Gå til innhold

"Spør Thor" kostholdsgruppe på face


Gjest Raggy

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah takk, godt med litt støtte i denne debatten. :) Ja, om ikke tusenvis. Jeg er én av dem. Og Thor er ingen gud. Men Thor er derimot svært kunnskapsrik. 

Anonymkode: c7a6c...6bd

Når han skriver at karbohydrater utvikler kreft, så er han alt annet enn kunnskapsrik.

Av det lille jeg har lest fra denne mannen, Thor, så hevder han at store mengder karbohydrater gir næring til cellene, som igjen forårsaker kreft.

Etter den logikken ville jeg, og alle med diabetes forlengst hatt kreft, fordi vi har større konsentrasjon av glukose i blodet enn normalbefolkningen, naturlig nok. 

Alle vet at karbohydrater blir brutt ned til glukose som kroppen omsetter som ATP. Det Thor hevder er at for store mengder ATP gjør at cellene jobber på høygir. Dette er feil, fordi den ATPen som blir til overs blir jo omdannet til fett. Men bemerk at det er karbohydrater og ikke fett Thor hevder fører til utviklingen av kreft. Så allerede her så bommer han jo på helt grunnleggende fysiologiske funksjoner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Raggy skrev:

Drikk potetmel og vann står det, men unngå stivelse... Det var rådet sitt det! For all del bra når mat gjør folk bedre, men en mann på facebook kan ikke hjelpe barn med kreft, det blir for drøyt!

Var det det beste du klarte å trekke ut av det enorme omfanget av informasjon som er der inne? 😄 Latterlig! 
Vi får tilsendt 400-500 sider med informasjon. 

Jeg inviterte dere alle å spørre meg om dette opplegget og meg selv: 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har her og nå noen som sitter å skriver til deg som har god erfaringen med å gå på disse planene. Hva med å spørre hen(meg) om hvordan jeg opplever å gå på dette, og hva det gjør med meg? Det er det ingen som er interessert i. Kun å sverte et produkt som dere selv ikke har tro på, fordi dere ikke aner hva det dreier seg om, og det koster noen få hundrelapper. 

Men absolutt ingen var interessert. Neivel. Dere får leve i denne bobla om at dette ikke fungerer og er svindel. Anbefaler dere å melde dere ut da, for da har dere ingenting der å gjøre. Rett og slett.. :) Så får dere dra til ernæringsfysiolog å få kostholdsråd dere, om det norske kostholdet som gjør alle sammen frisk og slank. Eller vent nå litt...

Så kan heller vi som er på disse meske oss med godsaker som har gjort at helsa vår er blitt mye bedre. 

Jeg takker for meg her inne, for dere var uansett ikke interessert i å høre fra noen som har vært igjennom dette og som var uenige med dere. :) Lykke til. 

Anonymkode: c7a6c...6bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mumeod skrev:

Vært innpå siden og sett, og noe som irriterer meg grenseløst er at han ikke skiller mellom type 1 og type 2 diabetes. Allerede der mister han meg, og jeg klarer ikke ta denne mannen seriøst.

Dette er nok bevisst retorikk for også å treffe og favne alle former for diabetikere. Hadde han hatt et snev av utdanning utenom selvutdannet hobbylege hadde han jo visst at type 2 og type 1 diabetes er to vidt forskjellige sykdommer. 

 

Kan fortsette mer med hva som er feil med denne mannen og kostholdsrådene hans.

Videre ser jeg han selger kosthold mot Ulcerød Kolitt, Chrons, Cøliaki og MS, som han alle omtaler som livsstilssykdommer (som igjen kommer av overvekt). Dette er jo riv ruskende galt, da alle disse sykdommene er autoimmune, ikke selvforskyldt og ikke kan kureres med kosthold. I tillegg til at han klarer å feilstave Crohns sykdom med k, som i Krohns.

