Gå til innhold

Hvor vanlig er det å fortsatt vaske for hånd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke oppvaskmaskin så jeg må vaske for hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke uvanlig å ikke ha oppvaskmaskin... Ikke alle har behov for det. Om man bor aleine, bruker man gjerne mange dager på å fylle en maskin, og det lukter ikke godt. Så da må man velge mellom å vaske halvfulle maskiner, eller la alt stå og stinke. Da er det gjerne like greit å bare vaske opp det lille man har for hånd. Ikke alle har plass til oppvaskmaskin. 

Jeg har noen få plagg som må håndvaskes, men de hiver jeg som regel på finvask, for om jeg skal vaske dem for hånd ender det med at jeg aldri bruker. 

Anonymkode: 1f71a...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy
3 timer siden, Million skrev:

Jeg har ikke levd uten oppvaskmaskin siden vi kjøpte vår første for nøyaktig 19 år siden. Da hadde vi fått skattepenger, nylig flyttet inn i ny rekkehusleilighet, vår første sammen. Det var avsatt plass til oppvaskmaskin på kjøkkenet, så da var det bare å smette den på plass. Hadde aldri orket å stå og vaske opp for hånd igjen, etter å ha først blitt vant til det. Selv i min gamle leilighet fra 1960 nå, er det plass til oppvaskmaskin.

Vaskemaskin hadde jeg ikke i min første leilighet på 25 kvm i 1990. Da tok jeg med meg en bag skittentøy en gang i uka, reiste hjem til mor og vasket der. Året etter flyttet jeg til sokkel-leiligheten i en villa, og der var det vaskerom. Kjøpte meg en brukt vaskemaskin, og siden har jeg hatt vaskemaskin overalt. Klarer meg ikke uten.

Kjøper ikke klær eller plagg som ikke tåler finvask en gang i maskin. Bh-er kjøper jeg uten bøyle, de tåler finvask 40 C i maskin.

Det eneste er en ny dunjakke jeg har. Kjøpte den på begynnelsen av vinteren. Det står at den kan vaskes på finvask, men må tørkes i tørketrommel med tennisballer. Det har jeg ikke, så jeg leverte den inn for vask og tørk på et renseri nå på våren, før jeg skal henge den bort for sesongen (sånn at det er en ren jakke jeg tar på meg når neste vinter begynner). Renseriet tok 380 spenn....!

Den rensen var dyr! Da kan det forsvares å kjøpe en brukt tørketrommel tror jeg. Vi har endel dunjakker som jeg ikke får vasket eller som må leveres til kjente som har trommel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Vasker opp for hånd. Leier i et hus som er over 100 år gammelt, nyere kjøkken men det var nok ikke plass til oppvaskmaskin. Skal man oppgradere med flere moderne elektriske ting så må jo også stømopplegget utvides, så det er nok kostbart.

Vasker noen plagg for hånd, men mest vaskemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Vasker alle stekepanner og kaseroller for hånd pga teflonet. 

Vasker bh-ene mine for hånd. Har håndvaskfunksjon på maskina, men alle bh-er er kjøpt fra undertøysbutikk, så jeg tar ikke sjansen på å vaske de i maskina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å vaske småplagg for hånd, men større plagg, sengetøy o.l? Å vaske er ille nok, men å skylle er enda verre, og å vri det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har oppvaskmaskin men vasker opp for hånd.  Skyldes vel bare at det er det jeg var/er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann vasker gjerne klærne for hånd. På badet oppe selv om vi har et utmerket vaskerom i kjelleren. Så henger ham dem "pent til pynt" i dusjen, slik at man må rydde bort klær før man kan dusje. 

Så nå har jeg og vår datter gått lei, og tar han vaskebalje opp på badet tar vi den ned på vaskerommet igjen, slik at han MÅ ned dit uansett, og like godt kan vaske der. Han begynner å ta hintene, og jeg tror det er nært at han kapitulerer. :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Har verken oppvaskmaskin eller vaskemaskin - rett og slett fordi verken kjøkken eller bad er stort nok til å huse selv de mindre modellene. Heldigvis har jeg et myntvaskeri bare et godt steinkast unna, så en til to ganger i måneden går jeg dit med alt skittentøyet. Når naboen er borte, får jeg låne vaskemaskina hans mot at jeg vanner blomstrene (og lager middag til ham).

Ullklær vasker jeg for hånd hvis de har fått flekker eller lukter. Ellers henger jeg det bare ut til lufting. Ren ull er stort sett selvrensende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke uvanlig å ikke ha oppvaskmaskin... Ikke alle har behov for det. Om man bor aleine, bruker man gjerne mange dager på å fylle en maskin, og det lukter ikke godt. Så da må man velge mellom å vaske halvfulle maskiner, eller la alt stå og stinke. Da er det gjerne like greit å bare vaske opp det lille man har for hånd. Ikke alle har plass til oppvaskmaskin. 

Jeg har noen få plagg som må håndvaskes, men de hiver jeg som regel på finvask, for om jeg skal vaske dem for hånd ender det med at jeg aldri bruker. 

Anonymkode: 1f71a...5c6

Nja, om man bruker 10 sekunder på å skylle av tallerken før man setter den i maskinen blir det ikke lukt. Prøvde å fortelle dette til min tidligere roomie, men det gikk aldri inn... Oppvaskmaskinen vår var også ganske dårlig sånn at halvparten av tingene som kom ut av den hadde størknet mat på seg, æsj!

Anonymkode: 854b6...642

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Har aldri hatt oppvaskmaskin. Skulle gjerne hatt det, men er ikke plass. Bor alene så hadde gått tom for kjøkkenutstyr før jeg fikk fylt en maskin, så det er ikke på den realistiske ønskeliste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl

Jeg gjør det. Har en oppvaskmaskin, men den lekker og huseieren har fremdeles ikke fiksa ny. Så jeg vasker opp for hånd. Er heldigvis kun èn person. 

Klær går stortsett i vaskemaskinen, bortsett fra spile-bh og stay-up strømper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oppvaskmaskin, er meg og et barn på 7 år. Det er travelt nok som aleneforeldre, og jeg misliker sterkt dette oppvaskarbeidet, det er ikke kos hos oss i det hele tatt. Nå skal vi flytte og jeg er hoppende glad og gleder meg stort til oppvaskmaskin. 
Har vaskemaskin og vasker aldri for hånd. Når det gjelder dundyner etc som må vaskes etter uhell så vasker jeg det i vaskemaskinen og så er jeg så heldig å ha venner med tørketrommel så får tørket der. Har brukt renseri, men det ble skrekkelig dyrt.

Anonymkode: 8a7b1...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke oppvaskmaskin, er meg og et barn på 7 år. Det er travelt nok som aleneforeldre, og jeg misliker sterkt dette oppvaskarbeidet, det er ikke kos hos oss i det hele tatt. Nå skal vi flytte og jeg er hoppende glad og gleder meg stort til oppvaskmaskin. 
Har vaskemaskin og vasker aldri for hånd. Når det gjelder dundyner etc som må vaskes etter uhell så vasker jeg det i vaskemaskinen og så er jeg så heldig å ha venner med tørketrommel så får tørket der. Har brukt renseri, men det ble skrekkelig dyrt.

Anonymkode: 8a7b1...008

Jeg renser dynene mine (har 3 stk) på renseri 2 ganger i året. Jeg betaler rundt 850,- hver gang. Det er inkludert 6 puter. 

Anonymkode: b1b85...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker mye av ulltøyet mitt for hånd, det holder seg veldig lenge da. Ullboxerne har jeg hatt i snart ti år uten at de er det minste slitt enda. Vasker dem i glovarmt vann og skyller godt. Samme med trøyer og longser, de eldste jeg har er 7-8 år nå. Jeg bruker ulltøy hele vinteren, hver dag. Det tar kortere tid å vaske for hånd enn i maskin, iallfall i min. 

Har oppvaskmaskin, vasker kniver, ting av tre og gamle serviser for hånd. Noen kasseroller og stekepanner vasker jeg også for hånd. 

Anonymkode: 72106...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor alene og derfor ikke trenger oppvaskmaskin, har dere aldri besøk? Jeg hadde ikke oppvaskmaskin da jeg var student og det gjorde at jeg kviet meg for å invitere folk på middag. 

Anonymkode: 34c34...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor i studentbolig uten oppvaskmaskin så må ta all oppvask for hånd. Har ikke lov til å installere en heller (ikke at det er plass uansett). Synes det er helt greit.

Glad jeg har vaskemaskin da, kan ikke se for meg hvordan jeg skulle ha vasket sengetrekk og sånn for hånd :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker enkelte gryter, stekepanner, bakeboller, kokkekniver etc for hånd. Type kjapp vask og tørk og rett på plass. Det samme med penserviset og krystallglassene. Resten går rett i maskinen. Klær vasker jeg aldri for hånd. Har rikelig med ulltøy slik at jeg slipper å vaske kun 1-2 plagg. Ulltøyet lufter jeg ute, sparer både ulltøyet og miljøet.

Anonymkode: 62527...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 Jeg eier ingen vaskemaskin. 

 Så er selvfølgelig nødt ril å vaske for hånd... 

Anonymkode: 318e6...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 18.40, AnonymBruker skrev:

Dere som bor alene og derfor ikke trenger oppvaskmaskin, har dere aldri besøk? Jeg hadde ikke oppvaskmaskin da jeg var student og det gjorde at jeg kviet meg for å invitere folk på middag. 

Anonymkode: 34c34...281

Joda! Det er klart at middagsselskaper gir myyye oppvask, men det er det verdt! Vanlig "kaffebesøk" bidrar jo ikke mye til haugen, så det går iallefall fint å gjøre ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...