Gå til innhold

Hvordan går man frem nå?


Flowery

Anbefalte innlegg

For en stund siden skrev jeg her inne at jeg hadde vært hos gynekolog og at han lurte på om jeg kanskje har endometriose. Det ble ikke fastslått for da må de gå inn med en kikkhullsoperasjon for å se det.

Alle underlivstestene han tok var fine, ingen bakterier, sykdommer, ikke celleforandring osv. Jeg tok to blodprøver som viste at alt er greit med hormonene og at jeg har eggløsning til riktig tid.

Alt er greit altså. Men jeg er fortsatt ikke gravid. Hva bør vi gjøre nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør vel få tatt den kikkehullsoperasjonen (laparoskopi) for å sjekke om du har endometriose, og så ev. fjerne endometriose-vevet under operasjonen eller med hormoner i etterkant (p-piller blir ofte brukt som slik "behandling", og du kan jo da mens behandlingen pågår ikke bli gravid, men det skal bedre sjansene etterpå)

Jeg har et hefte fra pasientinformasjonen hvor det står:

Hvordan er resultatene av behandling:

Under behandling med hormoner blir de fleste mye bedre eller helt kvitt sine smerter, og etter avsluttet behandling vil ca 40% av de med et barnløshetsproblem oppnå graviditet. Resultatene etter operasjon for lett grad av endometriose er omtrent de samme som ved hormonbehandling, men etter behandling av utbredt endometriose er sjansene mindre gode. Desverre vil endometriosen i mange tilfeller komme tilbake etter avsluttet behandling; men det kan ta år, og blir kvinnen i mellomtiden gravid, utsetter det sannsynligvis tidspunktet for tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...