Gå til innhold

Kjøpe blokkleilighet, fordeler og ulemper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i slutten av 20 årene og veldig lei av å leie.  Når jeg ser på boliger på Finn,no, så er det mest blokkleiligheter jeg har råd til, men jeg er bare redd for å angre da. Har jeg kjøpt, så er det no turning back. Bodde i blokk som barn 

Ser det er en ledig blokkleilighet i andre etasje ikke langt unna her. 63 kvm med to soverom, så grei størrelse til meg. Butikk i nærheten og gode bussforbindelser. Er visning til mandag og skal dra på den.

Men dere som bor (eller har bodd) i blokkleilighet, hva er fordeler og ulemper?

Anonymkode: c3303...8f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er i slutten av 20 årene og veldig lei av å leie.  Når jeg ser på boliger på Finn,no, så er det mest blokkleiligheter jeg har råd til, men jeg er bare redd for å angre da. Har jeg kjøpt, så er det no turning back. Bodde i blokk som barn 

Er vel mulig å selge og kjøpe seg noe bedre når man får bedre råd?

Er få som har råd til drømmeboligen første gangen de går ut på boligmarkedet. 

Anonymkode: 5cecc...479

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ingen klager på blokkleilighet,  bor i en relativt ny leilghet.  Hører ingenting fra naboene, flott uteområde som vaktmester tar seg av. Og det beste av alt er at jeg nesten aldri treffer på naboene. :P

Har og bodd i blokk som barn en gang og det kan ikke sammenlignes med hvordan det er nå i en nyere blokk, men jeg hadde nok ikke kjøpt i en gammel blokk. Lydisolasjonen pleier å være ræva, bokstavelig talt.

• Liker 2
Skrevet

Tja, dårlig med parkeringsplass, spesielt gjesteparkering, kan jo være et minus. Lading av evt. Elbil likeså. Naboer, enten så bråker de, eller så klager de på at du bråker. Om kommunen eier leiligheter i sameie/borettslag kan det jo bli mange slags ugreie naboer (alkiser, knarkere, psykiatriske tilfeller, muslimer, osv)

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser det er en ledig blokkleilighet i andre etasje ikke langt unna her. 63 kvm med to soverom, så grei størrelse til meg. Butikk i nærheten og gode bussforbindelser. Er visning til mandag og skal dra på den.

Men dere som bor (eller har bodd) i blokkleilighet, hva er fordeler og ulemper?

Hva er det du lurer på da?

Anonymkode: 908cb...68c

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel mulig å selge og kjøpe seg noe bedre når man får bedre råd?

Er få som har råd til drømmeboligen første gangen de går ut på boligmarkedet. 

Anonymkode: 5cecc...479

Jeg mener jeg er redd for å angre. Derfor må jeg være sikker. Forventer så klart ikke drømmeboligen, men kjøper jeg, så må jeg jo bo der en del år

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du lurer på da?

Som sagt, fordeler og ulemper med å bo i blokk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blokken er bygget i 2005

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på blokka. Men i blokk slipper du uhyre mye vedlikehold. Og du slipper å stå alene med store reprasjonsbehov. Blokka fikser alt for deg. Alt du trenger å tenke på er det som skjer innenfor dine fire vegger. Etter å ha bodd i enebolig i 20 år er det som natt og dag. Det eneste jeg angrer på er at jeg ventet så lenge med å selge huset.

Anonymkode: 2851d...9de

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt, fordeler og ulemper med å bo i blokk

Du er prisgitt naboene, på samme måte som om du bor i en enebolig i tettbygd strøk. Har du noenlunde stille og greie naboer, er alt prima, har du ikke det, kan det bli guffent.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordeler med blokk? Lite vedlikehold. Varmere (de varmer både under og over deg). Sosialt.

Ulemper? Kan ikke sette sykkelen i i inngangspartiet ditt. Brannalarmen går i tide og utide. Lukter og støy fra naboene. 

