Gå til innhold

Missed abortion i dag, trist.Hva kan grunnen være?


eplehus84

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er noe som er skrevet om mange ganger her, men jeg drister meg til å starte en ny tråd.

Jeg fikk bekreftet ma i dag. Hadde blødning og dro til gynekolog, er nå i gang med behandling i forhold til abort.

Det jeg lurer på er om det kan ha noe med at jeg er overvektig å gjøre. Er det noen som har erfaring med graviditet, overvekt og ma/sa? Vet at dere ikke er fagpersoner, men lurer bare på om det er noen som har lignende erfaringer?

Jeg er ca. 30 kg overvektig. Har en frisk datter fra før fra et tidligere forhold. Møtte min nye samboer for nesten tre år siden. Tok ut spiral i januar, og ble gravid etter en mens. Jeg er 35 år i år, og vet at dette også kan ha noe med saken å gjøre. 

Setter pris på om noen har lyst til å svare:)

Hilsen meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv hatt tre overvekter med ei kroppsvekt på 65-69kg i de periodene.

Det har ingenting med overvekt å gjøre men det er rett og slett at de frøene som blir plantet ikke er levedyktige og at det er syke embryoer som f.eks. kunne blitt multihandikappede barn osv. Det er bare å prøve igjen når kroppen kommer i orden.

Det var trist å høre at du mistet jeg håper dere lykkes snart igjen og at det lykkes bedre med spiren da.

Jeg har forresten også tredje friske baby på vei :) Så det er ikke noe mindre håp om å få barn for det. (Jeg mistet i alder 31-35. Fødte friske barn i alder 33-nå 36. Så alder er heller ingen hindring.

Noen er bare mer uheldig å må forsøke flere ganger. 

Anonymkode: 73660...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ikke tre overvekter, men tre MAer.

Anonymkode: 73660...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønte det:)

Takk for at du tok deg tid til å svare, det faktisk litt. Liker selvfølgelig ikke at du har 3 maer, men at det er håp. Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jeg ikke kan være surrogatmor. Lykke til.

Anonymkode: e15a7...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting med deg! Jeg har også hatt en MA og innhentet all fakta. Det er vanskelig å ikke klandre seg selv, men det er virkelig ikke deg! Det kommer av måten kromosomene setter seg sammen. Det er ganske sjeldent, og kommer mest sannsynlig aldri til å skje deg igjen. Du får snart ny spire ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, eplehus84 skrev:

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Det hjelper litt. Takk!

Lite hjelper ❤️ jeg var akkurat der du er i desember, og det var en svært lei jul. Men det blir bedre, og jeg har det veldig ok med at dette virkelig var kroppens avanserte system - og noe jeg virkelig ikke kunne gjort noe med. Gi deg selv litt tid til å være lei deg, og begynn å se fremover! Den gode nyheten er at syklusen min kom tilbake til seg selv på rekordtid, og vi er i full gang med prøvingen igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din kommentar, jeg håper og tror du har rett:) Riktig lykke til, håper dere lykkes neste gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️ Det er hardt liv noen ganger ts. Hardt liv. 

Anonymkode: 26e60...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det virkelig. Håper det betyr større motstandskraft og mer livsvisdom!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både under-og overvekt gir økt abortrisiko, og økt fare for mor og barn i svangerskapet. Men kroppen løser gjerne hele problemet med infertilitet: at du overhodet ikke klarer å bli gravid. Det kan like gjerne kan være alderen din som var årsak til aborten. Eller ingen av delene, da alle kvinner har høy abortrisiko i første trimester.

Uansett vil det være gunstig for deg å gå ned i vekt. Spesielt når du er mor og ønsker flere barn. 

Anonymkode: 28dbb...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både under-og overvekt gir økt abortrisiko, og økt fare for mor og barn i svangerskapet. Men kroppen løser gjerne hele problemet med infertilitet: at du overhodet ikke klarer å bli gravid. Det kan like gjerne kan være alderen din som var årsak til aborten. Eller ingen av delene, da alle kvinner har høy abortrisiko i første trimester.

Uansett vil det være gunstig for deg å gå ned i vekt. Spesielt når du er mor og ønsker flere barn. 

Anonymkode: 28dbb...753

Dette stemmer ikke. Hvis du hadde en MA hadde det ingenting med alder eller vekt å gjøre. Snakk med legen din, ikke lytt til dette uopplærte mennesket!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA er skrekkelig, jeg har hatt to... Men gikk bra til sist 😊

Man får sjelden noen grunn annet enn "de fleste kvinner opplever en abort i løpet av livet"...

At du er overvektig? Nei, det tror jeg ikke!

Jeg "forsket" MYE på egenhånd etter min 2. MA... Jeg fant TO ting jeg ikke har hørt fra norske leger, og jeg fant veldig lite info om det..

