Gå til innhold

Barnefar kan da vel også være venn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For tre år siden gikk eksen og jeg fra hverandre. Vi har barn sammen og har siden bruddet hatt et godt samarbeid. Vi har spist middag med hverandre én gang i uken til det døde litt ut av seg selv, vi møter opp sammen på alt som har med barna å gjøre, og vi feirer bursdager sammen. Jeg møtte en ny mann året etter bruddet, og det har ikke hatt noen innvirkning på samarbeidet.

Jeg er helt ferdig med eksen, men samtidig må jeg innrømme at jeg liker å ha han i livet mitt som venn. Ikke så nært at vi møtes bare oss to,, men såpass at vi kan snakke om andre ting enn barna også. Jeg bruker å sende han forslag til arrangementer på facebook for eks, og jeg spør han gjerne om hjelp hvis jeg trenger tips til noe.

Nå har han fått seg en kjæreste, hans første seriøse siden bruddet. Hun har nå gitt han beskjed om å roe ned kontakten fordi hun syns det er litt mye. Da sikter hun altså til arrangement-invitasjoner o.l., altså alt som ikke har med barna å gjøre. Eksen min er faktisk enig med henne og han har bedt meg om å ta mindre kontakt i hverdagen!

Jeg kan på én måte forstå det, men samtidig ikke. Hvorfor kan ikke han være vennen min? 

Anonymkode: 43ebc...39f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SLutt å vær ego!

Ditt behov for å ha eksen som venn bør faktisk vike for deres behov for å kunne være kjærester.

I utgangspunktet synes jeg ikke det er noe galt med to som er venner til tross for brudd, faktisk er det fantstisk. Men det er også helt OK å «kun være hyggelig» i relasjoner hvor dere møtes rundt barnet. 

Damen har vært tydelig fra starten av, si at du respekterer det og er glad på hans vegne, også older du ord og dropper slike invitasjoner og å be han om råd til andre praktiske ting. Finn ut av det selv eller få deg en annen «venn» du kan be.

Om hun derimot begynner å krangle på ting som har med barna å gjøre så er det en helt annen sak.

Men dette er absolutt innafor og noe du må klare å respektere. 

Anonymkode: d69ec...879

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, måten du skriver på får meg til å tenke at du ikke er ferdig med eksen din. 

Selvfølgelig kan du være venn med eksen og far til dine barn, men med nye partnere inni bildet, så er det vel ikke så rart at det dukker opp noen retningslinjer.

Faren til mine barn er også min eks, og jeg har en ny mann. Om eksen min hadde begynt å sende meg invitasjoner til arrangementer på facebook som ikke har med ungene å gjøre, så hadde jeg syntes at det var ubehagelig. Jeg hadde heller ikke likt det om jeg var min nåværende mann.

Jeg syns du skal respektere eksen din og den nye kjæresten hans. Nå har de funnet hverandre og de må få lov til å finne ut av sin egen hverdag. Du er tilstede nok ved å samarbeide om ungene.

Min eks og min mann er veldig ulike. De kan ulike ting og innimellom har jeg også behov for å spørre eksen min hjelp. Jeg gjør det likevel aldri med mindre det er ok for mannen min. Jeg er for eks ganske dårlig på å lage mat. Likevel, om min mann hadde spurt eksen sin om matlagingstips så hadde det flippa for meg.  

Anonymkode: ac2f1...7fa

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du setter mer pris på vennskapet enn han gjør. Er bare å ta til etterretning. 

Eksen min pleide også å sende meg invites, være personlig etc etter bruddet. Kan være koselig, men for meg blir for mye nærhet =flørt. Og jeg vil ikke rippe opp i de tingene igjen. 

