Søtnosen95 Skrevet 8. juni 2019 #181 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, WhisperingWind skrev: La meg bryte dette ned for deg siden du tydeligvis leser det du vil lese. Jeg påstår ikke at de ER i koma. Jeg sier det er SOM å ligge i en våken koma der kroppen ikke fungerer og hjernen er så utslitt at man ikke klarer å utføre noen bevegelser. Hjernen er i full funksjon og man får alt med seg, men noen er så dårlig at de faktisk ikke engang klarer å prate. Vedkommende ligger lenket i seng uten i stand til å bevege seg og knapt kommunisere. Kroppen får næring intravenøst og man ligger hjelpesløs og venter bare på å dø mens kroppen sakte, men sikkert brytes ned. Om du fremdeles synes det er vanskelig å forstå hva jeg mener så for det så bare være. Hva mener du denne ukjente tilstanden kalles? Du beskriver jo en hjerneskade, du er klar over det eller? Indirekte forteller du at ME i "alvorlig grad" fører til hjerneskade, noe som absolutt ikke er tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #182 Skrevet 8. juni 2019 14 minutter siden, Pås skrev: Jeg tenker at det ikke går an å være så skråsikre på sykdommer en foreløbig vet så lite om... ikke så mange år siden MS ble sett på på samme måte, dvs. en psykisk sykdom, mens en i dag vet sikkert at den er fysisk, kan godt være at forskningen på sikt viser det samme om ME/FM. Men jeg reagerer på at de som lider av disse sykdommene åpenbart tar det ille opp at noen mener det er psykisk, hva sier det da om deres holdninger til psykiske sykdommer? At det bare er å ta seg sammen eller? Er det mulig... Nei, vi ser ikke ned på psykiske sykdommer. Vi føler med dem. Flere av oss får også psykiske problemer som følge av å leve med ME, som angst og depresjon. Når helsepersonell og samfunnet sier at ME er psykisk, mener de egentlig å si at vi selv er skyld i at vi er syke. Vi "gjør" vår sykdom. Vi har bestemt oss for å være syk og ikke frisk, siden vi ikke har blitt frisk av alternative behandlinger som LP, kognitiv terapi og gradert trening. Alle disse metoder legger skylda på pasienten så du kan jo tenke deg hvordan vi har det i møte med NAV og helsevesen. Sykdommen er fysisk, så vi ønsker også å kalle en spade for en spade. Vi får jo ikke korrekt behandling, og forskningen går treigt som følge av dette psykosomatiske synet! Vi ønsker å bli friske, og for å bli friske trenger vi å bli tatt seriøst. Blir vi tatt seriøst er det større sjanse for at det blir større prestisje, og vi blir innvilget mer penger til forskning. Psykosomatikken har dominert ME i over 30 år og har fortsatt ikke kommet noen vei. Nå er det på tide å kaste inn håndkleet for dem og innse at de er på villspor. Men dette nekter de, og det skaper enda større problemer for pasienter og forskningen. Anonymkode: a73ba...2de 1
Søtnosen95 Skrevet 8. juni 2019 #183 Skrevet 8. juni 2019 Jeg orker ikke diskutere mer her inne. FM og ME har ikke noen spesifikke forløp, og vi mennesker kan ha mange forskjellige vondter og fornemmelser løpet av ett liv. Da foreslår jeg dere klager på symptomet dere har istedenfor å klage over sykdommen som ikke er en sykdom 🤣 Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #184 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, Søtnosen95 skrev: Jeg orker ikke diskutere mer her inne. FM og ME har ikke noen spesifikke forløp, og vi mennesker kan ha mange forskjellige vondter og fornemmelser løpet av ett liv. Da foreslår jeg dere klager på symptomet dere har istedenfor å klage over sykdommen som ikke er en sykdom 🤣 Lykke til! Good riddance! 😄 Anonymkode: a73ba...2de 3
Pås Skrevet 8. juni 2019 #185 Skrevet 8. juni 2019 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig... Nei, vi ser ikke ned på psykiske sykdommer. Vi føler med dem. Flere av oss får også psykiske problemer som følge av å leve med ME, som angst og depresjon. Når helsepersonell og samfunnet sier at ME er psykisk, mener de egentlig å si at vi selv er skyld i at vi er syke. Vi "gjør" vår sykdom. Vi har bestemt oss for å være syk og ikke frisk, siden vi ikke har blitt frisk av alternative behandlinger som LP, kognitiv terapi og gradert trening. Alle disse metoder legger skylda på pasienten så du kan jo tenke deg hvordan vi har det i møte med NAV og helsevesen. Sykdommen er fysisk, så vi ønsker også å kalle en spade for en spade. Vi får jo ikke korrekt behandling, og forskningen går treigt som følge av dette psykosomatiske synet! Vi ønsker å bli friske, og for å bli friske trenger vi å bli tatt seriøst. Blir vi tatt seriøst er det større sjanse for at det blir større prestisje, og vi blir innvilget mer penger til forskning. Psykosomatikken har dominert ME i over 30 år og har fortsatt ikke kommet noen vei. Nå er det på tide å kaste inn håndkleet for dem og innse at de er på villspor. Men dette nekter de, og det skaper enda større problemer for pasienter og forskningen. Anonymkode: a73ba...2de Hvem skal kaste inn håndkleet og innse at de er på villspor? Legene? Forskerne? Jeg spør fordi jeg ikke skjønner... tror du at de som forsker på dette har en agenda mot pasientene? Endret 8. juni 2019 av Pås
