Gå til innhold

Kan en katt ha et fint liv uten tenner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på kontroll hos dyrlege med min Maine Coon i går, som er 1 år. Fikk beskjed om at katten har mulig tannkjøttbetennelse, noe som skal utredes neste uke. Hun sa at mest sannsynlig må alle tennene trekkes. Jeg syns dette høres helt forferdelig ut, hvordan kan en katt ha et fint liv uten tenner?

Forøvrig viser ikke katten noe ubehag, hun spiser som en hest, både tørrfôr og annet. Jeg håper det hjelper med en god tannrens og tannpuss jeg da. 

Noen som har opplevd dette med sine katter, at alle tenner har blitt trukket? Nå har som sagt ikke dyrlegen tatt røntgen etc, hun så bare på tennene til pus da hun skulle vaksineres i går. Så kan jo være det ikke er så ille som hun sa. 

Anonymkode: f87a2...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg gitt katten proteser.

Anonymkode: c24a4...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må katten ha gebiss 

Anonymkode: 20aa0...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på kontroll hos dyrlege med min Maine Coon i går, som er 1 år. Fikk beskjed om at katten har mulig tannkjøttbetennelse, noe som skal utredes neste uke. Hun sa at mest sannsynlig må alle tennene trekkes. Jeg syns dette høres helt forferdelig ut, hvordan kan en katt ha et fint liv uten tenner?

Forøvrig viser ikke katten noe ubehag, hun spiser som en hest, både tørrfôr og annet. Jeg håper det hjelper med en god tannrens og tannpuss jeg da. 

Noen som har opplevd dette med sine katter, at alle tenner har blitt trukket? Nå har som sagt ikke dyrlegen tatt røntgen etc, hun så bare på tennene til pus da hun skulle vaksineres i går. Så kan jo være det ikke er så ille som hun sa. 

Anonymkode: f87a2...5ad

Jeg ville i alle fall fått en vurdering av en veterinær på en annen klinikk i tillegg, en bekjent av meg opplevde dette på en klinikk (med hund). De var inne for noe helt annet, men vet ville sjekke tenner. Mente hunden hadde tannkjøttbetennelse, å måtte trekke alle tennene. Dro til en annen vet, fikk medisiner, og slapp operasjon til mangfoldige titalls tusen. Samme vet begynte å snakke om å trekke tenner på min hund når jeg var der også, og en venninne av meg, så tydeligvis mange dyr rundt om som ikke skulle ha tennene sine ifg den veterinæren... 

Anonymkode: d1337...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på kontroll hos dyrlege med min Maine Coon i går, som er 1 år. Fikk beskjed om at katten har mulig tannkjøttbetennelse, noe som skal utredes neste uke. Hun sa at mest sannsynlig må alle tennene trekkes. Jeg syns dette høres helt forferdelig ut, hvordan kan en katt ha et fint liv uten tenner?

Forøvrig viser ikke katten noe ubehag, hun spiser som en hest, både tørrfôr og annet. Jeg håper det hjelper med en god tannrens og tannpuss jeg da. 

Noen som har opplevd dette med sine katter, at alle tenner har blitt trukket? Nå har som sagt ikke dyrlegen tatt røntgen etc, hun så bare på tennene til pus da hun skulle vaksineres i går. Så kan jo være det ikke er så ille som hun sa. 

Anonymkode: f87a2...5ad

Det gåt hrlt fint. Har en katt uten tenner. Hun spiser tørrfôr og dreper mus og fugler og spiser dem. Gommene blir harde etterhvert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner og tannkjøtt er et kjent problemområde hos MCO. 

Maine Coon er dessverre genetisk predisponert for TR (tannresorpsjon). Det er det dessverre ingenting å gjøre med, annet enn å fjerne angrepne tenner. Tannrøntgen er svært, svært viktig for katter med tann- og/eller tannkjøtt problemer.

Katter klarer seg fint uten tenner. Det er bedre å ikke ha vondt uten tenner enn å ha vondt med tenner.

 

Anonymkode: efff9...5d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 år!!!! Stakkars

Gi beskjed til oppdretter, mor og far er ikke egnet til å bruke i avl. Og ikke din pus heller😢

Stakkars Maine Coon, rasen er blitt overbelastet. Avlet så hardt at de genetiske feilene blir overrepresentert....

Anonymkode: 6217a...e6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg erfaring med katt, men ville vurdert en «second opinion» hos en annen veterinær.  

Det finnes veterinærer med spesialisering mtp tannhelse hos hund/katt. 

Dyret har, som mennesker, fordel av å ha sine naturlige tenner så lenge de gir smerter/ubehag.

Anonymkode: c9876...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg erfaring med katt, men ville vurdert en «second opinion» hos en annen veterinær.  

Det finnes veterinærer med spesialisering mtp tannhelse hos hund/katt. 

Dyret har, som mennesker, fordel av å ha sine naturlige tenner så lenge de gir smerter/ubehag.

Anonymkode: c9876...be5

*ikke gir smerter/ubehag

Anonymkode: c9876...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville i alle fall fått en vurdering av en veterinær på en annen klinikk i tillegg, en bekjent av meg opplevde dette på en klinikk (med hund). De var inne for noe helt annet, men vet ville sjekke tenner. Mente hunden hadde tannkjøttbetennelse, å måtte trekke alle tennene. Dro til en annen vet, fikk medisiner, og slapp operasjon til mangfoldige titalls tusen. Samme vet begynte å snakke om å trekke tenner på min hund når jeg var der også, og en venninne av meg, så tydeligvis mange dyr rundt om som ikke skulle ha tennene sine ifg den veterinæren... 