Anonymkode: e2f70...573

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært gjennom det der. Jeg hadde ny kjæreste og var fortsatt kjempe god venn med eksen. Hvis jeg kjedet meg så ringte jeg han og vi skravlet om alt mellom himmel og jord. Husker min nye kjæreste reagerte litt i starten, men han fikk klar beskjed om at jeg og eksen er gode venner, han er pappan til barnet mitt og sånn her vil jeg ha det. Men så fort eksen fikk seg ny dame så forandret det seg brått. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne ringe hvis det ikke gjald noe viktig ang barnet...Kunne ikke ringe for å bare fortelle om dagen vi hadde hatt, det var ingen god grunn. Her tok det helt av til slutt. Hvis jeg ringte han når hun var til stede så tok han ikke telefonen. Etterhvert så var det hun som ringte tilbake. Men hvis jeg ringte når han var på jobb svarte han alltid, og kunne snakke lenge. Fatter ikke greia jeg altså. Ser liksom ikke problemet. Jeg var jo helt ferdig med han, det var jeg som hadde gått og jeg hadde ny samboer. Allikevel var den nye dama sikkelig sjalu. Her ble det aldri bedre. Vi har null kontakt i dag, "barnet" har blitt 20 år og voksen. Men syns fortsatt det er trist at det skulle ende sånn, jeg ville jo at vi skulle være venner. Det har også gått utover barnet, h*n er preget av hennes sjalusi og hun har nok ikke skjult hva hun mener, tenker og føler heller. Fikk etterhvert flere barn med en annen. Det er dessverre slutt, vi er super gode venner. MEN jeg er livredd for at han skal finne seg ei ny dame som er av samme ulla. Krysser fingrene for at han i såfall finner seg ei oppegående dame som ser verdien i at vi er venner og som gjerne tar del i det vennskapet, det hadde vært fint :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sådetså skrev:

Jeg var jo helt ferdig med han, det var jeg som hadde gått og jeg hadde ny samboer. Allikevel var den nye dama sikkelig sjalu. 

Eksen din, som du dumpa, var kanskje ikke helt ferdig med deg. Godt mulig hun hadde grunn til å være sjalu på deres kontakt. 

Anonymkode: e2f70...573

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eksen din, som du dumpa, var kanskje ikke helt ferdig med deg. Godt mulig hun hadde grunn til å være sjalu på deres kontakt. 

Anonymkode: e2f70...573

Godt mulig, det aner jeg absolutt ingenting om. Men det burde jo ha roet seg ned etter 5-10-15 år? Hun har hele tiden hatt en sikkelig hat til meg. Jeg har gjort alt for å prøve å bedre det, bedt dem på middager, kaffe, i bursdager, tilbudt dem å låne hytte og bolig i utlandet....Mulig jeg har prøvd for hardt. Men føler at hvor bedre venner vi voksne er jo bedre har barnet det. Alt bør jo handle om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med mine ekser men jeg og de vet at om det er behov stiller vi opp, og vi er venner. For meg er det rart dette behovet for å kontrollere hvem man er venner med og ikke i et forhold, er de like "truet" av alle andre venner av det andre kjønn eller er det bare eksen som er problemet? I så fall må man ikke glemme at de er ekser for en grunn og venner for en annen.

Endret av Carrot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sådetså skrev:

Godt mulig, det aner jeg absolutt ingenting om. Men det burde jo ha roet seg ned etter 5-10-15 år? Hun har hele tiden hatt en sikkelig hat til meg. 

Mulig hun misliker deg fordi du dumpa og såra den fantastisk mannen hun er så glad i. Hun har kanskje måtte bygge ham opp og plastre sår. Høres jo også ut som hun har vært nær stemor til en sønn som kanskje heller ikke synes bruddet mellom foreldre var moro, et brudd du tok initiativ til. Nå bare spekulerer jeg, men det er mulige svar på spørsmålet om hvorfor du ikke er hennes favorittperson.

Anonymkode: e2f70...573

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For tre år siden gikk eksen og jeg fra hverandre. Vi har barn sammen og har siden bruddet hatt et godt samarbeid. Vi har spist middag med hverandre én gang i uken til det døde litt ut av seg selv, vi møter opp sammen på alt som har med barna å gjøre, og vi feirer bursdager sammen. Jeg møtte en ny mann året etter bruddet, og det har ikke hatt noen innvirkning på samarbeidet.

Jeg er helt ferdig med eksen, men samtidig må jeg innrømme at jeg liker å ha han i livet mitt som venn. Ikke så nært at vi møtes bare oss to,, men såpass at vi kan snakke om andre ting enn barna også. Jeg bruker å sende han forslag til arrangementer på facebook for eks, og jeg spør han gjerne om hjelp hvis jeg trenger tips til noe.

Nå har han fått seg en kjæreste, hans første seriøse siden bruddet. Hun har nå gitt han beskjed om å roe ned kontakten fordi hun syns det er litt mye. Da sikter hun altså til arrangement-invitasjoner o.l., altså alt som ikke har med barna å gjøre. Eksen min er faktisk enig med henne og han har bedt meg om å ta mindre kontakt i hverdagen!

