Gå til innhold

Hvor mye tid skal jeg gi kjæresten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et voksent par som har vært sammen i flere nå, og vil være sammen resten av livet (det er planen iallefall).

Saken er bare den at han er veldig vak og vikende på de store spørsmålene i et forhold, så forholdet står veldig på stand-by, føler jeg. Det går liksom ingen steder. Vi har det stortsett bra sammen her og nå, men framtida er ganske uklar. 

Det med at han er så vag, er veldig frustrerende for meg. Jeg har framtidsvisjoner og planer, men blir liksom bare stille når jeg prater på dette. Dette igjen skaper problemer, for jeg synes det er veldig frustrerende, og jeg har levd i denne status quo-en nå i flere år. 

I neste gang sier han at grunnen til at han blir usikker på framtidsplaner, er fordi vi har disse problemene, og at jeg blir veldig irritert og oppgitt over dette med jevne mellomrom. Er som sagt veldig frustrerende å aldri få noen klare svar eller noe. Så prøver jeg å si det da "problemene er jo nettopp pga at du er så vag og fravikende og uklar!!!" Men virker ikke som han skjønner denne sammenhengen. Og disse jevnlige kranglende (når min frustrasjon har bygd seg opp nok en gang) og frustrasjonsutbruddene fra min side gjør ham igjen usikker på om vår framtid sammen er liv laga.

Men hvor lenge er det liksom meningen at jeg skal godta og klare denne situasjonen? Jeg har gått i det i 2-3 år nå. Vi har kanskje en lengre periode (noen måneder) uten at det koker over av frustrasjon for meg  - altså en periode der jeg virkelig prøver å være tålmodig og tenkte positivt, for å gjøre han sikrere på at dette forholdet er stabilt nok for framtida. Men ingenting skjer jo fra hans side. Det er ikke akkurat slik at han smått om smått begynner å ymte frampå om de større framtidsplanene og - spørsmålene. Neida, dette står som vanlig helt stille. Og - dere kan tenke dere selv hvor frustrerende dette er. Og, så en dag blir det en krangel igjen pga at jeg har fått nok igjen. Og nok en gang kommer han dragende om at han føler seg usikker om dette forholdet er stabilt nok for ei framtid sammen, for at vi hele tiden har disse kranglende.

Hvor lenge skal jeg gidde dette? Er jeg naiv som mener at flere år sammen er nok til å ta valg om framtida? Hvor lenge skal man forvente at en person skal orke å være i en slik uklar situasjon, og vente på den dagen den andre er klar? 

Hadde vi vært sammen noen måneder, eller 1-2 år, er jeg enig om at noen fortsatt kan være usikre på personen og framtida, men når vi har vært sammen i 5-6 år?

Anonymkode: a3fcb...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er dine planer da?  Min plan er å være sammen med mannen min og hva som skjer underveis tar vi som det kommer. Hadde min mann mast på meg flere ganger i måneden så hadde jeg selv blitt usikkee og gått. Må alt planlegges da.  

Anonymkode: 464bd...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rimelig å avklare tidlig hva man ønsker seg i livet. Det blir veldig komplisert hvis det etter flere års forhold kommer frem at den ene drømmer om å bo sammen på et småbruk og den andre drømmer om å være «knullevenner» som sees en gang i blant. Og det handler jo ikke nødvendigvis om den andre, men hva man selv drømmer om. 

Hvis den ene drømmer om (flere) barn og den andre ikke kan tenke seg dette, for eksempel. 

Så spørsmålet du har til kjæresten er kanskje egentlig flere spørsmål: hva ønsker han ut av livet? Og ønsker han det sammen med deg? 

Noen mennesker liker jo å leve dag til dag og ta livet som det faller seg. For de som ikke liker det vil det være utrolig stressende, og omvendt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være mer konkret? Hvilke framtidsplaner er det han ikke vil ta stilling til? Og hvordan reagerer du når du ikke får svar, hva er det han synes er problematisk? Blir du sint? Stille?

Hva er det dere har i dette forholdet som er bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke selvsagt at alle har samme ønsker om fremtiden og mål med forhold, har dere snakket om dét? Du tenker kanskje ett løp for forholdet, mens han ser et annet, uten dermed å være misfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal jeg gidde dette?

Anonymkode: a3fcb...5c2

Jeg tenker at en mann enten er tydelig på hva han vil med livet sitt, og med den han dater - fra dag en - eller så kommer det aldri til å skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg tenker at en mann enten er tydelig på hva han vil med livet sitt, og med den han dater - fra dag en - eller så kommer det aldri til å skje. 

Nemlig. Det høres ut som du er grei her og nå, men ikke plan A i hans fremtid. Eller han syns det er for vanskelig å binde seg til å si at han er sikker på å ønske en fremtid med deg på lang sikt. 

Anonymkode: f3cad...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir veldig lite informasjon, da. Hvor gamle er dere ca, handler det om å flytte sammen, kjøpe bolig, få barn (haster det for deg?), gifte seg? Hva slags svar venter du på?

Anonymkode: f3cad...a69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke får svar på?

Barn? Bryllup? Utdanning? Jobb? Hus? Reise? Bosted?

Anonymkode: 753bb...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg tenker at en mann enten er tydelig på hva han vil med livet sitt, og med den han dater - fra dag en - eller så kommer det aldri til å skje. 

Det er min erfaring også. Om ikke fra dag én, så fra dag fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder planene da? Flytte sammen, barn? 

Anonymkode: 2a97f...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du har giddet bruke så mye tid som du har engang. Å være med noen som ikke vil noe som helst er totalt drepen i mine øyne. Meningsløse menn, rett og slett. 

Anonymkode: 6efb1...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min er sånn! Det er fordi hun gikk igjennom et samlivsbrudd for noen år siden. Hun syns ikke at ting virker like trygt lenger og er heller opptatt av å leve her og nå. 

Greit nok for meg :)

Derimot er hun veldig ok når det kommer til å avklare ting. Jeg har ingen barn fra før så jeg var litt interessert i å vite hva hun tenker om dette. Svaret var; jeg er ikke klar nå, men spør bare igjen senere. Greit nok for meg det også :) 

Anonymkode: ad138...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...