Anonymkode: d1337...cea

Det har jeg også opplevd. Kanskje vi snakker om samme dyrlege, håper det ikke er flere sånne. Hunden levde i fjorten år, og det var kun behov for å trekke to tenner når han ble eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem kan ha ett helt fint liv uten tenner :) 
Har en pus som er 3,5 år nå, han begynte tanntrekking 2 år gammel, da trakk vi en del jeksler, ventet noen måneder og trakk mer. ny kontroll 3 år gammel viste at enda mer måtte bort. Nå har han kun hjørnetenner igjen. 
Han spiser tørrfor til den store gullmedaljen, fanger mus og fugler ute, leker og herjer. 

Jeg var som deg, når jeg fikk høre at han skulle bli tannløs så var jeg veldig bekymret for hvordan livskvalitet han ville få, så jeg snakket med veterinær om det. Dem sa det så enkelt som at en katt uten tenner har like god livskvalitet som en med tenner, og langt bedre livskvalitet enn en pus med vonde tenner. 
Pus viste ingen tegn til ubehag med tennene, men han var veldig rød i tannkjøttet. Når vi tok bilder så ble det oppdaget at det var verre enn antatt, selv om pus ikke viste tegn til ubehag. Flere tenner hadde ikke festet seg til kjevebein, og flere hadde hulrom mellom tann og tannkjøtt. Han spiste også tørrfor og virket fornøyd. Når tennene endelig var ute, så merket jeg forskjellen. Han ble en mye mer aktiv katt, som lekte og herjet mer. Så vi så ikke tegn til ubehag før tanntrekk, men etter tanntrekk så merket jeg at pus var mye mer fornøyd, så det har nok vært mye ubehag likevel. 

Min er gatemix, men veterinærer mistenker at det er MC i han, både fordi han er stor (over 7kg), og tannproblemene han har hatt er veldig typisk MC. 
 

Anonymkode: 11c21...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de får i seg næring, så kan de jo absolutt ha et fint liv uten tenner. Ellers regner jeg med at dyrlegen ville anbefalt et annet alternativ. Mammas katt måtte trekke de fleste tennene for ikke så lenge siden. Hun er 17 år, og spiser fortsatt akkurat som før. :)

Derimot ville jeg ikke ukritisk latt dyrlegen trekke alle tenner dersom det finnes andre muligheter for å kurere betennelsen. Som noe andre har foreslått, kanskje du burde høre hos en annen veterinær først? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gi en katt uten tenner myk mat hovedsaklig. Boksfôr.

Jeg ville uansett ikke bare gått rett på med denne veterinærens diagnose og forslag til "behandling". Finn en annen veterinær, kanskje en som er ekspert på tenner, og få dennes mening om saken før noe ugjenkallelig gjøres.

Nei, jeg ville IKKE stolt på èn veterinærs uttalelser når det er noe så drastisk. Finn en ny vetr.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Million skrev:

Du kan jo gi en katt uten tenner myk mat hovedsaklig. Boksfôr.

Jeg ville uansett ikke bare gått rett på med denne veterinærens diagnose og forslag til "behandling". Finn en annen veterinær, kanskje en som er ekspert på tenner, og få dennes mening om saken før noe ugjenkallelig gjøres.

Nei, jeg ville IKKE stolt på èn veterinærs uttalelser når det er noe så drastisk. Finn en ny vetr.!

Tørrfor er ikke noe problem for en katt uten tenner.

Om TS har rådeller tilgjengelighet til en veterinærklinikk med spesialkompetanse på tenner så er det å foretrekke, men ikke alle klinikker rundt omkring i landet har slik spesialkompetanse og utstyr for tannrøntgen.

Det lønner seg også å snakke med den veterinæren som TS opprinnelig har besøkt. Dette for å sjekke om det TS hørte faktisk var det veterinæren mente.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om at katten har mulig tannkjøttbetennelse, noe som skal utredes neste uke. Hun sa at mest sannsynlig må alle tennene trekkes

 

Anonymkode: efff9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 11.28, AnonymBruker skrev:

1 år!!!! Stakkars

Gi beskjed til oppdretter, mor og far er ikke egnet til å bruke i avl. Og ikke din pus heller😢

Stakkars Maine Coon, rasen er blitt overbelastet. Avlet så hardt at de genetiske feilene blir overrepresentert....

Anonymkode: 6217a...e6e

Jeg snakket med oppdretter i går faktisk. Hun sa at søsteren til min katt også har hatt rødt tannkjøtt, men alt som ble gjort på henne var å skjære vekk litt tannkjøtt. Man skal altså ikke trekke tenner på katter om de ikke er betente. Jeg skal gjennomføre røntgenundersøkelsen på fredag, så får vi se hva de sier. Begynner de å si at de vil trekke alle tennene så vil jeg oppsøke en ny veterinær. Noen som har noen å anbefale i Oslo?

Dette går vel ikke på forsikringen heller, blir dyrt :( 

Anonymkode: f87a2...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med oppdretter i går faktisk. Hun sa at søsteren til min katt også har hatt rødt tannkjøtt, men alt som ble gjort på henne var å skjære vekk litt tannkjøtt. Man skal altså ikke trekke tenner på katter om de ikke er betente. Jeg skal gjennomføre røntgenundersøkelsen på fredag, så får vi se hva de sier. Begynner de å si at de vil trekke alle tennene så vil jeg oppsøke en ny veterinær. Noen som har noen å anbefale i Oslo?

Dette går vel ikke på forsikringen heller, blir dyrt :( 

Anonymkode: f87a2...5ad

Anbefalingen i Oslo blir Evidensia Oslo Dyresykehus i Ensjøveien. 

Anonymkode: c9a7d...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...