Gå til innhold

Du som er sykepleier - ville du valgt det samme igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom du kunne velge på nytt, ville du valgt sykepleieutdanningen eller noe annet? Eventuelt hvorfor/hvorfor ikke? Hva er fint å ha i bakhodet før man begynner på studiet?

Anonymkode: 6fd51...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Arbeide til alle døgnets tider, dårlig ledelse, dårlig lønn, mye ansvar, uforenelig med et normalt familieliv.. nei takk, angrer som en hund på valget jeg tok. 

Anonymkode: 00f02...c5a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) Har en spennende jobb og det er godt betalt. Jeg har fri når andre jobber og kan ligge å late meg på dagtid innimellom. 

Anonymkode: 26067...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke valgt det igjen. Slitsomt med turnus, tror ingen som ikke har forsøkt å jobbe turnus skjønner hvor tungt det er før man har prøvd det. I tillegg er turnus lite forenlig med er familieliv, ugunstige arbeidstider og helligdagsjobbing. Det finnes få dagvaktsstillinger og dersom man skal jobbe dagvaktsstilling er lønnen dårlig. I tillegg til mye stress, dårlig bemanning og mye slitasje fysisk og psykisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, l86 skrev:

Nei, jeg hadde ikke valgt det igjen. Slitsomt med turnus, tror ingen som ikke har forsøkt å jobbe turnus skjønner hvor tungt det er før man har prøvd det. I tillegg er turnus lite forenlig med er familieliv, ugunstige arbeidstider og helligdagsjobbing. Det finnes få dagvaktsstillinger og dersom man skal jobbe dagvaktsstilling er lønnen dårlig. I tillegg til mye stress, dårlig bemanning og mye slitasje fysisk og psykisk. 

Signerer denne og den lignende over her. Jeg valgte å slutte etter 7 år i yrket og var innom både ulike sykehus og sykehjem. Sluttet hovedsakelig fordi turnus var utrolig tungt å kombinere med barn og familieliv. Som tobarnsmor setter jeg stor pris på å jobbe kun dagtid og aldri helger/ helligdager. Jobber for tiden som sekretær i byggebransjen. Fikk jobben gjennom en i familien som driver firma. 

Anonymkode: e82db...3ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som sykepleier i 5 år, og nå har jeg fått nok. Lav lønn, mange pasienter jeg skal rekke over på kort tid - det er veldig ofte jeg ikke rekker å ta matpause eller gå på do. Synes det er veldig merkverdig at sykepleie har blitt så populært, enn mer utakknemlig jobb skal man lete lenger etter. 

Jeg skal nå omskolere meg - har søkt bioingeniør til høsten. 

Anonymkode: 1f1dd...287

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja litt usikker, sannsynligvis ikke men mest pga jeg ikke synes det er super spennende. Liker turnus med aften /natt/dag, men lei helge og helligdags jobbing. Jobber nå på legevakt og det er veldig mye mindre slitsomt enn sengepost så blir ikke sliten på den måten lenger. Problemet er at alt annet jeg kunne/drømte om å bli er også turnus jobbing. 

Anonymkode: 38190...eb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet som sykepleier i 5 år, og nå har jeg fått nok. Lav lønn, mange pasienter jeg skal rekke over på kort tid - det er veldig ofte jeg ikke rekker å ta matpause eller gå på do. Synes det er veldig merkverdig at sykepleie har blitt så populært, enn mer utakknemlig jobb skal man lete lenger etter. 

Jeg skal nå omskolere meg - har søkt bioingeniør til høsten. 

Anonymkode: 1f1dd...287

Konstant dårlig samvittighet etter jobb, føler jeg aldri strekker til på grunn av tidspress. Det er kun snakk om sparing og effektivisering, vi ansatte blir ikke hørt. Utviklingen som har vært siste 10 årene er skremmende, og jeg tror ikke det blir bedre i fremtiden. 

Anonymkode: 1f1dd...287

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet som sykepleier i 5 år, og nå har jeg fått nok. Lav lønn, mange pasienter jeg skal rekke over på kort tid - det er veldig ofte jeg ikke rekker å ta matpause eller gå på do. Synes det er veldig merkverdig at sykepleie har blitt så populært, enn mer utakknemlig jobb skal man lete lenger etter. 

Jeg skal nå omskolere meg - har søkt bioingeniør til høsten. 

Anonymkode: 1f1dd...287

Kan jeg spørre deg hvorfor bioingeniør? Det er vel turnus der og, pluss man er låst til sykehus og helsevesenet. Jeg synes det virker interessant jeg og, men er litt usikker.

For å svare Ts: NEI!

Anonymkode: ca740...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg liker jobben og har tatt videreutdanning som har gitt meg gode arbeidstider. Det som derimot hadde gjort meg skeptisk til å ta utdanningen igjen er ikke turnus eller laber lønnskompensasjon for ugunstige arbeidstider, men rett og slett at helsevesenet må ha den største samlingen av udugelige ledere av alle offentlige etater. Masse folk på flere nivåer som kun er opptatt av å ha dagjobb og å ha makt, og som drifter på en ugunstig måte. Det er det som er slitsomt. 

