Gå til innhold

Besteforeldre overkjører oss totalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo! 

Jeg har et litt vanskelig forhold til mamma og pappa. Opp igjennom oppveksten har de ikke tatt meg seriøst følelsesmessig. Jeg har aldri kunnet snakke med dem om vanskeligheter. Dette har gjort at jeg har et vanskelig forhold til følelsene mine.. likevel har jeg alltid kunne komme til dem om jeg trenger noe råd om utdanning/økonomi og de har alltid stilt opp økonomisk. 

Nå er jeg gift og har barn. De er engasjerte besteforeldre, og kjøper masse gaver til barnet vårt. Likevel kritiserer de livsstilen vår, ganske indirekte, men tydelig. Som om maten vi gir og noen av aktivitetene våre ikke er gode nok. Som om hun går glipp av noe.. De takler ikke at vi er troende og praktiserer avholdenhet, men jeg er veldig for den at vi ikke skal tvinge.. Mer typ "vi tror ikke alkohol/eller noe annet er bra for oss, så her i huset vårt gjør vi ikke slik, men når du blir eldre kan du gjøre hva du vil og vi skal alltid være der for deg". De himler åpenlyst med øynene når dattera vår sier "Gud".. det er så unødvendig! Dattera vår er to år, hun skjønner jo såpass..

Selvfølgelig setter jeg pris på at de bryr seg om datteren vår, og de spør alltid om det er noe hun trenger. 

Men jeg har begynt å føle veldig på det.. Jeg ønsker ikke at de skal kjøpe mye greier til henne, nettop fordi jeg har et så vanskelig forhold til dem. 

Mamma sier at det et fordi hun har lyst å kjlpe alt dette, og det gir henne glede.. det er jo hyggelig, og jeg vil ikke være utakknemmelig, men jeg føler de invaderer og kritiserer. Vi kan ikke engang snakke sammen om bestemte temaer før de begynner å skrike og heve stemmen. Jeg forstår jo at de er engasjert, men vi må da kunne snakke sammen som voksne mennesker. Slik har de vært så lenge jeg kan huske, og vet derfor bedre enn å begynne samtaler som kan lede i en mer seriøs retning.. (følelser, livsstil, mat, tro Er temaer vi ikke kan snakke om). 

Alt dette gjør det vanskelig for meg å sette foten ned når de overkjører oss. Og det er så ofte, og jeg klarer jo ikke si ifra.. også kjøper de alle disse tingene.. 

Jeg får lyst til å kutte kontakten, men datteren min er så glad i besteforeldrene sine, men helt ærlig er jeg r3dd for at de skal hjernevaske henne ved å snakke dårlig om oss bak ryggen vår.. 

Seriøst, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har så lyst til å bare avslutte all kontakt, siden de er totalt umulige å snakke med. Det beste hadde vært om vi kunne snakke rolig sammen, om hva som er greit og ikke. Og hvis de ikke kan forholde seg til det, må vi diskutere videre besøker.. det blir så dumt å isolere dattera vår fra dem, for hun må lære at mennesker er forskjellige, men de pusher veldig på at vi tar feil.. det er ikke greit.

Hva burde vi gjøre?

(Dette er foresten ingen tråd om tro, folk tror forskjellig og det er greit. Jeg føler de har til hensikt å forvirre barnet vårt, og de aksepterer ikke at vi har noen regler de ikke er enige i. Vi kommer aldri til å prakke noe på dattera vår, men vi kommer ikke til å godta at hun får kjæreste i en alder av elleve år heller liksom)

Anonymkode: 5e2ce...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å svare på da vi ikke vet om dere er hysteriske troende og heller ikke om dere er borti en religion som ikke er så bra for verken dere eller barnet.

 

Anonymkode: e3aad...1c2

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at dere praktiserer avholdenhet? 

Anonymkode: 7594f...e6d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å svare på da vi ikke vet om dere er hysteriske troende og heller ikke om dere er borti en religion som ikke er så bra for verken dere eller barnet.

 

Anonymkode: e3aad...1c2

Er ikke hysteriske nei 😂 vi tror på Gud og fokuserer på det gode i mennesker. Men vi gjør det for Gud..og det er de ikke enig i. Jeg er likevel imot skambelegging og skremme barnet til å gjøre noe hun ikke vil, så vi tar kun det som gir gode assosiasjoner. Vi tar med henne til der vi ber, og hun synes det er gøy. Det liker ikke foreldrene mine. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at dere praktiserer avholdenhet? 

