Gå til innhold

Helt ny!


misslinn1985

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 33, gift i ett år med kjæresten min jeg har vært sammen med i snart fire år. Vi har jobber, biler og hus. Og nå er vi klar for å utvide familien. 

Jeg har brukt eggløsningstester og har forsøkt den dagen det var eggløsning. En gang en dagen, og en dag to dager etter. Var ikke meningen å "prøve", men siden det skjedde, så skjedde det. 

Men det jeg lurer på. 

Bør man ha sex flere ganger dagen (om mulig) de dagene man har eggløsning, eller har det ikke noe å si om det er 1 eller 6 ganger? 

Hva betyr DPO som flere skriver i forumet? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annenhver dag i den fruktbare perioden holder i massevis, da sædceller lever i flere dager. Sånn sett er det minst like bra å ha sex dagen før eggløsning så de rekker å svømme fram og ligger klare og venter. Men så lenge mannen har normal sædkvalitet gjør det ikke noe om dere har sex oftere heller, men er ikke større sjanse om dere har sex hver dag eller flere ganger om dagen.

DPO = days past ovulation = dager etter eggløsning.  

Anonymkode: 42342...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør ha sex i dagene før positiv eggløsningstest. 

Anonymkode: 8fa11...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, misslinn1985 skrev:

Jeg er en kvinne på 33, gift i ett år med kjæresten min jeg har vært sammen med i snart fire år. Vi har jobber, biler og hus. Og nå er vi klar for å utvide familien. 

Jeg har brukt eggløsningstester og har forsøkt den dagen det var eggløsning. En gang en dagen, og en dag to dager etter. Var ikke meningen å "prøve", men siden det skjedde, så skjedde det. 

Men det jeg lurer på. 

Bør man ha sex flere ganger dagen (om mulig) de dagene man har eggløsning, eller har det ikke noe å si om det er 1 eller 6 ganger? 

Hva betyr DPO som flere skriver i forumet? 

 

 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/planlegger-graviditet/hvordan-oke-sjansen-for-a-bli-gravid/?page=2

Under eggløsningen har egget omtrent 24 timer på seg til å smelte sammen med en sædcelle. Siden sædceller kan overleve i livmoren og egglederne i to til tre dager, er det best å ha samleie jevnlig i dagene før eggløsningen. Har du sex jevnlig, gjerne to til tre ganger i uken, så kan du nesten være sikker på at du vil treffe på ett eller annet tidspunkt.

Friske par som vil ha barn, bør ha mye sex. Noen tror at de må "spare på sæden", men dette er bare overtro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...