Anonymkode: 239ea...054

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Elsker arbeidsoppgavene, men ingenting kan veie opp for all tiden jeg mistet med ungene mine i elendig dårlig tredelt turnus. Følte jeg mistet «alt» som var gøy: jul, 17. Mai, bursdager etc - for ikke å snakke om hvor utslitt jeg ble av turnus og arbeidspresset = enda mindre energi til ungene. Null tilrettelegging eller forståelse av ledelsen. Sluttet for tre år siden og går aldri tilbake.

Anonymkode: 9f7c1...43b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et vanskelig spørsmål, jeg lærte utrolig mye og vokste veldig mye som person pluss at jeg ble kjent med mange flotte mennesker under min skolegang. Derimot jobber jeg ikke som sykepleier i dag og kommer nok aldri til å jobbe som det igjen selv om jeg elsket mange sider ved jobben. Kroppen min tålte ikke turnusarbeidet og det at vi har så enormt ansvar, underbemanning = konstant dårlig samvittighet fordi vi måtte skynde oss for å rekke over alle pasientene vi hadde ansvar for og kunne dermed ikke bruke den tiden vi følte pasientene trengte hos hver og en pasient. Det var særs vanskelig overfor de engstelige og de som trengte noen å snakke litt med. Synes utviklingen innenfor yrket har vært helt grusom, det er økonomi som står i sentrum og ikke pasientsikkerhet. Jeg er så glad for å ha lagt det bak meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Synes det generelt er mye sutring fra sykepleiere. Dersom du ikke liker avdelingen eller arbeidsmengde er det jo bare å bytte jobb! På min avdeling har vi få pasienter og rolige/ avslappende dager. Bra lønn for lite jobb. Fantastiske kollegaer og bra pasientgruppe. Man kan gjøre så ufattelig mye forskjellig som sykepleier. Jeg jobber turnus, men det finnes jo mange jobber som kun er på dagtid. Enten det er poliklinisk eller f.eks man jobber med pasientforsikring. Mange steder har også ønsketurnus.

Jeg syntes utdanningen var fryktelig enkel og vil absolutt anbefale deg å gå sykepleie. Du er også sikret jobb livet ut.

Anonymkode: 813af...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at dere kan få andre jobber, hva med private helsevesen? Privatekllinikker.

Sekretærer.

Dere har nok endel muligheter med den utdanning.

Husk også reduserte stillinger.

Anonymkode: f0428...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎05‎.‎2019 den 22.13, l86 skrev:

Nei, jeg hadde ikke valgt det igjen. Slitsomt med turnus, tror ingen som ikke har forsøkt å jobbe turnus skjønner hvor tungt det er før man har prøvd det. I tillegg er turnus lite forenlig med er familieliv, ugunstige arbeidstider og helligdagsjobbing. Det finnes få dagvaktsstillinger og dersom man skal jobbe dagvaktsstilling er lønnen dårlig. I tillegg til mye stress, dårlig bemanning og mye slitasje fysisk og psykisk. 

Må vel sitere denne, kunne ikke vært mer enig! 

Hadde nok valgt  juss eller ingeniør hvis jeg visste det jeg vet i dag og kunne fått en "ny" start!

Anonymkode: fe48e...237

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Dersom du kunne velge på nytt, ville du valgt sykepleieutdanningen eller noe annet? Eventuelt hvorfor/hvorfor ikke? Hva er fint å ha i bakhodet før man begynner på studiet?

Anonymkode: 6fd51...2db

Ja, jeg mener vi får utrolig godt betalt sammenlignet med andre yrker. I tillegg ser jeg nytten av å ytre god omsorg til mine pasienter. Jeg gleder meg hver dag til å gå på jobb, da jeg har god tid til å gjennomføre arbeidsoppgavene mine.

Anonymkode: 8a875...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at dere kan få andre jobber, hva med private helsevesen? Privatekllinikker.

Sekretærer.

Dere har nok endel muligheter med den utdanning.

Husk også reduserte stillinger.

Anonymkode: f0428...8c7

Privatklinikker har overhodet ikke alltid bedre ordninger enn offentlig. 

De færreste vil ha sykepleiere som sekretær, de vil ha helsesekretærer. 

Reduserte stillinger = redusert lønn. 

Det finnes faktisk ikke allverdens stillinger som ikke innebærer turnus og enormt arbeidspress :) Dagstillinger er det kjempe rift om, de som ansetter kan velge og vrake i erfaring og videreutdanning. Heller ikke alle bor på steder i landet man har ubegrensede alternativer. Vet ikke, tipper de fleste som misliker jobben sin har prøvd å få noe annet 😛 Jeg hadde hvertfall aldri blitt sykepleier igjen. 

Anonymkode: 9f7c1...43b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg elsker jobben min i hjemmesykepleien, men jeg hadde nok aldri holdt ut på et sykehus i lengden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Har jobbet som sykepleier i 5 år, og nå har jeg fått nok. Lav lønn, mange pasienter jeg skal rekke over på kort tid - det er veldig ofte jeg ikke rekker å ta matpause eller gå på do. Synes det er veldig merkverdig at sykepleie har blitt så populært, enn mer utakknemlig jobb skal man lete lenger etter. 

Jeg skal nå omskolere meg - har søkt bioingeniør til høsten. 

Anonymkode: 1f1dd...287

Hvor mye tjente du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...