Anonymkode: 7594f...e6d

Vi har ikke alkohol i hjemmet og støtter ikke sex før ekteskap.. 

Anonymkode: 5e2ce...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at dere alle vil det beste for barnet. synes du kan si til foreldrene dine at det nå er deres tur til å oppdra barnet etter deres egne verdier. Er selv bestemor til tre gullklumper og er fullstendig overbevist om at min rolle som oppdrager er over. Så lenge ingen spør meg direkte nyter jeg bare kosen.  Synes det skal alvorlige saker til for å bryte familiebånd, det kan komme en tid der dere trenger hverandre. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Forsøk å se det fra deres side. Hva om du kjente noen som oppdro barna til å tro på Odin og som snakket om at Ragnarok ville komme? Du ville kanskje blitt litt provosert og ment det var urettferdig ovenfor barnet at den skulle vokse opp og tro på slike ting? 

Besteforeldrene er kanskje litt her. De ser at dere lærer opp barna til å tro på Odin, samt lærer barnet å leve etter reglene i den norrøne mytologi, samt dere nekter dere selv visse handlinger fordi dere ikke ønsker Odins vrede eller misliking. Eller at dere ønsker Odins gunst og aksept. 

Tenker dere kanskje burde snakke med dem om at dere forstår at de ikke er troende, men at dersom dere skal klare ha et ok forhold, må dere ha en balanse av åpenhet og respekt for hverandre. At selv om de føler at noe av det dere mener og tror kanskje er provoserende, så kan de ikke kritisere hele tiden for det vil ikke endre dere og det vil kun føre til splid. Samtaler om liv, tro og følelser kan være greit, så lenge alle lytter til hverandre og gir hverandre tur til å snakke og uttrykke dere. Om dette ikke er mulig, så kan dere ikke snakke om denne type tema. 

Det største problemet her, slik jeg ser det, er å tørre ha en så "konfronterende" og ærlig dialog med dem. Det krever mye å ta opp dette og forsøke si det på en diplomatisk måte der alle kommer til enighet. Så spørsmålet er om du eller mannen eller begge tørr gjøre dette og klarer gjøre det på en god måte. Så blir det nye prblemet evt om de setter seg på bakbeina... Men i beste fall vil de ha litt selvinnsikt der de ser at de kanskje har kritisert mye og at de er villige til å inngå et kompromiss. Kanskje du kan spørre dem om hvordan de tror dere kan løse dette problemet på en god måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke alkohol i hjemmet og støtter ikke sex før ekteskap.. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Hva slags forhold tenker dere at barnet kommer til å få til disse tingene når hun blir eldre? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke hysteriske nei 😂 vi tror på Gud og fokuserer på det gode i mennesker. Men vi gjør det for Gud..og det er de ikke enig i. Jeg er likevel imot skambelegging og skremme barnet til å gjøre noe hun ikke vil, så vi tar kun det som gir gode assosiasjoner. Vi tar med henne til der vi ber, og hun synes det er gøy. Det liker ikke foreldrene mine. 

Vi har ikke alkohol i hjemmet og støtter ikke sex før ekteskap.. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Religionen deres er altså kristendom?

Anonymkode: e3aad...1c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke hysteriske nei 😂 vi tror på Gud og fokuserer på det gode i mennesker. Men vi gjør det for Gud..og det er de ikke enig i. Jeg er likevel imot skambelegging og skremme barnet til å gjøre noe hun ikke vil, så vi tar kun det som gir gode assosiasjoner. Vi tar med henne til der vi ber, og hun synes det er gøy. Det liker ikke foreldrene mine. 

Vi har ikke alkohol i hjemmet og støtter ikke sex før ekteskap.. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Dere er imot skambelegging, men "støtter ikke sex før ekteskap".. 😂 

Håper dere leser dere litt opp på all forskningen som forteller hvordan såkalt "avholdenhet" fører til tidligere debut og flere negative opplevelser rundt sex og grenser.. :(

Anonymkode: 7594f...e6d

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke hysteriske nei 😂 vi tror på Gud og fokuserer på det gode i mennesker. Men vi gjør det for Gud..og det er de ikke enig i. Jeg er likevel imot skambelegging og skremme barnet til å gjøre noe hun ikke vil, så vi tar kun det som gir gode assosiasjoner. Vi tar med henne til der vi ber, og hun synes det er gøy. Det liker ikke foreldrene mine. 