Jeg kan på én måte forstå det, men samtidig ikke. Hvorfor kan ikke han være vennen min? 

Anonymkode: 43ebc...39f

Spør du meg her Ts høres det som dere kunne ha jobbet dere igjennom forholdet dere hadde og levd lykkelig. Dere begge har et behov for hverandre og ønsker å sees igjen. Med litt arbeid og kanskje terapi/sammarbeid som dere har med barna og inn i forholdet... så kunne det ha gått. Men nå siden dere har valgt å droppe det ville jeg fokusert på barna og bare det. Husk innvirkningen det har på barna også. 

Anonymkode: d7f42...dcb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barnet kommer først, og barnet har utrolig godt av at mamma og pappa er gode venner, man er da enda en familie. Syns ikke ts er ego, heller den nye dama hans.

Anonymkode: 14ffe...d0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Carrot said:

Jeg er ferdig med mine ekser men jeg og de vet at om det er behov stiller vi opp, og vi er venner. For meg er det rart dette behovet for å kontrollere hvem man er venner med og ikke i et forhold, er de like "truet" av alle andre venner av det andre kjønn eller er det bare eksen som er problemet? I så fall må man ikke glemme at de er ekser for en grunn og venner for en annen.

Så enig.

Anonymkode: 14ffe...d0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nydamene som er de sjalu her. Skal kontrollere kjæresten sin. Bare så dere vet det så har pikken dere suger på nå vært i rumpa på eksen sin så.....lykke til med det. 😁

Anonymkode: 77667...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som at du setter mer pris på vennskapet enn han gjør. Er bare å ta til etterretning. 

Eksen min pleide også å sende meg invites, være personlig etc etter bruddet. Kan være koselig, men for meg blir for mye nærhet =flørt. Og jeg vil ikke rippe opp i de tingene igjen. 

Anonymkode: e2f70...573

Dette. Det er alltid en asymmetri, og i dette tilfelle vil du ha mer kontakt med ham enn han vil ha med deg. Og en kjæreste er jo også en bestevenn - det er klart at det blir mindre rom til deg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om usikkerhet. En vet selv hvor ferdig man er, og kan samarbeide, den nye er ikke tankeleser og frykter at ting skal blusse opp mellom noen som en gang har elsket hverandre. Jeg har vært på begge sider. Først på den som var veldig fornøyd med at samarbeidet var så godt, og at vi virkelig var gode venner, å ha noe romanse var utenkelig, vi var (er) helt ferdige der, men bestevenner. Så  ble jeg sammen med en som hadde likt kontaktnivå med sin ex som jeg hadde som min, og det stakk i brystet av utrygghet hver gang de spøkte og lo i telefonen. Jeg er tryggere nå, men det var en vekker. En ny partner er en kjæreste med tanker og følelser, og frykt for å miste, ikke en tankeleser. Aksepter det. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av et forhold er man ennå ikke trygg på hverandre. De fleste vil forstå og akseptere at man har kontakt med eksen på grunn av barna, men hvor mye kontakt som er nødvendig vil det være ulike holdninger til. Det kan føles for mye for den nye kjæresten, for eksempel kan hun kjenne på at dere to som er det gamle paret har hyppig kontakt, viser glede over det og benytter alle mulige anledninger for å være sammen. Det skaper usikkerhet på om dere egentlig er ferdige med hverandre.

Det er fint for barna at foreldre er venner, men det er ikke nødvendigvis barnas beste at foreldrene er så nære venner som overhode mulig. Det er ikke bare det gamle forholdet som skal ivaretas, det skal også dannes et nytt.

Den nye kjæresten har satt grenser for hva hun synes er greit. I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er noe urimelig over grensene hun har skissert. Hun hindrer dere ikke i å være gode foreldre. Jeg vil anbefale deg å respektere ønsket og kontakte ham mindre framover.

Prøv å tenke at det også er barnas beste at pappaen får etablere seg i et stabilt og godt forhold. Hvis du stadig tråkker over den nye kjærestens grenser vil det resultere i krangler og turbulens både mellom dem og overfor deg.