Han mangler jo helt elementær og grunnleggende kunnskap om fysiologi og sykdomslære. Så da hjelper det ikke hvor mye han selv mener han har forsket eller gjort private pilot studier, når han mangler kunnskap på det helt fundamentale plan.

Nå var du litt rask. Råder deg til å lese en gang til med litt mer nøytrale briller, så ser du hva det faktisk står der. 

Anonymkode: 11180...776

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Raggy skrev:

Jeg har lest, har ikke sagt at han sier at han selger kosthold som kurerer kreft, men han har lansert et kosthold som han kaller "kosthold mot kreft". så hva er egentlig forskjellen? 

Det er vel ingen hemmelighet at mange sykdommer er livsstilrelatert, og Thor har vel en filosofi at man unngår mange sykdommer ved å følge hans livsstilsråd. Det er noe helt annet enn å kurere kreft.  

Jeg har spist etter Thors prinsipper i 3 år nå,  og det hjalp meg med å gå ned i vekt.  Det var min hovedmotivasjon.  Jeg kjøpte en 4 ukers detaljert meny over det jeg skulle spise. Dette betalte jeg 350 kroner på.  Synes det var billig for alt jeg fikk.  Jeg har aldri kjøpt brød,  for det følger med oppskrift på både brød og knekkebrød.  

For meg var dette en enkel måte å gå ned i vekt på,  og greie å holde vekten etter ønsket vekt var oppnådd.  

Endret av tirben
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var du litt rask. Råder deg til å lese en gang til med litt mer nøytrale briller, så ser du hva det faktisk står der. 

Anonymkode: 11180...776

F28CE917-3DF8-4FF9-B349-4B951E2FF32C.thumb.jpeg.a132ee6aab11106fa95f563b3d30a32d.jpegher står det at sykdommer han gir råd for er:

overvekt, diabetes (her har han ikke spesifisert type), lavt stoffskifte, cøliaki, IBS, ME, fibromyalgi, Ulcerøs Kolitt, Krohns (som er feilstavet), PCO, leddgikt, artrose og bekhterevs. 

Videre hevder han at nøkkelen for å behandle disse sykdomme e er kosthold, som er nettopp det han prøver å selge.

Ser ingen grunn til hvorfor jeg skulle forsvart denne svindleren.

PS: Ser nå at det sto ME og ikke MS.

Endret av Mumeod
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tirben skrev:

Det er vel ingen hemmelighet at mange sykdommer er livsstilrelatert, og Thor har vel en filosofi at man unngår mange sykdommer ved å følge hans livsstilsråd. Det er noe helt annet enn å kurere kreft.  

Jeg har spist etter Thors prinsipper i 3 år nå,  og det hjalp meg med å få ned i vekt.  Det var min hovedmotivasjon.  Jeg kjøpte en 4 ukers detaljert meny over det jeg skulle spise. Dette betalte jeg 350 kroner på.  Synes det var billig for alt jeg fikk.  Jeg har aldri kjøpt brød,  for det følger med oppskrift på både brød og knekkebrød.  

For meg var dette en enkel måte å gå ned i vekt på,  og greie å holde vekten etter ønsket vekt var oppnådd.  

Det er ikke noe galt i å kjøpe kostholdsråd, det har jeg gjort selv og lever for det meste på mat laget fra bunnen tilpasset meg. Men det er markedsføringen om at det kan kjøpes kostholdsplaner mot kreft jeg reagerer på... Det er ikke greit.. kulturen på den gruppa er heller ikke ok, har du en mening blir kommentarfeltet stengt, du synes ikke det er litt rart? Folk som driver på denne måten er ikke snille, de ønsker å tjene mest mulig penger. Man bør vurdere hvor man kjøper sine råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Mumeod skrev:

F28CE917-3DF8-4FF9-B349-4B951E2FF32C.thumb.jpeg.a132ee6aab11106fa95f563b3d30a32d.jpegher står det at sykdommer han gir råd for er:

overvekt, diabetes (her har han ikke spesifisert type), lavt stoffskifte, cøliaki, IBS, ME, fibromyalgi, Ulcerøs Kolitt, Krohns (som er feilstavet), PCO, leddgikt, artrose og bekhterevs. 

Videre hevder han at nøkkelen for å behandle disse sykdomme e er kosthold, som er nettopp det han prøver å selge.

Ser ingen grunn til hvorfor jeg skulle forsvart denne svindleren.

PS: Ser nå at det sto ME og ikke MS.

Han bruker heller tiden sin på å hjelpe enn å skulle vise hvor han har tilegnet seg sin kunnskap :fnise: Liker du ikke det så blir du fjernet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Juks skrev:

Er det svindel hvis folk faktisk får bedre livskvalitet av disse kostholdsplanene? 

Kostholdet styrer det aller meste i kroppen. Mange får bedre helse av å spise bedre og sunnere. Hvordan kan du være sikker på at akkurat han tar feil, og at hans planer ikke fungerer? 

I nevnte gruppe så spør folk om hvor de kan få kjøpt kostholdsplaner som angriper kreft. Holder ikke det med info om opplegget? Veiledning i forhold til mat kan man få hos folk som har en utdannelse i faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Juks skrev:

 

Vel. Jeg vet jo at du har fått bedre helse med å spise bedre. Skjønner ikke hvorfor du da skal være så tvilende :) Er norsk kosthold helsebringende? Helt ærlig? 

Vi kan jo sitere denne: 

 

Nå er det en spesifikk gruppe og hvordan den blir drevet denne tråden handler om, mannen er en svindler. Vil du ha en diskusjon om kosthold så lag en tråd om det. Det blir jeg gjerne med på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Juks skrev:

Er det svindel hvis folk faktisk får bedre livskvalitet av disse kostholdsplanene? 

Kostholdet styrer det aller meste i kroppen. Mange får bedre helse av å spise bedre og sunnere. Hvordan kan du være sikker på at akkurat han tar feil, og at hans planer ikke fungerer? 

Fordi han måler seg inn mot bl.a. pasienter med autoimmune sykdommer som ikke kan kureres med kosthold.

Jeg tror ikke jeg hadde fått det så mye bedre om jeg byttet ut insulin med en av kostholdsplanene hans. Der er jeg sikker på at han tar feil, og at jeg hadde vært/blitt en dø mann.

Og det at han har null dokumentasjon eller utdannelse er grunn nok til at man ikke burde gi sine penger til denne svindleren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Juks skrev:

Hæ? Det handler om Spør Thor som har hjulpet en masse mennesker med sitt kosthold. Er han en svindler da, bare fordi du ikke tror på opplegget? Synd at du har bestemt deg for at han er en svindler, men dem som er en del av opplegget er ikke enig med deg. 

Jeg har vært hos ernæringsfysiolog uten hell, og går nå selv på en kostholdsplan hos han. Følger den ikke slavisk, men så langt som mulig. Er strålende fornøyd. Har fått mer energi, og mine plager er blitt mindre. Når jeg da er så fornøyd, hvorfor skal jeg tro på at han er en svindler? 

Jeg anbefaler å kjøpe en kostholdsplan der. Men det nytter ikke hvis man er svært negativt innstilt på det. Da er det håpløst, og skal bare glemme det fordi det ikke blir gjennomførbart ettersom omstillingen er veldig stor. :) 

Du har ikke fått med deg poenget her å jeg kommer ikke til å bruke tid på å forklare deg det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mumeod skrev:

Fordi han måler seg inn mot bl.a. pasienter med autoimmune sykdommer som ikke kan kureres med kosthold.

Jeg tror ikke jeg hadde fått det så mye bedre om jeg byttet ut insulin med en av kostholdsplanene hans. Der er jeg sikker på at han tar feil, og at jeg hadde vært/blitt en dø mann.

Og det at han har null dokumentasjon eller utdannelse er grunn nok til at man ikke burde gi sine penger til denne svindleren.

Nei, han mener at de med autoimmune sykdommer kan få det bedre, ikke bli kurert. 

Anonymkode: 11180...776

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så har leger i alle pr anbefalt kosthold med sukker ved slike alvorlige sykdommer. En jeg kjente holdt seg unna sukker. Hadde en alvorlig kreftdiagnose med spredning. Til slutt ble det for lite næring, og legen anbefalte sukker som enste næring. En uke etter døde han😢

Man skal selvfølgelig høre på leger, men leger er ikke spesialister på kosthold. Og dersom noen vier sitt liv til kosthold så er det bedre enn noe annet. Da henter man gjerne inn opplysninger og erfaringer. 

Men man bestemmer jo selv hva man skal tro på. Jeg har alltid ment at sukker ikke er bra, og at fysisk aktivitet og ernæring kan hjelpe mange ut av sin diagnose. 

Anonymkode: 39b4e...753

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Mumeod skrev:

F28CE917-3DF8-4FF9-B349-4B951E2FF32C.thumb.jpeg.a132ee6aab11106fa95f563b3d30a32d.jpegher står det at sykdommer han gir råd for er:

overvekt, diabetes (her har han ikke spesifisert type), lavt stoffskifte, cøliaki, IBS, ME, fibromyalgi, Ulcerøs Kolitt, Krohns (som er feilstavet), PCO, leddgikt, artrose og bekhterevs. 

Videre hevder han at nøkkelen for å behandle disse sykdomme e er kosthold, som er nettopp det han prøver å selge.

Ser ingen grunn til hvorfor jeg skulle forsvart denne svindleren.

PS: Ser nå at det sto ME og ikke MS.

Jeg blir om mulig enda mer skeptisk og skremt når jeg leser hans siste avsnitt :hakeslepp: Og dette tar folk - som er alvorlig syke på ramme alvor..

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vera skrev:

Jeg blir om mulig enda mer skeptisk og skremt når jeg leser hans siste avsnitt :hakeslepp: Og dette tar folk - som er alvorlig syke på ramme alvor..

Det er essensen i hele opplegget... Jeg kan ikke fatte at folk ikke reagerer på hvordan denne siden drives..... Regulert kosthold hjelper, ja, men man kan fint få hjelp til det andre steder, eller samle nok info å fikse det selv.

En dame skrev i kommentarfeltet at siden hun hadde så mye kreft i familien skulle hun ihvertfall kjøpe Thor sitt kosthold mot kreft. Folk stoler jo blindt på denne mannen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du lest at du kan bytte ut insulin med en kostplan? Les hva diabetikere melder tilbake om HbA1c. De får applaus ved kontroller i helsevesenet.

 

Anonymkode: 410db...9d0

Du spurte hvordan jeg kunne være sikker på at hans planer ikke fungerer, fremfor å gå til legen.

Derfor nevnte jeg insulin, da jeg er ganske sikker på at Thor ikke skriver ut resepter på insulin som del av kostholdsplanene sine.

Jeg sa aldri at kosthold ikke gjør blodsukkerkontroll lettere, men det hjelper lite uten medisiner for min del. Som er grunnen til at jeg har slike kvakksalvere langt i strupen, fordi jeg vet hvor farlig det er om desperate mennesker i nød heller velger å sette sin lit til slike mirakelkurer eller dietter fremfor å gå til legen (som forsåvidt kan gi slike kostholdsplaner helt gratis, i motsetning til Thor som skal ha pengene dine for det. Rart det ser #ironi).

Endret av Mumeod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om gruppen før, men minner meg litt om "Jilly Juice" på Dr. Phil, noen som husker? Hun er så klart mye verre, men likevel.

 

Anonymkode: d8845...69b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...