Jump to content
LoveYA

Hva er Apartheid?

Recommended Posts

Tøytigern
8 minutter siden, PaN skrev:

Og på samme vis her og :) 

Yup. Og vi kunne sikkert diskutert dette opp stolper og ned vegger, men da roter vi oss bort fra det som var TS sitt opprinnelige spørsmål. Nemlig ikke om situasjonen for den svarte befolkningen under apartheidstaten SørAfrika er direkte overførbar til situasjonen slik den er for palestinere i Staten Israel i dag

TS vil vite hva apartheid er. Og det tror jeg du med din kunnskap og formuleringsevne fint kan formidle, fordi der er vi enige og kan heller utfylle hverandre.

Jeg vil forøvrigens be TS om å ta en kikk på boka "Born a Crime" av Trevor Noah.

Fortsetter under...

Guest PaN
5 minutter siden, Tøytigern skrev:

Yup. Og vi kunne sikkert diskutert dette opp stolper og ned vegger, men da roter vi oss bort fra det som var TS sitt opprinnelige spørsmål. Nemlig ikke om situasjonen for den svarte befolkningen under apartheidstaten SørAfrika er direkte overførbar til situasjonen slik den er for palestinere i Staten Israel i dag

TS vil vite hva apartheid er. Og det tror jeg du med din kunnskap og formuleringsevne fint kan formidle, fordi der er vi enige og kan heller utfylle hverandre.

Jeg vil forøvrigens be TS om å ta en kikk på boka "Born a Crime" av Trevor Noah.

For å forklare hva apartheid er så er det viktig å forklare hva som er virkeligheten fra datidens Sør-Afrika og nåtidens Israel for å oppklare og gi informasjon om hva som er korrekt, derfor er det viktig å forklare forskjellen og at Israel ikke er apartheid. Apartheid er som du sikkert ikke vet en politisk ideologi hvor man adskiller raser fra hverandre hvor den "overlegne" rasen har alle rettighetene mens den andre ikke har noen og må holdes adskilt fra resten av befolkningen som har alle rettigheter.

Apartheid (afrikaans: adskillelse) er en politisk ideologi og et system for rasebasert segregering eller adskillelse, herav navnet, praktisert i Sør-Afrika mellom 1948 og 1994.

Tøytigern
Posted (edited)
23 minutter siden, PaN skrev:

For å forklare hva apartheid er så er det viktig å forklare hva som er virkeligheten fra datidens Sør-Afrika og nåtidens Israel for å oppklare og gi informasjon om hva som er korrekt, derfor er det viktig å forklare forskjellen og at Israel ikke er apartheid. Apartheid er som du sikkert ikke vet en politisk ideologi hvor man adskiller raser fra hverandre hvor den "overlegne" rasen har alle rettighetene mens den andre ikke har noen og må holdes adskilt fra resten av befolkningen som har alle rettigheter.

Apartheid (afrikaans: adskillelse) er en politisk ideologi og et system for rasebasert segregering eller adskillelse, herav navnet, praktisert i Sør-Afrika mellom 1948 og 1994.

Værsågod, TS. Her er svaret på leksene dine. Og jeg bøyer meg i støvet for PaN som klargjør hvorfor han også er uenig i mitt synspunkt, og hvorfor jeg kan akseptere hans dersom jeg skal pirke. :) (Altså dette med "apartheid er en politisk ideologi og et system for rasebasert segregering eller adskillelse." Derom er vi enige.)

I staten Israel holder man en det av befolkningen (den palestinske) i en type lock-down for å beholde en maktbalanse. Noen kaller altså resultatet av dette en aparheid i overført el. moderne betydning, om du vil. Men man må aldri glemme at det er en forskjell på staten Israel, sionister og den jevne jøde. Så noen antisemittisme (jødehat) må man ikke blande inn.

Edited by Tøytigern

AnonymBruker

Aparteid betyr adskillelse. Det brukes gjerne om situasjoner hvor mennesker blir skilt i to eller flere grupper uten noen rasjonell grunn. Et eksempel er kjønnsaparteid hvor man skiller kjønnene uten at det er noen fornuftig grunn.

Tilhengere av aparteid argumenterer gjerne med at aparteid betyr ikke at den ene gruppen er bedre eller mer verdt enn den andre.

Anonymkode: 3252c...6e9