Gå til innhold

Ta lappen på bil med manuell eller automat gir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker er at det mest logiske er å ta lappen på manuell fordi man da kan kjøre begge. Men min far er uenig og mener at jeg heller burde ta lappen på automat da det er enklere og billigere. Han mener også at det er lite vits i å velge å ta lappen på manuell da det om "kort tid" blir slutt på salg av nye biler med manuellgir. Men jeg tenker at det vil jo fortsatt finnes mange biler på bruktmarkedet. 

Hva tenker dere er det mest fornuftige valget?

Anonymkode: b4473...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg, om du lærekjører med manuell i forkant trenger det ikke bli dyrere. 

Anonymkode: 9b2a1...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat gir. De fleste bilene som blir produsert har automatgir og i tillegg koster automatlappen betydelig mindre enn manuell gir.

Anonymkode: 4bea0...ccf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker er at det mest logiske er å ta lappen på manuell fordi man da kan kjøre begge. Men min far er uenig og mener at jeg heller burde ta lappen på automat da det er enklere og billigere. Han mener også at det er lite vits i å velge å ta lappen på manuell da det om "kort tid" blir slutt på salg av nye biler med manuellgir. Men jeg tenker at det vil jo fortsatt finnes mange biler på bruktmarkedet. 

Hva tenker dere er det mest fornuftige valget?

Anonymkode: b4473...fa8

Automat hvis det er det du trenger.

Reglene for å få førekort til manuelt gir kommer til å endre seg i løpet av få år slik at du ikke trenger ny oppkjøring.

Hvis du vil utvide til manuelt gir er det eneste du trenger en ny oppkjøring. Men det kommer som sakt til å endre seg innen ikke alt for mange år. Da trenger man bare litt obligatorisk opplæring som for å få B96. Eller utvide A1 til A2.

Hver eneste måned endrer prosenten av manuell mot automat seg. Du vil neppe spare like mye på å kjøpe en manuell bil som det koster mer å få manuelt giret førekort. Eventuelt kan du jo bare kjøre opp til henger på manuelt gir senere og få manuelt på bil uten henger med på slengen. Men det koster jo noen tusenlapper. Men den differansen sparer du jo inn ved å kjøre opp på automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelt, så slipper du å komme i en situasjon der du ikke kan kjøre en jobb-bil (eller noe annet) fordi du kun har lappen til automat.

Anonymkode: 2cb0a...502

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren din har tydeligvis ikke vært borti biler som er på bedriftsmarkedet, der rår laveste pris og de fleste biler har manuell. Ta lappen på manuell du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell, selv om jeg kjører automat, og er enig i at alle biler vil være automat i fremtiden. 

Men har flere ganger hatt stor nytte av å kunne manuell. 1) låne andres bil, foreldre/svigerforeldre har ikke automat, og greit å kunne låne bil på besøk 2) leiebil i utlandet - mange utleiefilialer i Europa har ikke automat tilgjengelig 3) leie varebil, blant annet på IKEA, kun manuell 4) kjøre i "nødsituasjon", var en gang eneste på hyttetur som ikke hadde drukket alkohol, og eneste tilgjengelige bil var manuell. 

Og selvfølgelig andre forhold - mye mer å velge i på bruktbilmarkedet, arbeidsbil, bildelering.... 

Anonymkode: 99c2f...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor raskt du lærer manuell. Hvis manuell ikke er noen hindring for deg og vil føre til flere kjøretimer og oppkjøringer, så ta manuell.

Men om du sliter med å følge trafikken fordi du tenker for mye på giring så ta automat.

Tar du lappen på automat er det ikke slik at du er låst resten av livet. Merker du et behov for manuell er det bare å ta en ny oppkjøring. Da vil det gå lekende lett siden du allerede er erfaren sjåfør.

Eneste grunnen til å ta manuell er fordi den norske bilparken er blant verdens eldste. Og biler med manuelle gir kommer til å dominere i flere genereasjoner fremover.

Det er for eksempel bare de siste årene at kjøreskolene har sluttet å lære eleven å dobbel-clutsje. Noe resten av verden sluttet med på 70-tallet.

Anonymkode: 6bf5e...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er for eksempel bare de siste årene at kjøreskolene har sluttet å lære eleven å dobbel-clutsje. Noe resten av verden sluttet med på 70-tallet.

