Gå til innhold

Hvorfor ikke gi penger?


Thyra

Anbefalte innlegg

Hvorfor har så mange motvilje mot å gi penger i gave? Uansett om man har god eller dårlig råd, er det mer nyttig å få penger (uansett sum) enn å få 90 % av det folk kjøper i gaver. Som regel blir det bare enda en ting som fyller opp skuffer og skap, med mindre man vet vedkommende ønsker seg noe spesielt, eller kjenner vedkommendes smak veldig godt. 

Om man helst vil kjøpe noe, så kjøp en blomst, sjokolade, kaffe, vin eller lignende. Ikke nips. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gave til hvem?

Jeg gir gjerne penger i gave, både fordi det er lettvint for meg, og fordi jeg ikke henger med i svingene når det gjelder ungdomsmote (for eksempel).

Men iblant er en blomsterbukett riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Gave til hvem?

Jeg gir gjerne penger i gave, både fordi det er lettvint for meg, og fordi jeg ikke henger med i svingene når det gjelder ungdomsmote (for eksempel).

Men iblant er en blomsterbukett riktig.

Samme hvem, egentlig. Folk utveksler alt for mange unyttige gaver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra said:

Samme hvem, egentlig. Folk utveksler alt for mange unyttige gaver. 

Det er jeg helt enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å gi penger i gave fordi du kan direkte sammenlikne summene. Da blir det så åpenbart hvem som har gitt lite og hvem som har gitt mye, noe som er mye mindre tydelig med gaver siden ting kan kjøpes på salg osv. Enig i at det er mange unyttige gaver som utveksles, men jeg må si at sjokolade er den verste gaven av alle. Spesielt når ALLE kjøper det til deg fordi de ikke tør å kjøpe en ting. Begynner å bli lei av å få fem esker sjokolade til jul som jeg ikke vil ha.

Anonymkode: dff17...a87

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å gi penger i gave fordi du kan direkte sammenlikne summene. Da blir det så åpenbart hvem som har gitt lite og hvem som har gitt mye, noe som er mye mindre tydelig med gaver siden ting kan kjøpes på salg osv. 

Anonymkode: dff17...a87

Jeg ga deg en pluss fordi jeg er enig i det jeg har sitert her.

Resten av innlegget er jeg uenig i, for hva som er en god gave, og hva som ikke er det er ulikt fra menneske til menneske. 

Jeg er heller ikke glad i sjokolade eller nips, men heller det enn de evinnelige vinflaskene jeg får til alle anledninger hvert eneste år. 

Anonymkode: 51e06...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke å gi penger fordi jeg syns det er upersonlig, i tillegg til at jeg vil gi en gave, og ikke en pengesum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2019 at 5:16 PM, Thyra said:

Samme hvem, egentlig. Folk utveksler alt for mange unyttige gaver. 

Så å utveksle penger er mindre unyttig? Heller en gave som betyr noe enn penger som går frem og tilbake 

Anonymkode: 0f25d...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Til bryllupet vårt ønsket vi oss penger til bryllupsreise, vi er voksne, har bodd sammen i mange år og har det vi behøver av ting og tang og ønsket oss heller bidrag til en reise slik at vi kunne skape minner sammen, det er mer verdifullt for oss enn ting. Min svigermor nektet å informere sine bekjente og venner om det siden hun mente det var en uting å ønske seg pengegave, og vi endte dermed med å få mange gaver vi aldri har fått bruk for som bare står og samler støv. 

Anonymkode: bcb98...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg liker å motta, og som oftest å gi, gaver. Ting. Presanger. Å motta penger ville vært fullstendig meningsløst for meg, skulle foreldrene mine, mannen min, barna, søsknene mine, ei nær venninne gi meg penger? Jeg har nok penger. 

-Jeg er oppvokst og opplært til at det gjør man bare ikke (gir penger). Leste her inne at penger var vanlig som dåpsgave. Det har jeg aldri hørt om, eller opplevd. Barna mine har ikke sparekontoer, de har ikke mottatt noe som helst pengebeløp fra noen før de fikk kanskje to hundrelapper til tiårsdagen (fra klassekamerater) og 25 GAVER. 

-Jeg får ikke mange gaver i året. Jeg setter pris på dem jeg får. 

Anonymkode: 18af4...951

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Til bryllupet vårt ønsket vi oss penger til bryllupsreise, vi er voksne, har bodd sammen i mange år og har det vi behøver av ting og tang og ønsket oss heller bidrag til en reise slik at vi kunne skape minner sammen, det er mer verdifullt for oss enn ting. Min svigermor nektet å informere sine bekjente og venner om det siden hun mente det var en uting å ønske seg pengegave, og vi endte dermed med å få mange gaver vi aldri har fått bruk for som bare står og samler støv. 

Anonymkode: bcb98...40c

Selg de på Finn.no

Anonymkode: 49214...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ønske seg penger eller gi penger, om det er penger som skal gå til et formål eller spesiell gjenstand man ønsker seg. 

