Gå til innhold

Måtte snakke til mor på butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 29.4.2019 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

Bra ! Jeg snakker også til andre barn i butikken og ellers. Så mange udugelige foreldre som lar ungene sine herje som de vil ute blant folk . Som f.eks la de kappkjøre rundt i butikken med disse små kurvene, leke gjemsel og løpe og skrike i butikken. Det er en stor uting og da sier jeg ifra. Det er gjerne unger som er fra 4+ . Foreldre tror jo barna deres er midtpunktet i universet og de lar dem holde på. Lærer dem ikke å oppføre seg ute blant folk. koster meg ingenting og kan gjerne ha en sur tone når jeg ser de holde på og foreldrene går rundt som ingenting. Har barn selv og det hadde ikke vært i deres tanker å holde på sånn i butikkene når de var mindre . Ikke rart det er mye "drittunger" på skolene og i nabolag når de gjør stort sett som de vl

Anonymkode: bed91...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange tenker noe sånt som «Jeg mestrer ikke å oppdra barnet mitt selv. Det ble ikke rolig da jeg snakket til barnet, men det ble rolig så fort en ukjent kom og sa i fra». De føler skam over sånt, og føler at de har feilet i oppdragelsen. De tar det som et nederlag når de ikke får det til, også kommer det en eller annen tilfeldig og ordner opp i det på fem sekunder. 

Selvfølgelig vil man unngå den følelsen. Men det handler ikke om at noen har feilet i oppdragelsen. Vi mennesker tør å teste de vi kjenner best og er trygge på. Mange av oss tør ikke å teste grensene til helt ukjente mennesker. Vi blir flaue fordi noen vi ikke kjenner reagerte på det vi gjorde. 

Jeg tar det fint om samboeren min kommenterer om jeg gjør noe rart. Men jeg blir dritflau om noen jeg ikke kjenner i det hele tatt kommenterer det samme. Om jeg gikk rundt og trodde at den eneste som er i mot en spesiell adferd, er samboeren min, så kommer jeg ikke langt her i verden. Vi er nødt til å bli korrigert for å lære hva som er greit eller ikke. Det nytter ikke om den eneste som skal korrigere adferd er foreldre. 

Det minner litt om barn som vokser opp med foreldre som er negative til skolen. Med slike holdninger hjemme, forstår barnet som at lærere stort sett tar feil og at skolen er negativt. De tror at de eneste som kan irettesette de er foreldrene. «Du er ikke mammaen min!» lirer jo noen elever av seg om en lærer irettesetter. 

Voksne har noe som heter ERFARING. Det har ikke barn. Barn kan være så smarte og evnerike og kloke som bare det, men de mangler erfaring. Voksne sin oppgave er å bruke sin erfaring i oppdragelse av barn, og barn må vite at voksne sitter inne med denne kompetansen. For å få erfaring selv må barn selvfølgelig teste grenser, men hvor får de den nyttige erfaringen fra om ingen får lov til å reagere om de gjør feil? 

Anonymkode: a8df3...8b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvertfall sikkert; de som mener det TS mener, har ikke barn, eller har så gamle barn at de har glemt det! 

En liten periode av et barns liv handler om å ikke få vilja så i butikken og dermed slå seg vrang. En mor/far/barnepasser har da to alternativer: 

1) gi etter. Barnet slutter å gråte med en gang og får viljen sin. Problemet er da at barnet vil gjøre det hver eneste gang i mange år fremover. Barnet vil bruke enda lenger tid på å rase fra seg siden barnet vet at det tidligere har funket. 

2) la barnet rase fra seg i butikken. Barnet skjønner da etter hvert at det ikke hjelper å rase for å få viljen sin og det vil stoppe fortere og barnet vil slutte tidligere med det. 

Mitt barn på 4 vet at det ikke nytter og gjør det derfor ikke. Men jeg har møtt mange som deg TS som tror dere har løsningen. 

Anonymkode: a209b...a05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En ting er i hvertfall sikkert; de som mener det TS mener, har ikke barn, eller har så gamle barn at de har glemt det! 

En liten periode av et barns liv handler om å ikke få vilja så i butikken og dermed slå seg vrang. En mor/far/barnepasser har da to alternativer: 

1) gi etter. Barnet slutter å gråte med en gang og får viljen sin. Problemet er da at barnet vil gjøre det hver eneste gang i mange år fremover. Barnet vil bruke enda lenger tid på å rase fra seg siden barnet vet at det tidligere har funket. 

2) la barnet rase fra seg i butikken. Barnet skjønner da etter hvert at det ikke hjelper å rase for å få viljen sin og det vil stoppe fortere og barnet vil slutte tidligere med det. 

Mitt barn på 4 vet at det ikke nytter og gjør det derfor ikke. Men jeg har møtt mange som deg TS som tror dere har løsningen. 

Anonymkode: a209b...a05

Ved at noen andre snakker til barnet, så skjønner det jo at oppførselen også går ut over andre. Det er da ikke noe negativt i det? 

Joda, trassalderen går over. Men i trassalderen er poenget å teste grenser. Alle har vært gjennom det, og man tester også grenser i voksen alder. Det er hvordan samfunnet rundt reagerer og gir tilbakemelding på det vi gjør, som bidrar til læring. Mange barn vokser opp til å bli ålreite mennesker selv om fremmede ikke blander seg så mye. Men de barna som blir irettesatt en gang eller to tar jo ikke skade av det. De får heller et større perspektiv på verden. 

Jeg tror nok det heller er foreldrene som legger mer i dette enn nødvendig. Jeg mener så klart ikke at det er greit om fremmede voksne brøler og skriker og banner til barn, man burde si fra på en tydelig måte. 

Jeg var på bussen en gang, hvor et barn trykket på stoppknappen to ganger, selv om de ikke skulle av. Mora brydde seg ikke, og sjåføren stoppa uten at noen skulle hverken av eller på. Da barnet førte hånda opp mot stoppknappen igjen, så tok jeg tak i hånda hans, så ham inn i øynene og sa: NEI! Da sluttet han. Ingen andre gadd å bry seg om det. Det var helt unødvendig at bussen skulle stoppe på hvert stopp bare fordi gutten ville «teste». 

Anonymkode: a8df3...8b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved at noen andre snakker til barnet, så skjønner det jo at oppførselen også går ut over andre. Det er da ikke noe negativt i det? 

Joda, trassalderen går over. Men i trassalderen er poenget å teste grenser. Alle har vært gjennom det, og man tester også grenser i voksen alder. Det er hvordan samfunnet rundt reagerer og gir tilbakemelding på det vi gjør, som bidrar til læring. Mange barn vokser opp til å bli ålreite mennesker selv om fremmede ikke blander seg så mye. Men de barna som blir irettesatt en gang eller to tar jo ikke skade av det. De får heller et større perspektiv på verden. 

Jeg tror nok det heller er foreldrene som legger mer i dette enn nødvendig. Jeg mener så klart ikke at det er greit om fremmede voksne brøler og skriker og banner til barn, man burde si fra på en tydelig måte. 

Jeg var på bussen en gang, hvor et barn trykket på stoppknappen to ganger, selv om de ikke skulle av. Mora brydde seg ikke, og sjåføren stoppa uten at noen skulle hverken av eller på. Da barnet førte hånda opp mot stoppknappen igjen, så tok jeg tak i hånda hans, så ham inn i øynene og sa: NEI! Da sluttet han. Ingen andre gadd å bry seg om det. Det var helt unødvendig at bussen skulle stoppe på hvert stopp bare fordi gutten ville «teste». 

Anonymkode: a8df3...8b1

Dette var en helt grei måte å si ifra på. Det flertallet her reagerer på er trådstarters nedlatende holdning ovenfor både barn og mor.

Anonymkode: aab87...aa9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper DU aldri får barn, Ts.

Anonymkode: 13100...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 29.4.2019 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

AB for statsminister. Well done :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

DUÅ? Kanskje hun fulgte det?

Enig i at det er irriterende med skrikende barn på butikken, er glad det sjeldent skjer meg, pga mennesker som deg.

Har hatt noen episoder med mine 2 autister og det er faktisk ikke bra om fremmede skal lære meg/barnet å takle en situasjon som vi jobber med. Kan faktisk gjøre vondt verre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi sånne barn noe frukt å spise på, raserianfall trigges ofte av lavt blodsukker.

Anonymkode: 432e9...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Å ta et barn i armen slik at de forstår alvoret må være lov. Spesielt når foreldrene ikke håndterer situasjonen på en tilfredstillende måte.

Anonymkode: 0df02...0f6

Beklager men det er ikke lov å gjøre med fremmede barn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på handletur med en venninne og hennes (ufordragelige) barn en gang. Ungen maste hele turen på (Brgensk) "jeg vil hjæm jeg vil hjæm jeg vil hjæm jeg vil hjæm osv. osv. osv.", og når moren endelig sa "nå skal vi hjem" så fikk vi "Jeg vil ikke hjæm jeg vil ikke hjæm jeg vil ikke hjæm!" Jeg klarte ikke å holde meg, og sa til henne "Men du har jo hele tiden sagt at du ville hjem." Og da var det "UUUUUÆÆÆÆÆÆÆ!" :P 

Anonymkode: 432e9...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Når opplegget til mora absolutt ikke fungerer er det greit at samfunnet tar tak.

Anonymkode: 0df02...0f6

Les deg opp på DUÅ/Cos

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.4.2019 den 8.13, AnonymBruker skrev:

Få hodet ditt ut av sanden! Det var jo andre mennesker enn mor og barn i butikken. Da er det tilpass å ta kontrollen når moren tydeligvis ikke kan oppdra barnet sitt. Det som er riktig for mor å gjøre er å ta ungen sin hardt i armen rett ut av butikken. 

Anonymkode: 0df02...0f6

Noen ganger må en bare lukke ørene og vite inders inne at barnets foreldre gjør så godt de kan og at en ikke skal blande seg inn unødig.

Mor kan ha oversett barnet med vilje for at det skal skjønne at uønsket oppførsel ikke gir premie (oppmerksomhet) men å løfte/dra osv barnet ut av butikken gir premie (oppmerksomhet)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 10.27, Thyra skrev:

I dag er det omsorgssvikt å la en unge vente alene i bilen. Bilen kan bli stjålet, begynne å brenne osv, osv... 

Ved lang tid ja, 5-10 min (avh av alder =ok)

På 30.4.2019 den 10.56, AnonymBruker skrev:

En kan ikke alltid stryke barn med hårene. TS gjorde det moren burde ha gjort. Hun var heller ikke stygg med han.

Hva ER det med dere tafatte foreldre som bare lar ungen gjøre hva han/hun vil?

Anonymkode: aad9c...5ac

Cos/DUÅ er kanskje litt lurt å lese seg opp på.

En skal ikke gi barnet oppmerksomhet ved uønsket atferd med mindre det er til skade for seg selv eller omgivelsene (skriking er ikke skadelig, irriterende ja men ikke skadelig)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Ja, pakk ungene inn i bomull. Det er ikke rart at ungdommer ikke har respekt for andre og gjør akkurat som de selv vil. Vi må jo aaaldri snakke til andres barn, som ikke har lært å oppføre seg skikkelig av mor og far.

Anonymkode: aad9c...5ac

Vet ikke hvilken kretser du holder deg i men det er totalt motsatt av min erfaring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎29‎.‎04‎.‎2019 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

Du er åpenbart ikke klar over at det anbefales at foreldre ignorerer barna/ ikke gir dem oppmerksomhet i slike situasjoner?

 

Anonymkode: c4d91...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎04‎.‎2019 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Jeg oppførte meg sånn på butikken HVER gang vi var der, verdens verste drittunge. Hver eneste gang ble jeg løfta under armen og ut i bilen, verså god å vente der. Det burde gå an å gjøre i dag også selv om verden har blitt overpedagogisk og ingen skal straffes for noe. Eneste feilen mine foreldre gjorde var å ta meg med inn på butikken på nytt neste gang.

Anonymkode: cf71d...229

Nå er faktisk 20% aleneforeldre, og de må klare seg uten mat, eller ha med barna når de handler. 

Anonymkode: c4d91...039

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke en enest kcal på andre sine problemer, spesielt ukjent mennesker, med mindre jeg sitter på kvinneguiden. Hadde handlet videre, og ignorert situasjonen fullstendig. 

Anonymkode: b6238...65d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var tøft hun sa fra jeg. En femåring bør vel være over den værste trassalderen. Og når moren bare stod der. Men selv hadde jeg aldri turt å blande meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...