Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2005 #1 Skrevet 23. april 2005 En av mine naboer har lenge prøvd å få tillatelse til å oppføre opptil 12! nye boenheter på tomten sin, i form av 2 4-manns og 2 2-mannsboliger. Vi naboer har sagt klart nei siden vi mener at området ikke tåler mer enn de opprinnelige 3 eneboligene i reguleringsplanen. Men likevel har denne tullingen valgt å begynne arbeidet med vann og kloakk + annet arbeid for å gjøre tomtene byggeklare. Har han egentlig lov til dette?? Han har jo ingen byggetillatelse, og trodde faktisk den måtte være i orden før man kunne starte arbeidet! Argh, blir så irritert - skal jammen trenere byggingen hans til helvete fryser over.....
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #2 Skrevet 23. april 2005 Dette kan jeg ikk mye om, men umiddelbart høres det ut som han gjør noe galt og er frekk (Lettere å få tilgivelse enn tillatelse...). Hva med å ringe kommunen og spørre hvilken avdeling som har med det å gjøre, og si ifra/klage til dem? (Plan- og bygningsavdelingen?) Jeg ville ikke latt en sånn nabo få ture fram som han ville nei. Stå på!
Gjest Madam Felle Skrevet 23. april 2005 #3 Skrevet 23. april 2005 Vann og kloakk kan han nok gjøre klar, og det uten at dere har noe med det å gjøre som naboer. Men det spørs jo om han får byggetillatelse da. Han kan jo ikke bygge såpass store boligere, uten å få det godkjent. Men vann og kloakk kan han nok gjøre klar
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #4 Skrevet 23. april 2005 Han må jo sende ut byggevarsel til naboene først. om dere ikke har godtatt den, så blir det opp til bygningsrådet og aVgjøre det. Om de sier ja, så kan dere anke til fylkesmannen. Vil tro han kan gjøre hva han vil med grunnen sin (uten hus) At han velger å klargjøre kloakk er jo ikke til hinder for dere. har dere mottatt nabovarsel?
Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2005 #5 Skrevet 23. april 2005 Nei, vi har ikke mottatt formelt nabovarsel, han har bare gitt muntlig beskjed om planene sine for leeenge siden. Vi har også gitt klar beskjed både til naboen og kommunen via advokat at planene ikke på noen måte vil bli godkjent av oss. Men nå sitter jeg her da, på en lørdags formiddag med en DIGER gravemaskin på naboens tomt som fjerner masse. Det er vel ikke tvil om at han klargjør tomt utover vann/kloakk. Er bekymret fordi jeg faktisk bor i en kommune som har tendenser for å "tilgi" slikt. Frekke naboen...
sixx Skrevet 23. april 2005 #6 Skrevet 23. april 2005 Jeg kjenner ikke saken, men vil anbefale at du søker kommunikasjon før du søker konflikt. Skulle det vise seg at hans planer er motstridende med hva du mener er akseptabelt, vil jeg anbefale deg å kontakte en advokat så snart som mulig. Ved å bringe advokat inn i saken på et tidlig tidspunkt, vil denne være klar til å ta affære raskt hvis det hele skulle utarte seg. Men husk...prate først.
Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2005 #7 Skrevet 23. april 2005 Vi har selvfølgelig snakket med naboen om dette, og på en fornuftig måte prøvd å få frem vårt synspunkt. Beklageligvis er ikke naboen interessert, siden han allerede har kalkulert hvor mye mer han kan tjene på 12 leiligheter fremfor de 3 eneboligene som området opprinnelig er regulert til.... Dessuten er han en eldre, gjerrig mann som ikke er blant de skarpeste knivene i skuffen, og har ikke skjønt at han faktisk plikter å sette seg inn i plan-og bygningsloven og ikke bare late som den ike gjelder han selv. :-? Dessuten driter han i hva vi naboer synes, siden han sannsynligvis har planer om å selg og flytte.... Og vi har kontaktet advokat, eller svigerfar i dette tilfellet:) Heldigivs akkurat hans spesialitet:)
tommeline Skrevet 23. april 2005 #8 Skrevet 23. april 2005 Her ville jeg tatt kontakt med kommunen. Han må ha tillatelse til både å bygge og for å bygge ut vann og kloakk. Det er sannsynligvis en avdeling på teknisk etat som har med byggesaksbehandlinger å gjøre. Be om å få snakke med noen der, så får du i hvertfall klarhet i hva som skjer på naboeiendommen din. Hvis naboen din har begynt graving og legging av rør uten godkjenning, vil jeg tro de er interessert i å høre om det.