1. Danmark:

Det første var stoffskiftet, TSH og fritt T4, de skal ligge mellom en viss verdi for at fosteret skal kunne "sette hus". Husker ikke verdiene nå, annet enn at jeg lå på "normalen", men den er ikke ok i forhold til den "optimale"... Gikk på lavdose Levaxin, fikk greit det "rette" nivået. Når jeg var 11-12 uker gravid, trappet jeg ned og sluttet. (Google så finner du sikkert)

2. Storbritannia:

Det andre var blodet mitt. Når man bikker 35 så tykner blodet, bare bittelitt og helt ufarlig, vanlig biologi. MEN noen eksperter i Storbritannia mener da at blodet blir akkurat bittelitt for tykt til å renne gjennom de mikroskopiske årene som skal gi fosteret liv helt i begynnelsen. Jeg fikk da ta Albyl E 75mg, en relativ ikke-betydelig dose, men akkurat nok til å få tynnet litt.

I tillegg gikk jeg på efamol (nattlysolje) som er naturlig hormonstimulerende. Det gav meg regelmessig mens OG det gjør belegget i livmoren tykkere og mer egnet for å la egget plante seg (fikk tykkere hår og negler som bonus 😉)

Lykke til! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene!

Når det gjelder svaret om overvekt så er jeg faktisk enig. Jeg var i ferd med å slanke meg når jeg ble gravid sist, og fortsetter nå. Vet ikke hvor stor sannsynligheten er for overvekt og ma/sa, men er i hverfall på vei ned.

Du som skrev om lavt stoffskifte aner ikke hvor riktig du har, for jeg har også lavt stoffskifte, medfødt, som muligens ikke var helt optimalt regulert. 

Setter i hvertfal utrolig pris på kommentarene som dere kommer med. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, eplehus84 skrev:

Hei.

Dette er noe som er skrevet om mange ganger her, men jeg drister meg til å starte en ny tråd.

Jeg fikk bekreftet ma i dag. Hadde blødning og dro til gynekolog, er nå i gang med behandling i forhold til abort.

Det jeg lurer på er om det kan ha noe med at jeg er overvektig å gjøre. Er det noen som har erfaring med graviditet, overvekt og ma/sa? Vet at dere ikke er fagpersoner, men lurer bare på om det er noen som har lignende erfaringer?

Jeg er ca. 30 kg overvektig. Har en frisk datter fra før fra et tidligere forhold. Møtte min nye samboer for nesten tre år siden. Tok ut spiral i januar, og ble gravid etter en mens. Jeg er 35 år i år, og vet at dette også kan ha noe med saken å gjøre. 

Setter pris på om noen har lyst til å svare:)

Hilsen meg. 

Trist når sånt skjer. Har hatt to selv (MA) Legen sa begge ganger det var ikke min feil. Er overvektig. Det er mye som skal stemme når et barn blir til. Det skjer noe i prosessen som ikke stemmer og kroppen bestemmer for og avbryte svangerskapet. Var greit at de sa det for fikk veldig skyldfølelse at jeg hadde gjort noe galt. Når man tenker på alt som skal på plass så er det jo et under det går bra, det er derfor det er et mirkale hver gang et barn blir født,  sa legen til meg. Det er jo sant når man ser alt fra A-Å.  Jeg var gravid  35 år og 43 år. 

Anonymkode: 38840...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at du har hatt MA'er. Kan jeg spørre om du har fått noen barn i mellom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 20.11, Unicorn1337 skrev:

Dette stemmer ikke. Hvis du hadde en MA hadde det ingenting med alder eller vekt å gjøre. Snakk med legen din, ikke lytt til dette uopplærte mennesket!

Hva mener du er feil egentlig? Hvis du ikke har fått med deg at fare for alvorlige genfeil (som leder til spontanabort/MA) øker drastisk fra rundt 35 års alder og er økt ved overvekt, trenger du virkelig lese deg litt opp. Hvis jeg blir upopulær fordi jeg sier at 30kg overvekt og en alder på 35+ ikke er det mest gunstige for å unngå aborter: er det seriøst helt greit for meg. Det er fakta. Jeg gidder ikke klø folk under haken med å drive å lyge for at de skal føle seg bedre. 

Anonymkode: 28dbb...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, eplehus84 skrev:

Trist å høre at du har hatt MA'er. Kan jeg spørre om du har fått noen barn i mellom? 

Hvis det er meg du spør som har hatt to MA så har jeg ikke fått barn i mellom disse. Endte som barnløs. Det er helt greit. I utgangspunktet så skulle jeg ikke kunne bli gravid pga to tette eggledere. Så begge gangene kom som et sjokk egentlig. Men legevitenskapen er jo ikke 100% den heller. Etter MA som 43 åring ble jeg anbefalt og ikke prøve igjen pga det blir risiko svangerskap. Har forsonet meg med det. 

Anonymkode: 38840...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...