Søtnosen95 Skrevet 8. juni 2019 #186 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Good riddance! 😄 Anonymkode: a73ba...2de LOL, kul du 😎
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #187 Skrevet 8. juni 2019 4 minutter siden, Pås skrev: Hvem skal kaste inn håndkleet og innse at de er på villspor? Legene? Forskerne? Jeg spør fordi jeg ikke skjønner... tror du at de som forsker på dette har en agenda mot pasientene? Wyller, Vogt, Live Landmark, Nina Andresen og co. Ja, det har de. Vi blir hetset av dem. Anonymkode: a73ba...2de 1
Pås Skrevet 8. juni 2019 #188 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Wyller, Vogt, Live Landmark, Nina Andresen og co. Ja, det har de. Vi blir hetset av dem. Anonymkode: a73ba...2de Men hvorfor skulle en pasientgruppe blitt hetset av forskerne? Det gir ingen mening? 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #189 Skrevet 8. juni 2019 21 minutter siden, Pås skrev: Men hvorfor skulle en pasientgruppe blitt hetset av forskerne? Det gir ingen mening? Nei det er det det ikke gjør, men det skjer dessverre. Utrolig nok. Ikke bare forskere i den gruppa, men helsepersonell og alternative behandlere. Orker ikke å finne mer kilder enn å henvise til Nina Steinkopfs blogg. Blar du litt får du et bedre inntrykk av hvordan situasjonen er. https://melivet.com/ Anonymkode: a73ba...2de
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #190 Skrevet 8. juni 2019 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JoOaV8/Skylder-pa-pasienten-nar-forskningen-feiler--Nina-E-Steinkopf Anonymkode: a73ba...2de 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #191 Skrevet 8. juni 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig... Nei, vi ser ikke ned på psykiske sykdommer. Vi føler med dem. Flere av oss får også psykiske problemer som følge av å leve med ME, som angst og depresjon. Når helsepersonell og samfunnet sier at ME er psykisk, mener de egentlig å si at vi selv er skyld i at vi er syke. Vi "gjør" vår sykdom. Vi har bestemt oss for å være syk og ikke frisk, siden vi ikke har blitt frisk av alternative behandlinger som LP, kognitiv terapi og gradert trening. Alle disse metoder legger skylda på pasienten så du kan jo tenke deg hvordan vi har det i møte med NAV og helsevesen. Sykdommen er fysisk, så vi ønsker også å kalle en spade for en spade. Vi får jo ikke korrekt behandling, og forskningen går treigt som følge av dette psykosomatiske synet! Vi ønsker å bli friske, og for å bli friske trenger vi å bli tatt seriøst. Blir vi tatt seriøst er det større sjanse for at det blir større prestisje, og vi blir innvilget mer penger til forskning. Psykosomatikken har dominert ME i over 30 år og har fortsatt ikke kommet noen vei. Nå er det på tide å kaste inn håndkleet for dem og innse at de er på villspor. Men dette nekter de, og det skaper enda større problemer for pasienter og forskningen. Anonymkode: a73ba...2de Jeg har ikke giddet å kommentere her før, men dette innlegget viser veldig godt ME sykes syn på psykisk sykdom, og det er nettopp slike holdninnger som hindrer dere i å få en effektiv behandling. Du mener psykisk sykdom er selvforskyldt, ingen helsepersonell sier det. Schizofreni, depresjon, bipolar lidelse, angst osv er ikke selvforskyldte sykdommer, det er helt reelle sykdommer på like linje med diabetes, grå stær, astma og podagra. Ingen bestemmer seg for å være syk, men folk med ME bestetmmer seg ganske raskt for å ikke ville blir frisk hvis ikke det gjøres på deres måte. Den eneste måten som kommer til å være akseptabel for ME klanene er en pille for det som er ille, for det er den eneste behandlingen som er verdig nok. Kognitiv terapi er f.eks avhengig av samarbeid med pasienten, vil ikke pasienten blir det ingen bedring heller, da er behandlingen bortkastet. Behandling av psykisk sykdom legger ikke skylden på pasienten, ved å si det viser du godt hvor liten insikt du har