Gå til innhold

Skilsmisse


Tusseladd

Anbefalte innlegg

:oops: Jeg ønsker å gå fra min mann, men vi har 2 barn sammen. Hvordan skal jeg gå frem?

Jeg vil så gjerne ha barna med meg, vi går til familierådgivning , men kommer ingen vei. Har fått høre i dag at han er heller ikke interessert i å fortsette, men har ikke sakt noe til meg..

Hva med barna, jeg vil ikke at han skal ha dei så mye p.g.a familieforhold og sjalusidrama som skytevåpen har vært innblandet . ( han ville skyte seg)

Hjelp, jeg trenger noen gode råd

Tusseladd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

hei,

fortsett å snakk med famktr, de hjelper deg videre på veien :)

lykke til!!

du kan også få endel råd og tips på f2f.no og aleneforeldreforeningen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når masn leser erfaringene til mange av mennene som skriver på f2f forstår man hvorfor mange ikke har mye posistivt å si om sine tidligere partnere.

f2f er vel først og fremst for de som føler at den andre part har tatt en urettmessig stor del av omsorgen for barna. Uansett om det gjerlder mann eller kvinne...

De setter barnas behov i sentrum, og deres rett til å ha to foreldre.

Den som startet denne tråden må også ha det i mente: Barnas behov og rettigheter.

Deter så lett å la ens egne meninger styre barna.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Helt uenig Lasse, f2f setter FARS rettigheter fremst, og er som annie sier, kvinnefiendlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svar til Sissi

Et subjektivt innlegg fra en kvinne som føler at kvinnens forrang i barnefordelingssaker er truet.

F2F er forkortelse for Foreningen to foreldre. Formålet med denne foreningen er grovt sagt å jobbe for barnas rett til å ha like mye kontakt med begge foreldre etter separasjon/skillsmisse. Samt at foreldrene skal være likestilte med henhold til rettigheter og plikter.

Aleneforeldreforeningen prøver stort sett å forsvare dagens system med kun ett bosted, en omsorgsperson og en samværsforelder. Retten er bundet av dagens lov, og kan ikke dømme delt bosted selv om den skulle mene at det var til barnas beste. Her har altså lovgiver satt begrensninger i forståelsen av barnets beste.

Når man vet at den faglige begrunnelsen for at et barn kun skal ha et fast bosted er gammeldags, meget mangelfull og ikke tar hensyn til nyere forskning som peker i en annen retning, så blir dagens lovtekst ulogisk. Man kan ikke ut fra den kunnskap forskere og fagpersonell sitter inne med, utelukke at delt bosted kan være til beste for barnet.

Den som får omsorgen får også flere rettigheter. Rett til dobbel barnetrygd, barnebidrag, skatteklasse 2 m.m. Samtidig kan omsorgspersonen, om vedkommende ønsker det, ensidig definere hva som er barnets beste. Dette gir en makt over samværsforelder, og vi vet alle at den til tider blir misbrukt.

Frem til nå har den norske forskning omkring barn og barnefordeling, så langt jeg kjenner til, ikke villet gå inn på problemstillingen om at disse rettighetene, og makten som følger med i seg selv er en kilde til konflikt.

Har selv opplevd at kvinner som i prinsippet har vært for delt omsorg endrer oppfatning når de innser hva de kan tape på det.

Jeg er av den oppfatning at begge kjønn er like gode som omsorgspersoner. Jeg ønsker meg en lov og et system som tar utgangspunkt i nettopp dette og stiller foreldrene likt, uavhengig av hvilke "smarte trekk" og disposisjoner den ene parten må ha foretatt på forhånd. Det bør selvsagt være mulig å avtale andre fordelinger av omsorg og samvær enn 50/50, men da gjøres dette utfra en maktbalanse og på et fritt grunnlag.

libra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Legg merke til at jeg ikke sa noe negativt om f2f generellt. Det er diskusjonsforumet der som er kvinnefiendlig. Ellers kan man sikkert finne gode råd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...