Gå til innhold

Beregne plass til kildesortering, hvordan gjør du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en skuff i 80 cm bredde under vask på nye kjøkkenet, og har vaskerom med oppbevaringsplass vegg i vegg. Hvilke kategorier sortere dere og hvor oppbevarer dere alt, under kjøkkenvask eller andre steder? 

Jeg tror vi trenger plass til følgende:

- Restavfall

- Matavfall/kompost 

- Plast

- Papp/papir 

- Panteflasker

- Glass/metall (samme eller forskjellige?) 

- Batterier

- Lyspærer 

- Småelektrisk

Noe jeg har glemt da? Hva har dere hvor? 

 

Anonymkode: 0ee49...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I skapet under vasken: Restavfall, matavfall, plast og glass/metall.

I en kurv: papir/papp.

I handlenett eller poser hengende på vaskerommet: panteflasker, batterier, lyspærer, drikkekartonger.

Ting som må leveres til miljøstasjonen sorteres i esker i garasjen (elektrisk, klær, møbler, isopor, gamle dekk, bilbatterier osv).

Anonymkode: 6cc94...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville organisert slik:

- Det som lukter og kastes oftest under benken, altså rest- og matavfall.

- Papp og plast på vaskerom, nærmest døra om du må ha forskjellige skap.

- Glass og metall går vel sammen.

- Batterier, småelektrisk og lyspærer leveres på samme sted her så det har vi i samme lille dunk.

- Hvis du har plass kan du ha pant i en stor sekk eller lignende, det fylles opp fort. 

Hvis det er fare for at noen ikke orker å kildesortere når papp og plast er i et annet rom, så kan du kanskje ha en av dem i skuffen. Etter min erfaring er det plasten folk synder mest på. 

Anonymkode: 11e26...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre dype, smale bøtter i skuffen under vasken, der har vi blå, grønn og hvit pose (Oslo, dvs plast, matavfall og restavfall). Vi har også en liten boks til brukte batterier etc i samme skuff. 

I yttergangen har vi to poser i et skap, en til pant og en til glass og metall, disse tar vi videre til kasser i garasjen. (Å ha dette på vaskerom høres fint ut, men vårt vaskerom ligger lenger unna, i kjelleren.)

vi har en stor skinnkasse  (som egentlig kanskje er laget for ved?) som vi har papir og aviser i. 

På vaskerommet har vi en stor kurv vi legger klær og tekstiler som skal gis bort/ til Fretex.

Anonymkode: 37f1c...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke isopor som plast? 🤔😮 Eller er det fordi det tar så stor plass?

Endret av Lilypond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom faktisk folk på døra her for ett år siden, fra kommunen ( tror de var derfra) og spurte om noen hadde spørsmål om kildesortering.

jeg lurte på ispopor. På gjenbruksstasjoner er isopor en helt egen kategori. Og har en mye bør en dra dit. Om det er lite ba hun meg sende det med restavfallet. Det er altså ikke plast

Anonymkode: bf6f6...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

80cm skuff under vask: Et stort spann (restavfall), et mindre spann (papp/papir), et mindre spann (plast), en hylle (batterier, pærer, glassflasker, pant. )

I garasjen: Et spann (plast), et mindre spann (glass/metall), et mindre spann (pant), ulike mindre esker (batteri, pærer...) 

Har overbygg ved vaskeromsdør, så dette er midlertidig lagring av det som skal videre i garasjen (papp og plast blir raskt fullt, tilsvarende med glass/pant gjennom helgen), så plukker man ved når man likevel skal veien. Ellers tror jeg garasje-løsningen hadde blitt slitsom. 

Øvrig avfall: settes i bod i garasjen, så tar vi et-par runder på BiR i året. 

Anonymkode: 9fac5...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sorterer isopor sammen med plast. Reglene for sortering varierer fra stasjon til stasjon ettersom hvor de sender søpla videre. 