I en nyfamilie må man være raus og kompromisse, finne løsninger som gjør at alle får sine viktigste behov dekket. Det har kommet en ny person inn som også skal tas hensyn til. Gi litt nå, så får du noe tilbake en annen gang, slik skapes respekt og godt samarbeid. Kanskje vil de ha tettere kontakt med deg senere, når alle er trygge på hverandre!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666

Jeg er venn med flere ekser. Dette er flings som utviklet seg til vennskap. Vennskapet har vedvart selv etter at vi begge har fått nye kjærester, og kjærestene er også invitert inn i vennskapene. Jeg ser ikke problemet, og langt færre burde se et problem med at ekser er venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Alterego666 skrev:

Jeg er venn med flere ekser. Dette er flings som utviklet seg til vennskap. Vennskapet har vedvart selv etter at vi begge har fått nye kjærester, og kjærestene er også invitert inn i vennskapene. Jeg ser ikke problemet, og langt færre burde se et problem med at ekser er venner.

Jeg har mange mannlige venner men driver ikke å sender dem invitasjon til tilfeldige aktiviteter eller har timeslange samtaler med dem i hytt og gevær og eller bruker dem som hjelpere når det passer meg selv. Det er vel av respekt for mannen min, jeg trenger ikke søke oppmerksomhet fra andre menn på denne måten. Synes det TS beskriver høres veldig voldsomt ut og som andre sier: enveis. 

Jeg synes vennskap mellom skilte foreldre er fint, og på mange måter positivt. Har lest tråder hvor nye kjærester nekter mannen noe som helst kontakte med biomor utenom barnet, bare en kopp kaffe ved levering er fullstendig no-go. Det blir dumt, og ekstremt. Men; at biomor skal kontakt være en «daglig»/«ukentlig» person på vennskapelig nivå etter hennes eget ønske synes jeg må være lov å reagere på. Jeg hadde ikke likt om noen kvinner drev å tagget mannen min i hytt og pine på Facebook eller ringte for å bruke han som rådgiverhjenler osv, og han hadde garantert ikke likt om det samme skjedde mot meg. Det handler om hva slags grenser man synes er Ok og ikke,og hvor man søker oppmerksomhet fra. 

Anonymkode: d69ec...879

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi nye damen er veldig sjalu og eiesyk å eksen din er en dott.

Anonymkode: ce564...f58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sådetså skrev:

MVært gjennom det der. Jeg hadde ny kjæreste og var fortsatt kjempe god venn med eksen. Hvis jeg kjedet meg så ringte jeg han og vi skravlet om alt mellom himmel og jord. Husker min nye kjæreste reagerte litt i starten, men han fikk klar beskjed om at jeg og eksen er gode venner, han er pappan til barnet mitt og sånn her vil jeg ha det. Men så fort eksen fikk seg ny dame så forandret det seg brått. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne ringe hvis det ikke gjald noe viktig ang barnet...Kunne ikke ringe for å bare fortelle om dagen vi hadde hatt, det var ingen god grunn. Her tok det helt av til slutt. Hvis jeg ringte han når hun var til stede så tok han ikke telefonen. Etterhvert så var det hun som ringte tilbake. Men hvis jeg ringte når han var på jobb svarte han alltid, og kunne snakke lenge. Fatter ikke greia jeg altså. Ser liksom ikke problemet. Jeg var jo helt ferdig med han, det var jeg som hadde gått og jeg hadde ny samboer. Allikevel var den nye dama sikkelig sjalu. Her ble det aldri bedre. Vi har null kontakt i dag, "barnet" har blitt 20 år og voksen. Men syns fortsatt det er trist at det skulle ende sånn, jeg ville jo at vi skulle være venner. Det har også gått utover barnet, h*n er preget av hennes sjalusi og hun har nok ikke skjult hva hun mener, tenker og føler heller. Fikk etterhvert flere barn med en annen. Det er dessverre slutt, vi er super gode venner. MEN jeg er livredd for at han skal finne seg ei ny dame som er av samme ulla. Krysser fingrene for at han i såfall finner seg ei oppegående dame som ser verdien i at vi er venner og som gjerne tar del i det vennskapet, det hadde vært fint :)

meg-meg-meg... 

Synes dette er waaaaay to much.. hadde aldri synes det var greit at ei dame ringte mannen nærmest «dag og natt» til «alle døgnets tider» i arbeidstid osv fordi «hun kjedet seg».

Det har ingenting med at dere er ex eller har barn sammen, det er upassende oppførsel uansett. 

Du har fått flere barn med flere menn som du forventer du skal være venn med.. jaja.. urk. 

 

 

Anonymkode: d69ec...879

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...