i behandling av psykiske lidelser. Det er ingen holdepunkter for at ME er en somatisk sykdom med objektive markører slik som diabetes, hjerteinfart, hjeneslag eller epilepsi. Til tross for mye forskning er det ikke funnet noen slike markører. I psykiatrien kan slike markører være til stede ved flere lidelser som bl.a depresjon og bipolaritet, i andre lidelser er det ingen markører. Du er opptatt av at ikke alle sykdommer er oppdaget, men hvorfor kan ikke ME være en ny sykdom i psykiske lidelser? Hvorfor er det så viktig for deg at det er i somatikken den blir plassert? Hvis det viktigste for deg hadde vært å bli frisk hadde ikke den delingen hatt noe å si. Grunnen til at det er viktig for deg er det malplasserte synet ME folk har på psykisk sykdom. La oss si det en dag kommer en blodprøve for ME. De som har f.eks et bestemt enzym i blodet får påvist ME, de som ikke har dette enzymet har ikke ME. Hvis du mener deg syk og ikke har enzymet, hva da? Er det fremdeles forskerne som er idioter eller må du innse at du kanskje feiler noe annet? ME folket hetser forskere som ikke kommer med de resultatene ME folket vil ha. Og kommer de med resultater som ikke er "de rette" så hetses de i alle fall. Og så er det jo meget betenkelig at ME kun finnes i land med et godt ubygd velferdssystem. Svært lite ME å spore i Nigeria, Kenya, Chile, Venezuela, India og Laos. Den beste kuren for ME er gjerne et kraftig kutt i velferden. Anonymkode: b899e...4f5 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #192 Skrevet 8. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke giddet å kommentere her før, men dette innlegget viser veldig godt ME sykes syn på psykisk sykdom, og det er nettopp slike holdninnger som hindrer dere i å få en effektiv behandling. Du mener psykisk sykdom er selvforskyldt, ingen helsepersonell sier det. Schizofreni, depresjon, bipolar lidelse, angst osv er ikke selvforskyldte sykdommer, det er helt reelle sykdommer på like linje med diabetes, grå stær, astma og podagra. Ingen bestemmer seg for å være syk, men folk med ME bestetmmer seg ganske raskt for å ikke ville blir frisk hvis ikke det gjøres på deres måte. Den eneste måten som kommer til å være akseptabel for ME klanene er en pille for det som er ille, for det er den eneste behandlingen som er verdig nok. Kognitiv terapi er f.eks avhengig av samarbeid med pasienten, vil ikke pasienten blir det ingen bedring heller, da er behandlingen bortkastet. Behandling av psykisk sykdom legger ikke skylden på pasienten, ved å si det viser du godt hvor liten insikt du har i behandling av psykiske lidelser. Det er ingen holdepunkter for at ME er en somatisk sykdom med objektive markører slik som diabetes, hjerteinfart, hjeneslag eller epilepsi. Til tross for mye forskning er det ikke funnet noen slike markører. I psykiatrien kan slike markører være til stede ved flere lidelser som bl.a depresjon og bipolaritet, i andre lidelser er det ingen markører. Du er opptatt av at ikke alle sykdommer er oppdaget, men hvorfor kan ikke ME være en ny sykdom i psykiske lidelser? Hvorfor er det så viktig for deg at det er i somatikken den blir plassert? Hvis det viktigste for deg hadde vært å bli frisk hadde ikke den delingen hatt noe å si. Grunnen til at det er viktig for deg er det malplasserte synet ME folk har på psykisk sykdom. La oss si det en dag kommer en blodprøve for ME. De som har f.eks et bestemt enzym i blodet får påvist ME, de som ikke har dette enzymet har ikke ME. Hvis du mener deg syk og ikke har enzymet, hva da? Er det fremdeles forskerne som er idioter eller må du innse at du kanskje feiler noe annet? ME folket hetser forskere som ikke kommer med de resultatene ME folket vil ha. Og kommer de med resultater som ikke er "de rette" så hetses de i alle fall. Og så er det jo meget betenkelig at ME kun finnes i land med et godt ubygd velferdssystem. Svært lite ME å spore i Nigeria, Kenya, Chile, Venezuela, India og Laos. Den beste kuren for ME er gjerne et kraftig kutt i velferden. Anonymkode: b899e...4f5 Kanskje du må gå en tur til Specsavers? For dette er det motsatte av det jeg mener Det er HELSEPERSONELL som mener dette, om oss. VI mener ikke dette! Det er funnet noe galt i blodet til ME syke, og det er funnet forskjeller med melkesyre. Resten av ditt innlegg er ikke verdt å lese. Har bare skumlest Anonymkode: a73ba...2de 3
Gjest Warrior Skrevet 8. juni 2019 #193 Skrevet 8. juni 2019 Skjerp deg TS. Har ingen av delene selv, men forstår så pass at det IKKE er psykiske lidelser.