Anonymkode: 99cd0...5d1

• Liker 1
Skrevet

Noen blokker er ett helvete med støy og krangling. Andre blokker er godt lydisolert og/eller godt naboskap. 
Kjøper du deg enebolig istedet, så risikerer du at naboen saksøker deg for å ha klipt 5cm av hekken, evig krangling om snømåkking og trampoliner, og all annen styr naboer kan finne på. 
Naboskapet kan være ekstremt mye verre i eneboliger/rekkehus, i borettslag klager folk til styret, dem springer ikke til advokater... 

Se kvaliteten på blokken, undersøk vedlikeholdsbehov både for leiligheten og borettslaget. Les vedtekter og husregler, og prøv forhøre deg om hvor lydt det egentlig er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange flere fordeler enn ulemper. Fordelene: For en som er upraktisk er det fint å kunne ringe til vaktmester. Herlig å ikke måtte tenke på alt som må gjøres utvendig. Trenger ikke tenke på verken snømåking eller plenklipping, stort pluss. Veldig lave strømutgifter. Da jeg bodde i rekkehus og i hus var regningene tredoblet. Trygt. Du har folk rundt på alle kanter. Og trenger aldri bekymre meg for innbrudd og slikt. Forbudt å selge noe på dørene her og alle er veldig nøye med å ha blokkens utgangsdør igjen. Døren har smekklås og det er kamera rett innenfor og utenfor ytterdør.

Har du callingsystem kan du late som om du ikke er hjemme om det ikke passer med besøk 😄

Ulemper: kan ikke spille musikk på fullt volum midt på natta eller drive andre høylytte aktiviteter. Lever fint med det. I noen blokker er det lydt og du kan f.eks høre naboungene løpe over gulvet kl.6 på morgenen. Her det ganske stille selv om blokken er fra 50-tallet. Hører om naboen har fest og de snakker veldig høylydt men det gjorde jeg når jeg bodde i hus og rekkehus og. Røyklukt fra nabo. Fellesleien kan øke om det må bli gjort store endringer utvendig. Man må forholde seg til blokkens regler (ikke sette søppel utenfor døren f.eks). 

ps. Her har brannalarmen aldri gått, er nok en bruker som har en klumse på kjøkkenet som nabo. 

Anonymkode: dd2c4...af4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Resignert skrev:

Tja, dårlig med parkeringsplass, spesielt gjesteparkering, kan jo være et minus. Lading av evt. Elbil likeså. Naboer, enten så bråker de, eller så klager de på at du bråker. Om kommunen eier leiligheter i sameie/borettslag kan det jo bli mange slags ugreie naboer (alkiser, knarkere, psykiatriske tilfeller, muslimer, osv)

Ojda, du hadde hatet borettslaget mitt. Det består av alt det du ramset opp innimellom nordmenn, østeuropeere og afrikanere. Godt naboskap for det, særlig blant ungene som er ute og leker sammen hele tida.

Anonymkode: 1a64d...17d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Holdt på å klikke for meg da jeg bodde i blokk. Mye bråk hele tiden. Når han ved siden av endelig tok av musikken i 5-tiden, satt noen på vaskemaskin som durer i hele blokken. Boring og bråk når folk pusser opp. Høylytt snakking. Jeg syns det alltid var noe,enten under, over eller ved siden av meg.men jeg var i samme situasjon som deg. Nå leier jeg den ut og leier selv en ny leilighet og her er det så rolig og stille.

Anonymkode: df3e4...c72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holdt på å klikke for meg da jeg bodde i blokk. Mye bråk hele tiden. Når han ved siden av endelig tok av musikken i 5-tiden, satt noen på vaskemaskin som durer i hele blokken. Boring og bråk når folk pusser opp. Høylytt snakking. Jeg syns det alltid var noe,enten under, over eller ved siden av meg.men jeg var i samme situasjon som deg. Nå leier jeg den ut og leier selv en ny leilighet og her er det så rolig og stille.

