Gå til innhold

360.000 på uforetrygd


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/okonomi/ssb-360000-pa-uforetygd-i-norge---utbetalingene-oker-kraftig/3423675774.html

 

Hva skjer? I et land med litt over 5 mil er det hele 360.000 med uføretrygd? Det er jo et utrolig høyt tall, dette. Jeg skjønner og delvis deler oppfatningen at det er for lett å få uføretrygd. Men hvor lett er det egentlig? Jeg er overbevisst om at en god del av disse 360.000 mottakerne har fått uføretrygd på feilaktig grunnlag uten at riktige tiltak er prøvd i tilstrekkelig grad. Sårbare grupper som sterkt psykisk utviklingshemmede eller sterkt funksjonshemmede kan jeg forstå å få uføretrygd, spesielt når de fungerer på et så lavt nivå at de ikke kan være i noen som helst form for jobb. Men det er ikke 360.000 av dem i Norge, så hva skjer?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du oppriktig tror det er så jævlig mange nav svindlere får du bare kontakte nav selv framfor å videreføre hatet på kg

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del av disse som går på NAV er nok rett og slett ut konkurert av billig østeuropeisk arbeidskraft 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan økningen ha noe med innvandrerne våre å gjøre? Det er jo enormt mange krigsskadde med traumer og angst og jeg vet ikke hva ellers som gjør at så mange av dem ikke kan jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Sykdom. Selv er jeg ufør pga sykdom.. Ikke bare en, men seks forskjellige lidelserdiagnoser. Alle fysiske. Dette gjør at jeg sover. Mye. Jeg har null energi, konstante sterke smerter og har rett og slett ikke noe liv. Jeg har ikke energi til å tegne og male engang. Noe som var hobbyen min. 

Misunner de som kan gå på jobb og tjene penger, ha kolleger, lunch, helg, og rutiner og noe meningsfylt å gjøre, pluss at de har energi og helse til å gjøre ting. 

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mange slike «glupe» innlegg i forskjellige fora. Men, det jeg savner fra disse glupingene er tiltak som gjør at arbeidsgivere vil ansette folk som ikke kan jobbe 100%, eller ikke vet hvilke dager de kan jobbe. Frivillighetsarbeid er ulønnet og pliktfritt, der spiller det ingen rolle om man kommer 1 dag eller 7 dager en uke. Fordi det er frivillig (jeg drar det frem fordi det garantert kommer flere glupinger i denne tråden som drar frem det fantastiske argumentet «men de klarer jo å gjøre frivillig arbeid!!»)

Ville du ansatt en person som er usikker på om han klarer å komme på jobb til avtalt tid? Noen ganger kan han jobbe 10% prosent, andre ganger 80%. Sykdommen avgjør dagene hans. 

Hvordan ville du så ha lønnet arbeidet? For bedriften din ville utvilsomt gått i minus når du måtte leie inn ekstra folk de dagene han ikke klarer å jobbe..

Vær så snill å legg meg inn på lukket avdeling den dagen jeg blir misunt på uføretrygdede.

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pelle.Grino
3 minutter siden, hind skrev:

Kan økningen ha noe med innvandrerne våre å gjøre? Det er jo enormt mange krigsskadde med traumer og angst og jeg vet ikke hva ellers som gjør at så mange av dem ikke kan jobbe.

Før var det færre innvandrere som var uføre. (2017), vet ikke hvordan nye tall er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pelle.Grino said:

Før var det færre innvandrere som var uføre. (2017), vet ikke hvordan nye tall er

Virkelig? Det overrasker meg positivt i så fall. Nesten alle innvandrerne i områdene jeg vanker får uføretrygd og er ute av arbeidslivet før de fyller 50, så jeg har fått en slags forestilling om at det er vanlig rundt om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette inkludert de som også er gradert uføre?

jeg innbiller meg at flere av uføresakene handler om medisinske fremskritt. Små barn som ellers ville dødd før de ble myndige, lever lenge nok til at de blir unge uføre. 

Dessuten er det en stoor eldrebølge nå. Flere av dem kan ha fått kreft og slag, og blitt uføre i femtiårene. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vera said:

Jeg leser mange slike «glupe» innlegg i forskjellige fora. Men, det jeg savner fra disse glupingene er tiltak som gjør at arbeidsgivere vil ansette folk som ikke kan jobbe 100%, eller ikke vet hvilke dager de kan jobbe. Frivillighetsarbeid er ulønnet og pliktfritt, der spiller det ingen rolle om man kommer 1 dag eller 7 dager en uke. Fordi det er frivillig (jeg drar det frem fordi det garantert kommer flere glupinger i denne tråden som drar frem det fantastiske argumentet «men de klarer jo å gjøre frivillig arbeid!!»)

Ville du ansatt en person som er usikker på om han klarer å komme på jobb til avtalt tid? Noen ganger kan han jobbe 10% prosent, andre ganger 80%. Sykdommen avgjør dagene hans. 

Hvordan ville du så ha lønnet arbeidet? For bedriften din ville utvilsomt gått i minus når du måtte leie inn ekstra folk de dagene han ikke klarer å jobbe..

Vær så snill å legg meg inn på lukket avdeling den dagen jeg blir misunt på uføretrygdede.

Jeg mener på ramme alvor at det kanskje er på tide å opprette statlige arbeidsstuer der disse kan få tilpasset arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hind skrev:

Virkelig? Det overrasker meg positivt i så fall. Nesten alle innvandrerne i områdene jeg vanker får uføretrygd og er ute av arbeidslivet før de fyller 50, så jeg har fått en slags forestilling om at det er vanlig rundt om

Er du sikker på at de er uføre? Jeg har en jobb hvor jeg har mye med flyktninger og innvandrere å gjøre, og har ennå ikke møtt noen som er uføre. De er ofte i kvalifiseringsprogrammet, andre nav-tiltak eller mottar sosialhjelp. 

De må ha tilleggsvansker for å komme seg inn på AAP og ufør 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vera skrev:

Jeg leser mange slike «glupe» innlegg i forskjellige fora. Men, det jeg savner fra disse glupingene er tiltak som gjør at arbeidsgivere vil ansette folk som ikke kan jobbe 100%, eller ikke vet hvilke dager de kan jobbe. 

Dette! 

Og spesielt med tanke på at det ikke er nok jobber til alle friske arbeidsføre i landet heller. 

Man hører stadig at mange uføre ihvertfall burde kunnet jobbe noe, og at vi må få flere ut i arbeid så flere kan være med og finansiere velferdsstaten. Men hvor skal de jobbe? Det lurer jeg på. 

Om man hadde innført (enda) strengere krav til trygd, og de som ikke fikk trygd heller ikke fikk jobb, hva skulle de da gjøre? Ta livet av seg? Leve av kriminell virksomhet? Ville samfunnet vært tjent med det? 

"Fremskritt" som automatisering av arbeidsoppgaver, effektivisering så bedrifter trenger ferre ansatte bidrar også til ferre jobber. Likevel skal man ha flere ut i arbeid. Mulig jeg er dum, men jeg skjønner bare ikke hvordan denne kabalen skal gå opp. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pelle.Grino
3 minutter siden, hind skrev:

Virkelig? Det overrasker meg positivt i så fall. Nesten alle innvandrerne i områdene jeg vanker får uføretrygd og er ute av arbeidslivet før de fyller 50, så jeg har fått en slags forestilling om at det er vanlig rundt om

Ble litt overrasket selv da jeg leste det:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/G1Rj74/Lavere-andel-ufore-blant-innvandrere

Yngre befolkning, og litt avhengig av hvor de kommer fra.

Ellers er vel uføreandelen i forhold til resten av befolkningen ganske stabil på rundt 10 prosent tror jeg. Regjeringens innstramminger av AAP gjorde at man fikk et lite hopp i fjor, men ellers pleier det å være stabilt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, hind skrev:

Jeg mener på ramme alvor at det kanskje er på tide å opprette statlige arbeidsstuer der disse kan få tilpasset arbeid.

Men koster det egentlig noe mindre å ha mange tilrettelagte arbeidsplasser enn å gi dem trygd? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pelle.Grino
1 minutt siden, Thyra skrev:

Man hører stadig at mange uføre ihvertfall burde kunnet jobbe noe, og at vi må få flere ut i arbeid så flere kan være med og finansiere velferdsstaten. Men hvor skal de jobbe? Det lurer jeg på.

Godt innlegg!

Og hvem vil jobbe med de som man aldri helt vet er frisk nok til å jobbe, eller aldri helt vet om mestrer oppgavene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Arbeidslivet er tøffere enn før, og derfor flere som ikke klarer mer. 

Så sier noen snart: de kunne sikkert gjort NOE. Problemet er at dette noe som da er svært enkelt og hensynsfullt er det ingen som gidder å betale noen for å gjøre. For å overleve er man avhengig av en viss månedslønn og for å få det må man være effektiv. Ville du betalt noen fire ganger så mye for et arbeid som tok fire ganger så lang tid pga en persons begrensninger? Nei. Og det vil ingen andre heller. I dagens arbeidsliv så blir du pustet i nakken om du har 6 fraværsdager i året. 100 er åpenbart helt uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Drizzt skrev:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ssb-360000-pa-uforetygd-i-norge---utbetalingene-oker-kraftig/3423675774.html

 

Hva skjer? I et land med litt over 5 mil er det hele 360.000 med uføretrygd? Det er jo et utrolig høyt tall, dette. Jeg skjønner og delvis deler oppfatningen at det er for lett å få uføretrygd. Men hvor lett er det egentlig? Jeg er overbevisst om at en god del av disse 360.000 mottakerne har fått uføretrygd på feilaktig grunnlag uten at riktige tiltak er prøvd i tilstrekkelig grad. Sårbare grupper som sterkt psykisk utviklingshemmede eller sterkt funksjonshemmede kan jeg forstå å få uføretrygd, spesielt når de fungerer på et så lavt nivå at de ikke kan være i noen som helst form for jobb. Men det er ikke 360.000 av dem i Norge, så hva skjer?

Dette må da være den 100 tråden om uføretrygd på KG. Hvis du virkelig lurer på noe om uføretrygd så er det bare å google, får mye mer sannferdig informasjon ved å gjøre det, enn å stille slike spørsmål her inne hvor gjennomsnitts-iq ser ut til å ligge på 70. Bare et tips altså. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pelle.Grino skrev:

Godt innlegg!

Og hvem vil jobbe med de som man aldri helt vet er frisk nok til å jobbe, eller aldri helt vet om mestrer oppgavene sine?

Ikke sant? Det betyr større belastning på kollegaene, som igjen kan bety større sykefravær og på sikt enda flere uføre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo den tullete ordningen som kalles "ung ufør", som drar opp statistikken så mye. En idiotisk ting som ble innført av den forrige regjeringen for å pynte på ledighetstallene. Det finner nok en viss prosentandel snyltere her også, som du finner i alle støtteordninger, men de er småtteri i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pipaluk said:

Er du sikker på at de er uføre? Jeg har en jobb hvor jeg har mye med flyktninger og innvandrere å gjøre, og har ennå ikke møtt noen som er uføre. De er ofte i kvalifiseringsprogrammet, andre nav-tiltak eller mottar sosialhjelp. 

De må ha tilleggsvansker for å komme seg inn på AAP og ufør 

Du har sikkert rett i at mange er på tiltak eller får sosialhjelp, men påfallende mange er også uføre. Selv av de som arbeidsinnvandret fra Tyrkia på 70-tallet ble en meget stor del uføretrygdet etter ikke altfor mange år i arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...