Pås Skrevet 8. juni 2019 #194 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, Kvelertak skrev: Skjerp deg TS. Har ingen av delene selv, men forstår så pass at det IKKE er psykiske lidelser. HVORFOR SKULLE DET VÆRE SÅ GALT HVIS DET VAR EN PSYKISK LIDELSE? Sorry, følte bare trang til å rope dette høyt... virker som noen. mener at psykiske lidelser har lavere rang en fysiske! 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #195 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, Pås skrev: HVORFOR SKULLE DET VÆRE SÅ GALT HVIS DET VAR EN PSYKISK LIDELSE? Sorry, følte bare trang til å rope dette høyt... virker som noen. mener at psykiske lidelser har lavere rang en fysiske! Leste du ikke det jeg skrev i det hele tatt? Er du en av dem som rett og slett bare er ute etter ugang og ikke gidder å lese det som skrives til deg? Bare fyre opp? Anonymkode: a73ba...2de
Gjest Warrior Skrevet 8. juni 2019 #196 Skrevet 8. juni 2019 3 minutter siden, Pås skrev: HVORFOR SKULLE DET VÆRE SÅ GALT HVIS DET VAR EN PSYKISK LIDELSE? Sorry, følte bare trang til å rope dette høyt... virker som noen. mener at psykiske lidelser har lavere rang en fysiske! Det er ikke noe galt i om det var det, men fakta er at det ikke er en psykisk lidelse og det bør da alle vite.
Pås Skrevet 8. juni 2019 #197 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Leste du ikke det jeg skrev i det hele tatt? Er du en av dem som rett og slett bare er ute etter ugang og ikke gidder å lese det som skrives til deg? Bare fyre opp? Anonymkode: a73ba...2de Jeg leste lenken til Aftenposetn men jeg ble ikke klokere, og nei jeg er ikke ute etter ugagn, som jeg har skrevet flere ganger spør jeg fordi jeg genuint lurer! Og som jeg også har skrevet flere ganger utelukker jeg ikke at forskning en gang kan vise at dette er en fysisk lidelse. Men jeg lurer på hvorfor det så voldsomt blir avvist at det er psykisk... alle vet vel nå at pysiske lidelser er like ille som fysiske, det er ingen som tror at de med psykiske lidelser bare kan ta seg sammen og gå på jobb, det forskes masse på disse sykdommene som er like reelle som fysiske sykdommer! 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #198 Skrevet 8. juni 2019 3 minutter siden, Kvelertak skrev: Det er ikke noe galt i om det var det, men fakta er at det ikke er en psykisk lidelse og det bør da alle vite. Hvordan kan det være fakta når ingen vet årsaken til ME enda? Ønsketenkning? Anonymkode: 66de7...aa9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #199 Skrevet 8. juni 2019 Trur min mor hadde vært frisk no om det hadde vært psykisk. Tro meg. Anonymkode: 059fe...91e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #200 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, Pås skrev: Jeg leste lenken til Aftenposetn men jeg ble ikke klokere, og nei jeg er ikke ute etter ugagn, som jeg har skrevet flere ganger spør jeg fordi jeg genuint lurer! Og som jeg også har skrevet flere ganger utelukker jeg ikke at forskning en gang kan vise at dette er en fysisk lidelse. Men jeg lurer på hvorfor det så voldsomt blir avvist at det er psykisk... alle vet vel nå at pysiske lidelser er like ille som fysiske, det er ingen som tror at de med psykiske lidelser bare kan ta seg sammen og gå på jobb, det forskes masse på disse sykdommene som er like reelle som fysiske sykdommer! Leste du litt i bloggen også? Dette har pågått lenge og hvis du ikke har fulgt litt med kan det være at du gjerne må lese deg litt tilbake i tid for å forstå sammengengen. Men hvorfor misforstår du, eller ikke tar til deg hva som blir sagt?? Jeg har forklart det etter beste evne, og dette er også ganske kort og greit forklart: 3 minutter siden, Kvelertak skrev: Det er ikke noe galt i om det var det, men fakta er at det ikke er en psykisk lidelse og det bør da alle vite. Anonymkode: a73ba...2de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå