Gå til innhold

Ta biologi 1 som privatist. Får jeg realfagspoeng og hvilken karakter må jeg få for å gå opp med 4 karakterpoeng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta biologi 1 som privatist for å kunne gå opp i karaktersnitt. Jeg ønsker gjerne derfor svar på to spørsmål:

1. Får jeg realfagspoeng når jeg tar faget som privatist?

2. Hvilken karakter må jeg få for å gå opp med 4 karakterpoeng? 

Anonymkode: 0b31c...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Ja, så klart. 0.5 poeng.

2. 4 karakterpoeng er jo ekstremt mye, det vil du ikke kunne få til ved å ta opp bare ett fag. 

La meg illustrere med et enkelt eksempel. La oss anta du har 20 karakterer på vitnemålet som til sammen gir deg et karaktersnitt på 40 poeng (4*10). Så ønsker du å bytte ut et fag med biologi og får karakteren 6 i biologi. La oss si det var en toer du byttet ut, og du får karakter 6 i biologi 1. Da blir ditt nye snitt 42 karakterpoeng. ((4*20-2+6)/20*10)
 

Anonymkode: de873...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Ja, så klart. 0.5 poeng.


 

Anonymkode: de873...014

1. Nei, det er ikke riktig. Ikke hvis du har studiekompetanse allerede. Da får du bare tilleggspoeng hvis det er krav om realfag for å bli tatt inn. Men karakteren er med på vitnemålet ditt og kan bidra til å trekke snittet opp eller ned. 

Klippet fra Samordna Opptak:
 

Sitat

Har du tatt realfag i tillegg til fagene som var obligatoriske i utdanningen din?

Har du tatt realfag som gir realfagspoeng eller dekker spesielle opptakskrav, skal karakteren du får i faget regnes med i karakterpoengene.

Hvis de realfagene du har tatt ikke er nødvendig for å få generell studiekompetanse eller for å dekke spesielle opptakskrav, regnes de bare med dersom de gir deg en bedre poengsum. Karakterene du har fått i faget må regnes med for at du skal få realfagspoeng. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ullvott skrev:

Da får du bare tilleggspoeng hvis det er krav om realfag for å bli tatt inn.

Huh. Som det står i sitatet ditt, dersom poengsummen blir bedre blir de regnet med, ellers ikke. 

 

4 minutter siden, Ullvott skrev:

Hvis de realfagene du har tatt ikke er nødvendig for å få generell studiekompetanse eller for å dekke spesielle opptakskrav, regnes de bare med dersom de gir deg en bedre poengsum. Karakterene du har fått i faget må regnes med for at du skal få realfagspoeng. 

 

Anonymkode: de873...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huh. Som det står i sitatet ditt, dersom poengsummen blir bedre blir de regnet med, ellers ikke. 

 

 

Anonymkode: de873...014

Ja, sorry: det har du helt rett i. Du skal ikke gå ned i snitt. Men du får altså ikke realfagspoeng. 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ullvott skrev:

Ja, sorry: det har du helt rett i. Du skal ikke gå ned i snitt. Men du får altså ikke realfagspoeng. 

Du får jo med realfagspoengene hvis karakteren regnes med. Men hvis den ikke regnes med i snittet, så utgår selvsagt ekstrapoengene.

Anonymkode: de873...014

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Ullvott skrev:

1. Nei, det er ikke riktig. Ikke hvis du har studiekompetanse allerede. Da får du bare tilleggspoeng hvis det er krav om realfag for å bli tatt inn. Men karakteren er med på vitnemålet ditt og kan bidra til å trekke snittet opp eller ned. 

Klippet fra Samordna Opptak:
 

 

Slik jeg leser dette, får man realfagspoeng så lenge karakteren regnes med i snittet. Hvis realfaget er nødvendig pga spesielle opptakskrav, regnes det med uansett. Hvis ikke, regnes det bare med hvis snittet ditt blir bedre enn det du hadde fra før. I begge tilfeller får man realfagspoeng.

Anonymkode: 2812e...b64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samordna opptak har alt av regler. Anbefaler at du lager deg et excelark eller lignende, hvor du legger inn fag, karakterer, ekstrapoeng osv, slik at du enkelt kan se hva som må til for å få de poengene du trenger. 

Anonymkode: d7282...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et Excelark, ja. Da kan du lett se hva du må gjøre for å forbedre snittet ditt. 

Alle karakterer x 10 + tilleggspoeng for realfag, alder og 60 studiepoeng eller folkehøgskole. Ofte er alder letteste vei inn på et studium, med unntak av "toppstudiene". 

De som sier man ikke får realfagspoeng over her tar feil. Det får man. 

Hilsen en som var proff på dette før profesjonsstudiet i sitt fag. 

Anonymkode: c4d07...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sonans sine nettsider finner du en karakterkalkulator, den er fin for å få oversikt hva som må til :)

Anonymkode: 89848...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...