Gjest Lea Skrevet 23. april 2005 #9 Skrevet 23. april 2005 Jeg er ikke sikker, men gravearbeider o.l. krever vel bare tillatelse og ikke nabovarsling. Det er godt mulig at naboen har fått tillatelse fra kommunen til å gjøre det klart. Han må jo nødvendigvis koble seg til kommunalt vann og kloakk uansett. Men det er jo rimelig dumt av naboen å starte med slike arbeider hvis han møter motstand hos naboene. Det koster jo litt... En annen ting er jo at han kanskje får byggetillatelse selv om naboene hans er i mot utbyggingen. Hvis alt ligger til rette for det, så kan han gå videre med saken selv om dere sier nei.
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #10 Skrevet 23. april 2005 Når en ser hvordan tomtene har blitt etterhvert, så viser det seg at de tillater mer og mer. Tomtene blir mindre og mindre. iallefall i nært byområde. naboen min har fått nabo. Huset er bygd inntil hans, og det ligger litt høyre, så nå sitter de og ser inn i stuen til hverandre. her vi bor var området foran huset regulert som friområde. Derfor bor vi her. Nå har komunen opphevet det med froiområde og solgt til bolier. Det er ikke flere tomter igjen nært byområdet. Uansett hva din nabo gjør, så er han pliktig å sende dere nabovarsel. Du kan ikke få gjort noe før han sender søknad inn til komunen. da blir din n.varsel med din underskrift sendt inn samtidig. Du velger da å ikke skrive under, men det blir befaring og møte i komunen. han kan jo ha di villeste fantasier. Han kan jo fortelle deg at han har tenkt å sette opp en høyblokk der, men så lenge det ikke er sendt søknad til komune, så kan du svært lite gjøre. Du får vente å se den dagen gravemaskinen kommer. Da kan du stoppe det! At mannen er gammelog gjerrig har lite med saken å gjøre. Det er kun det bygningsmessige du skal forholde deg til. jeg bor i en forholdsvis "streng"komune. En utbygger søkte om å få sette opp en enebolig med sokkell. Dette er i et meget atraktivt område som ble bestemt at det ikke SKAL bygges noe. fra gammelt av ligger det to hus der. Det er ved sjøen. Komunen sa nei;men han fikk sette opp rekkehus i to etasjer. Og det 5 hus i kjeden.Tatt all utsikt fra de som bodde der fra før. Det ble rabalder,anke,advokat og hele pakken. de nådde en ting, og det var at de satt igjen med advokatregningen.
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #11 Skrevet 23. april 2005 Du kan grave så ye du vil på egen grunn, men den dagen du skal koble deg inn på komunens rørnett, så kreves det tillatelse. Den biten av jobben er det komunen selv som gjør!
Gjest Gjesta Skrevet 23. april 2005 #12 Skrevet 23. april 2005 skjønner ikke helt problemet, hvis naboen din sitter på en stor tomt som er regulert til 3 eneboliger så kan det vel hende det er disse han klargjør vann og kloak til da?
Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2005 #13 Skrevet 23. april 2005 Hvis du hadde giddet å lese tråden så hadde du kanskje skjønt problemet? Tomten er regulert til 3 eneboliger, og det hadde vært greit hvis det er det han har tenkt å bygge, men det er det altså ikke! Han har søkt om reguleringsendring til 2 4-mannsboliger og 2 2-mannsboliger, alstå 12 boenheter!! Tomten er heller ikke såå stor, så spesielt mye hage kan ikke ev. boligeiere heller regne med. Av flere grunner er vi ikke interessert i en slik utbygging. Først og fremst siden adkomsveien overhode ikke er tilpasset en slik mengde trafikk som 12 boenheter medfører. en annen grunn er at det svært sannsynlig å anta at han planlegger å bygge ut tomten der hans eget hus ligger etterpå, noen som i såfall vil føre til enda flere boenheter.