Anonymkode: 6bf5e...331

Hva er dobbelt-clutch? 

Hatt lappen på manuell i 15 år, men dette har jeg aldri hørt om.. 

Anonymkode: 99c2f...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er for eksempel bare de siste årene at kjøreskolene har sluttet å lære eleven å dobbel-clutsje. Noe resten av verden sluttet med på 70-tallet.

Anonymkode: 6bf5e...331

Jaha? Jeg tok sertifikatet i 1991, og lærte ikke dobbeltclutching.

Anonymkode: 2725f...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hører så ofte at manuelt holder på å bli utdatert, og det stemmer vel sikkert... Men min egen bil har manuelt gir, bilen jeg kjørte i jobbsammenheng, bilene til mine venninner og de fleste bilene i nærmeste familie. Faktisk. Hadde vært helt håpløst av meg å ta lappen på automat da, kunne ikke kjørt noe som helst. 

Men du vet vel best hvor ofte du eventuelt kan få bruk for å kunne gire. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://no.wikipedia.org/wiki/Dobbeltclutching

Moderne girkasser er synkroniserte og dobbeltclutching er derfor overflødig. Men bilparken i Norge har alltid vært så gammel at biler fra 60-70 tallet fortsatt var i omløp til langt inn på 2010-tallet. Å lære dobbeltclutching har derfor vært nødvendig helt frem i våre dager. Det samme vil være tilfellet med manuelt gir.

De av dere som ikke har lært dobbeltclutching har vel tatt lappen hos kjøreskoler som mente dette var utdatert og lite sannsynlig kunnskap dere vil få bruk for. Om de fikk rett og dere ikke har hatt bruk for det, er det bare flaks.

Anonymkode: 6bf5e...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://no.wikipedia.org/wiki/Dobbeltclutching

Moderne girkasser er synkroniserte og dobbeltclutching er derfor overflødig. Men bilparken i Norge har alltid vært så gammel at biler fra 60-70 tallet fortsatt var i omløp til langt inn på 2010-tallet. Å lære dobbeltclutching har derfor vært nødvendig helt frem i våre dager. Det samme vil være tilfellet med manuelt gir.

De av dere som ikke har lært dobbeltclutching har vel tatt lappen hos kjøreskoler som mente dette var utdatert og lite sannsynlig kunnskap dere vil få bruk for. Om de fikk rett og dere ikke har hatt bruk for det, er det bare flaks.

Anonymkode: 6bf5e...331

For de fleste har det neppe vært vanlig med bilder fra 60-70 tallet til lang inn i 2010, etter 2005 har jeg sett svært få så gamle biler, bortsett fra de som restaurerer og bruker som veteranbil/rekreasjonsbil og lignende. Det er absolutt ikke dumt å kunne dobbeltclutching, men en ren nødvendighet har det ikke vært på ca 20 år. Jeg tok vel lappen rett før 2000, og da lærte vi ikke dobbeltclutching, og det har aldri vært nødvendig. Utover det har jeg kjørt enkelte gamle/veteranbiler og lært meg litt dobbeltclutching selv for moro skyld, men jeg kan ikke akkurat påstå at de bilene var veldig representative for bilparken for vanlig transportkjøring. 

Manuell clutch generelt derimot (vanlig "enkeltclutching"), kommer til å være med oss en stund til. Firmabiler, leiebiler, varebiler, biler man låner etc. er fortsatt veldig ofte manuelle. Å ikke kunne ha kjørt manuelt hadde ikke gått for min del selv i dag. 

Jeg vil nok anbefale at de fleste fortsatt tar lappen for manuelt gir. Det er alltid lurt å lære det skikkelig først som sist. Kun de som virkelig ikke greier å konsentrere seg om trafikken mens de også skal lære å gire bør satse på automat først, det er jo tross alt mye bedre å ha et førerkort enn å ikke greie det i det hele tatt. 

Anonymkode: 62c03...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de fleste har det neppe vært vanlig med bilder fra 60-70 tallet til lang inn i 2010, etter 2005 har jeg sett svært få så gamle biler, bortsett fra de som restaurerer og bruker som veteranbil/rekreasjonsbil og lignende. Det er absolutt ikke dumt å kunne dobbeltclutching, men en ren nødvendighet har det ikke vært på ca 20 år. Jeg tok vel lappen rett før 2000, og da lærte vi ikke dobbeltclutching, og det har aldri vært nødvendig. Utover det har jeg kjørt enkelte gamle/veteranbiler og lært meg litt dobbeltclutching selv for moro skyld, men jeg kan ikke akkurat påstå at de bilene var veldig representative for bilparken for vanlig transportkjøring. 

