Gå til innhold

Ferdigplen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spurt i et annet forum, men der har responsen uteblitt. Prøver derfor her.

Vi skal legge ferdigplen oppå det som en gang var en plen. Det er mest søle og ugress der, men har lest oss til at det fint går an å legge 5 cm med matjord på den gamle +kalk og gjødsel før den ferdige plenen legges oppå. Spørsmålet er om vi må valse over laget med matjord, altså komprimere før vi legger plenen oppå eller om det er nok å gå over med jernrive for å planere ut? Har googlet, men ser så mye forskjellig. Noen her som har lagt plen oppå den gamle og som vil dele erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke egen erfaring, men tidligere husvert la ferdigplen.
De la først ny jord, matjord eller blomsterjord vet jeg ikke, men var iallefall mange sekker vi bar! 
Så valset dem noe. Det ble ikke hardpakket liksom, men ikke helt løst heller. 
Slik jeg skjønte det, så var det best for å få en jevn plen etterpå, er det ikke pakket noe sammen så vil man kunne få groper og søkk fordi jorden under komprimeres av vekt etterhvert, men det var ikke nødvendig pakke det så godt sammen som man ville gjort om man skulle så egen plen. 
Den plenen ble iallefall kjempefin :) 

Skrevet
27 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Har ikke egen erfaring, men tidligere husvert la ferdigplen.
De la først ny jord, matjord eller blomsterjord vet jeg ikke, men var iallefall mange sekker vi bar! 
Så valset dem noe. Det ble ikke hardpakket liksom, men ikke helt løst heller. 
Slik jeg skjønte det, så var det best for å få en jevn plen etterpå, er det ikke pakket noe sammen så vil man kunne få groper og søkk fordi jorden under komprimeres av vekt etterhvert, men det var ikke nødvendig pakke det så godt sammen som man ville gjort om man skulle så egen plen. 
Den plenen ble iallefall kjempefin :) 

Tusen takk for svar ☺️ Tror også selv at det viktigste vil være å få jevnet ut alle groper og ujevnheter.

Skrevet
17 minutter siden, Ms. Steele said:

Tusen takk for svar ☺️ Tror også selv at det viktigste vil være å få jevnet ut alle groper og ujevnheter.

det tror jeg også! 
Og med en vanlig jernrive, så vil det kunne bli veldig porøst fortsatt... 
Se for deg snø. Om du tramper rett ned på nysnøen, så får du ett dypt fotavtrykk... Legger du ett teppe oppå snøen, å tramper, så får du fortsatt en grop, men ikke like definert. Som jeg har skjønt det, funker ferdigplenen oppå jord, som en matte oppå snø. 
Setter du deg ned i snøen, så lager du en grop, pakker du den sammen først, så får du ett fast og jevnt sitteunderlag som holder seg :)  Som sagt, ikke egen erfaring med det, men sammenligningen med snø virker veldig logisk for meg :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...