Gå til innhold

IS barna- Norge i ett nøtteskall


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic
2 timer siden, Qwerty55 skrev:

Flere av disse barna ble født i Norge, har norsk statsborgerskap og kan snakke grunnleggende norsk. Selvfølgelig skal de behandles som enhver norsk statsborger! De er ikke ansvarlige for foreldrenes valg.

Og de som aldri har satt sin fot i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, theTitanic said:

Og de som aldri har satt sin fot i Norge? 

Statsborgerskapet følger morens, ifølge norsk lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, T-Rex said:

Det skal jeg love deg at jeg ikke er.

Du mener da at barn som kommer fra en IS familie og et land med en radikal islamsk bakgrunn er velkomne i Norge? 
Går det an å være mer naiv? 
Flere av terroristene i Nederland, England, Usa, Frankrike, Belgia osv kom med flyktningestrømmen. Skal ikke være for snill i disse dager. 

Endret av FunnyBoy123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex said:

Statsborgerskapet følger morens, ifølge norsk lov.

Flaks at det er svært innviklet for IS moren å få et norsk statborgerskap.. Skjer sjeldent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
5 minutter siden, T-Rex skrev:

Statsborgerskapet følger morens, ifølge norsk lov.

Da trenger loven en endring. Og den loven har vært endret flere ganger før så det bør være rom for å endre den igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FunnyBoy123 said:

Du mener da at barn som kommer fra en IS familie og et land med en radikal islamsk bakgrunn er velkomne i Norge? 
Går det an å være mer naiv? 
Flere av terroristene i Nederland, England, Usa, Frankrike, Belgia etc kom med flyktningestrømmen. Skal ikke være for snill i disse dager. 

Jeg har svært vanskelig for å tro at en femåring kan være radikalisert.

De som dro ut for å støtte IS var antakeligvis de samme som går inn i andre radikale terrororganisasjoner, som IRA. De savnet noe i livet, og trodde de fant det, i en organisasjon. De fleste blir skuffet.

Nå må vi prøve å gjøre det beste ut av dette. Akkurat hva det er, vet ikke jeg. Men barna har jo faktisk ikke noe skyld i at foreldrene var puddinghuer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, T-Rex said:

Jeg har svært vanskelig for å tro at en femåring kan være radikalisert.

De som dro ut for å støtte IS var antakeligvis de samme som går inn i andre radikale terrororganisasjoner, som IRA. De savnet noe i livet, og trodde de fant det, i en organisasjon. De fleste blir skuffet.

Nå må vi prøve å gjøre det beste ut av dette. Akkurat hva det er, vet ikke jeg. Men barna har jo faktisk ikke noe skyld i at foreldrene var puddinghuer.

I stedet for å "tro" kan vi være helt sikre ved å ikke slippe de inn i landet.
Selvfølgelig ikke barna sine skyld. 
Har ingen respekt til folk som har NOE med ISIS å gjøre. Er ikke naiv.

Endret av FunnyBoy123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg har en følelse av at TS blander begrepene her.

Barnevernet ville normalt ikke gripe inn i en situasjon der barna ikke lider på grunn av foreldres omsorgssvikt (eventuelt mishandling/overgrep). Mødrene i Syria faller sannsynligvis ikke innunder denne gruppen, og barnevernet ville altså ikke brydd seg med omsorgen for disse barna. Ekstreme meninger i seg selv er ikke noe barnevernet tar stilling til.

At regjeringen roter det til litt her, er noe den må ta på egen kappe.

Jeg har ikke mye til overs for de som valgte å slutte seg til IS, for å si det forsiktig. Samtidig er norske statsborgere nettopp det, og de har rett til å komme tilbake til Norge - men ikke å få reisen betalt. Barn av mødre med norsk statsborgerskap er automatisk norske statsborgere, uansett hvor de er født. Det er ikke noe å diskutere.

Mulig jeg blander. Tenkte mest på hvis barn kommer hit blir de automatisk bv føde hvis de ikke er så heldig av å ha en familie som kan oppdra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis vi legger følelsene til side, skal selvfølgelig Norge ta ansvar for norske statsborgere, spesielt når Kurdiske myndigheter ber vesten om å ta ansvar for egne borgere 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bente1234 said:

Mulig jeg blander. Tenkte mest på hvis barn kommer hit blir de automatisk bv føde hvis de ikke er så heldig av å ha en familie som kan oppdra dem.

