å ikke drikke alkohol betyr ikke at du behøver å konvertere til islam for å finne venner som også er avholds. "Du tenker mer islamsk enn meg" er ren manipulering. Målet til muslimene er å få konvertert så mange som mulig. Du fikk fem på.

Velg deg selv, velg lykken. Og det er ikke islam. Tro meg.  

Anonymkode: 9223b...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kendall

Jeg hadde blitt veldig skuffet over henne. Liker absolutt ikke islam! Hadde gått fint dersom det var kristendom, hinduisme eller buddhisme eller andre religioner. Men ikke islam.

Endret av Kendall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er en unnskyldning for å gjøre livet sitt lettere, i og med at muslimer er som hellige kyr.

Anonymkode: 4ede7...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 15.06, AnonymBruker skrev:

Har du lest koranen? Har du studert den? Hva har du lest og hva har fått tolket av folk som har brukt opp mot 15 år på å studere den? Hva vet du om islam? Vet du hvor mange retninger det er i innenfor islam? Hvis svaret på spørsmålene bunner i nei så ser jeg ikke hensikten med å leke ekspert i andres trossystemer. Jeg har ikke kapasitet til å lære meg brøkdel av bibelen og holder fint munn om den fordi det krever enormt mye å sette seg inn i religioner. Når det er sagt er det utallige ganger vi har tatt avstand fra krig og terror. Vi blir rett og slett ikke hørt. Folk snakker i munn på osd og legger tusen meninger i troen bår og hvordan vi er som mennesker. Drap på et menneske er som drap på hele menneskeheten. Så stor er menneskeverdet i islam. Hva mine trosfeller sier og gjør spiller ingen rolle. Gud hater drap. Mennesket legitimerer drap. 

Anonymkode: 297d9...e6a

Tror skribenten du responderer til har full forståelse for at Koranen ikke direkte oppfordrer til drap, men det finnes grove partier som legger opp til en tolkning som i verste fall kan utlyse vold. Heldigvis er det et fåtall muslimer som mistenkeliggjør Koranen for å rettferdiggjøre hærverk, men dessverre er kvinnens posisjon svært sårbar i en slik tro og risikerer å bli utsatt for mishandling. Jeg har familie som er muslimer, men avstår selv fra alle religioner som etter min mening legitimerer umoral i en del partier. Alle muslimer fortjener ikke å høre at de tilber en Gud som på sett og vis oppfordrer til vold, tvert om. Men man må forstå at det er fare for at dette kan bli legitimert med tanke på visse formuleringer i Koranen. Ingen tvil om at kvinner ligger lenger nede i rangstigen, noe som etter min mening er en farlig start.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...