Gjest Gjesta Skrevet 23. april 2005 #14 Skrevet 23. april 2005 Hvis du hadde giddet å lese tråden så hadde du kanskje skjønt problemet? Tomten er regulert til 3 eneboliger, og det hadde vært greit hvis det er det han har tenkt å bygge, men det er det altså ikke! Han har søkt om reguleringsendring til 2 4-mannsboliger og 2 2-mannsboliger, alstå 12 boenheter!! Tomten er heller ikke såå stor, så spesielt mye hage kan ikke ev. boligeiere heller regne med. Av flere grunner er vi ikke interessert i en slik utbygging. Først og fremst siden adkomsveien overhode ikke er tilpasset en slik mengde trafikk som 12 boenheter medfører. en annen grunn er at det svært sannsynlig å anta at han planlegger å bygge ut tomten der hans eget hus ligger etterpå, noen som i såfall vil føre til enda flere boenheter. Jeg har da lest tråden Det jeg sier er at jeg skjønner ikke denne frustrasjonen. Uten tillatelse bygges det ikke 12 boenheter. Rett og slett! Men har han tillatelse til å bygge tre, så er det da rett og rimelig at han ordner kloak og vann til disse?
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #15 Skrevet 23. april 2005 Hvis du hadde giddet å lese tråden så hadde du kanskje skjønt problemet? Tomten er regulert til 3 eneboliger, og det hadde vært greit hvis det er det han har tenkt å bygge, men det er det altså ikke! Han har søkt om reguleringsendring til 2 4-mannsboliger og 2 2-mannsboliger, alstå 12 boenheter!! Tomten er heller ikke såå stor, så spesielt mye hage kan ikke ev. boligeiere heller regne med. Av flere grunner er vi ikke interessert i en slik utbygging. Først og fremst siden adkomsveien overhode ikke er tilpasset en slik mengde trafikk som 12 boenheter medfører. en annen grunn er at det svært sannsynlig å anta at han planlegger å bygge ut tomten der hans eget hus ligger etterpå, noen som i såfall vil føre til enda flere boenheter. Om komune godkjenner hans planer, så blir vel vei også utbedret til formålet.
Gjest onyx, i.i. Skrevet 24. april 2005 #16 Skrevet 24. april 2005 For det første legge byggenaboen ikke skjul på at han preparerer tomt for flere enn de tre eneboligene som området er regulert til. Ikka har han byggetillatelse for disse heller, så man kan jo lure på hvor langt han kan gå i forberedelser før det regnes som byggearbeid? Ikke kan han få utbedret veien heller, fordi den går over vår og en annen naboes tomt. Vi gir ikke en cm, og kommunen eksproprierer ikke til privat utbygging. Jeg tror at han ønsker å komme så langt som mulig med arbeidet, slik at han har et pressmiddel ovenfor kommunen til å få byggetillatelse. Tilgivelse er ofte bedre enn tillatelse...
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #17 Skrevet 24. april 2005 For det første legge byggenaboen ikke skjul på at han preparerer tomt for flere enn de tre eneboligene som området er regulert til. Ikka har han byggetillatelse for disse heller, så man kan jo lure på hvor langt han kan gå i forberedelser før det regnes som byggearbeid? Ikke kan han få utbedret veien heller, fordi den går over vår og en annen naboes tomt. Vi gir ikke en cm, og kommunen eksproprierer ikke til privat utbygging. Jeg tror at han ønsker å komme så langt som mulig med arbeidet, slik at han har et pressmiddel ovenfor kommunen til å få byggetillatelse. Tilgivelse er ofte bedre enn tillatelse... Hva om han får tillatelse til å føre opp disse boligene da?Da må jo komunen lage vei til alle som skal bo der, blir vel vanskelig å nekte da?
Gjest onyx, i.i. Skrevet 24. april 2005 #18 Skrevet 24. april 2005 Kommunen kommer ikke til å lage vei. Det er en vei, men den ligger på privat grunn.
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2005 #19 Skrevet 24. april 2005 Er det missunnelse fordi naboen kommer til å tjene seg kjemperik på denne tomta dette bunner ut i? Eller er dere bare generelt redd for å få flere naboer?
Gjest onyx, i.i. Skrevet 24. april 2005 #20 Skrevet 24. april 2005 Ja, det MÅ jo være årsaken. Den eneste grunnen til at jeg klager på naboen planer om å bygge 12 boenher på tomten sin er at jeg at jeg er smålig og misunnelig på penger han kan tjene At et 20+ biler skal ha vei over tomten min plager meg ikke det minste...neida Og det er jo klart jeg ikke vil ha naboer.... eneste som er litt merkelig med det er jo at vi har sagt at det er greit med bygging av de tre eneboligene allerede regulert??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå