Jump to content
Sign in to follow this  
Leviora

Leviora's engler og demoner

Recommended Posts

miore

Jeg må bare si det til meg selv igjen og igjen: "Det er forskjell på rent og nyvasket. Det er forskjell på rent og nyvasket. Det er forskjell på rent og nyvasket :grine:"

Fortsetter under...

Leviora
46 minutter siden, miore skrev:

Jeg må bare si det til meg selv igjen og igjen: "Det er forskjell på rent og nyvasket. Det er forskjell på rent og nyvasket. Det er forskjell på rent og nyvasket :grine:"

Sant! Men til oss går det fra nyvasket til svinesti på tre minutter :fnise: Jeg tror det har litt å gjøre med at huset egentlig trenger litt oppussing, for det føles på en måte aldri fint og rent nok. Motivasjonen til å holde det ved like så godt som mulig er større når gulv og flater er penere i utgangspunktet, og skitt/rot vises bedre. Husker jeg plutselig begynte å vaske kjøkkenet ofte av egen vilje etter vi hadde pusset opp da jeg var tenåring :ler: Og jeg kan ikke si jeg var særlig ryddig av meg på den alderen :rolleyes: 

Mumsy

Hele alfabetet, wow! Jeg er meget imponert over lillebror 😀

Knerten kan ikke en eneste bokstav, han kan å si tallet syv...

(Måtte forresten Google for å finne ut om det skrives syv eller sju.. Begge deler var lov om flere lurer. Ikke rart han ikke kan alfabetet når moren lider av analfabetisme 😂 neida..)

Edited by Mumsy

Leviora
1 time siden, Mumsy skrev:

Hele alfabetet, wow! Jeg er meget imponert over lillebror 😀

Knerten kan ikke en eneste bokstav, han kan å si tallet syv...

(Måtte forresten Google for å finne ut om det skrives syv eller sju.. Begge deler var lov om flere lurer. Ikke rart han ikke kan alfabetet når moren lider av analfabetisme 😂 neida..)

Vi tenkte jo ikke på å lære Storesøster bokstaver da hun var på den alderen en gang, så han har fått god hjelp av å ha en søster som er mer engasjert i sånne ting :jepp: Alt hun gjør, skal jo han være med på også ;) Ellers er han en svamp som tar til seg alt. Blir satt ut av alt han plutselig viser at han kan :bond: "Har du masse mat i magen din, mamma?" - Lillebror da han pekte på foodbaby'n min etter dagens middag :hoho: 

Analfabet du, liksom :ler: Jeg får frysninger når jeg hører noen si syv (no offence, dere i sør) :fnise: 

Leviora

I dag snakket jeg med både bestyrer og primærkontakten til Lillebror angående et barn i barnehagen som siden høsten har vært en del ugrei med Lillebror. Mitt beger rant over i går da jeg hentet ungene og fant Lillebror med et aldri så lite merke etter noe som måtte ha gjort fryktelig vondt. "Heldigvis" var det så vondt at Lillebror gråt, så de voksne kunne komme til unnsetning, for det er mye av grunnen til at jeg ville snakke med dem - han synes det er vanskelig å si i fra. Det var godt å få snakket med dem og hørt hvordan de håndterer situasjonen i dag og hva de skal gjøre mer av fremover for å forhindre at sånt skjer. Det gjør godt både for meg som mamma til Lillebror, og som en omsorgsperson som får vondt av å se at et annet barn sliter med å uttrykke seg.

Mens vi er inne på det...

Det er så mange barn som blir satt i "slem"-båsen, og jeg får så vondt av de. Det er jo ikke deres feil. Jeg har vært der selv! Da jeg gikk i barnehagen hadde jeg ingen venner og eide null sosiale antenner. Jeg lekte hest og hund. Alle vet at hesten sparker, og hunden biter. Jeg var dødssjalu på enkelte barn og gjorde ekle ting mot dem bare fordi. Det var ikke før i 1-2 klasse jeg innså at det var feil, da samvittigheten og empatien slo inn. Hjemme ble jeg godt oppdratt i å vite forskjellen på hva som var lov og ikke lov. Følelser, derimot, var tabu eller noe som kunne repareres ved å le eller tulles bort. Med så mange vanskelig følelser, uten å vite hvordan å håndtere dem på riktig måte, det er én av hovedingrediensene i en oppskrift på Drittunge. Å vite at noe ikke er lov, og at noe er galt, er to kritiske forskjeller jeg selv glemmer når det kommer til mine barn. Flere ganger har jeg møtt meg selv i døra når jeg har tatt ungene i å gjøre noe som alvorlig galt - og innsett at de overhode ikke vet hvorfor jeg har mast i evigheter om hvor lite lov det er :klaske: 

Ikke vet vi årsaken til at det mangler riktig veiledning hjemme, heller. Som jeg pleier å si; en trenger ikke være dum bare fordi man ikke vet bedre :vetikke: 

Lillebror er uansett strålende fornøyd i barnehagen og det er alltid en fornøyelse å stå utenfor det gjerdet og se en blid og fornøyd gutt som leker og koser seg :biggrin: Han og Storesøster pleier ofte å sitte sammen, og i det siste har han fått god kontakt med en jevnaldrende som han har mange og lange samtaler med :jepp: Hva de snakker om er ikke alltid så lett å forstå, men det viktigste (og morsomste) er at de forstår hverandre :fnise: 

Måtte skrive under på flere papirer ang. Storesøsters utredning også, men tar det med på mandag. Vært nok løvemamma for i dag :daane:

Edited by Leviora

Leviora

To syke barn i kveld. Virker som alle rundt oss har vært eller er rammet av omgangssyke, men det er heldigvis ikke dét vi har! *bank i bordet* Stakkar barna våknet samtidig av sitt eget og den andres hosteanfall, gråt og skrek om store smerter i halsen. Får håpe det går fort over. Akkurat nå hadde jeg ikke noe mer som lindret enn vann med isbiter og sitronskiver i :( 

Krysser fingrene for rask bedring. Og null omgangssyke.

Annonse