Gå til innhold

Hus mangler ferdigattest, hva betyr det for meg som kjøper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Driver for tiden og ser på hus. Har funnet et gammelt hus fra 1970. Plasseringen er idyllisk. Hagen er fantastisk. Det er mye å gjøre i huset, men plantegningene er ganske greie. Så står det at huset mangler ferdigattest, og så står det også at kommunen ikke utesteder ferdigattest på tiltak fra før 1998?

Hva betyr egentlig det for meg som vurderer å kjøpe dette?

Anonymkode: a8e8c...7e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du ikke skal kjøpe det. Er det bruksrett på huset? 

• Liker 1
Skrevet

Foreligger det noen midlertidig tillatelse? Det er mulig kommunen ikke krevde ferdigattest og dermed ikke utstedte slik før 1998. Det har med lovendriner å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Fra 1970 = kommunen utstedte/krevde ikke det på dette tidspunktet. Og ingen andre eldre hus har heller dette. 

Megler er pliktig til å opplyse. Selv om det ikke har noen praktisk betydning. 

Bor selv i et slikt hus. Har fått godkjent ethvert utbygg, seksjonering, med mer i ettertid. 

Anonymkode: 93ae6...c1a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ferdigattest på vårt hus fra den alderen, har ikke møtt på noe problemer på grunn av det.

Anonymkode: 6cdf5...bc0

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er noe problem. Eide selv et hus uten ferdigattest i 7-8 år, og solgte det deretter videre. Ingen problemer av noe sort 

Anonymkode: e254c...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Det er midlertidig brukstillatelse på det gitt på grunnlag av at taktrekk ferdigstilles innen oktober 1970, og permanent trapp til huset (står ingen dato på det). Det står at disse jobbene er utført. Forstår ikke så mye av dette, brukstillatelse vil vel si at det er lov å bo der, eller?

Vi kommer til å ville bygge ut garasjen og så må vi bytte alle vinduer og dører (som er fra byggeåret), skal også bytte ut kjøkken og bad og male om alle vegger innvendig, men det går vel neppe i konflikt med noe.. eventuelt garasjen slik jeg forstår det..

- TS

Anonymkode: a8e8c...7e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Bruksrett??? Midlertidig brukstillatelse du mener kanskje?

til TS! Jeg ser det foreligger midlertidig brukstillatelse, så da er det ingen fare!

Anonymkode: 71fc9...cb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Dette er andre tråden jeg leser nå i natt, du har svart feil i begge..... Kanskje være litt mer sikker, og mindre påståelig! 

Ingen eldre hus har dette! Har eid tre stk uten ferdigattest.

Anonymkode: 0de5f...175

• Liker 2
Skrevet

Siden huset er så gammel har d ingen betydning, skal du bygge ny garasje og bad kan det derimot være søknadspliktige tiltak.  Alle informasjoner om hva som er søknadspliktig finner du på www.dibk.no  sak10 og tek 17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ingen betydning og er helt vanlig ved eldre boliger.

Anonymkode: 93fdd...fec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...