Gå til innhold

Ta lappen på bil med manuell eller automat gir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://no.wikipedia.org/wiki/Dobbeltclutching

Moderne girkasser er synkroniserte og dobbeltclutching er derfor overflødig. Men bilparken i Norge har alltid vært så gammel at biler fra 60-70 tallet fortsatt var i omløp til langt inn på 2010-tallet. Å lære dobbeltclutching har derfor vært nødvendig helt frem i våre dager. Det samme vil være tilfellet med manuelt gir.

De av dere som ikke har lært dobbeltclutching har vel tatt lappen hos kjøreskoler som mente dette var utdatert og lite sannsynlig kunnskap dere vil få bruk for. Om de fikk rett og dere ikke har hatt bruk for det, er det bare flaks.

Anonymkode: 6bf5e...331

Tok lappen i 83 og ingen opplæring i dobbeltclutching og har ellers aldri vært borte i det, annet enn gamle lastebilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Det koster mye mer. Hvorfor ikke kjøre opp til minibuss og motorsykkel i samme slengen? Bare i tilfelle.

Hvor mye mer i dag? Da jeg kjørte opp, så var forskjellen minimal, men jeg forstår jo at det kan ha endret seg. Likevel mener jeg man får mye igjen for å også kunne kjøre manuell. 

Ikke helt sammenlignbart, det er jo helt andre kjøretøyklasser, som ennå færre for bruk for. Men svært mange vil fortsatt støte på manuell for vanlig klasse B en god stund til. 

Anonymkode: 62c03...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye mer i dag? Da jeg kjørte opp, så var forskjellen minimal, men jeg forstår jo at det kan ha endret seg. Likevel mener jeg man får mye igjen for å også kunne kjøre manuell. 

Ikke helt sammenlignbart, det er jo helt andre kjøretøyklasser, som ennå færre for bruk for. Men svært mange vil fortsatt støte på manuell for vanlig klasse B en god stund til. 

Anonymkode: 62c03...e44

Hvis man ikke kan øve hjemme ville jeg regnet med 6-8000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Ville i grunn anbefalt manuell, så kan du kjøre uansett. Du vet ikke når du plutselig må låne en bil, blir puttet i en firmabil eller whatever. Kjedelig om den har "feil" girkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...