Vi har 80 skap med 5 bokser (IKEA). Fire små og en stor. Papp i den store ellers plast, metall, mat og restavfall i de andre. Batterier og lyspærer har jeg ikke funnet noe sted for ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rest og mat under vasken. Ville nok også hatt en liten til papir og en liten til plast under vasken og eventuelt hatt en stor til hver av delene på vaskerommet. Ville hatt en liten til batterier enten på vaskerommet eller under vasken. 

Anonymkode: 13f43...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har restavfall, plast og papir i benken. På kjøkkenbenken har vi til kompost, har egen kompost ute,  denne tømmes hver dag. Ellers så har vi glass og hermetikk i uteboden. Det er kun restavfall de henter her, så resten kjører vi til kildesorteringen en gang i uka. 

Anonymkode: a4ba3...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lite plass under vasken, så der har vi to spann til rest og plast, Bokashi til kompost og et lite spann til glass og metall bak komposten. Papir har vi i en kurv i et annet kjøkkenskap. 80cm skuff hadde vært deilig, selv om bokashi-bøtta kanskje hadde gjort det trangt likevel.

Pant har vi i en pose i kjellertrappen. Batterier og lyspærer er farlig avfall, så de mellomlagres i en liten boks i kjellertrappen før de bæres ned i boksen i kjelleren (vi vurderer å flytte farlig avfall til garasjen).

Småelektrisk blir det veldig lite av, så det er jeg ikke sikker på hva vi gjør med.Det er mulig vi samler det opp sammen med annet større avfall og tar det med til gjennvinningsstasjonen, i så fall har det en plass i garasjen hvor bare mannen min ser orden i kaoset. Større mengder papp og plast har også plass i garasjen, så det kan fordeles ut på flere søppeltømminger og dermed ikke fylle opp dunkene.

Anonymkode: e8761...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bioavfall, restavfall og papp/papir under vasken. Ideelt sett skulle jeg gjerne også hatt plast og/eller metall under der. Lyspærer, batterier og slikt legger jeg i handlenettene som henger ved døra, slik at jeg får dem med når jeg går på butikken. Glass/metall henger også i en pose her som jeg tar med etter hvert som den fylles. Plast har vi store sekker til her, så derfor henger den på soverommet. Ideelt sett  ville den hengt på en bod om jeg hadde det, eller vi hadde hatt en egen dunk for det.

Anonymkode: 4c397...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rest, papp og matavfall i skap under vasken. Plast, glass og tomgods har vi i et høyskap som også fungerer som bøttekott med bøtte, mopp og vaskemidler. 

Batterier, småelektrisk osv har vi så sjelden at vi legger det i garasjen og tar det med til miljøstasjon når vi skal ukeshandle eller kvitte oss med glass/metall. 

Anonymkode: d9f65...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke vaskerom, så vi har en vaskemaskin som tar opp 60x60 skapplass, og jeg bruker skapet under vasken til vaskemidler og husholdningsartikler.
Kjøkkenet er derimot utformet slik at jeg har en krok mellom enden av den ene kjøkkkenbenken og døråpningen mot gangen som ikke kan brukes til noe annet. Det er ca 90x60 plass, hvor jeg har hengt opp kroker på veggen til sekken for plast, en sånn gjenbrukspose fra Kiwi til papp, og en krok til en pose for restavfall.
Det er en ca 40cm lengde fra andre siden av døråpningen til den andre kjøkkenbenken mot vasken, hvor det henger to kroker, med poser til henholdsvis glass/metall, og batterier/lyspærer.
På enden av den kjøkkenbenken henger det en firkanta plastburk på ca 8 liter, som brukes til matavfall, og ca 60cm fra gulvet, på en krok, henger en bærepose til panteflasker.

Untitled.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett skittentøysskapene til ikea med hull i dørene? De er geniale til enkelte typer kildesortering. Kunne tenkt meg slike skap til pant, klær til fretex, plast, papir, glass/metall 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger. Flott med gode løsninger og tips, så har man ingen unnskyldning lenger for å ikke kildesortere! Min største synd :(

Anonymkode: e1db9...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...