Vi har ikke alkohol i hjemmet og støtter ikke sex før ekteskap.. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Da er dere langt inni konservativismen, altså. Og da skjønner jeg besteforeldrene svært godt. Å vokse opp med slikt hysteri tredd nedover ørene er ikke bra for noen.

Anonymkode: 7e265...c62

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Forsøk å se det fra deres side. Hva om du kjente noen som oppdro barna til å tro på Odin og som snakket om at Ragnarok ville komme? Du ville kanskje blitt litt provosert og ment det var urettferdig ovenfor barnet at den skulle vokse opp og tro på slike ting? 

Besteforeldrene er kanskje litt her. De ser at dere lærer opp barna til å tro på Odin, samt lærer barnet å leve etter reglene i den norrøne mytologi, samt dere nekter dere selv visse handlinger fordi dere ikke ønsker Odins vrede eller misliking. Eller at dere ønsker Odins gunst og aksept. 

Tenker dere kanskje burde snakke med dem om at dere forstår at de ikke er troende, men at dersom dere skal klare ha et ok forhold, må dere ha en balanse av åpenhet og respekt for hverandre. At selv om de føler at noe av det dere mener og tror kanskje er provoserende, så kan de ikke kritisere hele tiden for det vil ikke endre dere og det vil kun føre til splid. Samtaler om liv, tro og følelser kan være greit, så lenge alle lytter til hverandre og gir hverandre tur til å snakke og uttrykke dere. Om dette ikke er mulig, så kan dere ikke snakke om denne type tema. 

Det største problemet her, slik jeg ser det, er å tørre ha en så "konfronterende" og ærlig dialog med dem. Det krever mye å ta opp dette og forsøke si det på en diplomatisk måte der alle kommer til enighet. Så spørsmålet er om du eller mannen eller begge tørr gjøre dette og klarer gjøre det på en god måte. Så blir det nye prblemet evt om de setter seg på bakbeina... Men i beste fall vil de ha litt selvinnsikt der de ser at de kanskje har kritisert mye og at de er villige til å inngå et kompromiss. Kanskje du kan spørre dem om hvordan de tror dere kan løse dette problemet på en god måte?

Jeg forstår så godt poenget ditt! Jeg Har prøvd lenge å se det fra deres ståsted, og jeg synes vi forholder oss såpass rolige og føler mye vi går på akkord med oss selv. Det kan forvirre barnet vårt.. Jeg liker ikke at vi bøyer oss så mye for dem. 

Jeg skulle ønske vi kunne snakke sammen, og jeg lurer på om vi kanskje skal invitere dem til en nøytral samtale hvor følsomme temaer blir tatt opp, men at vi forholder oss litt som ukjente fremfor familie 😂 

Samtidig tenker jeg at de overdriver.. vi er ikke så fæle. Ja, det er noen forskjeller, men de forskjellene synes jo ikke i vanlige aktiviteter og vanlig "interaction". Og vi har jo veldig aldertilpasset læring.. vi lærer henne ikke om ting hun oppfatter som skummelt eller ting hun er for liten til.. alt vi har lært henne er at mamma og pappa snakker noen ganger med Gud, og han har skapt blomster og mennesker etc, og han er snill. Også synger vi litt. Også er det visse typer mat og feiringer vi ikke deltar i, men vi gjør andre moro ting istedet.. og det synes ikke de er greit. 

Jeg forstår at de ikke ville gjort det slik, men så er mennesker forskjellige. Noen liker å gjøre alt, noen liker å gjøre noe, men ikke alt. 

7 minutter siden, VOX skrev:

Jeg går ut i fra at dere alle vil det beste for barnet. synes du kan si til foreldrene dine at det nå er deres tur til å oppdra barnet etter deres egne verdier. Er selv bestemor til tre gullklumper og er fullstendig overbevist om at min rolle som oppdrager er over. Så lenge ingen spør meg direkte nyter jeg bare kosen.  Synes det skal alvorlige saker til for å bryte familiebånd, det kan komme en tid der dere trenger hverandre. 