For eksempel ønsket sønnen min seg ny og dyr gaming-pc for noen år siden. Ønsket se derfor penger fra alle til penger fra jul og bursdag et år eller to. Siden alle kjenner han og vet hvor opptatt han er av e-spill, ga alle penger med glede for at han skulle få nok til å oppfylle ønsket sitt.

En gang for noen år siden ønsket jeg meg penger til å kjøpe ett nytt og dyrt objektiv til speilglasskameraet mitt. Så i fra til alle at det var dette jeg ønsket meg penger til, så alle skulle vite hva sparemålet var.

Anonymkode: 82f5a...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga en nyre da det var høyst nødvendig. Utover det prøver jeg å finne noe personen mangler.  Men det er vanskelig, da folk flest har alt de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gave handler om omsorg. Utveksling av penger har ingenting med omsorg å gjøre. Skal jeg og foreldrene mine bare overføre 1 000 kroner hver vei på julaften? 

Utover det er jeg helt enig. Vi ønsker oss utelukkende opplevelser, eller ting som kan spises/drikkes. Ting har vi mer enn nok av. 

Anonymkode: 52476...549

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så å utveksle penger er mindre unyttig? Heller en gave som betyr noe enn penger som går frem og tilbake 

Anonymkode: 0f25d...ad2

Penger kan man jo bruke på noe nyttig. Når man kjøper noe til noen er sjansen stor for at det ender opp som unyttig skapfyll. Om man ikke vet noe konkret de ønsker seg eller kjenner deres smak veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

-Jeg liker å motta, og som oftest å gi, gaver. Ting. Presanger. Å motta penger ville vært fullstendig meningsløst for meg, skulle foreldrene mine, mannen min, barna, søsknene mine, ei nær venninne gi meg penger? Jeg har nok penger. 

-Jeg er oppvokst og opplært til at det gjør man bare ikke (gir penger). Leste her inne at penger var vanlig som dåpsgave. Det har jeg aldri hørt om, eller opplevd. Barna mine har ikke sparekontoer, de har ikke mottatt noe som helst pengebeløp fra noen før de fikk kanskje to hundrelapper til tiårsdagen (fra klassekamerater) og 25 GAVER. 

-Jeg får ikke mange gaver i året. Jeg setter pris på dem jeg får. 

Anonymkode: 18af4...951

Mange har nok penger, enda flere har nok ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selg de på Finn.no

Anonymkode: 49214...a40

Min erfaring er at det faktisk ikke er så enkelt å selge ting på Finn lenger. Synes det var lettere å få solgt ting der for noen år siden. 

Anonymkode: bcb98...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Jeg synes også at folk bør kutte ut disse tåpelige "kunstverkene" som de lager av penger og heller legge pengene i et fint kort med konvolutt. Disse kransekakene av mynter er jo helt idiotisk. Giverne er visst ikke klar over hvor dyrt det er å veksle inn småmynt.

Sønnen min fikk en slik til konfirmasjonen og hverken han eller vi syntes noe om det. Det ble bare liggende å slenge og ble aldri brukt til noe.

Anonymkode: f3856...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Jeg synes også at folk bør kutte ut disse tåpelige "kunstverkene" som de lager av penger og heller legge pengene i et fint kort med konvolutt. Disse kransekakene av mynter er jo helt idiotisk. Giverne er visst ikke klar over hvor dyrt det er å veksle inn småmynt.

Sønnen min fikk en slik til konfirmasjonen og hverken han eller vi syntes noe om det. Det ble bare liggende å slenge og ble aldri brukt til noe.

Anonymkode: f3856...4b3

Det var da voldsomt takknemlig og positivt, da! :sarkasme: 

Har dere verken hørt om innskuddsautomater, Post i butikk eller Bank i butikk? Noen har gebyrer og andre ikke, men det må da være bedre å bruke 100 kroner på gebyr for å sette inn flere tusen kroner til sammen (man har sikkert fått kontanter fra flere) enn å ikke bruke pengene i det hele tatt? :klo: 

 

På 26.4.2019 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å gi penger i gave fordi du kan direkte sammenlikne summene. Da blir det så åpenbart hvem som har gitt lite og hvem som har gitt mye, noe som er mye mindre tydelig med gaver siden ting kan kjøpes på salg osv.

Jeg er enig med den uttalelsen her. Den som skal motta gaver får heller gjøre seg flid og lage en skikkelig ønskeliste. Såpass burde man forvente, egentlig. Penger kan jo alltids være ett av ønskene på lista, men jeg kjenner at jeg blir litt mindre vennlig innstilt overfor de som har penger som eneste gaveønske. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2019 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å gi penger i gave fordi du kan direkte sammenlikne summene. Da blir det så åpenbart hvem som har gitt lite og hvem som har gitt mye, noe som er mye mindre tydelig med gaver siden ting kan kjøpes på salg osv. Enig i at det er mange unyttige gaver som utveksles, men jeg må si at sjokolade er den verste gaven av alle. Spesielt når ALLE kjøper det til deg fordi de ikke tør å kjøpe en ting. Begynner å bli lei av å få fem esker sjokolade til jul som jeg ikke vil ha.

Anonymkode: dff17...a87

Jeg kan hjelpe deg med overflødig sjokolade, altså!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...