Gå til innhold

Igjengrodd livmorhals. Bekymret og redd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har blitt behandlet for cervix stenose, altså innsnevring av livmorhalsen? Kan dere fortelle litt om hvordan behandlingen var? Det høres fryktelig ut at de må «stake opp» livmorhalsen. Dette gjøres i narkose etter det jeg skjønner?

Jeg ble konisert for 1 mnd siden og er nå 6 dager på overtid med å vente på mensen. Frykter derfor jeg har fått igjengrodd livmorhals (som er en mulig komplikasjon etter konisering) og dette stresser meg noe forferdelig. Jeg vet det stresset i seg selv kan være grunn til at mensen ikke er kommer men har mine tvil. 

Hvordan oppdaget dere at dere hadde igjengrodd livmorhals?

Har noen lyktes med å bli gravide og hatt vellykkede svangerskap etter konisering og/ eller behandling for igjenngrodd livmorhals?

Anonymkode: a2064...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første: slapp av! Det er mest sannsynlig ikke årsaken. Jeg strever med stenose etter livmorhalskreft hvor jeg fjernet 2 cm. Det tok mange år før det ble et problem og etter utblokking har den holdt seg åpen i to år foreløpig. Den var dog ikke helt tett og mensen kom ut. Tror det er ganske sjeldent at det blir helt tett. Behandlingen for stenose er en enkel og grei dagkirurgi. Du får narkose, de bruker maks 5 minutter på å åpne opp og så våkner du opp. Ingen smerter eller vondter knyttet til det. 

Anonymkode: 77e68...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg skal prøve å slappe av og ikke bekymre meg for mye, men har aldri opplevd å vente så lenge på mensen. Kan det være selve koniseringen som gjør den forsinket? Kan jeg spørre hvordan du merket at du hadde stenose? 

Ts

Anonymkode: a2064...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg skal prøve å slappe av og ikke bekymre meg for mye, men har aldri opplevd å vente så lenge på mensen. Kan det være selve koniseringen som gjør den forsinket? Kan jeg spørre hvordan du merket at du hadde stenose? 

Ts

Anonymkode: a2064...15d

Det kan være så mange årsaker, men jeg vil tro at du fort vil kjenne en god del smerter hvis blodet ikke kommer ut. 

Jeg fant det ut på gynekologisk undersøkelse, og det var 6 år etter at jeg ble operert. Hadde tatt masse celleprøver før det (hver 3. mnd i 3 år grunnet kreft), så det tok lang tid før det ble så tett at gynekologen ville gjøre utblokking. 

Angående graviditet ville jeg ikke bekymret meg så mye. Det er så mange kvinner som får fjernet en liten del uten at det har noen som helst innvirkning på muligheten til å bli gravid. 

Skjønner at det er skummelt og stressende å ha gått gjennom inngrepet ditt, men: Senk skuldrene og sett pris på at du gjorde sjekken som skulle til for å fjerne celleforandringene ❤️

Anonymkode: 77e68...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...