Anonymkode: df3e4...c72

Men om naboen spilte musikk til kl.5 klager man til styret. Oppussing må man regne med, men det er jo strenge tider på når man må gi seg. Men i noen blokker er det utrolig lydt. Jeg er overrasket over hvor lite jeg hører naboene. 

Anonymkode: dd2c4...af4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er fodeler og ulemper ved alle typer boliger. 

Ser mange nevner "naboen". Jeg har bodd i alle typer boliger, og "plagsomme" eller "slitsomme" naboer er det overalt. Selvsagt kommer de tettere på i en blokk enn en enebolig. Men sønnen i eneboligen ved siden av som mekker motorsykkel og bil til alle døgnets tider med musikk på, er langt mer plagsom enn den eldre damen i leiligheten vegg i vegg....

Noen nevner vaktmester. Det tror jeg er unntakene. Har aldri bodd i en leilighet med vaktmester som ordner opp i ting. Din bolig, ditt ansvar, uansett boligtype.

Elbillading : mange eldre blokker etablerer dette. Du skriver 2005, så sannsynligheten for at dette er noe som etableres er stor. Hør med styret.

Personlig foretrekker jeg leilighet fremfor andre boligtyper : mindre vedlikehold, alt på ett plan, mer sosialt. I nyere blokker er det gjerne heis, men om ikke er trapper en god daglig trim :)

Og vær så snill - ikke se deg blind på nytt gulv, nytt kjøkken osv. Les salgsoppgaven, taksten og egenerklæringen nøye. Hjelper ikke med stylet flott bolig, hvis du etter kjøp oppdager at det pene badet faktisk har fått TG 2, og du burde ha beregnet penger til oppussing av det.

Anonymkode: bb647...331

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Få dokumentert av megler: 

Hvor mange kommunale leiligheter det er der. 

Om det er planlagt kostbar rehabilitering i nærmeste fremtid. 

Hvor stor fellesgjelden er. 

Fordelen er at du slipper vedlikehold. Du betaler til deg selv, og ikke til private som du har gjort nå. 

Bakdelen er at du må bøye deg for flertallet ang større utgifter. 

Du vet ikke hvilke naboer du skal dele hus med. De kan være topp, men du kan få grinebitere som klager på alt. Sett deg inn i borettslalglover, og regler. 

Anonymkode: 335c4...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk bygd helt på slutten av 50 tallet. Det er veldig lytt her. Jeg hører spesielt godt det naboen over meg gjør, men lite av det naboen under gjør. 

Selv trives jeg veldig godt i blokk, har ingenting i mot å slippe alt vedlikehold osv som er med rekkehus og enebolig, eller bolig av treverk. Her kan vi overlate alt til vaktmesteren og styret. Blinker et taklys ute i oppgangen? Sms til vaktmesteren. 

Snøfall om kvelden, det laver ned? Da kan jeg se ut vinduet og tenke; "Heldigvis er det ikke jeg som skal ut og måke i morgen tidlig!" :)

Da jeg flyttet inn, var badet gammelt og nedkjørt, helt "ødelagt". Men har helt splitter nytt bad nå. Totalrenovert fra bunnen av i regi av borettslaget, inkl nye rør. Jeg slipper å ta lån selv, men må betale i form av økning av husleien. Men badet måtte jo renoveres uansett, så greit at det blir gjort på denne måten. Jeg gjorde mine tilvalg og besteme fliser etc selv nede hos prosjektgruppens showroom. Det er ofte sånn det gjøres i borettslag. Man får ikke valgt det bort, man må delta i sånne masserenoveringer av bad.

Anonymkode: f8c84...d93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg liker leiligheten veldig godt og alt virker greit, så legger jeg inn bud. Det er parkeringshus, men usikker med gjesteparkering. Vaktmester følger med 👍Deilig å slippe å måke tidlig på morgenen. Siden den er bygd i 05, så det nok greit lydisolert.

Får bare håpe det ikke er bråkete og høylytt naboer, om jeg får den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...