Jeg tror i grunnen at barnevernet har mer enn nok saker i utgangspunktet, i alle fall i større byer (og barnevernsregioner, hvordan de nå er inndelt - det vet jeg ikke). Med mindre barnevernet blir pålagt å se spesielt til nyankomne fra Syria, tror jeg ikke det blir noe press på de som kommer. Blir det rettssak og fengsling, stiller jo saken seg litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke isis eller alt d står for men vil tro d er damer der som angrer på hva de har gjort og vil hjem.

ser også faren ved å ta tilbake folk som kan holde liv i sovende terror celler... 

psykiske tester over tid må da foretas for å forstå hvordan de er tankemessig. 

Jeg blir ikke forundret om ikke noen av dem kommer seg hit på en eller annen måte enten på egen hånd senere eller via regjeringen.

Røde Kors har også advart mot å skille barn fra mødre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår tid er folks mobilitet så stor at det spiller liten rolle hvor de befinner seg fysisk. En unge som vokser opp i Irak, og lærer norsk språk, har vel så stor mulighet for å skape alvorlige problemer i Norge senere, som et barn som vokser opp i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror hjemvendte is-krigere kommer til å bli straffett i Norge, må tro på julenissen. Det er umulig for norsk politi å bevise noe som helst. Så IS-kvinnene risikerer ingenting.

Når det er sagt har is-krigere reist frem og tilbake mellom Syria og Europa i årevis. Krigere har reist blant annet til Norge når de har trengt hvile eller medisinsk hjelp, for så å reise tilbake for å krige videre.

Ettersom IS mistet områder resite de fleste tilbake til Europa for godt. De få som ble igjen er de mest hardkokte. Men når det er snakk om disse barna ser jeg virkelig ikke problemet med å hente de hjem sammen med mødrene. Det er allerede tusenvis av hjemvendte krigere blant oss, om det kommer noen få til spiller overhode ingen rolle. Det er bare symbolpolitikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BV bør aldri bruke akkuttvedtak med mindre barnet lever i psykisk eller fysisk voldelig hjem. Å ta bort barnet fra sin biologiske familie fordi det er en sur sokk på gulvet eller fordi en eller annen gal saksbehandler skal demonstrere sin makt, er helt sinnsykt. Det er mye oppmerksomhet fra utlandet over hvordan det norske barnevernet bryter med menneskerettighetene. De som jobber i barnevernet er heller ikke strafferettslig ansvarlig for sine avgjørelser som kan ødelegge familier for resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin13... er så enig. Vi er kanskje bare 20% og kanskje mindre som ser det fra denne synsvinkelen. Vet d er sterke krefter i sving med engasjerte og høyt utdannede folk som jobber for ett mer rettferdig bv og ser på nye muligheter for hvordan alt skal følges opp. Slik det er nå er det null evaluering av barnevernets jobb med barn de har overtatt omsorgen for. Værste er at ingen blir straffeforfulgt når om de så gjør en blunder og tar barn på feil grunnlag fra foreldre er skaden allerede skjedd og barnet eller barna har fått ett traume for livet. Det er pytt pytt og sop det under teppet. Det kommer frem kun enkelt saker i media men omfanget er mye større. 

Sporet nesten av men disse is barna vil komme under bv her hvis de ikke har familie. Disse barna må i hvertfall få tett oppfølging. Å si at is mødre skal frivillig gi fra seg barna??? Ingen som er mamma ville ha sagt ja til å gi fra seg barna slik. Da må d i såfall ei mamma som ikke vil ha barnet sitt. Is kvinner har morshjerte og barna er nok d kjæreste de har nå når alt annet raknet. Hva skjedde med alle is mennene som overga seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinet

For et kaldt samfunn vi lever i. Selfølgelig skal vi ta imot is barna! Det er BARN det er snakk om! Skam dere for å tenke noe annet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det framstår for meg som trådstarter ber for sin syke mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 18.19, T-Rex skrev:

Jeg har svært vanskelig for å tro at en femåring kan være radikalisert.

IS videoer viser barn ned i treårsalderen som henretter mennesker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ikke bra at de kommer hit. Det kan faktisk være farlig for Norge. IS mødrene har dratt herfra for en grunn. Det at de skal få komme tilbake eller at ungene skal komme tilbake med eller uten sine mødre er farlig. De har lært at det de har opplevd er greit. For barna var det hverdagen dems. Hvordan vil det gå senere? Det har vi ingen svar på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...