Manuell clutch generelt derimot (vanlig "enkeltclutching"), kommer til å være med oss en stund til. Firmabiler, leiebiler, varebiler, biler man låner etc. er fortsatt veldig ofte manuelle. Å ikke kunne ha kjørt manuelt hadde ikke gått for min del selv i dag. 

Jeg vil nok anbefale at de fleste fortsatt tar lappen for manuelt gir. Det er alltid lurt å lære det skikkelig først som sist. Kun de som virkelig ikke greier å konsentrere seg om trafikken mens de også skal lære å gire bør satse på automat først, det er jo tross alt mye bedre å ha et førerkort enn å ikke greie det i det hele tatt. 

Anonymkode: 62c03...e44

Det er jo det jeg sier.

Selv om dobbeltclutching har vært unødvendig siden moderne girkasser kom på markedet på 70-tallet har det likevel vært nødvendig å kunne dette i lang tid etterpå. Faktisk opp mot 40-50 år.

Det samme vil være tilfellet med manuelle gir. Selv om de fleste biler i dag lages med automat, vil det gå 40-50 år før giring blir en utdatert ferdighet. Akkurat som det tok 40-50 år før dobbeltclutching ble unødvendig.

Anonymkode: 6bf5e...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Automat hvis det er det du trenger.

Reglene for å få førekort til manuelt gir kommer til å endre seg i løpet av få år slik at du ikke trenger ny oppkjøring.

Hvis du vil utvide til manuelt gir er det eneste du trenger en ny oppkjøring. Men det kommer som sakt til å endre seg innen ikke alt for mange år. Da trenger man bare litt obligatorisk opplæring som for å få B96. Eller utvide A1 til A2.

Hver eneste måned endrer prosenten av manuell mot automat seg. Du vil neppe spare like mye på å kjøpe en manuell bil som det koster mer å få manuelt giret førekort. Eventuelt kan du jo bare kjøre opp til henger på manuelt gir senere og få manuelt på bil uten henger med på slengen. Men det koster jo noen tusenlapper. Men den differansen sparer du jo inn ved å kjøre opp på automat.

Hvorfor ikke bare ta lappen for manuelt med en gang for å bli ferdig med det? Da slipper en å være avhengige av regelendring som sannsynligvis kommer om noen år, men man ikke med sikkerhet vet om kommer tidlig nok eller ikke. Så lenge man takler å bruke den manuelle girspaken, så kan man jo like gjerne øve seg og kjøre opp med det med en gang. 

Anonymkode: 62c03...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg sier.

Selv om dobbeltclutching har vært unødvendig siden moderne girkasser kom på markedet på 70-tallet har det likevel vært nødvendig å kunne dette i lang tid etterpå. Faktisk opp mot 40-50 år.

Det samme vil være tilfellet med manuelle gir. Selv om de fleste biler i dag lages med automat, vil det gå 40-50 år før giring blir en utdatert ferdighet. Akkurat som det tok 40-50 år før dobbeltclutching ble unødvendig.

Anonymkode: 6bf5e...331

Påstanden din var at det var nødvendig å kunne dobbeltclutche til langt inn på 2010 tallet, men det var egentlig ikke det. 

For så vidt enig i det siste, selv om man nok ikke kan være sikker på at det blir så lenge. Innen 40-50 år har nok uansett førerløse biler sett dagens lys, så da er det ikke engang sikkert at folk flest behøver å kunne kjøre bil en gang. Men dagens ungdom som skal ta lappen bør lære seg manuelt gir mener nå jeg, siden man behøver det hvertfall 10-20 år til. 

Anonymkode: 62c03...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare ta lappen for manuelt med en gang for å bli ferdig med det? Da slipper en å være avhengige av regelendring som sannsynligvis kommer om noen år, men man ikke med sikkerhet vet om kommer tidlig nok eller ikke. Så lenge man takler å bruke den manuelle girspaken, så kan man jo like gjerne øve seg og kjøre opp med det med en gang. 

Anonymkode: 62c03...e44

Det koster mye mer. Hvorfor ikke kjøre opp til minibuss og motorsykkel i samme slengen? Bare i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...