Gå til innhold

Hvor vanlig er det å fortsatt vaske for hånd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er vi i 2019. Finnes det fortsatt de som vasker bestikk og kjøkkenutstyr for hånd? Og finnes det fortsatt de som vasker klær for hånd? Nå har vi jo hatt vaskemaskiner og oppvaksmaskiner i mange tiår, så hvorfor vasker folk fortsatt for hånd?

Anonymkode: 84bbe...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor alene, så oppvaskmaskinen settes igang ca hver 1,5- til 2 uker, så derfor håndvasker jeg gryter og panner så jeg har noe å lage mat i :) 

Jeg bruker mer eller mindre alltid ullundertøy, Pirerre Robert / Devold etc, men gidder ikke vente til full maskin, så mange ullundertøy har jeg ikke, så det blir at jeg håndvasker / legger i bløt med Milo nesten daglig, som henges til tørk, og er klar til bruk dagen etter :) 

Anonymkode: 60d4e...7be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har noe som bare må vaskes uten at det er full maskin, vasker jeg for hånd. 

Samme hvis det er klær som egentlig ikke kan vaskes, men bør sendes på rens. 

Anonymkode: 975b4...dee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oppvaskmaskin, så all oppvask hjemme hos meg gjøres for hånd. Siden jeg bor alene er ikke de noe problem. 

For klær vasker jeg gjerne ullundertøy, BH'er og strømpebukser for hånd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg har ikke oppvaskmaskin, så all oppvask hjemme hos meg gjøres for hånd. Siden jeg bor alene er ikke de noe problem. 

For klær vasker jeg gjerne ullundertøy, BH'er og strømpebukser for hånd. 

Er det gammelt bygg som gjør at du ikke har oppvaskmaskin? Hvis du ønsket det, kunnet du lett installert et?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker opp for hånd. 50-tallskjøkkenet mitt har ikke røropplegg eller avsatt plass til oppvaskmaskin, og i en enkvinneshusholdning er oppvaskmengden ganske overkommelig. Jeg har mer bruk for plassen til andre ting. Noe småvask av klær tar jeg også for hånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke oppvaskmaskin, er student og leier en hybel på 25kvm. Det eneste jeg vasker for hånd er finklær eller eventuelt om jeg søler og må vaske plagget med engang sånn at flekken ikke skal sette seg. 

Anonymkode: 854b6...642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har maskin, men ender ofte opp med å vaske for hånd fordi det er godt å ha hendene i vann en stund
og mentalt vaske tanker i tillegg...og alt blir rent, både tanker ord og gjerninger. Anbefales langsomt uten stress. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ullgensere og silketopper for hånd. Synes klærne ikke blir rene nok på ullvask i maskinen, i tillegg til at de slites mer.

Vasker og gryter og skarpe kniver for hånd.

Anonymkode: 62e61...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker opp for hånd omtrent en gang i uken, siden vi har en del treredskaper og gode kniver som ikke skal i oppvaskmaskin. I tillegg har vi noe arvet bestikk vi bruker til gjester som ikke tåler oppvaskmaskin. Jernpanna går selvsagt heller ikke i oppvaskmaskin, men den vaskes for seg uten såpe etter hver bruk.

Før hadde vi ikke oppvaskmaskin, så da vasket vi alt for hånd. Først var det fordi vi bodde et sted hvor det ikke var plass, så fordi vi ikke prioriterte det. Det er egentlig ganske avslappende å stå på kjøkkenet med radio eller podcast og bare la hendene jobbe. Dessverre ble det mindre tid til slikt når det ble flere enn oss to å tenke på, og det er viktigere å ta seg tid til å lese en bok på senga og synge nattasang, før man tar fatt på den endeløse klesvasken.

Vi vasker ikke klær for hånd, men vi tar oss til til bløtlegging og flekkfjerning før vi legger ting til vask. Spesielt på ullklær.

Anonymkode: a7428...39d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket oppvask og klær i maskiner i 40 år: gryter, bestikk, ulltøy... alt som får plass i maskina. Er det noe som viser seg å bli ødelagt av maskinvask, vel, da har man lært at det er ingenting å ha på. Men det har nesten aldri hendt.

Anonymkode: e9326...9a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Kjoler i spesielle stoff og truser i finere farger vasker jeg for hånd. Trusene har en lei tendens til å bli stygge og grålige etter noen runder i maskin. Ellers er jeg evig takknemlig for å leie et sted med oppvaskmaskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke oppvaskmaskin så vi (jeg) vasker all oppvask for hånd. Jeg synes det er meditativt, ikke noe stress i det hele tatt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av kjøkkenting vasker jeg for hånd følgende: stekepanner, kniver, ting med trehåndtak og gammelt servise. Dette fordi det ikke tåler maskinvask like godt.

Av klær vasker jeg for hånd følgende: hofteholdere, ting som egentlig skal sendes på rens, dyre plagg, vintage plagg og småvask sånn at jeg ikke setter på en vaskemasking for 1-3 plagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kommer det ann på hvor mye som må vaskes.
Jeg setter pina meg ikke på en oppvaskmaskin når der bare er 3-4 tallerkener etc.

Når du spør hvorfor andre tar for hånd, så kan der være mange grunner.
Middagen er jo som regel den ene om ikke neste tiden av døgnet familier bringes sammen og prater.
Dette kan gå for oppvask også. Mann og kona vasker sammen for hånd for å slå av en prat

 

Endret av Lexicon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, Pan skrev:

Er det gammelt bygg som gjør at du ikke har oppvaskmaskin? Hvis du ønsket det, kunnet du lett installert et?

Hovedgrunnen er at jeg har liten plass. Leiligheten har åpen løsning med stue og kjøkken, og dessverre er kjøkkendelen ganske liten. Hvis jeg skulle fått plass til oppvaskemaskin, måtte jeg flytta kjøleskapet inn i stuedelen, og det synes jeg ikke blir så pent. Siden jeg bor alene, er det ikke noe problem å ta oppvasken selv. Jeg prøver stort sett å ta oppvasken hver kveld slik det det er ryddig til neste dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke levd uten oppvaskmaskin siden vi kjøpte vår første for nøyaktig 19 år siden. Da hadde vi fått skattepenger, nylig flyttet inn i ny rekkehusleilighet, vår første sammen. Det var avsatt plass til oppvaskmaskin på kjøkkenet, så da var det bare å smette den på plass. Hadde aldri orket å stå og vaske opp for hånd igjen, etter å ha først blitt vant til det. Selv i min gamle leilighet fra 1960 nå, er det plass til oppvaskmaskin.

Vaskemaskin hadde jeg ikke i min første leilighet på 25 kvm i 1990. Da tok jeg med meg en bag skittentøy en gang i uka, reiste hjem til mor og vasket der. Året etter flyttet jeg til sokkel-leiligheten i en villa, og der var det vaskerom. Kjøpte meg en brukt vaskemaskin, og siden har jeg hatt vaskemaskin overalt. Klarer meg ikke uten.

Kjøper ikke klær eller plagg som ikke tåler finvask en gang i maskin. Bh-er kjøper jeg uten bøyle, de tåler finvask 40 C i maskin.

Det eneste er en ny dunjakke jeg har. Kjøpte den på begynnelsen av vinteren. Det står at den kan vaskes på finvask, men må tørkes i tørketrommel med tennisballer. Det har jeg ikke, så jeg leverte den inn for vask og tørk på et renseri nå på våren, før jeg skal henge den bort for sesongen (sånn at det er en ren jakke jeg tar på meg når neste vinter begynner). Renseriet tok 380 spenn....!

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Perelandra skrev:

Hovedgrunnen er at jeg har liten plass. Leiligheten har åpen løsning med stue og kjøkken, og dessverre er kjøkkendelen ganske liten. Hvis jeg skulle fått plass til oppvaskemaskin, måtte jeg flytta kjøleskapet inn i stuedelen, og det synes jeg ikke blir så pent. Siden jeg bor alene, er det ikke noe problem å ta oppvasken selv. Jeg prøver stort sett å ta oppvasken hver kveld slik det det er ryddig til neste dag.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har både oppvask og vaskemaskin så jeg er blitt forvent, det er sikkert en vane sak så jeg hadde vel sikkert blitt vant til å vaske for hand om jeg måtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker opp for hånd. Er dessverre ikke fysisk plass på kjøkkenet mitt til oppvaskmaskin

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...