Selvfølgelig! Vi er veldig påpasselige, for vi lever i 2019 og det er like mange livsstiler som det er mennesker. Vi må lære å leve sammen til tross for at man ikke ville gjort det alle andre ville gjort. Altså være enig om å være uenig og kunne høre på hva andre har å si uten å klikke og fordømme..foreldrene mener at man skal forkaste religion fordi den ikke hører hjemme, men det er jo deres oppfatning, ikke vår..:/ 

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner besteforeldre godt, spesielt hvis du er oppdratt uten slik konservativ livssyn. Hadde vært vanskelig for meg også hvis min datter eller sønn ble så konservativ i voksen alder.

Anonymkode: 724a8...309

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religionen deres er altså kristendom?

Anonymkode: e3aad...1c2

Nei 

9 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hva slags forhold tenker dere at barnet kommer til å få til disse tingene når hun blir eldre? 

Hun får det ikke av oss, og vi kommer til å si at hun ikke får lov. Skjer det, så skjer det, men hun skal alltid føle trygghet oss oss. Selvom hun gjør noe hun vet vi ikke liker, så skal hun ikke være redd for å fortelle oss det. For det nytter ikke å bli sint og "skuffet". 

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med TS strekker dette så langt som mulig uten å nevne religionen det er snakk om:-)

Anonymkode: e3aad...1c2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er imot skambelegging, men "støtter ikke sex før ekteskap".. 😂 

Håper dere leser dere litt opp på all forskningen som forteller hvordan såkalt "avholdenhet" fører til tidligere debut og flere negative opplevelser rundt sex og grenser.. :(

Anonymkode: 7594f...e6d

Jeg opplevde motsatt. Foreldrene mine brydde seg ikke og jeg gjorde mye jeg angrer på. Jeg skulle ønske de satte foten ned. Det har fått negative konsekvenser for meg i ettertid. 

Jeg håper jeg kan lære henne såpass å tenke konsekvenser før hun velger å gjøre noe som ikke er greit 

Anonymkode: 5e2ce...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du i voksen alder har blitt konservativt religiøs og trer dette ned over hodet på datteren deres så skjønner jeg at foreldrene dine reagerer. 

Jeg regner med at denne tråden hadde tatt en helt annen vending dersom det var TS sine foreldre som hadde skrevet den («Min datter har blitt fanatisk religiøs» osv) 

Anonymkode: c2dd2...bae

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke si noe, ville holde det så nøytralt som mulig. Vi er muslimer. Om det har noe å si. Kristne, jøder, Jehovas vitner, hinduer og muslimer har regler å forholde seg til, kanskje ikke de samme eller like mange, men tenkte mange ville greie å tenke litt åpent 😂

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei 

Hun får det ikke av oss, og vi kommer til å si at hun ikke får lov. Skjer det, så skjer det, men hun skal alltid føle trygghet oss oss. Selvom hun gjør noe hun vet vi ikke liker, så skal hun ikke være redd for å fortelle oss det. For det nytter ikke å bli sint og "skuffet". 

Anonymkode: 5e2ce...925

Dere skal si at hun ikke får lov til å ha sex før ekteskapet, men det er helt ok at hun forteller dere om hun evnt (mest sannsynlig) har det? Ang alkohol, skal dere oppdra henne til å tenke at det er "farlig"? Og ikke noe man kan nyte i form av et glass vin til middag? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom du i voksen alder har blitt konservativt religiøs og trer dette ned over hodet på datteren deres så skjønner jeg at foreldrene dine reagerer. 

Jeg regner med at denne tråden hadde tatt en helt annen vending dersom det var TS sine foreldre som hadde skrevet den («Min datter har blitt fanatisk religiøs» osv) 

Anonymkode: c2dd2...bae

Jeg forstår det selv. Men så er alt relativt. Jeg synes ikke det er konservativt å holde seg unna visse ting. Særlig når man ikke bruker tvang og trusler. Jeg synes det er ekstremt å åpne kjeften hver gang noen sier noe en er uenig i f.eks.. ikke alle synes det 😛

selvom vi har en måte å leve på, vet vi at det finnes mange andre. Folk får gjøre som de vil..

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...